terje
xenomorf mystiker
The One Ring: Vi tar fejk-gandalf till fånga och för de fyra ungdomar han lurat med på dumheter tillbaka till Bree. Och med det är denna kampanj över då spelledaren flyttar till Arvidsjaur.
I bet she does! Nudge, nudge, wink, wink!en spökdam i en sjö som önskar att apostelns stav (?) ska återställas.
Picture or it didn't happen!!Idag ska vi äntligen spela klart Ingemar Fredmans epistlar (Call of Cthulhu Sverige). Eftersom det är finalen kommer vi att cosplaya våra utredare och äta tidstypisk matVi har spelat via Foundry tidigare, men idag ses vi på plats hemma hos oss.
Det finns lögn, förbannad lögn och slutligen statistik...efter att vi chockat vår spelledare med hur bra man kan slå sina tärningar gång på gång
Jag läser det först som ”Dune AITA” varje gång, vilket blir sjukt roligt. ”Jag förslavade mänskligheten, Am I The Asshole?”Dune AITI
Småsugen på Dragon Warriors då jag gillar low fantasy och lite Robin of Sherwood (tv-serien fr 80-talet)-vibbar. Men har läst att systemet, spec vid strid, omnämns som ’wonky’; man slår visst först för att träffa men det är inte säkert det gör skada (slag två) beroende på vapen och rustning (där ett tredje slag görs om jag fattat rätt).I helgen har jag och några långväga kompisar haft spelhelg i mina föräldrars sommarstuga. Mellan grillning och bad i sjön har vi hunnit spela Seven at one blow, De fördömda, Dragon Warriors och Expendable Assets. Det var en trevlig avslutning på semestern.
Vi slog ett eller två slag per anfall. Alltid för att träffa. Om motståndaren hade rustning slog man sedan för att se om attacken lyckades tränga igenom. Skadan var ett fast värde beroende på vapen. Lite udda men det funkade.man slår visst först för att träffa men det är inte säkert det gör skada (slag två) beroende på vapen och rustning (där ett tredje slag görs om jag fattat rätt).
That sounds like a super awesome experience.Vi spelade färdigt Wurm-äventyret Laukis klagan. Culture gaming om neandertalare i istidens sydvästeuropa. Spelet har ganska stort fokus på den dagliga överlevnaden, strapatser i naturen och att tillverka/reparera de få men värdefulla verktyg man har. Rollpersonernas animistiska världsbild gestaltas genom deras olika egenskaper och tabun baserade på totemdjur. Stammarnas relationer och sedvänjor har en framträdande roll.
Det var ett roligt och intressant scenario där vi överlevde i vildmarken, mäklade fred med en grannstam, utförde heliga begravningsriter, och jagade både ibex och bison.
Förhoppningsvis blir det fler äventyr med Svarta flodens stam!
Gud vad sugen jag är på att spela mer Mothership. Har spellett det exakt en gång och älskade det, sen har det bara inte blivit av igen.Igår spelade vi klart sista delen av Another Bug Hunt till Mothership och tackade samtidigt av en spelare som varit med i min spelgrupp sedan nuvarande konstellation startade, alltså för lite mer än 7 år sedan, som hoppar av pga flytt.
Det var ett fantastiskt spelpass på alla sätt, läskigt, spännande, dramatiskt, kaotiskt och fantastiskt.
Fy fan vad det är kul att spela rollspel alltså!
Gud vad sugen jag är på att spela mer Mothership. Har spellett det exakt en gång och älskade det, sen har det bara inte blivit av igen.
Helt klart modulerna och viben som är den stora styrkan. La till Gradient Descent till min backning av Wages of Sin. Har den digitalt sen innan och är duktigt sugen på att köra.Älskart!
Reglerna är inte fantastiska, men de är inte svårhackade om det är så.
Styrkan med spelet är ju helt klart dess implicita setting, SL handledningen och de fantastiska äventyren!
