Idag har jag spelat...

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Idag har jag spellett Dimmor & Borgar på Nördhäng Norrtälje. Fyra spelare som lyckades återlämna dvärgarnas staty utan att någon såg dem.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Esoteric Enterprises: Enligt ryktet hade ett gäng skummisar från Skellefteå dykt upp i stan (Umeå) och tagit kål på mumien under Östra Kyrkogården. [SL kör en öppen kampanj, och dödandet av mumien hände på ett spelpass under Norrsken.] Vi skyndade oss därför ned i kryptan för att lägga beslag på de värdesaker som eventuellt kunde finnas kvar. Gick hyffsat bra, vi stötte på några spöken som vi lyckades hålla oss på god fot med, Ragge trampade i en spikfälla, men Erika fann en handfull ädelstenar som gjorde allt värt besväret.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Esoteric Enterprises: Enligt ryktet hade ett gäng skummisar från Skellefteå dykt upp i stan (Umeå) och tagit kål på mumien under Östra Kyrkogården. [SL kör en öppen kampanj, och dödandet av mumien hände på ett spelpass under Norrsken.] Vi skyndade oss därför ned i kryptan för att lägga beslag på de värdesaker som eventuellt kunde finnas kvar. Gick hyffsat bra, vi stötte på några spöken som vi lyckades hålla oss på god fot med, Ragge trampade i en spikfälla, men Erika fann en handfull ädelstenar som gjorde allt värt besväret.
Såg ni till den bepansrade kundvagnen någonstans?
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
I helgen spelade vi klart Snösaga efter måååånga spelade timmar. Otroligt bra stämning i äventyret och svårt!!

169. Havets silver (Nordiska väsen) Vi hann även med detta äventyr och även denna gång lyckades vi överleva, även om det var på håret. Så det blev fira med sill och nubbe på västkusten. ^^
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi spelade första passet av "Räddaren i Nöden" idag. Nu har rollpersonerna mängder av trådar som de vill nysta vidare i.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Igår spelade jag Delta Green, nionde spelmötet i den en-spelar-kampanj vi kallar No Real Person Involved. Vi är nu i ett väldigt intressant läge i scenariot From the Dust. På ett sätt är operationen nära avslutad, och kan tyckas sluta så lyckligt det nu kan gå, men från en annan vinkel är det farligare och med svårare beslut att fatta än någonsin tidigare.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Räddningsuppdragets sammanbrott i slowmotion fortsätter. Genom blodprovsanalys har man förstått att alla som andats luften i rymdskeppet har smittats av någon form av infektion av okänt ursprung. Det finns ett vaccin men är det verkligen säkert?

Motorerna har visserligen startats och man lyckades även bege sig ut på skeppets utsida och laga de trasiga navigationsantennerna, så allt är inte elände. Men en av den kvarvarande från den ursprungliga besättningen som följde med för att hjälpa till med reparationerna fick spelet och gick till angrepp. Endast med stora svårigheter lyckades spelarna freda sig och kasta ut galningen i rymden, till priset av bland annat en punkterad rymddräkt som fick paniklagas i luftslussen.

Den luftburna smittan har man inte fått bukt med och den garanterat säkra syrereserven man hade med sig från sitt eget skepp blir bara mindre och mindre. Man har även upptäckt stora fläckar med vad som verkar vara något slags mögel som utsöndrar sporer likt röksvampar när man kommer för nära på olika platser i skeppet. Eldkastare visade sig då vara bra att ha till hands.

Den synth man träffade på visade sig ha blivit skadad under den långa tid skeppet varit på drift. Den är nog så hjälpsam men beter sig bitvis irrationellt och underligt. Kan man lite på en fullt ut?

Varelsen som kröp runt i ventilationen har även den gett sig tillkänna genom att angripa en av den ursprungliga besättningen. Och hade den inte även växt?

Och MU/TH/UR har börjat göra saker utan att ha fått order om det igen. Eller har hon fått order? Av vem i sådana fall?
Chariot of the Gods har nu avslutats. Och det gick väl sådär kan man tycka med tanke på att ingen överlevde.

Rollpersonernas paranoia slog i taket och man började systematiskt göra sig av med det upphittade skeppets besättning en och en, förutom en som hann avlida innan dess på grund av att hen visade sig ha en alienvarelse i sig som exploderade sig ur hens huvud och försvann i en ventilationstrumma.

Man stötte på ännu en hybridvarelse i en förseglad medpod som visade sig ha ett uns av liv kvar i sig och lyckades slita en av rollpersonerna i stycken innan den avslutades medels eldkastare. Den dödade rollpersonen visade sig dessutom i hemlighet ha varit en synth. Vad för skumt kan denne ha haft för sig innan den avslöjades?

Det blev uppenbart en stund senare när MU/TH/URs vänliga röst lät meddela att reaktorhärden var på väg att överhettas och snart skulle explodera. Med en elak alienvarelse någonstans på skeppet, smittad luft, nästan tomma lufttankar i dräkterna och en härdsmälta inom kort så resignerade man. En del tog sin död i egna händer medan andra bara tände en cigg och inväntade slutet.

