Idag har jag köpt...

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Igår köpte jag Keeper-boken till sjunde utgåvan av Call of Cthulhu! Vi ska spela Masks of Nyarlathotep är det tänkt och nu sitter jag och kollar youtubevideos om hur man som keeper bäst förbereder sig.

C:a två minuter in i videon (som avhandlar om man ska eller inte ska spela första introduktionskapitlet), föreslår den kunniga personen (hon är verkligen bra och pedagogisk) att man ska använda OneNote för att skriva och spara minnesanteckningar, så nu försöker jag vänja mig vid den appen... 😅

Jag har att göra, så att säga!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Igår köpte jag Keeper-boken till sjunde utgåvan av Call of Cthulhu! Vi ska spela Masks of Nyarlathotep är det tänkt och nu sitter jag och kollar youtubevideos om hur man som keeper bäst förbereder sig.

C:a två minuter in i videon (som avhandlar om man ska eller inte ska spela första introduktionskapitlet), föreslår den kunniga personen (hon är verkligen bra och pedagogisk) att man ska använda OneNote för att skriva och spara minnesanteckningar, så nu försöker jag vänja mig vid den appen... 😅

Jag har att göra, så att säga!
Jag har kör Masks of Nyarlathotep med ett kapitel varje år (på vår årliga spelvecka). Hittills har de klarat av Peru, New York och Australien. Jag tyckte själv att Peru var bra, för det etablerade en kontakt som gör att New York startar på ett bättre sätt. Sedan gav jag mina spelare fritt val vart de ville åka efter New York och de valde Australien, vilket äventyret absolut inte har tänkt sig. Men efter lite research (och ett abonnemang på The Times arkiv) hittade jag en färdväg som gav mig möjlighet att kompensera för den bristen.

Jag håller absolut med om att man som Keeper behöver noggranna minnesanteckningar. Om man använder OneNote eller något annat är en smaksak, men tro inte att du kommer ihåg allt som hänt utan anteckningar.

Hojta till om det är något du funderar över. Jag har rätt bra koll på kampanjen vid det här laget.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Var på SFbokhandeln i går för att köpa Peter Bergtings nya bok Magi - Den stora boken när han ändå var där och signerade, fick också några av hans andra böcker jag hade med mig signerade. Det e en riktigt snygg bok, har inte läst den än dock, men råkade upptäcka ett sakfel nar jag bara bläddrade i den - som jag tog o nämnde för Bergting - det står att Loke var Odens son o inte hans blodsbroder.

När jag ändå var på SFbokhandeln (något jag brukade vara rätt så ofta för i tiden men det blir plötsligt långt mer av en expedition när man nu bor utanför tullarna) så tog jag o köpte Vilda Västern - bland laglösa och prisjägare från Åskfågeln och Southlands: Player`s Guide till DnD5 eftersom än så länge inte har tillräckligt med rollspelsböcker inspirerade av Afrika - mer eller mindre - man ska ju stödja att dessa görs.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Operation Urban till Twilight 2000.
Har haft ett intresse för spelet sen 80-talet och är intresserad av vart det är på väg.

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Idag fick jag hem andra utgåvan av Mutant Chronicles-grundboken.

1665524209236.png

Den har jag sökt efter länge, och nu fick jag tag på den för under tvåhundralappen inkl. frakt. Den är såklart delvis i lösblad, men det spelar mig ingen roll – är det ens en MC-grundbok om den håller ihop?

De här betyder att min MC-samling åtminstone just nu är komplett. Åtminstone på rollspelssidan. Jag har alla de svenska grejerna från 1-2ed och jag har, tror jag, allting som kom från Modiphius i tryckt format. Kanske saknar jag spelledarskärmen? Den struntar jag nog i. Sen har jag verkligen inte allt till de olika inkarnationerna av Warzone eller kortspelen till exempel, men däremot både gamla och nya Kampen om Citadellet.

Så… Fram till dess att nån ny plockar upp MC-rollspelet och gör en ny utgåva så är jag nog "färdig".

