Nekromanti Idéer till rollspel som ännu inte finns

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Satt i går kväll och funderade tillsammans med polarna på vilka rollspel som fortfarande saknas bland alla de produkter som finns ute, antingen kommersiellt eller såsom amatörprojekt. Vi kom på en handfull olika förslag, men det är jäkligt svårt att förutse vilka rollisprojekt som har sin givna publik. Så jag ställer frågan direkt: Vilka rollspel som ännu inte konstruerats skulle du kunna tänka dig att lira? Ge förslag på teman eller exempelvis företeelser ur populärkulturen som man skulle kunna omvandla till rpg.

- Targon, skrivare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar:

Jag har också planerat det.. Blir förmodligen nästa eller näst-nästa rollspelsprojekt. Själv har jag en massa idéer till det.. Annars kan man titta på dom som redan gjort ett:

<A HREF="http://thematrixfreerpg.tripod.com/" target="_new">http://thematrixfreerpg.tripod.com/</A> Annars så är jag rätt sugen på att spela i en afrikanskt inspirerad Västmark-liknande värld.. Det andra projektet som jag tänker sätta fart med.. Om några år! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar, återigen.. :)

Om det ska vara på det viset.. Så skulle jag vilja se "trollkarlen från övärlden" som rollspel..


Angående Deverry: Foggmock (Dane) gör ju ett spel i liknande miljö, borde inte vara svårt att skriva om handlingen lite.

Sedan kan ni ju ta en titt på detta gamla inlägg:
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...m=rollspelsmakande&Words=deverry&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=78483" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...m=rollspelsmakande&Words=deverry&Match=Entire Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=78483</A>




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilka rollspel som ännu inte konstruerats skulle du kunna tänka dig att lira?"

Uj... det är en hel del, det.

Il était une fois... l'espace: Kan inte hjälpa det, men det här är nog den grej som satte igång mitt intresse för SF på allvar, och den står sig fortfarande förvånansvärt bra.

Tripods: Fast lite idéer från Tripods har jag ju redan snott till Skymningshem.

1989: Rollspel i ett av Sovjet ockuperat Europa, strax efter att Tredje Världskriget stannat upp med vapenvila. Jag gillar sån där motståndsdramatik.

Expedition One: Första expeditionen avsedd att kolonisera en främmande värld. Den vill jag delta i, om så bara virtuellt.

Annars är jag rätt nöjd med det jag har och det jag har gjort. Jag har iofs ett par andra balla idéer, men de håller jag för mig själv ett tag.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Svar, återigen.. :)

Trollkarlen från Övärlden vore onekligen fräckt. En annan bokserie som skulle passa som rollspel är Chung Kuo av <a href="http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/index=books&field-author=Wingrove, David/107-0081334-8135734">David Wingrove</A>. Böckerna utspelar sig i en framtid där kina styr i prinip hela världen. En cool blandning av Blade Runner och Shogun!



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett digitalt fansin
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Matrix borde bli populärt som rollspel

Jag är ganska säker på att jag har sett någon hemsida på nätet med ett Matrix rollspel (på engelska). Taskig layout på spelet men annars massa material. Spelmotorn kanske inte den roligaste heller.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
I Asimovs framtid

Ett stiftelse-, robot, rymdimperierollspel skulle jag mer än gärna pröva/köpa.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: I Asimovs framtid

Jodå; de två grejor som jag gick och hoppades att SJG skulle göra till GURPS ända sen första upplagan kom ut, var ett GURPS Foundation och ett GURPS Barsoom. Givetvis kom aldrig någon av dem...

--
Åke
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Ponera att många gudar existerar och att alla slåss om människors gunst. Rollpersonerna är nya gudar som skall klara sig i denna värld där faktiskt gudar kan störtas och dö eller (ännu värre) glömmas bort.

Det vore lite skojsigt. Lite som en blandning av Mage, Nephilim och Superhjältespel, men allt i en fantasyvärld (som Forgotten Realms t.ex.)...
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Synd!

