Idag har jag spelat...

Oj. Berätta mer, på vilket sätt var det inte rätt på dig och varför tar det på ditt mående?
Nej, det är egentligen inget stort.

Har i flera år spelat i ett system jag avskyr mer än något annat. Varit spelledare. Känt mig tvingad att vara den som drar igång något om det ska hända något. Sen försökt i perioder att få andra att spelleda och ta över, men det händer inte för då går gruppen typ i upplösning. Över många års tid, trots bra spelare i gruppen, så kändes det mer och mer som ett jobb. Mer och mer som en situation där jag fick ta störst ansvar för att få igång något. Störst ansvar för att driva något i ett system alla andra gillar väldigt mycket, men som jag själv innerligt ogillar. Det blev tärande. Jag kände ofta skuld över att inte räcka till eller ha lika kul som gruppen. Press över att det låg på mig att saker skulle hända osv osv.

Inget optimalt läge att sitta med över flera års tid.

Nej, det är egentligen inget stort.

Har i flera år spelat i ett system jag avskyr mer än något annat. Varit spelledare. Känt mig tvingad att vara den som drar igång något om det ska hända något. Sen försökt i perioder att få andra att spelleda och ta över, men det händer inte för då går gruppen typ i upplösning. Över många års tid, trots bra spelare i gruppen, så kändes det mer och mer som ett jobb. Mer och mer som en situation där jag fick ta störst ansvar för att få igång något. Störst ansvar för att driva något i ett system alla andra gillar väldigt mycket, men som jag själv innerligt ogillar. Det blev tärande. Jag kände ofta skuld över att inte räcka till eller ha lika kul som gruppen. Press över att det låg på mig att saker skulle hända osv osv.

Inget optimalt läge att sitta med över flera års tid.
Bra jobbat ändå, så länge vet jag inte om jag stått ut!

Mer och mer som en situation där jag fick ta störst ansvar för att få igång något. Störst ansvar för att driva något i ett system alla andra gillar väldigt mycket, men som jag själv innerligt ogillar. Det blev tärande.
Förstår att det blev tärande. Jag skulle inte stå ut länge med att spelleda ett system jag inte gillar. Hoppas du kan hitta spelglädje i något annat sammanhang.

Första träffen med Afterworkspel, rollspel med kollegor. Något slags session noll där vi skapade karaktärer och körde en introscen där två av rollpersonerna ärver detektivbyrån Hudson & Brand.

Mina spelare fick varsin plastmapp med karaktärsblad, anteckningspapper och plastficka för eventuella handouts.

En riktigt bra start, kollegorna är superpepp - vissa har spelat någon enstaka gång förut och för andra var detta första gången.View attachment 25789
Kul grej: träffade kollegorna precis, och de har börjat diskutera massa om hur relationerna mellan deras rollpersoner ser ut, vad deras nästa steg ska vara, hur de vill närma sig mysteriet osv osv. Känns asroligt att de är så inne i det!

198. Dark Flowers (Coriolis). Resan i mörkret mellan stjärnorna fortsätter (även om det var ett bra tag sedan sist). Spännande äventyr!

Idag ville vi ta en paus för något lättsamt pga externa faktorer, så vi körde ett Madagascar-inspirerat one shot i roll for shoes.

Chimpansen Djingis, honungsgrävlingen Fanny och pingvinen Pelle bröt sig ut ur djurparken. Djingis ville hämnas på mänskligheten, Fanny befria alla djur och Pelle ville hitta kärleken. De tog hjälp av dryga elefanter, tjocka tigrar och snälla capybaras och lyckades fly trots att animal control satte in stridsvagnar och helikoptrar mot dem.

De flyttade in i en lägenhet, där Pelle pantade burkar, Djingis jobbade som journalist och Fanny utförde mord åt ukrainska maffian för att klara hyran.

Djingis tog jobb på ett senapsgasinstitut och gjorde ett terrordåd mot regeringsbyggnaden (fem capybaras i en läkarrock var tydligen forskningschef på senapsgasinstitutet nu). En påfågel dök upp i sista sekund och hjälpte till.

Fanny och Elefanten sköt sig hela vägen upp i animal control-skyskrapan Matrix-style tills de stod öga mot öga med den tjocka tigern, som svikit djuren och blivit CEO av animal control. De dödade tigern och base jumpade ut från skyskrapan. Elefanten föll snabbare än han borde, fallskärmen var nog egentligen inte till för elefanter.

