Idag har jag spelat...

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
DnD oneshot på Spelens Hus i Malmö. Det var rätt bra sällskap, men jag gillar inte systemet, det är för styltigt och besatt av små plottriga grejer att kolla upp överallt i en massa olika böcker. Kör nog inte DnD igen på ett tag. Jag spelade exgladiatorn och barden Francis Ale Donuts, och av okänt skäl skulle vi rädda stan från några galna munkar som ville frammana en elddemon.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Efter en kort paus på grund av massa covid och förkylningar så är min ”The Expanse Effect”, eller ”The Mass Expanse”-kampanj igång igen. Har under den tid då aktivt spel inte kunnat genomföras fortsatt att preppa för metaplottens detaljer och även skapa coola sidospår så inte karaktärerna blir Shepard eller Holden-karaktärer alldeles för snabbt. Jag vill att mitt universum skall vara intressant och något som spelarna vill utforska och veta mer om utan att allt måste fokuseras på metaplotten, hittils fungerar det. Mina spelares karaktärer har snott till sig en Stealth fregatt och har under väldigt många spelmöten lyckats att bygga om stora delar av den så att den nu innehåller lika mycket teknologi från andra civilisationer som den ursprungliga mänskliga.

De har upptäckt att det i galaxens begynnelse fanns två ”Apex species” som bedrev krig mot varandra och alla arkeologiska bevis tyder på att de båda förlorade och dog ut någon gång för tre miljarder år sedan. Men de har också upptäckt att det som troddes vara dött kanske inte var helt dött och att detta gäller båda de ursprungliga ”gudavarelserna”. Detta har i sin tur lett till att spelarnas rp har försökt ta reda på om någon av de inte helt utdöda men minst sagt ”sovande” gudavarelsern är vänliga eller om båda sidorna är väldigt dåliga nyheter om någon individ från den ena eller andra sidan skulle vakna. De har självklart gjort en grymt massa andra saker under sin resa, dels var det rp som först kom i kontakt med galaxens ickemänskliga invånare genom att beskjuta det främmande skeppet de såg. Detta ledde till något som i Mass Effect kallas för ”The First Contact War” men slutade i att mänskligheten anslöt sig som provmedlemmar i ett ”Galaktiskt FN” som vid skrivande stund utgörs av fyra permamenta stater i det Exekutiva rådet med makt att använda veto, 64 fullvärdiga medlemmar och 29 provmedlemmar/observatörer. Utöver detta så vet ”Rymd FN om ungefär 100 obundna civilisationer varav en del är direkt fientliga till allt annat liv och en del helt enkelt har andra anledningar att inte vilja delta. Sen har spelarna råkat på individer från civilisationer som inte finns i någon databas de har tillgång till så det är inte officiellt om ”Rymd FN” faktiskt vet om dessa civilisationers existens eller inte. För att kunna använda sitt skepp så har de med hjälp av teknologi de kunnat köpa/stjäla från mer avancerade civilisationer lyckats få ned besättningen till fyra personer som i skarpt läge måste vara vid sina stationer och vid lugnare tillfällen räcker det med två. Detta betyder att de optimalt behöver 12 besättningsmedlemmar om alla har samma sömnbehov som människor.

De har lyckats värva två Quarians(kända från Mass Effect) fyra människor från en muslims gren som ser det som sitt kall att utforska Guds skapelse och två besättningsmedlemmar från en civilisation som enligt ”Rymd FN” inte finns. Så skeppet fungerar men det behövs mer folk trots att två av de nya besättningsmedlemmarna inte alls behöver sova i samma utsträckning som människor. Senast vi spelade så försökte rp göra resten av galaxen medvetna om att det ligger uråldrigs entiteter i en dvala som kan liknas vid något mellanting mellan liv och död(Lovecraft, jag vet. Jag är en tjuv som stjäl från allt jag tycker är coolt) mem precis som för Shepard och Holden, så är det inte många som tar rp på allvar. Rp har också upptäckt att för 300 år så försvann en massa skepp spårlöst och de har nu upptäckt att dessa byggt en egen civilisation och att de efter att ha experimenterat med ”alien-tech”, kanske inte är helt mänskliga längre även om de uppvisar mänskliga drag utåt. Så precis när förra mötet slutade så lyckades rp och dess besättning spåra en av de sovande urvarelserna till vad som tycks vara huvudstad/planeten för den tidigare mänskliga försvunna kolonin och att deras numera främmande DNA kan bero på att den sovande varelsen på något sätt influerar det nyupptäckta imperiet mer än vad de själva förmodligen vet om. Nu återstår att de vad rp tänker göra åt just detta. Skall de försöka med diplomati med sina em gång mänskliga ”kusiner”, kommer de att försöka döda varelsen från avstånd med sitt skepp och med stor sannolikhet dö på kuppen, kommer de landa i smyg och försöka kontakta den sovande varelsen för att försöks få reda på mer om kriget för tre miljarder år sedan eller kommer de göra något helt annat!? :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Vi spelade Delta Green igår. Spelmötet bjöd på en förträfflig karamell när vi var på ett mentalsjukhus och min rollperson skulle gå ut och buda iväg bevismaterial. Nattöverläkaren kommer in, och frågar varför jag inte bara skickar med deras postgång istället. Jag accepterar förslaget, och han leder mig till deras postrum. På vägen frågar han mig om fallet: "vad gör dig så säker på att personerna du söker har försvunnit?" Jag svarar att det är en konstig fråga, och att jag inte förstår vad han menar. Han svarar "ja, så har det visst varit ända sedan du kom hit - du känner dig förvirrad. Vi får prata mer om det under gruppterapin." Och då inser jag fällan, att jag redan gått i den, och hur lönlöst det är att hävda att man är just hemlig agent på ett mentalsjukhus. Good Times.
Är det hemmasnickrat eller köpäventyr?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Ska man vara riktigt petig så var det igår jag spelade: fortsättning på Sju porträtt av Elvira Wallin till Svenska kulter-rollspelet. Vi hade vårt sjätte porträtt under några minuter, innan det på nytt blev stulet. Deadline, med betoning på dead, börjar närma sig.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Idag har jag spelat det 75e och sista spelmötet i min SKT++ DnD5-kampanj. Nästan fyra år höll vi på. Nio spelare var med i olika skeden, varav sex var med till slutet. Höll på att lägga ned flera gånger, men tog mig till slutet. Glad, trött. Drunknar i kärlek från mina spelare. Nu tar jag SL-semester. Ett tag.
 