Det är ganska fantastiskt att det inte finns något rollspel som baserar sig på Asimovs framtid, han är ju inte precis okänd som sf-författare. Min spontana tanke är att hans "stiftelsevärld" är som gjord för intriger och andra äventyr.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mina Idéer till något nytt

Först av allt så kan vi börja med rollspels ideer från spel/böcker/TV/bio/serier.

Det var en gång en rymd ( krille har redan nämt detta men det ÄR en bra idee )

Asimovs stiftelse böcker Uj här kan man få allt ifrån enkla rymdpirat äventyr till stora politiska intriger eller värdar i krig emot varandra.

Time lords / Dr Ho Jeeep VEM vill INTE flyga omkring genom tiden i en telefonskiosk..

The Tomorow peapol Underbar serie från england om en ny Homo Superior som börjar komma med mäktiga telepatiska och teleporterande krafter men med en oförmåga att döda andra kämpar de för rättvisa och ett mer civiliserat samhälle här på jorden..

Eon framtiden Eon men utspelar sig i en framtida version där magi och teknik krut och magiska explosioner samsas...

Star Wars VS Star Trek efter denna utmärkta sida där det finns en exelent Fan fiction story http://www.stardestroyer.net/Empire/index.html

Pandoras planet Efter en bok "Pandoras planet" heter den dubbad på svenska. Den handlar om en grupp rymdvarelser från galaxens största rymdimperium som har hittat en planet där en okänd art av inteligenta varelser finns som lever på primitiv teknologisk nivå de har inte ens lyckats lämna sitt solsystem men enligt forskarnas IQ mätning av dessa håriga svanslösade vareser så är de 25% smartare.
Det borde inte hindra något säger dom och invasionen av Jorden inleds och snart sprider sig religiösa sekter, 20% ränta och hazard spel smat droger genom galaxen imperiumet..

El Hazard för er som inte sett denna anime gå och se den *ler* uj vilken skratt kramp jag fick..

Alien years om du inte har läst den försök få tag i den. I boken så landar över hela jorden gigantiska km höga rymdskepp innan någon har hunnit fråga om de är snälla eller inte så skjuter de sönder lite hus och byggnader som är i "vägen" USA anfaller snappt med A-bomber men det visar sig att aliens skeppen klarar av att hindra bomben från att explodera och fångar enkelt in den och desarmerar den.
Sedan på något konstigt sätt så slutar electriska maskiner att funka i atomkraftverk så upphör fisionen och jorden maskiner och städer står stilla.
Alien är mäktigare än vad någon annan tror och då endast deras maskiner funkar så blir erövrandet av hela jorden lätt stora murar börjar byggas kring vissa städer de börjar sätta upp arbets läger med människor som slavar.
Efter att ha låtit mänskligheten ha varit utan elektrisitet i några år så låter aliens mänskligheten få tillbacka den men mänskligheten är fortfarande slavar under aliens som är så främmande att mäniskor inte ens klarar av att förstå dom. ( Tänk Människa = Hund på IQ nivå när man jämför med aliens )
Efter att ha hålt mänskligheten under slav nivå under 50 år så lämnar helt plötsligt alla alien skeppen jorden utan någon som helst förklaring.
Jorden är fylld av främmande teknologi för den som vågar hämta ingen av jorden regeringar finns kvar de ända som finns är de quislingar som nu finner sig utan sina herrars makt och styrka.

Sen kan vi ta andra ideer

Time preservers tiden agenter någon någon stans i tiden håller på att försöka utplåna jorden genom att ändra dess historia spelarnas uppgift är att rätta till de fel som upstår utan att skapa nya tids luckor. ( Kräver enorma kunskaper och är nog opraktist )

