Idag har jag spelat...

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Nytt Dune AITA-äventyr startat.
Kul att vara med från början denna gången och följa med på hela resan
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
AITA = Adventures in the imperium (känner till den du länkade också)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,153
Ikväll spelade vi klart "Den gula filmen". Det blev tre spelpass. Det hade så klart gått att spela den betydligt fortare, men gruppen gillar att spela ut alla dialoger och vänder gärna på varenda sten för att inte missa något. Plus att vi stundtals blir ofokuserade och pratar om händelser från tidigare äventyr, både i Call of Cthulhu och i Svenska kulter-rollspelet.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Gårdagskvällen bjöd på session två som spelare i en hemmasnickrad fantasyvärld med Fate Condensed som regelmotor.

De fem rollpersonerna (två ”hobbitar”, två människor och en halvalv) är artonåringar som givits uppdraget att från hembyn leverera ett ”viktigt brev” till en högt uppsatt person i ”den stora staden”. Ungdomarna har under färden övernattat både utomhus och i bondgårdar invid vägen; man har träffat flera udda existenser samt dödat ett gäng gobliner som gjorde livet svårt för en av bönderna. Ikväll kom gänget slutligen fram till den rika, lyxiga metropolen, där de kunde svassa förbi en lång kö av lycksökare för att med sitt medhavda introduktionsbrev genast släppas in i staden. Efter att ha strosat runt och gapat storögt ett tag tog gänget in på ett värdshus som rekommenderats dem.

Spelarna har, som förväntat, redan från start glatt varit kreativt spelskapande och riffat på varandras upplägg. Spelledaren hade sin kampanj färdig, men var öppen för förslag på regelsystem, varvid jag innan ”Session Noll” sålde in Fate. Aspects och Stunts används inte riktigt fullt ut ännu, men jag tror att det kommer att ge sig allteftersom.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Igår skulle vi spelat Nibiru, men en i gruppen fick förhinder så jag fick chansen att betatesta Ten Candles inför att jag ska SL:a mina kollegor i det. Det fick bli en nedskalad variant utan ljus, men jag lyckades skrämma upp såväl mina medspelare som mig själv. Tre studenter hade lånat en avlägsen stuga mitt i skogen och så började det hända oförklarliga saker, tills de blev absorberade av uråldriga mörkervarelser som kamouflerat sig till ett par gulliga pensionärer. Svinkul! Är mycket pepp på äkta vara, med ljus som släcks ett efter ett...
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Ikväll spelade vi klart "Den gula filmen". Det blev tre spelpass. Det hade så klart gått att spela den betydligt fortare, men gruppen gillar att spela ut alla dialoger och vänder gärna på varenda sten för att inte missa något. Plus att vi stundtals blir ofokuserade och pratar om händelser från tidigare äventyr, både i Call of Cthulhu och i Svenska kulter-rollspelet.
Är du SL?
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
SL:ade äntligen Ten Candles med mina jobbarkompisar igår. Hade sett fram emot det så länge och var nästan nervös för hur det skulle bli! Eftersom det var fredagen den trettonde använde jag en modul baserad på gamla slasherfilmer. Spelarna, som inte har särskilt mycket erfarenhet med rollspel, gjorde ett jättebra jobb med att bidra till narrativet, något som jag tänkte skulle bli en svårighet just i Ten Candles eftersom spelarna per automatik har stor agens och möjlighet att skapa narrativet. I slutändan blev jag riktigt rädd för det vi berättade! Nu kan jag knappt vänta tills vi ska spela nästa gång!
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Idag så fortsatte OSR kampanjen i Blackmarsh. Spelarna började direkt utanför dungen. Faror som trotsades var ghouls, jättespindlar, lila mossa och en unik typ a ghoul som gillar bygga egna kreativa varianter av skelett.

Efter att dungen var avklarad gick färden av tillbaka till Castle Blackmarsh. De sprang in i en random encounter med en pegasus som var fredlig. Genom att följa efter den så fann de snart flyghästens ägare; tre valkyrior som tagit en paus vid en sjö(med två pegaser till). Efter en kort fredligt möte med dessa blev gruppens trollkarl övertygad om att bli asadyrkare så prästen i gruppen skötte ett blot vid Tors tempel i Blackmarsh för att välkomna trollkarlen.

Sedan blev det fylleslag på äventyrargillets loge när de skulle leta nya rykten om äventyr.

De fann en adelsman som ville ha livvakter med sig för ett besök vid ett mausoleum. Adelsmannen menade att hans farfar en gång varit en äventyrare som plundrat stället och dragit en förbannelse över sin släkt, som adelsmannen nu hade för avsikt att bryta. Lång historia kort så var det en lögn. Adelsmannen var egentligen en kaospräst och i kryptan väntande hans släktingar (ghouls) på att frossa på äventyrare. Efter en vild strid drog sig gruppen tillbaka för att plåstra om sig, men tänker gå tillbaka för att rensa ut de kvarvarande odöda. Kaosprästen dog i första striden.

