Idag har jag spelat...

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tänkte att det kunde vara kul med en tråd där vi kan skryta om vad vi just spelat, utan att för den skulle känna något krav att skriva en hel spelrapport.

Vad har du spelat? (som spelare eller sl)

Eventuella tankar, reflektioner, referat av händelser och coola scener, osv är välkommet men frivilligt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag tänker att det är ok att skriva om spel som skett de senaste dagarna och inte endast just den dag man postar.

I fredags spelade vi det sista passet i vår Delta Green-kampanj, utifrån Pagans ursprungliga bok från 90-talet. Det blev en episk räd (Waco-style) mot Enolsis compoud utanför Tulsa.

I går spelades ytterligare ett pass Mutant Elysium. Våra rättsskipare fick ta en paus från att fucka upp enklaven och istället ge sig ut på en expedition till ytan (!!!) för att undersöka vad som skett vid Genlab Alfa. Väldigt kul (på ett tragiskt sätt) att möta sina gamla rp från GA-kampanjen, men från andra sidan av ett gyrojetgevär...
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Igår spelade vi Masks of Nyarlathotep igen efter tre bommade söndagar för att folk sportlovat sig på olika vis och vi enbart spelar med full grupp. Kul att vara igång igen även om det blev ett kortare pass än vanligt pga bra brytpunkt och trött SL.

På två av de tre inställda kvällarna har jag och en annan spelare istället kört virtual tabletop och brädspelet Death May Die. Hastur och hans klena följare nerkämpades effektivt av en sneaky dam och en skattande flicka med en brinnande bok (eller nä, det var nog en brinnande hand och en bok i andra handen, men karaktärens flavour-text var "Hahahah" om jag minns rätt).
Rätt charmigt och bra sanity-level-mekanik, men vet inte hur många partier man kör innan det blir repetitivt. Jättekul att jag fick prova i alla fall.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
I går spelade vi Kuf i @Sysp s nya kampanj. Förr eller senare kommer det väl någon krönikeuppdatering från honom men vi experimenterade i alla fall med en ritual i ett skrivarrum, och hade misstolkat den så mycket att vi slog med nackdel. Men hjälten till ritualledare lyckades ändå med slaget och vi fick både Erf och en massa ledtrådar att nysta i, och de andra fick en massa kritiska trauma efter att ha fumlat sina skräckslag. :-D
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
För tillfället spelar jag Stars without numbers (spelar kanske är att tänja på ordet då jag är spelledare). Min upplevelse hittills är att spelarna uppskattar upplägget med mer måldrivet spelande. Jag kör stenhårt utifrån rollpersonernas mål för att sedan lägga in situationer och platser som spelarna kan välja mellan. Hitintills har det låga HP värdet resulterat i att mina annars så våldsamma spelare blivit oerhört skygga och undviker allt vad strid heter. Så snabbt ett hot vankas börjar de fundera på vägar runt det istället för över det, något som jag uppskattar väldigt mycket då det bryter den cykel av lösa saker genom strid som varit förhärskande i gruppen ett tag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I förrgår spelade vi klart vår årslånga kampanj i Ultraviolet Grasslands. Rollpersonerna nådde den Svarta staden där världen tar slut. Och sedan åkte de hem igen.

I går började jag på en oneshot (nåja, blir väl två spelmöten kanske, men omfattningen kommer att motsvara ett konventspass, åtminstone efter ytterligare lite ihoppressning) i UVG för att introducera fler spelare till spelet. :) En karavan utrustades och gav sig av med ett kort, konkret mål.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Senaste var Runequest! Avstampet in i Glorantha är extremt mycket att detta är vårt Glorantha och allt material vi nyttjar är myter, sagor, återberättande delar av en opålitlig berättare och därför finns ingen fakta att väga något gentemot annat än det som spelas. Spelarna är myskoxridande ynglingar från en stam i norra Prax som färdats norrut med en karavan upp i berget Tre små jättar för att bedriva handel med en allierad stam bosatt uppe i berget vid klippan björnfoten. Det hanns med att gå vilse i snöstorm, strid med två broos, ankomst till Björnfoten och sen en mögelsvampindränkt sinnesförhöjd färd in i björnfotens skapelseberättelse och hur den plötsligt förändrades framför ögonen på alla.

RQ2, Cults of Prax, Cults of Terror och lite Trollpak + att jag lite slappt skummat lite Hero Wars-texter är typ inspirationen.