Efter katastrofen Nu finns det många olika former av efter katastrofen som man kan använda sig av.
1 är stort krig bomber regnade stort värdskrig NBC hela trudeluten användes jorden städer är utbrända skelett utan liv..
2 är farlig pest Tänk pesten som röjer genom jorden och lämnar allt i öde.
3 är Naturkatastrof Astroid, Ekologisk kollaps, komet, eller något annat gör att civilisationen kollapsar.
4 är Magisk katastrof I en magisk värd råckar demoner eller annan farlig magi lägga samhällena i kollaps och alla civilisationer verkar ha krossat på ytan vandrar magiska monster fritt jagande de människor som har överlevt. ( Har en version av detta på min hemsida )
5 är Planeten är stulen Uj NU kommer vi till konstiga ideer Jorden och befolkningen har blivit stulen av MÄKTIGA aliens, De lämnade Jorden i omloppsbana kring en annan lika stor bebod planet som även den verkar ha blivit stulen. krig bråk dom emelan börjar snart utbryta efter de mäktiga Yber alien utalar sig "De som överlever kommer ärva vår kunskap och vår makt"

SÅ många ideer och så liten tid..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ännu en idé

Santiago: Demokratin sträcker sig nästan hela galaxen i ett brett bälte. Längst in mot kärnan och längst ut mot kanten finns Gränsen, det område där den mänskliga civilisationen knappt har spridit sig och som Svarte Orfeus har odödliggjort i sitt 144 000 rader långa epos.

Någonstans där ute på Gränsen härjar Santiago, historiens mest berömda förbrytare. Det sägs att hans far var en kosmisk vind och hans mor var en komet. Hans namn inger fruktan och skräck överallt (samt en hel del beundran, på ungefär samma sätt som Robin Hood).

Det finns ett departement inom Byråkratin med 1204 anställda, och har som enda uppgift att fånga Santiago. De är övertygade om att Santiago är ett alias, de är nästan säkra på att flera av de brott som utförs i hans namn inte har med Santiago att göra, de tror att hans holografi, video eller bild finns någonstans i deras arkiv, men de har inte kopplat ihop namn med person än, och de skickar varje år ut agenter med pengar och allt som pengar kan köpa för att fånga honom. Det har överlevt de senaste tre regeringarna, och kommer förmodligen att bestå ett tag till.

Världen Silverblue vid den Yttre Gränsen är en så gott som helt vattentäckt planet, med ett fåtal öar i en lugn ocean. Om man står på den största ön och tittar upp mot himlen så ser man hela Vintergatan sträcka sig över halva universum, och om man går ner på den västra stranden på ön och står med ryggen mot vattnet så ser man en grästäckt kulle. På den kullen finns sjutton gravkors, som var och en markerar en grav. Varje kors är märkt med namnet på en duglig man eller kvinna som en gång försökte kolonisera denna värld, och varje kors bär samma epitet efter namnet: "dödad av Santiago".

Valkyria är en annan värld, vid den inre gränsen, där himlen hela tiden är upplyst av de hundratusentals stjärnor som trängs i Vintergatans centrum. Det är ett ganska populärt resmål för handlare och tradare, men däremot inte särskilt populärt för kolonister at bosätta sig på. Det är också ganska populärt för prisjägare att titta förbi, eftersom det finns ett postkontor i dess största handelsstation. Postkontoret har en vägg med efterlysningsaffischer på de tjugo mest eftersökta brottslingarna i galaxen. Varje affisch har ett namn, en prissumma och ett holografi eller foto. De flesta affischer försvinner efter högst en månad, några kan sitta uppe i ett halvår, och ett fåtal sitter uppe i mer än ett år. Endast tre affischer har suttit uppe i mer än fem år. Två av dem är borta sedan länge, och den tredje saknar bild. Namnet på affischen är Santiago.

Vågar du ta upp jakten på Santiago?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Hello Grappa

Veteran
Joined
21 Jul 2001
Messages
3
Location
Göteborg
Re: Mina Idéer till något nytt

*host el-hazard host*

http://www.guardiansorder.on.ca/greengoo/elhazard.html // Goodbye Grappa
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ännu en idé

"Är det med lite inspiration från Cobra (mangan) ?"

Nähädu, det är med mycket inspiration från boken Santiago (som är bra mycket bättre än Cobra) av Mike Resnick. Och har du inte läst den, gör det.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top