Ridån föll och rymden blev återigen lika kall, tyst, mörk och obrydd som innan rollpersonernas skepp dök upp
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
I går spelade vi vidare på kampanjen i Illusionen rämnar, mitt Kulthack av Into the Odd. Tolfte spelmötet in har vi gått från att spela bortkomna högskolestudenter i Sverige till att med kniv och svärd avliva en nedgången magiker skyddad av levande döda i hans illegala abortklinik i Mexiko. Det är fortfarande väldigt roligt och jag är nöjd med hur regelsystemet har fungerat.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
KULT och OSR verkar vara en bra kombo. :-D
Ja! Jag utgick förstås delvis från Kuf när jag började med det här, men genealogin är lite komplicerad för jag tog en omväg via något lite BitD-aktigt innan jag fastnade för ItO som motor. Och det är nästan inget kvar av downtimetänket. Men arvet finns där! (Och nämns bland influenserna.) Fokus är mycket mer på balansen mellan vardagsliv och uppvaknande än Kufs mer direkta utforskande bara.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Puh! Ikväll spelledde jag DETECT OR DIE för första gången. Känner mig stolt över att ha lyckats skriva och spelleda en tvättäkta pusseldeckare, med tanke på att jag haft skrivkramp i så många år. Tillräckligt många ledtrådar för att inte spelarna skulle köra fast, men inte så uppenbart att de inte behövde gnugga geniknölarna.

Riktigt prepptungt och extra utmanande i stunden, speciellt som vi samtidigt lärde oss regelsystemet, men kul med ett spel som faktiskt belönade spelarna för sin normala paranoia! 😁
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Puh! Ikväll spelledde jag DETECT OR DIE för första gången. Känner mig stolt över att ha lyckats skriva och spelleda en tvättäkta pusseldeckare, med tanke på att jag haft skrivkramp i så många år. Tillräckligt många ledtrådar för att inte spelarna skulle köra fast, men inte så uppenbart att de inte behövde gnugga geniknölarna.

Riktigt prepptungt och extra utmanande i stunden, speciellt som vi samtidigt lärde oss regelsystemet, men kul med ett spel som faktiskt belönade spelarna för sin normala paranoia! 😁
Lite mindre bra: jag reflekterade och insåg att av 7 namngivna karaktärer var bara en kvinna… mordoffret!!! 😧 Man fastnar i sina hjulspår när fokuset är att ”bli klar”…
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Ikväll har jag spellet Warlock. Tolfte spelmötet i en kampanj där spelarna valt att spela medlemmar i Biskerstafs befrielsefront, en aktionsgrupp som arbetar för att göra staden där de bor - en stad plågad av sjukdom, människoätande fiskfolk, mutanter, religiösa motsättningar samt inkompetenta styrande - till en bättre plats. Kampanjen har hittills främst kännetecknats av att rollpersonerna hela tiden springer åt olika håll, och så även ikväll. En rollperson hade ett vaktpass vid stadsporten och passade på att snoka fram information om kungens knektar som besökt staden. Två andra rollpersoner skuggade en skum typ, hamnade i strid och höll på att stryka med. En tredje rollperson var på väg att bli bortförd av en ljusskygg organisations hejdukar men fick oväntad hjälp av en mystisk armborstskytt. De sista två rollpersonerna planerade för att en av dem ska utropa sig som profet för en förbjuden gud. Pust!
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
170. Hyde Park horror (Rippers). Tärningarna var verkligen med oss denna kväll. One shot:ade antagonisten i slutet, det händer ju aldrig!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Spelade S/Lay w/Me här om dagen, en riddare i gyllene rostning anlände till en liten by invid en bergskedja där demoner hölls som slavar av människorna. Våld, en grisdemon med avskuren hals matad till riddarens lejon, en storslagen festmåltid och en hel natt fylld av kroppslig njutning tog slut i en vild strid mot en demon som en av människorna tvingat till lydnad i sin kropp. Riddaren slutade naken med bruten ryggrad, med sin forna sängpartner gränsle över sig och med hennes tänder djupt i sin strupe.

Det här spelet är ibland brutalt i hur det begränsar utfallet av allt i slutet. Man är tills en viss punkt rätt fri att berätta vad ens karaktär gör och dess effekter, men sen snävas tillslut slut av och resultatet av vad som i spelet kallas matchen sätter strikta begränsningar. Har du nått ditt mål eller ej? Lyckas du överleva eller undgå allvarliga skador? Lyckas du rädda någon annan som hamnat i fara? Alla dessa val, ofta extremt begränsade eller som i det här fallet att valen pga tärningar, inte ens fanns. Riddaren dog, nådde inte sitt mål och dennes lejon blev en festmåltid för demonerna som slet den i stycken undertiden riddaren tog sina sista andetag.

Minns när jag och @DeBracy spelade detta och pga att vi läst reglerna fel hamnade i ett sådant här hårt läge med idel misslyckanden och nej, men de sker inte lika ofta när man spelar med rätt regler men spelet kan fortfarande landa på precis samma sätt och jävlar vad bra det är just pga det.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
113
Location
Stockholm
Idag har vi spelat vad som ska bli starten på Haarlock legacy-kampanjen, med ett eget BRP-hack. Det gick bra, än så länge.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Provade på The One Ring. En man från Bree (jag), två hober och en alv. En av hoberna, på avvägar släkt med Bilbo, kontaktades av Balin för att resa till blå bergen för att finna en gammal dvärggruva.
Verkar vara ett trevligt regelsystem, gillar i synnerhet Hope / Darkness.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi spelade första passet av "Räddaren i Nöden" idag. Nu har rollpersonerna mängder av trådar som de vill nysta vidare i.
Andra passet nu under kvällen. Det blev rätt mycket kringsnack och stundtals bristande fokus, men de kom en bit på vägen. Minst ett spelpass till, förmodligen två, innan de löst mysteriet.
 
Top