Idag har jag spelat...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
... får mig att bli mer sugen på att få klart min egen DoD-klon för att få åtgärda de regler jag trivs mindre bra med. Det bådar gott för DoD23-licensen. :)
Är det så att alla sitter i stugorna och väntar med spänning på licensen så att de skall kunna få sätta punkt för diskussionen genom att släppa sin egen SLUTGILTIGA version av DoD? :-D

(Det finns en WDoD i kulisserna också, naturligtvis.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Är det så att alla sitter i stugorna och väntar med spänning på licensen så att de skall kunna få sätta punkt för diskussionen genom att släppa sin egen SLUTGILTIGA version av DoD? :-D

(Det finns en WDoD i kulisserna också, naturligtvis.)
Ja, så är det!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Förra veckan var ju den årliga spelveckan, så det är inte riktigt "idag", men, men...

Söndag - onsdag spelade vi Call of Cthulhu. Jag kör dem igenom Masks of Nyarlathotep och nu reste de från New York till Australien. Kampanjboken hävdar att de måste resa via England, men jag gjorde lite efterforskningar och de tog sig istället tvärs över kontinenten och följde på jungfruresan med RMS Aorangi ner till Sydney. Efter att ha samlat lite ledtrådar i Sydney, färdades de med en steamer upp till Darwin för att leta upp en person. Den kvällens höjdpunkt var när den tyske kraftkarlen Kaspar Klemens klev in på en bar i Darwin och deklamerade "Jag vill ha en man. En svart man." Viss munterhet runt spelbordet uppstod.
De löste i alla fall problemen i detta kapitel och är redo att resa vidare.

Torsdag - Lördag spelade vi Star Wars - Edge of the Empire. Vår spelledare var ganska ny på att spelleda, men det fungerade rätt bra. Systemet är inte helt lätt att komma in i, men vår grupp av slödder lyckades stjäla ett rymdskepp och ta sig till en annan planet där ett "Pale Rider"-liknande scenario väntade oss. Äventyret fortsätter på torsdagarna framöver, men vi kände alla att man nog behöver bygga om sina rollfigurer för att vi skall klara oss i längden.

Söndag spelade vi Dunder & Drakar och vi spelade klart kapitel 8 i Sagan om den brinnande himlen. Bossen besegrades och obelisken förstördes. Orchmunken förblödde dock innan någon hann fram för att hjälpa honom, men gruppen hade ju två pergament med Uppväcka döda, så rollfiguren är fortfarande kvar i kampanjen. Samtliga rollfigurer gick upp en grad och är nu episka hjältar (grad 21).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Igår avslutade @Rymdhamster, @Lightshy, @Lodin2000 och jag äventyret Dö vid denna källa skrivet och spellett av @Bifur. Det blev en bra och enligt spelledaren oväntad avslutning på en intressant brottsutredning som tog oss fyra spelmöten att fullfölja. Askhem var i övrigt ett trevligt återseende. Inte ett spel för långa kampanjer men mysigt för enstaka äventyr eller kortare äventyrsserier. En skön, mörk stämning kombinerad med den kanske trevligaste tillämpning av År noll-motorn som jag träffat på.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Igår spelade jag De fördömda. @luddwig spelledde - det är ju hans spel - mig, @Lemur och @zo0ok. (@Peryton skulle också ha varit med också, men tekniken jävlades tyvärr med henne).

Luddwig hade jag redan spellett en gång med och det var kul att se honom in action som SL. Det var trevlig att träffa Lemur och Zo0ok (den första håller jag alltid med när han skriver här, den senare sällan men han har alltid något intressant att säga ❤).

Spelet gillade jag skarpt, smarta och enkla regler med tydlig OSR-känsla.

Äventyret var en enkel men klurig platsbaserad situation. Med en twist!
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Igår spelade jag De fördömda. @luddwig spelledde - det är ju hans spel - mig, @Lemur och @zo0ok. (@Peryton skulle också ha varit med också, men tekniken jävlades tyvärr med henne).

Luddwig hade jag redan spellett en gång med och det var kul att se honom in action som SL. Det var trevlig att träffa Lemur och Zo0ok (den första håller jag alltid med när han skriver här, den senare sällan men han har alltid något intressant att säga ❤).

Spelet gillade jag skarp, smarta och enkla regler med tydlig OSR-känsla.

