Idag har jag spelat...

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
509
Jag var uppe i Stockholm och träffade en gammal kompis i helgen. Svängde förbi forumträffen en liten stund, men det blir nog inte igen på ett tag, var trevligt i alla fall. Dagen efter körde jag och vännen över till Alphaspel där jag plockade på mig Thespian och Symbaroum medan han köpte Tales from the Loop brädspelet. Sen spelade vi det för alltid, med hans sambo, iaf när spädbarnet inte bråkade med oss.

Det var lite mysigt. Lite som en low stakes arkham horror. Men det tar för alltid och en del av charmen försvinner när man inte har ordentliga scener. Ett tips är att inte splittra partyt så mycket.

Tillägg: Nu mindes jag. I ett spel som tar knappt en timme är såna här korta flavour text kort helt okej, t.ex. betrayal at house on the hill. Men i jättelånga spel blir det snopet och antiklimaktiskt när man vänder på ett kort och får en liten förklaring följt av Ni vinner spelet. Det skulle behövas en ordentlig epilog.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Star Wars d6, hexkräl, möte 2. Gruppen förhörde en c3-droid, undersökte en sprängd piratbas, och tog sig till piratkaptenens hemliga palats, där den döende piraten gav dem viktiga bitar av pusslet.

Gruppen är engagerad, antecknar, tänker, gör smarta val.

Bland annat kom på att de kunde använda piratkaptenens kommunikationscentral till att lyssna efter radiotrafik på planeten de är på. De vet nu att det inte borde vara någon med komlänkar där, men har tjuvlyssnat på två av fraktionernas radiotrafik.

En grej som jag la lite möda på när jag gjorde krälet var att försöka få in unika personer och platser. Hexarna/terrängen är nämligen väldigt ensidiga, det finns en vulkanhex och 22 jungelhexar. Och nu har de redan träffat på platser (ett lyxöst palats) och personer (en döende clone-trooper-pirat-kapten) som sticker ut. Min favorit är nog den ängsliga och pratglade C3-droiden, som rollfugrerna stänger av i tid och otid för att få tyst på.

Systemet är super. Det tar ingen plats, det går inte att gejma det, finns inga förmågor att hålla reda på. Slå tärningar mot svårighetsgrad, klart. Jag saknar dig inte, DnD5.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Igår fortsatte min spelgrupp att krångla sig igenom Chariot of the Gods från Alien RPG Starter Set. Insatserna i det som till en början verkade som ett ganska rättframt räddningsuppdrag ökar stadigt. MU/TH/UR verkar ha fått hemliga order och gör saker spelarna inte kan overrajda, luften i dräkterna är på väg att ta slut och snart tvingas de andas luft de misstänker är smittad och luftreningsystemet verkar dessutom vara ur funktion. Som grädde på moset är det något som krälar runt i ventilationssystemet. Prognoserna inför nästa spelmöte ser sådär ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,608
Prognoserna inför nästa spelmöte ser sådär ut.
I egenskap av att vara representant för Weyland-Yutani vill jag understryka att prognoserna enkelt går att förbättra om besättningen bara förstod vikten av ett gott systematiskt kvalitetsarbete.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
I förrgår spelade vi tredje sessionen av Nordiska Väsen. Vi hann igenom halva introduktionsmysteriet, då vår tidsgräns var typ två timmar.

Men vad kan man säga? Trots att jag bara läst igenom äventyret någon gång för två månader sedan, och knappt var förberedd alls, funkade det ändå bättre, tyckte jag, än mitt handskrivna intro om hur de kom till Gyllencreutz. Proffs är väl ändå proffs, antar jag. Eller så lyckas det bättre för att det är ett så begränsat område man spelar på.

