Idag har jag läst...

(Om)läsning av Handbok i scenariokonstruktion av Mikael Bergström. En sak jag verkligen tycker om med boken är att den så uttalat är en guide till hur man skriver Kutulu-äventyr, snarare än bara en allmän mysterieskrivarguide. Detta är Kranks föredragna sätt att skriva (och läsa) ett rollspelsäventyr och han är inte särskilt intresserad av att kompromissa med det.

Bra och pedagogiskt språk, tydlig layout och hjälpsamma kapitelindelningar. Jättesnyggt omslag och så älskar jag Fredrik Kaufeldt Olssons inlagsillustrationer (tycker det är något synd att vissa av dem är återanvända från grundboken, men jag förstår verkligen varför).

Rekommenderas!

jag läste ut Dark Devilry till slut. Har redan diskuterat den en del i Shadowdark-tråden så jag kommer inte säga så mycket mer här. Jag mjuknade lite efter hand i och med att man absolut kunde finna en del inspiration från den. Likaså kvarstår att väldigt lite av informationen i boken kommer jag någonsin nyttja vid bordet. OSE håller ju på att crowdfunda en snarlik bok som med största sannolikhet är mycket bättre.

Sedan läste jag Ghost of Zoazanna Mountain och den är på många sätt och vis ett konstverk. Med det sagt vet jag inte riktigt hur jag skulle spelleda den. På ett sätt är den upplagd lite som ett choose your own adventure vilket borde göra den väldigt lättanvänd vid bordet. Å andra sidan är det mycket information som lämnas abstrakt och otillräcklig. Konceptet är så häftigt att jag nästan dreglar över tanken att få köra igenom äventyr för en inte ont anande spelargrupp, samtidigt vet jag inte om jag har färdigheterna som krävs för att göra erfarenheten njutbar.

Sedan läste jag Ghost of Zoazanna Mountain och den är på många sätt och vis ett konstverk. Med det sagt vet jag inte riktigt hur jag skulle spelleda den. På ett sätt är den upplagd lite som ett choose your own adventure vilket borde göra den väldigt lättanvänd vid bordet. Å andra sidan är det mycket information som lämnas abstrakt och otillräcklig. Konceptet är så häftigt att jag nästan dreglar över tanken att få köra igenom äventyr för en inte ont anande spelargrupp, samtidigt vet jag inte om jag har färdigheterna som krävs för att göra erfarenheten njutbar.
Denna har jag varit sugen på flera gånger, borde jag alltså slå till? Jag är en tillskyndare av konstiga äventyr!

Läst PDF:en till Fatherfog, Tuesday Knight Games fantasy-mothership. Och så här. Det är nog jättebra, övertygad om att spelskaparna vet exakt vad de vill göra och hur de ska göra det - men jag vet inte. Kanske har jag något slags fairytale-osr-fatigue, men jag blev djupt opepp på detta. Skulle jag få för mig att använda Mothership i fantasymiljö så känns Cloud Empress mycket närmre mitt spelbord än detta.

Kanske kommer jag omvändas när det börjar ploppa upp moduler till spelet, det var trots allt äventyren som fick mig att dras till Mothership, snarare än regelsystemet.

Läst PDF:en till Fatherfog, Tuesday Knight Games fantasy-mothership. Och så här. Det är nog jättebra, övertygad om att spelskaparna vet exakt vad de vill göra och hur de ska göra det - men jag vet inte. Kanske har jag något slags fairytale-osr-fatigue, men jag blev djupt opepp på detta. Skulle jag få för mig att använda Mothership i fantasymiljö så känns Cloud Empress mycket närmre mitt spelbord än detta.

Kanske kommer jag omvändas när det börjar ploppa upp moduler till spelet, det var trots allt äventyren som fick mig att dras till Mothership, snarare än regelsystemet.
Och sidenote: i någon sekund trodde jag att illustrationerna var AI-genererade. De har något ai:gt över sig (det är de såklart inte, TKG har en hård linje mot AI).

1000024204.jpg

Last edited:
Halkade in i recensioner av (den ohemult dyra) 5e-produkten Deck of Many Things och noterar att D&D-spelare verkligen inte tycker om den. Nu ska det sägas att jag inte läst hela materialet, utan mest små snippets via recensioner och videos, men det känns som att detta är en produkt som hade flugit bättre i OSR-spel. Den främsta kritiken jag uppfattar är att många av korten riskerar att omintetgöra kampanjens integritet ("Världen förändras i sina grundvalar", "En rollperson dör" osv). Sånt slags spel är ju rätt vanligt på OSR-sidan, där kaos är något som ibland premieras. Tänker bl.a. på DCC:s magisystem som lätt kan spinna ur kontroll, på rätt låga nivåer.

Är detta helt enkelt en produkt som marknadsförts till fel målgrupp? Och återigen: har inte läst den (och lär inte göra det, mtp den orimliga prislappen), så min reflektion bör tas med ett par nävar salt.

Last edited:
Är detta helt enkelt en produkt som marknadsförts till fel målgrupp? Och återigen: har inte läst den (och lär inte göra det, mtp den orimliga prislappen), så min reflektion bör tas med ett par nävar salt.
Har inte läst denna bok, men det ligger helt i linje med de WotCböcker jag har läst och läst om. Problemet är att WotC har med saker från DnDs förflutna för att de (av historiska skäl) ”ska” vara där men som inte alls synkar med den spelstil som mer eller mindre alla moduler signalerar: förskriven berättelse. Sen är de i allmänhet märkligt nog kassa på att skriva ens bra förskrivna berättelser, men det är en annan diskussion.

Har inte läst denna bok, men det ligger helt i linje med de WotCböcker jag har läst och läst om. Problemet är att WotC har med saker från DnDs förflutna för att de (av historiska skäl) ”ska” vara där men som inte alls synkar med den spelstil som mer eller mindre alla moduler signalerar: förskriven berättelse. Sen är de i allmänhet märkligt nog kassa på att skriva ens bra förskrivna berättelser, men det är en annan diskussion.
Den enda 5e-skrivna modul som jag har läst är Curse of Strahd som ju anses vara ett av spelets toppäventyr, men som jag tyckte var lite meh.

Back