På torsdag kör vi igen.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat det 74:e spelmötet i min DnD5-kampanj som snart har hållit på i fyra år. Det här var spelmötet då en massa frågor fick svar och en massa hemligheter kom fram; nästan bara rollspel, tror vi slog ett slag på hela spelmötet, för arkana, och det kastades exakt två trollformler. Jag är inte bra på stämning, men det blev ändå rätt fint tyckte jag. Nästa möte är det sista i kampanjen, men spelarna spelar med och planerar vad deras gubbar ska göra sen, vilket känns fint. Fattar inte att de inte tröttnat på mig för länge sedan, men det är ju så, att det är jag som avslutar kampanjen för jag vill spelleda andra saker.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vi spelade mer Runequest igår igen. De har mellan spelmötena spenderat ett antal dagar i Björnfoten, deltagit i samhällets aktiviteter och försvar. Spelarnas karaktärer begav sig tillsammans med deras mentor Celek upp på Björnklippans topp där samhället har ett gravröse för de döda som skall åter till jorden och inte begravs på annat vis. Vi hann med att de upptäckte spår av en björn som rört sig i området runt gravarna samt upptäckten att någon märk graven med runor pekandes på en tjänare till Malia samt en kamp mellan en farsots-ande som försöker besätta Celek. Hon faller medvetslös ner i snön men anden tvingas bort av en av spelarnas karaktärer. De lämnar hastigt platsen med rädsla att anden skall hitta tillbaka, de för en medtagen Celek med sig ner till Björnfoten, besöker samhällets ledare och samtalar med henne. Morgonen efter, när solen reser sig över berget, besöker de de tempel samhället insprängt i berget tillägnade Eiritha och Waha, och där erbjuds de att trots sin ringa ålder bli invigda i kulten tillägnad Waha. De accepterar, en stenbock offras och det stillsamma snittet lärs ut till dem av kultens runpräst.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Igår gjorde vi en session zero till kampanjen Undergångens arvtagare med min Matiné-mod till Mutant. Det var skönt att få diskutera igenom spelstil med spelarna, för jag kände att det spretade lite sedan tidigare spelomgångar. De var väldigt bra på att slänga ur sig idéer, framförallt för varandras rollpersoner.

Bara synd att livet kom emellan och bara hälften av spelarna kunde dyka upp.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Förra helgen spelledde jag 1,5 äventyr från Starter Set till The One Ring 2ed. Det var ganska behagligt. Det är tydligt att äventyren har nybörjare som målgrupp och som spelledare hade jag oerhört mycket stöd i att ta det framåt längs rälsen. Spelarna kunde bara glida med, spela sina hobbitar och klara enkla utmaningar till Bo Hanssons musik.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Vi spelade Delta Green igår. Spelmötet bjöd på en förträfflig karamell när vi var på ett mentalsjukhus och min rollperson skulle gå ut och buda iväg bevismaterial. Nattöverläkaren kommer in, och frågar varför jag inte bara skickar med deras postgång istället. Jag accepterar förslaget, och han leder mig till deras postrum. På vägen frågar han mig om fallet: "vad gör dig så säker på att personerna du söker har försvunnit?" Jag svarar att det är en konstig fråga, och att jag inte förstår vad han menar. Han svarar "ja, så har det visst varit ända sedan du kom hit - du känner dig förvirrad. Vi får prata mer om det under gruppterapin." Och då inser jag fällan, att jag redan gått i den, och hur lönlöst det är att hävda att man är just hemlig agent på ett mentalsjukhus. Good Times.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I går började jag på en oneshot (nåja, blir väl två spelmöten kanske, men omfattningen kommer att motsvara ett konventspass, åtminstone efter ytterligare lite ihoppressning) i UVG för att introducera fler spelare till spelet. :) En karavan utrustades och gav sig av med ett kort, konkret mål.
Och i går spelade vi klart detta. Lite kort om tid kanske, lite ihoptryckt, men som helhet väldigt roligt och lyckat, och bevisar att spelet går att testa i korta bitar utan att det måste vara något helt annat än dess default resefokus.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ikväll gjorde vi rollpersoner för Aquelarre. Jag kommer att spela Ramona, en kastiliansk curandera (helerska / vit häxa), som åtföljs av sin get Jorge.

Edit: Hon får sällskap av Fader Tomás som svingar Herrens krafter men hatas av allt som går på fyra ben och den hårt arbetande muslimska kvacksalvaren/stridsflatan Hafsah. Förhoppningsvis blir det också en fjärde rp, kanske till och med någon som kan slåss.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Sitter i detta nu eftersnackar på ett spelmöte i Fienden ibland oss-kampanjen som @Theo spelleder. Vi är uppe i drygt 70 spelmöten inklusive några sidosessioner och så.

Min rollperson Wernhart (under täcknamnet Valentin) blev inkallad för en primitiv magpumpning på en stackars yngling på en bal bland rikingar som... kanske spårar ut när som helst. ^^
 
Top