Äventyret var en enkel men klurig platsbaserad situation.
Håller med @Skarpskytten! Riktigt kul spel och kul att ses! Kan verkligen rekommendera De Fördömda, första västernspelet jag spelar och det gav helt klart mersmak. Bra (dödlig) känsla!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Bra (dödlig) känsla!
Corys liv hängde verkligen på en skör tråd vid ett par tillfällen. Snopet om han blivit dödad redan i hästhagen. Nu kom han istället undan med ringade öron och gödseldoftande kläder.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Vi spelade första delen i Sirens klagan till Kopphavets Hjältar. Två Ankor ( en tjuv/en magiker) En minotaur-gladiator, en dvärg prisjägare och min rollperson Hakim, en mänsklig hälare. Båten vi reste kapsejsade under en plötslig storm och efter vi tagit oss i land hamnade vi i diskussion med ett gäng rövare och hittade en kvinna uppspolad på stranden. Rövarna ville ha våra värdesaker så vi spöade skiten ur dem, sen vaknade kvinnan och uttalade någon form av profetia.
Jaja tänker Hakim det finns säkert pengar att tjäna på det med, jag är ju trots allt välsignad.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vi sparkade igång Starship Troopers i söndags. Kommer nog dröja 3-4 spelmöten innan gruppen faktiskt konfronteras med riktig strid. Den består än så länge av fyra osnutna 18-åringar som försöker smyga in i mässen och knycka mat, slappa, och undvika att göra illa sig. Men inte utan att också tuppa sig och försöka låta övertygade om att de kommer göra Federationen stolt.

Reglerna är ganska dödliga, och även om det enda våld de smakat på än varit Nonlethal och under ordnade former, så tror jag ändå det finns viss oro kring att växla upp till skarpt läge i framtiden.

Än så länge känns det riktigt coolt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
På Loke's Library finns äventyret I Spindeldrottningens nät. Nu håller jag på att översätta det till engelska och samtidigt göra en spelspecifik version då äventyret är generiskt samt att speltesta det för att se att det funkar. Mina spelare fick välja mellan AD&D1 och D&D5 varav ettan otippat vann. Gruppen delades upp i två med fyra spelare i varje så jag kör ena gruppen på fredagen och andra på lördagen så jag kan ta med det jag lärt mig direkt till nästa spelmöte.

Ena gruppen är en generisk AD&D-blandning med en magiker, präst, krigare och tjuv medan de andra fick göra vad de ville så det är en tjuv, en utbygdsjägare och två druider. Efter varje spelning så får de kommentera vad som är bra eller inte plus att jag förstås märker om jag missat något. Grundstrukturen för första delen där man springer runt i ett slott fungerar bra men det fanns några detaljer som behövde bli beskrivna i mer detalj, och tonen på äventyret behövs vävas in mer så inte misstänksammare typer börjar tro att folk är för vänliga och godtrogna. Jag har även fått extra tips på tillägg till första delen ifall man vill ha lite strid då det inte är någon under de tre första ungefär.

Målet är att äventyret ska ta ungefär 4 5-timmarspass att klara så det är en del av testet att se just hur lång tid det tar. Likheter finns med Entos spel ovan i att rollpersonerna är relativt osnutna och spenderade tid i mässen, men snodde inte på sig mat just där och då utan i köket, källaren och audienssalen istället. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Vi avslutade mysteriet Big Haunt on Campus till Monster of the Week idag. Himla kul!!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
"Igår dog min bror. Det var mitt fel. Jag gav honom spjutet och han skulle hantera det som kom genom dörren. Det var bara en rutingrej. Vi måste ha gjort det åtskilliga gånger innan. Jag skulle hålla spjärn, ge honom en chans till ett fokuserat anfall innan det slet upp dörren. Men jag misslyckades, dörren slets upp och nu finns han inte längre.

Erik, du är för alltid saknad."
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
"Igår dog min bror. Det var mitt fel. Jag gav honom spjutet och han skulle hantera det som kom genom dörren. Det var bara en rutingrej. Vi måste ha gjort det åtskilliga gånger innan. Jag skulle hålla spjärn, ge honom en chans till ett fokuserat anfall innan det slet upp dörren. Men jag misslyckades, dörren slets upp och nu finns han inte längre.

Erik, du är för alltid saknad."
Låter som vanlig jävla rollspel!
 
Top