Idé kring podd om spelledande

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag hade lyssnat om det klipptes och presenterades i ett smidigt format. 15-20 minuters avsnitt med fokus på sitt tema. Känner ofta, när poddavsnitt blir en timme eller längre, att jag inte riktigt orkar lyssna. Ännu mer om det bara förvandlas till flams och internskämt.

Men en podd om spelledande som får laserfokus på ett ämne per avsnitt och använder en riktig session att ta exempel ifrån ... jag skulle väldigt gärna lyssna på den!
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
bortom12e;n340022 said:
...Mikrofoner till deltagare osv. För det räcker -inte- med en mikrofon som plockar upp allt. Tycker sånt är svårlyssnat. ...
Attans! Då skulle du inte gilla min pod (PLEWPodden). AP-podd inspelad med ett mobiltelefonheadset fasttejpat mitt på bordet :wink:
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
McAber;n340072 said:
Attans! Då skulle du inte gilla min pod (PLEWPodden). AP-podd inspelad med ett mobiltelefonheadset fasttejpat mitt på bordet :wink:
Njä, där sålde du inte in den så bra :)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag skulle gärna vara med som gäst. Skulle kunna snacka före och efter ett oneshot eller en spelsession i min stadiga podd, Svartviken Rollspelspodd. Så kan man hoppa över till den och lyssna på resultatet av preppen också.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
Monokel;n340029 said:
En anledning att inte ha med AP, varken som klipp eller som egna avsnitt, skulle vara att det kan förändra hur alla beter sig kring spelbordet. Många skulle nog få svårt att spela på precis som vanligt om de visste att allt de säger förevigas. Det skulle störa syftet lite.
Tror du det? Jag har inte upplevt det de gånger jag spelat in. Men det kan bero på att vi inte sitter med hörlurar och mikrofoner till alla. Det blir inte så uppenbart att jag spelar in. Å andra sidan får jag inte lika bra audio som man skulle kunna få med mer utrustning. Eller så beror det på vilka vi är. Jag säger inte att du har fel, jag har bara inte upplevt det.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
481
Location
Uppsala
McAber;n340137 said:
Tror du det? Jag har inte upplevt det de gånger jag spelat in. Men det kan bero på att vi inte sitter med hörlurar och mikrofoner till alla. Det blir inte så uppenbart att jag spelar in. Å andra sidan får jag inte lika bra audio som man skulle kunna få med mer utrustning. Eller så beror det på vilka vi är. Jag säger inte att du har fel, jag har bara inte upplevt det.
Intressant!Vad säger ni andra?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
McAber;n340137 said:
Tror du det? Jag har inte upplevt det de gånger jag spelat in. Men det kan bero på att vi inte sitter med hörlurar och mikrofoner till alla. Det blir inte så uppenbart att jag spelar in. Å andra sidan får jag inte lika bra audio som man skulle kunna få med mer utrustning. Eller så beror det på vilka vi är. Jag säger inte att du har fel, jag har bara inte upplevt det.
Jag hade känt mig sjukt självmedveten och troligen hållit igen på skämten och beskrivningarna en del. Och kanske pressat spelarna lite hårdare i riktning mot min prepp (de gör inte alls som jag vill ibland, tex så rollspelar de en massa bara för att de tycker det är kul (!?) eller drar iväg med sina gubbar till någon plats jag inte alls tänkt på helt på eget bevåg).
 

Mr Hearst

Veteran
Joined
22 Jan 2018
Messages
8
Monokel;n339994 said:
Och det så pass gärna att du efter två år på forumet skriver ditt första inlägg! :eek: Välkommen in i värmen :)
Precis så. :)
Tack.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hade lyssnat direkt. Alltid sugen på att ta till mig mer kunskap. För mig hade det varit viktigt att SL höll en ganska hög kvalité. Hade tröttnat ganska fort på: öh.. ni kommer in i ett rum och Ähh det sitter lite pundare där. Dom säger: Ey mannen, vad gör du här och börjar skjuta.

Spelledaren i Red moon roleplaying gör en enastående insats under The black Madonna, Kult. Han har ett lugnt tempo, bra känsla i röstskådespeleriet och nästan en grotesk återgivning av verkligheten. Mycket stämningsfullt.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag tror att Matthew Colville gjorde några videor på ungefär detta tema, fast han gjorde allting själv. Han berättade om vad han förberett, hur det gick, och lite reflektioner kring detta. I olika proportioner från gång till gång och ofta om vartannat...
I separata videor ligger AP.

De senare videorna i denna lista stämmer på denna beskrivning.
https://www.youtube.com/watch?v=Ja4y8xcihiw&list=PLlUk42GiU2gsOmx21QPMuBmsP3Rs9N_6q&index=3&t=0s
Och särskilt detta avsnitt
https://www.youtube.com/watch?v=8Q8bVPpc84A

Men det finns förstås ytterligare ett värde i att få det i intervjuform och på svenska och mer strukturerat.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag tror kwarnberg har en bra idé – att du går ihop med existerande AP-poddar som Svartviken och samarbetar med dem. Auskultationspodden innehåller intervjuer med spelledaren (och spelare) och de andra poddarna innehåller själva spelmötena. (Svartviken är också ett bra exempel på en podd som klipper sina spelmöten till vettig längd.)
Dels finns det då grupper som är vana vid att spela med inspelningsutrustning.
Dels finns det AP-material att klippa in exempel från till eftersnacket.
Dels kan lyssnaren få höra hela sammanhanget av spelmötet om det är intressant.
Det kan förstås finnas ett bökighetsmoment i att behöva leta sig fram mellan flera olika poddar och hitta rätt avsnitt, men jag vet att jag klarat det när jag varit tillräckligt nyfiken.
 
Top