Please do share details as you guys get on with it. Im super curious to hear people talk about Daggerheart.Idag har vi haft Session Zero för vår kommande Daggerheart-kampanj. Valet föll på att köra ramverket The Witherwild med viss inspiration från Symbaroum. Sju karaktärer är skapade och det blir kanske en åttonde, om den spelaren kan stuva om i sitt schema. Vi har bestämt att vi kör varannan söndag om minst SL+3 spelare kan. Jag räknar inte med att alla kommer att kunna alla gånger.
Tror att SL behöver köra hårdare!Dogs In The Vineyard ... Ingen blev skadad eller skjuten
Please do share details as you guys get on with it. Im super curious to hear people talk about Daggerheart.
Aha, fotbollssupportrar, fattaröltunnor vars innehåll korrumperats så att de som dricker därav förvandlas till monstruösa styggelser.

Ah, som Drakborgen.Idag hade vi manfall i tisdagsgruppen så vi spelade en one shot Butter Princess till Trophy Dark.
Ifall någon inte känner till det: Trophy Dark handlar om att ta sig djupt in i en ond skog som inte tycker om dig, och försöka få tag på något värdefullt men antagligen misslyckas.
Igår hade vi fjärde sittningen med Swords of the Serpentine. Sällskapet ägnade sig enbart åt att kajka runt i Sjunkstaden, hälsa på folk och fråga ut dem om mordet på en ockrare. Inte en enda tärning slogs, men inte för att vi ignorerar reglerna. Det var för att i Gumshoe-spel slår man inte tärning för utredningsfärdigheter.
Hemmasnickrat? Gärna länk annarsIkväll blev det lite mer Delta Green. En familj i Yuma, Arizona har mördats och ord skrivna på väggen i deras hem fångar programmets uppmärksamhet.
Det låter absolut som Ex Oblivione, officiellt scenario.Hemmasnickrat? Gärna länk annars![]()
Jag är spelare, inte sl, men jag tror det stämmer.Det låter absolut som Ex Oblivione, officiellt scenario.
Hoppas ni får kul! Vill tro mina spelare hade, eller vad fan, vi hade det. Började en kampanj med Ex Oblivione, och det är ännu en del grejer kvar från då som påverkar (även om mest sånt jag själv introducerat från sidan) när vi nu går in i slutfasen.Jag är spelare, inte sl, men jag tror det stämmer.
Vi utger oss för att vara fbi-agenter och har hittills talat med polisen som lett utredningen (fram till att vi nu tagit över) och obducenten, samt åkt ut och kollat genom brottsplatsen. Vi har hittat en del rörande tonårsdottern och hennes bebis som vi kommer vilja följa upp. Ett bioteknologiskt företag verkar ha med saken att göra. Pojkvännens härkomst är förmodligen också av vikt.Hoppas ni får kul! Vill tro mina spelare hade, eller vad fan, vi hade det. Började en kampanj med Ex Oblivione, och det är ännu en del grejer kvar från då som påverkar (även om mest sånt jag själv introducerat från sidan) när vi nu går in i slutfasen.
Ser fram emot att läsa om du skriver mer.

Så vi fortsatt Witch-light.
Gruppen tog sig upp för ett torn för att frigöra en filur när de kom in Prismeer. De valde sedan att utforska tornet för att se om det fanns något av intresse i tornet som sakta sjunk ned i sankmarken. Det fanns föga att finna där, de lyckades dock förhandla bort de två ormarna som vaktade ingången till tornet.
Det blev vårt sista spelmöte. Jag som spelledare kastade in handduken då det började ta allt för mycket på mitt välmående att tvinga mig igenom det hela. Jag tror och hoppas spelgruppen fortsätter vidare, för det är en bra grupp. Bara inte rätt för mig. Så slutade mina många år med en grupp jag arbetat hårt med att hålla samman och hålla igång. Allt är i ständig förändring, inget består.
Tråkigt att höra! Men bra att du känner att det är rätt beslut, spel ska kännas lustfyllt eller åtminstone meningsfullt. Hoppas du hittar rätt grupp småningom!Så vi fortsatt Witch-light.