Om jag inte ska börja samla på mig de engelska böckerna till 1-2ed, men det skippar jag nog. Det är mycket skönare att bara känna sig klar =)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
I kombination av nyfikenhet på rollspel från förr och en nyligen uppblossad nostalgi för det sena 90-talet knep jag det sista exet av Gemini från Sveroks webshop. Layoutmässigt lever det upp till förväntningarna, med svart text mot mörk bakgrund och allehanda emboss-effekter och liknande. Texten verkar stämningsfull, ska bli intressant att läsa.
CC5CEF83-0C31-4EB3-943E-BAAB7E43516E.jpg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Boken om Magnamund, dvs den gamla boken om världen som soloäventyrens Ensamma Vargen kuskar runt i.
Är den cool för farbror Wilper? Inte egentligen.
Var den ascool för unge Wilper när granngrabben hade den? Absolut!

Jag tror mest att den kommer att användas som medel för att förklara för Ronja hur jag vill ha bilderna i Svarta Hål den dag jag återvänder till rollspelsmakandet. Jag får väl ta den på Wilhelm's Games.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Har suktat ett tag efter Vampire: the Masquerade 5th Ed. (och egentligen ännu mer efter Hunter: the Reckoning om jag ska vara ärlig) så när möjlighet gavs så införskaffade jag nyss World of Darkness Game Bundle via Humble Bundle. Core Rules, Anarch och Camarilla för 200ish spänn. Värt. 🦇
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Har suktat ett tag efter Vampire: the Masquerade 5th Ed. (och egentligen ännu mer efter Hunter: the Reckoning om jag ska vara ärlig) så när möjlighet gavs så införskaffade jag nyss World of Darkness Game Bundle via Humble Bundle. Core Rules, Anarch och Camarilla för 200ish spänn. Värt. 🦇
Tack för tipset
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
35
Location
Högdalen (Stockholm)
Slog idag till på tre saker från DTRPG som antingen legat i önskelistan rätt länge (POD-kopia av ”The Zorcerer of Zo”) eller som jag tidigare dragit mig för att kosta på mig (PDF-paket för ”City of Mist” samt en POD-kopia av ”Trinity Continuum: Aberrant”).

Oklart hur mycket superhjältespel jag kommer köra framöver, men om och när det blir av så lär det bli i ”Aeon Trinity”-miljön. (Jag har böckerna från både 90-talet och den föregående kickstartern stående i bokhyllan; just ”TC: Aberrant” har dock saknats i fysisk form.)

När ”City of Mist” kom lät jag bli det för att det vid en första anblick bara verkade vara ”ännu ett superhjältespel”. Men det har antytts att spelet har ett bredare anslag, så jag slog till med argumentet att det kanske kan fungera som inspiration för ”Urban Fantasy” med mer Noir-stämning; en första titt i PDFerna ger på handen att så faktiskt kan vara fallet.

”The Zorcerer of Zo” vet jag inte riktigt varför jag dröjt med, då det är skrivet direkt för genrerna som varit mitt fokus på senare år (dvs sagor, sägner och ”Urban Fantasy”)…
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Eftersom tredje delen av Ikonernas nåd faktiskt var med på min lista med tre undantag för Köpfritt 2022 så slog jag till ändå.

Så, cirka 15 000kr vattenskadade rollspel slängt på tippen.
Cirka 400kr rollspel förbokat.

Alltså är summan av mitt spenderande -14 600 ungefär, i år?

...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Så, cirka 15 000kr vattenskadade rollspel slängt på tippen.
Men NEJ! Jag hoppas inte du slängde något som var otillgängligt utan att scanna det...

(PS: Japp, jag slog såklart också till på Ikonernas Nåd del 3 idag)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag hoppas inte du slängde något som var otillgängligt utan att scanna det...
Det som slängdes var det som var såpass vattenmättat att det närmast pulpats, warpats till obrukbarhet, eller möglat. Alltså sånt som inte överhuvudtaget gick att rädda. Några OOP-grejer, men inget som jag egentligen tror världen kommer sakna. :)

Komplett samling The World of Indiana Jones. Ett antal andra The World of ...-böcker. Några andra WEG-rollspel (bland annat Metabarons och Men In Black). TORG. Grundböckerna till tredje och femte utgåvan D&D. Alien, Ur varselklotet, och Oktoberlandet med lite blandade tillbehör. En bunt supplement till DP9-rollspelet Jovian Chronicles. Så egentligen en kombination av lite halvobskyra spel och spel som fortfarande finns i tryck. Lite tur i oturen kanske.
 
Last edited:
Top