Kul, hur som helst!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
en sak som jag gjort som funkade superbra är att jag har lagt in ledtrådar i hexarna som pekar på andra hexar. Detta för att jag tycker att en central del med hexkräl är att spelarna ska få göra informerade val. Och då måste det finns information att agera på. Annars går de ju bara i random riktigt. Nu har de efter att ha besökt 3 hexar redan fått ledtrådar till typ en sex-sju andra. Det som de riktigt gick igång när den här C3-droiden sa att hen kände till var rymdpirat Xs palats låg. Så vi styr nog kosan dit nästa spelmöte.
Sen reaktion, men det där låter ju skitkul, och inte alls vad jag ser framför mig när jag hör "hexkräl". Borde läsa på mer om hur det funkar. Behöver man förbereda varje hex för sig?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Sen reaktion, men det där låter ju skitkul, och inte alls vad jag ser framför mig när jag hör "hexkräl". Borde läsa på mer om hur det funkar. Behöver man förbereda varje hex för sig?
Ja, varje hex ska idealt sett ha innehåll. Men det är en stor fråga, värd en egen tråd.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Speldag på bibblan. Hoppade in som ärkemäster Aodhan i Ridders rös. Öppnade med att ta 10 av 11 kp i fallskada. Fumlade tre gånger på magislag (varav ett ledde till minnesförlust), en gång på nåt annat färdighetsslag. Såatte...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Spelade Darkly Through the Labyrinth i söndags, och det var riktigt intressant. Kan nog vara det undersökande mysteriespel jag haft roligast med överlag, faktiskt. Men givetvis för att det är motsatsen till vad de flesta verkar vilja ha av såna spel.

I DTtL, när du slår ett slag, så säger spelaren först sitt Mål, exempelvis "jag vill få snubben i wife beatern att lugna ned sig så vi inte måste skjuta honom". Sedan säger spelaren vilken metod, av tre möjliga, som används. Exempelvis Instict. Spelaren har nu en tärningstyp (d4 - d20 används). Spelledaren sätter sedan en svårighetsgrad i tärningstyp, och spelaren får använda olika fördelar för att sänka den svårighetsgraden. Båda tärningar rullas slutligen samtidigt och om resultatet på spelarens metodtärning är högre än svårighetsgradstärningens resultat så har spelaren lyckats med målet.

Här finns också Hunch, som låter dig slå för att låta en magkänsla avgöra om en ledtråd eller ett spår är värt att följa eller ej. Och Profiling, som låter spelare berätta detaljer om en misstänkt. När vi spelade kunde ett Profilingslag exempelvis avgöra att den misstänkte (vad som verkar vara en voodoopräst) sannolikt är välkänd och framgångsrik i sitt community, som håller honom om ryggen. Lite som en televangelist men med blodsoffer.

Mörkt, läskigt, och verktyg som verkligen fick spelet att kännas som ett spel om FBI-agenter, med intressanta regler "delägande" av informationen.

1698745735586.png
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Igår spelade jag Dungeons & Dragons. Sessionen bestod mest av socialt spelande och försök till ihopknytande av diverse lösa trrådar från tidigare sessioner. Min gnome-Arcane Trickster fick för en gångs skull inte stryk från alla håll och kanter. Det kändes fräscht på något vis, även lite ovant, att inte slå Death Saves.

Just det ja, jag blev även förvandlad till en katt.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Drakar och Demoner: Stormningen av Trolletinns torn kom av sig av harpyornas träckfällning. Sedan en av flygfanen fällts med pilar och
en annan blivit till lansprydnad flög den sista harpyan bort. Kämparna återvänd till trollpackan Harga, lortiga, sura, illamående. En av dem hade i stridens början försökt ducka undan ett slungat stenblock, men hade av oförsiktighet rusat in i bassängens kant, varefter hen även träffades av stenblocket. Nere i kryptan gick det bättre, och de tog sig därifrån tämligen helskinnade. Gruppens smed fick för sig att bränna ned klängrosorna som omgav tornet och vållade nästan en gräsbrand när detta slog fel. Hästen de lämnat utanför tornet stod kvar, levande men med klössår. Packåsnan var borta, och i dess ställe en illaluktande träckhög.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,128
Igår SLade jag Gamma World igen! RPna slogs med vandrande robo-zombier och knyckte deras incendiary gyrojets och heat rays, överlistade en turret genom att gömma sig bakom "deaktiverade" robo-zombier och sedan stapla dem på turreten, med ett arkivskåp for good measure. Mycket vackert! Sedan imiterades en minecraft-by utanför ett märkligt rum med kärnvapen där saker fastnade i luften ("Hmm. Hmmm. Hmmm.")
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,657
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Coriolis Mahanjis väktare: I det ödelagda Odaconsystemet agerar vi medlare mellan ett humanitkollektiv och en utbrytarfraktion. Som belöning för att ha löst konflikten fredligt ska humaniterna hjälpa oss finna skeppskyrkogården.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Igår fortsatte min spelgrupp att krångla sig igenom Chariot of the Gods från Alien RPG Starter Set. Insatserna i det som till en början verkade som ett ganska rättframt räddningsuppdrag ökar stadigt. MU/TH/UR verkar ha fått hemliga order och gör saker spelarna inte kan overrajda, luften i dräkterna är på väg att ta slut och snart tvingas de andas luft de misstänker är smittad och luftreningsystemet verkar dessutom vara ur funktion. Som grädde på moset är det något som krälar runt i ventilationssystemet. Prognoserna inför nästa spelmöte ser sådär ut.
Räddningsuppdragets sammanbrott i slowmotion fortsätter. Genom blodprovsanalys har man förstått att alla som andats luften i rymdskeppet har smittats av någon form av infektion av okänt ursprung. Det finns ett vaccin men är det verkligen säkert?