Last edited:

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
820
Location
Göteborg
Har spelat Drakar och Demoner med son+kompisar. Har spelat hemmagjort "upptäcka&oskadliggöra övernaturligt i Sverige år 2011". Spelledare i båda fallen. Rollspelandet tar lite för mycket tid (som jag inte har pga arbete med bok som ska ges ut) men det är ju ändå en god sak och får därför prioriteras. Att spela i den egna gruppen är ju nödvändigt för välmåendet (det sociala plus att få utlopp för det som snurrar i skallen) och att spela med son plus dennes kompisar är ju välgärning mot både son och rollspelens framtid.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I går spelade jag lite Death in Space med några tjommar jag träffade på spelets discordserver. Spelet fortsätter att leverera, framför allt genereringen av karaktärer och skepp som ger väldigt mycket att utgå ifrån i spel, men gruppen är lite mer tveksam. Ska bli ett spelmöte till för att avrunda det här, men sedan får det nog räcka. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
I går spelade vi Kuf igen. Spelarna bestämde sig slutligen för att prata med den där SLPn som typ hängt i utkanten av berättelsen sedan första spelmötet för ett år sedan. Och det gick att se på spelarna när de började se systematiken i kaoset och hur de många skenbart frikopplade bitarna faktiskt hänger samman. Bra payoff. :)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Har precis avslutat det 60:e spelmötet i EDD-kampanjen Ärans hjältar (egenskriven), kampanjen som bygger på en Sinkadus-artikel och där jag satsar på att inkludera eller inspireras av allt material som jag har samlat på mig genom åren (eller på annat vis bekantat mig med). Bara halva gruppen ikväll men de håller på att försöka mäkla fred mellan orch-krigsherrarna i Gundabad (som är omdöpt till Kala-Mal-Zagh, vilket enligt Internet skall vara svartiska för Bergfästningen, och är flyttat till Nidasbergen på väg till Naugurs skogar). Det material som jag på ett eller annat vis har använt hitintills är:
  • Sinkadus 3: Den Vita Duvan (DoD-äventyr)
  • Sinkadus 23: Fornrikets härskare (själva fundamentet för kampanjen!)
  • Sinkadus 35: Symboler
  • Gundabad (SRR-modul)
  • Erech and the Paths of the Dead (MERP-modul)
  • The Necromancer's Lieutenant (MERP-modul, bara inspiration)
  • Ereb Altor
  • Kopparhavets kapare
  • Drakar och Demoner Ivanhoe (Zorakin)
  • Ereb Altor-wikin
  • White Dwarf 94: A Rough Night at The Three Feathers (WFRP-äventyr)
  • Svavelvinter (rollspelet; Välserkott är en hungrig fisk och rollpersonerna åkte båt...)
  • Kandra
  • Svartfolk
  • Sinkadus 21: Nekromanti – mer död än levande
  • Dödens dal (EDD-äventyr)
  • Tharbard (SRR-modul, användes för att beskriva Fristaden)
  • Boken om Magnamund (Kai-orden användes för en liknande ordern i Torilskogen)
  • En av rollpersonerna från 25 år äldre EDD-kampanj användes som en SLP
  • Other Minds Magazine 6: Tharbad Map Name Changes (inspiration för Fristaden)
  • Monsterboken
  • Monsterboken 2
  • Spelhjälpmedel 1: Stadsintermezzon
  • Spelhjälpmedel 2: Skattkammaren
  • Grymkäfts Fällor
  • Robin's Laws of Good Game Mastering
  • Södra Mörkmården (SRR) / Mirkwood (MERP) (Torilskogen)
  • The One Ring: Heart of the Wild (Torilskogen)
  • Everway: Fortune deck (gjorde en egen, använder också den nya leken som kom med Kickstarter-kampanjen)
  • Shadowrun (inspiration till regler för avdrag för skador, kontakter och Assensing)
  • Western (inspiration till Heder och Berömmelse)
  • Skivvärlden (att gudar lever på tro)
  • Magiboxen
  • Noir (regler för stridsinitiativ)
Material jag planerar att använda:
  • Haunted Ruins of the Dunlendings (MERP-modul)
  • Dagorlad and the Dead Marshes (MERP-modul)
  • Trolls Of The Misty Mountains (MERP-modul)
  • Symbaroum (Naugurs skogar)
  • Ironsworn (järneden)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Avslutade ikväll en spelning av Shab al-Hiri Roach. En minikampanj på tre korta spelmöten som innehöll allt ifrån satanistiska ritualer till mörka experiment, bråk om anslagsfördelning, mordkomplotter och—framförallt—ond bråd död. Allt åsamkat av en uråldrig fasa i form av en liten men ack så betydelsefull kackerlacka.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Låter som en riktigt tuff kampanj! Jag minns att just den där artikeln var fantasieggande.
🤩 Jag har tänkt på den artikeln sedan den publicerades och för ganska precis tre år sedan startade jag kampanjen!