Och mer hann vi inte idag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Igår spelledde jag De fördömda på minikonventet SchtaanCon. Mycket roligt var det. Det blev femte gången jag speltestade äventyret En grund grav och äventyret fungerar bra. Flera delar behöver dock beskrivas mer utförligt. Jag överväger även att flytta runt saker på kartan för att se hur det påverkar dynamiken. Övrigt som spelades på SchtaanCon igår var Svärd och svartkonst/Nordmenn/Tor der kiefer samt ett scenario specialskrivet med tanke på skräckkonventet Lidman/Lovecraft som gick av stapeln i Skellefteå i helgen. Till nästa SchtaanCon funderar vi på att utöka till två spelpass. Det blir dubbelt så mycket nöje, men kräver också dubbelt så många spelledare vilket eventuellt skulle kunna bli ett problem. Det är som bekant inte alltid helt enkelt att locka folk att spelleda på konvent.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Igår spelledde jag De fördömda på minikonventet SchtaanCon. Mycket roligt var det. Det blev femte gången jag speltestade äventyret En grund grav och äventyret fungerar bra. Flera delar behöver dock beskrivas mer utförligt. Jag överväger även att flytta runt saker på kartan för att se hur det påverkar dynamiken. Övrigt som spelades på SchtaanCon igår var Svärd och svartkonst/Nordmenn/Tor der kiefer samt ett scenario specialskrivet med tanke på skräckkonventet Lidman/Lovecraft som gick av stapeln i Skellefteå i helgen. Till nästa SchtaanCon funderar vi på att utöka till två spelpass. Det blir dubbelt så mycket nöje, men kräver också dubbelt så många spelledare vilket eventuellt skulle kunna bli ett problem. Det är som bekant inte alltid helt enkelt att locka folk att spelleda på konvent.
Den där Lidman/Lovecraft-grejen tänkte jag skriva nåt till, men jag hade/tog mig inte tid att göra det. Det är ett otroligt bra koncept!
 

wormgazer

Veteran
Joined
8 May 2023
Messages
12
Igår spelledde jag OSE för tre vänner som aldrig tidigare spelat rollspel. Vi körde Hole in the Oak och det blev fullständig succé! Jag hade fixat avskalade rollformulär med bara det viktigaste, vi slumpade fram karaktärer ihop och sen körde vi bara igång utan att dra några regler alls i princip. De fick berätta vad de ville göra och så förklarade jag regler där det behövdes, vilket var ganska sällan. Tyckte det verkade klicka direkt för de var från första stund fullt involverade, undersökte sin omgivning, letade kreativa lösningar osv. Slutade med att de alla blev ihjälslagna av gnomer, vilket de också tyckte var skitkul. Det blev direkt snack om att spela snart igen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Igår spelade jag SWd6 (första utgåvan) med min fina grupp, som består av tre kvinnor, varav en tioåring.

Vi kör ett hexkräl, det första jag har gjort. Jag är så trött på förskrivna berättelser och att som SL sitta och veta handlingen på förhand, så det var superkul att låta rollfigurerna krascha (bokstavligen) i en hex och låta deras val forma berättelsen.

En sak som jag gjort som funkade superbra är att jag har lagt in ledtrådar i hexarna som pekar på andra hexar. Detta för att jag tycker att en central del med hexkräl är att spelarna ska få göra informerade val. Och då måste det finns information att agera på. Annars går de ju bara i random riktigt. Nu har de efter att ha besökt 3 hexar redan fått ledtrådar till typ en sex-sju andra. Det som de riktigt gick igång när den här C3-droiden sa att hen kände till var rymdpirat Xs palats låg. Så vi styr nog kosan dit nästa spelmöte.
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Igår spelade vi första sessionen i Drakkejsaren.
Jag trasslade in mig i Foundry, är för lat för att lära mig allt där för att ha stenkoll blev lite knasigheter med ingen vision och så, snubblade runt lite i äventyret också på jakt efter grejer.
Utöver det gick det ok, nära att en rollperson strök med utan att ha hunnit agera då en slp öppnade upp med ett drakslag.
Systemet känns rappt men ser en snöbollsrisk, börjar det gå fel är det nog svårstoppat.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Inte idag, men nu i helgen som var spelade vi The One Ring fredag–söndag. Jag har nog inte varit så nervös och känt sånt ansvar inför en rollspelshelg sedan vi körde något slags fisktank-kampanj i Krilloan för 15 år sen 😅 Men det blev så sjukt lyckat! Vi var verkligen i Midgård i tre dagar: vandringar i vildmarken, förunderliga möten med naturen, ondska och skräck, etiska ställningstaganden, Gandalf, sångkomponerande och vänskapsband som knöts mellan kulturer. Och för oss blev det också så oerhört tydligt hur regler och landmärken hjälpte till att hitta rätt stämning och ge stöd åt formandet av de berättelser vi skapade ihop. Vi hade kört ett one-shot i Fylke tidigare men det här var något helt annat. Så tack @TomasFriaLigan och alla i ert gäng för att ni lät Elbereth lysa upp vårt höstmörker :)
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Idag fortsatte Blackmarsh kampanjen. Kryptan spelarna besökte senast rensades ut på de sista odöda . Sedan begav det sig av Castle Blackmarsh igen. På vägen tillbaka blev det random encounter med gnolls som kunde slutat riktigt illa och de inte misslyckats med moralen.

Nytt uppdrag antogs. Hobbitar i en by söderut förtrycks av resar i en närliggande gammal borg. Efter att ha stannat I byn ett par dagar dök några resar och orcher upp för att samla in mat, öl, tobak och pudding från hobbitarna. Dessa avlivades snabbt sedan begav sig spelarna till borgen och besegrade återstående resar. Resarnas ledare visade sig vara en hobbit förvandlad till rese pågrund av ett magiskt halsband. Denne skonades då denne visade äventyrarna var borgens undangömda skatter fanns. Den neslige hobbiten var sedan många år förvisad från byn och nu hade han kommit tillbaka för hämnd och regera byn. Han överlämnades till sheriffen av fylket för bestraffning.

Sedan firades segern i byn med öl, tobak och exotiska fyrverkerier som en trollkarl för länge sedan donerat till byn.

Sedan bar det av till Castle Blackmarsh igen för att casha in loot och några veckors träning för att levla upp.


Och mer hann vi inte idag.
 
Last edited:
Top