Motorerna har visserligen startats och man lyckades även bege sig ut på skeppets utsida och laga de trasiga navigationsantennerna, så allt är inte elände. Men en av den kvarvarande från den ursprungliga besättningen som följde med för att hjälpa till med reparationerna fick spelet och gick till angrepp. Endast med stora svårigheter lyckades spelarna freda sig och kasta ut galningen i rymden, till priset av bland annat en punkterad rymddräkt som fick paniklagas i luftslussen.

Den luftburna smittan har man inte fått bukt med och den garanterat säkra syrereserven man hade med sig från sitt eget skepp blir bara mindre och mindre. Man har även upptäckt stora fläckar med vad som verkar vara något slags mögel som utsöndrar sporer likt röksvampar när man kommer för nära på olika platser i skeppet. Eldkastare visade sig då vara bra att ha till hands.

Den synth man träffade på visade sig ha blivit skadad under den långa tid skeppet varit på drift. Den är nog så hjälpsam men beter sig bitvis irrationellt och underligt. Kan man lite på en fullt ut?

Varelsen som kröp runt i ventilationen har även den gett sig tillkänna genom att angripa en av den ursprungliga besättningen. Och hade den inte även växt?

Och MU/TH/UR har börjat göra saker utan att ha fått order om det igen. Eller har hon fått order? Av vem i sådana fall?
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,067
Var på konferens i veckan och spelade DoD23 två av kvällarna. Totalt fick 9 kollegor spela. Alla var nybörjare, alla tyckte det var kul och några pratade om att köpa spelet för att börja spela på eget håll. Några pratade också om att ligga på chefen om att få fortsätta spelet som något slags teambuildande aktivitet på arbetstid.

Vi körde med de färdiga karaktärerna och från startscenen i äventyrshäftet. Båda grupperna nådde Utkante utan problem och valde att uppehålla sig där framför att följa rykten till andra äventyrsplatser.

Det är slående hur extremt bra spelet och kampanjen funkar för nybörjare! Vi gick inte igenom några regler innan vi drog i gång, utan tog dem allteftersom. Ändå flöt spelet hela tiden och scenerna blev stämningsfulla och spännande.
 
Last edited:

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Sen uppdatering.

Blackmarsh kampanjen fortsätter. Spelarna har efter hörsägen börjat utforska en ruinerna av den Svarte Riddarens borg. Världen har en stam kobolder mindre nu. Gruppens dvärgtjuv blev olyckligtvis ihjälslagen av några av spelarna som råkade träffa honom med attacker när han brottades med ett ooze monster. RIP Boltur. Eller tja han kan ju kanske bli återupplivad. Några mystiska magiker smyger även runt i dungen men de lyckades fly från spelarna.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Ditt sista andetag lämnade dig i Orakelgrottan, Emlin Stjärnhåge. Må din själ finna sin väg tillbaka upp till stjärnorna.

Förmiddagsspel: först knytisfrukost (10/10 precis som förra gången!) och Drakar och Demoner.

Kör inte kampanjen men plockade ett av äventyren därifrån för det här spelmötet. De finns saker kvar att göra till nästa gång...

En av spelarna var hemma med feber, så lägligt nog hade hans rollperson det också och fick ligga nerbäddad i byn. Främlingen ärkemäster Aodhan (SLP, senare tillfällig backup-RP) gjorde dem istället sällskap på äventyret.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Spelat TSR D&D ikväll via discord. Den här gången är jag spelare i en nystartad grupp. Min klass är Alv. Ett hemsökt hus i en bondby utforskades och jättetusenfotingar och jätteråttor dräptes. En vålnad blev lagd till vila genom att begrava hans kvarlevor (tror vi).
 
Top