Gruppen tog sig upp för ett torn för att frigöra en filur när de kom in Prismeer. De valde sedan att utforska tornet för att se om det fanns något av intresse i tornet som sakta sjunk ned i sankmarken. Det fanns föga att finna där, de lyckades dock förhandla bort de två ormarna som vaktade ingången till tornet.
Det blev vårt sista spelmöte. Jag som spelledare kastade in handduken då det började ta allt för mycket på mitt välmående att tvinga mig igenom det hela. Jag tror och hoppas spelgruppen fortsätter vidare, för det är en bra grupp. Bara inte rätt för mig. Så slutade mina många år med en grupp jag arbetat hårt med att hålla samman och hålla igång. Allt är i ständig förändring, inget består.
Nej, det är egentligen inget stort.Oj. Berätta mer, på vilket sätt var det inte rätt på dig och varför tar det på ditt mående?
Bra jobbat ändå, så länge vet jag inte om jag stått ut!Nej, det är egentligen inget stort.
Har i flera år spelat i ett system jag avskyr mer än något annat. Varit spelledare. Känt mig tvingad att vara den som drar igång något om det ska hända något. Sen försökt i perioder att få andra att spelleda och ta över, men det händer inte för då går gruppen typ i upplösning. Över många års tid, trots bra spelare i gruppen, så kändes det mer och mer som ett jobb. Mer och mer som en situation där jag fick ta störst ansvar för att få igång något. Störst ansvar för att driva något i ett system alla andra gillar väldigt mycket, men som jag själv innerligt ogillar. Det blev tärande. Jag kände ofta skuld över att inte räcka till eller ha lika kul som gruppen. Press över att det låg på mig att saker skulle hända osv osv.
Inget optimalt läge att sitta med över flera års tid.
Förstår att det blev tärande. Jag skulle inte stå ut länge med att spelleda ett system jag inte gillar. Hoppas du kan hitta spelglädje i något annat sammanhang.Mer och mer som en situation där jag fick ta störst ansvar för att få igång något. Störst ansvar för att driva något i ett system alla andra gillar väldigt mycket, men som jag själv innerligt ogillar. Det blev tärande.
Kul grej: träffade kollegorna precis, och de har börjat diskutera massa om hur relationerna mellan deras rollpersoner ser ut, vad deras nästa steg ska vara, hur de vill närma sig mysteriet osv osv. Känns asroligt att de är så inne i det!Första träffen med Afterworkspel, rollspel med kollegor. Något slags session noll där vi skapade karaktärer och körde en introscen där två av rollpersonerna ärver detektivbyrån Hudson & Brand.
Mina spelare fick varsin plastmapp med karaktärsblad, anteckningspapper och plastficka för eventuella handouts.
En riktigt bra start, kollegorna är superpepp - vissa har spelat någon enstaka gång förut och för andra var detta första gången.View attachment 25789
Hur kändes Nimble, är nyfiken!Testade Nimble med de första två äventyren ur boxen.
Allting flöt på bra tills slutbossen i andra äventyret, som var en Solo, fullständigt massakrerade partyt.
Delvis berodde detta på hur tärningarna föll, men vi misstänker också starkt att Solo/Legendary monster är kalibrerade för större grupper (det här gänget var bara 3 spelare).
Spelarnas favoritord var "taktiskt". D.v.s. att de var tvungna att tänka på hur de skulle använda sina handlingar och hur de placerade sig på slagfältet.Hur kändes Nimble, är nyfiken!
Känner igen detta från en Electric Bastionland-kampanj jag körde för några år sen. Det är ju inte hjältefantasy, men striderna går verkligen snabbt!För den som inte visste: man slår inte för att träffa, man bara rullar skadan direkt.
Jag spelade en Paladin (fast klassen heter något annat i Nimble) och den ende som egentligen hade möjlighet att tanka. Men i och med att man bara kan använda sitt pansar en gång per runda, så är det svårt att tanka mot flera motståndare. Eller mot en boss som får attackera galet många gånger innan jag kan använda mitt pansar igen. Och mina hp, som kändes så många när striden började, försvann i ett rasande tempo.Hur kändes Nimble, är nyfiken!