Idag har jag spelat...

Idag när jag kom hem efter jobbet möttes jag av sexåringen som hade skrivit sitt första rollspelsäventyr Blodsvakterna.

Jag spelade dvärgbibliotekarien Duino med sitt spindelhusdjur Adalogg, sexåringen spelade drakriddaren Charmand och fyraåringen gjorde ett toppenjobb som "domare".1000022243.jpg

Testade Cohors Cthulhu med en förkortad variant av Quickstart-äventyret.
Kan konstatera att det införts några nya, litet pilliga subsystem i 2d20-universat. Framför allt att hålla reda på ifall man har sin gard uppe eller inte i närstrid.
Sedan tyckte vi väl att det var mycket mindre farligt än vanliga CoC. En spelare kallade det DnD, men jag skulle nog säga att det var mer som Warhammer. Det är Grimdark, men inte riktigt Horror.

Idag blev det Traveller solo med äventyret ”Stranded”. Min karaktär Ralph Wreight, en forskare som kraschlandat på en isplanet…

Attachments

• IMG_4072.jpeg
    IMG_4072.jpeg
    261 KB · Views: 4
Idag har jag varit med och arrangerat minikonventet SchtaanCon #13 i Skellefteå. Om jag räknade rätt blev det 19 deltagare över de båda spelpassen vilket är ungefär där vi brukar landa. Jag spelledde äventyret Origenes till Kuf. Det var kufiskt. Sedan fick jag spela Racoon Sky Pirates. Det var kaotiskt och kul. Annat som spelades var Ligans Drakar och Demoner (tre spelgrupper) samt ett hemmabygge om alkisar som försökte stjäla öl (i viss mån inspirerat av Dread). Ett riktigt lyckat konvent som hade kunnat kantra när två potentiella spelledare hastigt drog sig ur men det löste sig hur bra som helst. Vi siktar på ett SchtaanCon #14 i februari. 😊

Last edited:
Afterworkspel med kollegor. Påbörjade ett nyskrivet Kaskelot-äventyr (som kommer få ett slags fysisk publikation nästa år...!)
Oerhört trevligt detta att spela med kollegor - flera av dem är nybörjare, men de har verkligen fastnat för hela rollspelskonceptet. Detta var sista spelträffen innan jul, så alla fick också varsitt exemplar av boken!

Edit: är lite sugen på att byta till ur Varselklotet efter julledigheterna. Var länge sen jag körde det och en av spelarna har uttryckt nyfikenhet på den spelvärlden.

Last edited:
Idag har jag spelat Ironsworn i två omgångar. Både intressant och lite lustigt hur slumpmässiga tabeller kan fungera ibland. Jag hittade ett träsk som jag undvek eftersom det var för bökigt att ta sig igenom tänkte jag. Senare i spelet får jag information om ett träsk i närheten av en by där det ska finnas någon form av "pryl" som kan stoppa eller åtminstone skydda (oklart) byn från en mörk magi...

Back