Den riktiga utmaningen är att få till striden mellan "ont" och "gott". Premissen är att gudarna har trätt i århundraden om hur världen skall styras – aktivt inflytande ifrån gudar eller skall människorna m.fl. få bestämma sitt öde själva? Jag har försökt få rollpersonerna/spelarna att ta ställning till ett antal moraliska dilemman och utifrån hur de ställt sig till dessa och vad jag vet om spelarna har jag delat upp de fyra spelarna i två par.

En profetia driver kampanjen framåt (jag skriver den i delar för att slippa planera allt hårt ifrån början, de har fått tre delar så långt och det tog kanske 10-15 spelmöten innan de insåg att de var huvudpersonerna i profetian, sedan var det en stor fråga om de skulle underlätta eller försöka stoppa profetian...) och den omtalar en lysande ö som kommer uppenbaras när drakarna dansar (ett par drakar som kommer göra saltomortaler i luften, då kommer de se ett stort ljussken långt borta och där dyker ön upp, för att inte låsa min planering har jag inte bestämt var det sker), på den är tanken att de två paren skall strida emot varandra och den sida som segrar får bestämma hur gudarna skall göra och därmed avgöra de intelligenta folkens öde.

Alla rollpersonerna är djupt religiösa men på olika vis, deras respektive gudar tillhör såklart olika fraktioner i trätan. Jag misstänker dock att det inte kommer bli någon strid utan de kommer bli mes-konsensus-svenska men då har de per definition misslyckats... Profetian säger:

En mäktig strid på lysande ö skall dagen se
Var sida oviss utgång beskåda
Två faller ingen, en sitter en står
Tusenträta blir lagd till ro
...
Två kan lyckas när fyra når målet
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
I söndags spelledde jag 57:e spelmötet av vår konfluxkampanj.

Vad jag trodde skulle hända
RP betalar för överfarten till Saphyna där de ska leta efter det gröna ögat. De lyckas hitta tillräckligt med information för att veta att de ska i riktning mot Tocmerskogen.

Vad som faktiskt hände
RP liftar på ett Ransardiskt sjörövarskepp och är på väg för att hälsa på bardens mamma på södra Trinsmyra.

🤷‍♂️
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Kom hem sent i natt efter uppstart av vår Delta Green kampanj. Jag spelleder och första uppdraget för RPna blev det numera klassiska Last Things Last.
Kampanjen är förlagd till Europa och igår utspelade sig uppdraget i Stuttgart och Schwartzwald.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Igår spelade jag tredje spelmötet i min remix Borgen vid Gränslandet med Draksaga som regelsystem.
Gruppen har spenderat några dagar med att resa längs handelsvägen och försökt rensa bort gryler, ugglebjörnar och illvättar. Under gårdagens spelande så räddade de två vilsna resande som flytt från monster in i skogen. De slogs även med en ugglebjörn som jagade en av männen se räddade.

Sedan hittade de en grotta där de slogs emot ett Otyugh.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Igår spelade jag tredje spelmötet i min remix Borgen vid Gränslandet med Draksaga som regelsystem.
Gruppen har spenderat några dagar med att resa längs handelsvägen och försökt rensa bort gryler, ugglebjörnar och illvättar. Under gårdagens spelande så räddade de två vilsna resande som flytt från monster in i skogen. De slogs även med en ugglebjörn som jagade en av männen se räddade.

Sedan hittade de en grotta där de slogs emot ett Otyugh.
Låter sjukt gött! Hade helt missat Draksaga.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Låter sjukt gött! Hade helt missat Draksaga.
Det är helt okay, det flyter överlag på väldigt bra. Dock så hade det mått bra av en reviderad/andra utgåva. Vissa magier m.m är sjukt obalanserade.

Men helt klart köpvärt om man vill ha ett litet snabbt spel och inte orkar med titaner som Svärdets Sång, Kopparhavets hjältar och sånt. :)
 
Top