Idag har jag läst...

Läst igenom Mythic Bastionland och fick stor lust att spelleda det. Evokativa riddare och myter, samt massvis med prompter som ger inspiration. De 16 sidorna med regler är ganska kompakta med små regler som behöver bearbetas en aning; det var smart att lägga in spelexempel och författarens idéer i slutet av boken. 75 riddare, deras siare och lika många myter med vardera sex eskaleringar är imponerande bedrift att orka skriva. Väldigt fina illustrationer.
Vi har påbörjat en kampanj och jag är smått golvad av spelet!

I helgen har jag läst:
  • Teprothic Nightmares av Luke gearing till Mörk Borg - Full av vibes, kan nog bli något jag spelar solo, vet inte riktigt vem som skulle vara sugen på detta av mina spelare. Typiskt LG att ha ganska lite interaktivitet mellan komponenter, vilket gör att man får fixa ganska mycket med det för att få det intressant att spela med. Han verkar även sky tanken med att motivera spelare som pesten. Men VIBES! VIBES!
  • The dark of hotsprings island av Jacob Hurst, system-agnostiskt - Läst och läst, jag har läst stycken av den och finner den halvt oläsbar. Vi kan byta ut Gygaxisk-prosa mot Hurstisk-prosa. Där jag kan uppskatta Gygax gubbighet men den långrandiga smörja Hurst skriver klarar jag inte av. Finns en del kul weird-fantasy idéer att sno ifrån och kul fraktion interaktioner. Kommer aldrig spela eller spelleda denna.
  • The curse of skeleton point av Luke Stratton till Pirate Borg - Märks att LS har blivit bättre på att skriva äventyr sen han släppte denna i hans senare alster. Gällande pirat-fantastika teman är den ganska standard men finns en hel del kul interaktion som dock är lite svår att kartlägga då det känns som bitar saknas ibland. Utöver en hel del luckor så är det en ganska sällsam liten pirat-sandlåda som tyvärr inte innehåller några resor med båt, vilket är något underligt i kontexten. Kommer mer från Down among the dead kickstartern snart men kanske värmer upp med denna.

Last edited:
Läst igenom Mythic Bastionland och fick stor lust att spelleda det. Evokativa riddare och myter, samt massvis med prompter som ger inspiration. De 16 sidorna med regler är ganska kompakta med små regler som behöver bearbetas en aning; det var smart att lägga in spelexempel och författarens idéer i slutet av boken. 75 riddare, deras siare och lika många myter med vardera sex eskaleringar är imponerande bedrift att orka skriva. Väldigt fina illustration
Satt även och bläddrade i denna i helgen! Inte varit direkt inne på Arturiska riddarmyter innan men här klickar det även för mig. Men känner att även jag behöver ta detta till bordet snarast, McDowalls grejer upplever jag lite svårförstådda innan man har spelat dem, skall läsa spelexemplen till sömns ikväll och se ifall poletten trillar ner.

Back