Pelle svajpade på tinder tills han hittade en kille som höll i en fisk och hade frack på sig. De bestämde dejt. Det visade sig vara Pelles tidigare pingvinpartner som tagits ifrån honom på djurparken eftersom djurparken var homofob. Penguins mate for life.

Rollspelsklubben, grupp 2.
Äventyrarna har börjat ta sig in i järnkorallens köttiga korridorer. Ungdomarna har valt att splittra upp gruppen i tre och de börjar långsamt ana att det är något utomjordiskt i görningen.

(The Iron Coral med Shadowdark-regler)

Last edited:
Testade Nimble med de första två äventyren ur boxen.

Allting flöt på bra tills slutbossen i andra äventyret, som var en Solo, fullständigt massakrerade partyt.

Delvis berodde detta på hur tärningarna föll, men vi misstänker också starkt att Solo/Legendary monster är kalibrerade för större grupper (det här gänget var bara 3 spelare).

Testade Nimble med de första två äventyren ur boxen.

Allting flöt på bra tills slutbossen i andra äventyret, som var en Solo, fullständigt massakrerade partyt.

Delvis berodde detta på hur tärningarna föll, men vi misstänker också starkt att Solo/Legendary monster är kalibrerade för större grupper (det här gänget var bara 3 spelare).
Hur kändes Nimble, är nyfiken!

Spelarnas favoritord var "taktiskt". D.v.s. att de var tvungna att tänka på hur de skulle använda sina handlingar och hur de placerade sig på slagfältet.
Från SL-sidan noterade jag mest hur mycket snabbare det gick än andra spel. För den som inte visste: man slår inte för att träffa, man bara rullar skadan direkt. Rollpersoner kan använda reaktioner för att minska den inkommande skadan, men detta är ingen obegränsad möjlighet så det går inte att tanka hur mycket som helst. Så strider är över snabbt och oftast har alla inblandade tagit stryk.

För den som inte visste: man slår inte för att träffa, man bara rullar skadan direkt.
Känner igen detta från en Electric Bastionland-kampanj jag körde för några år sen. Det är ju inte hjältefantasy, men striderna går verkligen snabbt!

Jag spelade en Paladin (fast klassen heter något annat i Nimble) och den ende som egentligen hade möjlighet att tanka. Men i och med att man bara kan använda sitt pansar en gång per runda, så är det svårt att tanka mot flera motståndare. Eller mot en boss som får attackera galet många gånger innan jag kan använda mitt pansar igen. Och mina hp, som kändes så många när striden började, försvann i ett rasande tempo.

Kanske ytterligare två spelare hade gett oss lite fler kombos, men strider kändes verkligen svingiga och farliga.

Ja just, jag spelledde ju Ridders rös till nya Drakar och Demoner i torsdags för några på 10-11 år på jobbet i torsdags. Eller gjorde jag?

Jag knövlar alltid om äventyret en del, och den här gången hade jag tydligen lyckats ta med mig en de tre rollpersoner jag gjort för att ha fler än de färdiga fem, och så de färdiga fem – men från nån beta-utgåva, så de hade ju hemskt mycket färre färdigheter än vad jag är van, och de hette helt andra saker. Men jag tänkte att det var bäst att gilla läget, så vi körde på. Ingen hade invändningar.

Men en deltagare blev lite bestört när jag pratade om facklor (”Du sa f-ordet!”).

Rollspelsklubben, grupp 1.
Spelarna utforskade slottet Ravenloft under 3 timmar, hittade Solsvärdet samt en bok om ur-vampyren "Obe-Ixx", med tillhörande karta över regnskogen Tal-Yool där hon håller till.
Sessionen slutade med att Strahd dök upp, nästa gång kör vi slutstrid i I6 Ravenloft till Shadowdark.

Last edited:
Jag spelledde just färdigt Music from a Darkened Room i enspelarkampanjen jag har (No Real Person Involved). Det blev lite huvudbry när en tidigare tillfällig handler skulle skäras halsen av, men det gjordes med behållning. Entiteten som skulle förvisas muttrade skrockande hsnan hsnan, 'ahsanati, 'ana faqat alrasul och försvann.

Delta Green: Utredningen i Yuma fortsätter. Vi slåss med en flamingo (!) på en husvagnspark och hittar ett väldigt märkligt utrymme med rester av stora armerade akvarietankar under ruinerna av en övergiven militäranläggning. Ett företag med inriktning mot marinbiologi och bioteknik fortsätter att figurera i utredningens periferi.

Back