Idé kring podd om spelledande

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
För ett tag sedan så undrade jag om någon här hade erfarenhet av att auskultera som spelledare (https://www.rollspel.nu/threads/751...lättare så tar jag förstås tacksamt emot dem!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,144
Jag har haft funderingar på en SL-workshop i Nördhäng Norrtäljes regi för att få fram fler spelledare. En sådan skulle ha många av de inslagen du nämner. En podd hade säkert också kunnat fungera men jag tror att möjligheten att prova på att spelleda för riktiga spelare och få feedback på sitt spelledande också måste till.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Rangertheman;n339988 said:
Jag har haft funderingar på en SL-workshop i Nördhäng Norrtäljes regi för att få fram fler spelledare. En sådan skulle ha många av de inslagen du nämner. En podd hade säkert också kunnat fungera men jag tror att möjligheten att prova på att spelleda för riktiga spelare och få feedback på sitt spelledande också måste till.
Jag tänker att en podd och en workshop har ganska olika funktioner. Workshopen med dess möjlighet till att testa saker direkt och få återkoppling på det låter ju jättebra! Podden skulle nog mer vara för att få inspiration och för att få lite idéer att testa nästa gång man spelleder. Inte riktigt samma sak, även om det förstås finns många likheter.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Mr Hearst;n339993 said:
Jag skulle lyssna!
Och det så pass gärna att du efter två år på forumet skriver ditt första inlägg! :eek: Välkommen in i värmen :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Låter som en utmärkt utmärkt idé!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
1: Du borde ha fokus på olika stilar och teorier varje avsnitt!
2: Ja!
3: Nej, jag skulle inte ha tiden.
4: Har ingen egen pod.
5: Du borde filma också och lägga upp det på youtube!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Låter jätteintressant! Skulle absolut lyssna!

Jag skulle gärna höra spelarnas bild av mötet och spelledarens insats också och inte bara spelledarens.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
1. What God45 said
2. Ja, däremot är jag notoriskt dålig på att lyssna på poddar, men helt klart intressant
3. Just nu spelleder jag bara en liten grupp över roll20, tyvärr med noll prepp så vet inte om det vore så intressant ur ett lära sig mer perspektiv.. Om du kör nått avsnitt med typ "här ska en som mest kör utan prepp testa på att spelleda med det här prepp sättet" så kunde det kanske funka ;)
4. Ingen egen podd.
5. Nån sorts variant av att gå igenom olika tekniker för att sedan låta någon testa nya saker kanske? Olika teman, typ nu kör vi 5 avsnitt med skräck som tema sen går man igenom det med kanske 2 till 3 olika spelledare , de går igenom tekniker för stämningen och liknande sen kan man låta någon spelledare som inte använder skräck så ofta normalt att testa på dessa tekniker, och så klart snack om hur man förbereder det samt hur det gått som du nämnde.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker det verkar vara en kul ide. Du ser ut att ha hoppat över själva spelpasset, men jag tror att även det är av intresser för att se (höra) vad man sedan prata om och analyserar i "efter-avsnittet". Möjligen kan man tagga de avsnittet på ett annat sätt för de som bara vill ha förberedelser och analys. Jag tror dock man får ut mer av analysen om man även har tillgång till "källmaterialet".
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag skulle gärna lyssna och gärna vara med på en sån pod.
Det tips jag kan ge och som jag tror du har väldigt mycket att vinna på om du ska starta en pod är att hantera ljudkvalitet och redigering. Anledning nr.1 till att jag och många andra stänger av eller inte lyssnar på poddar är att det är dåligt och obehagligt ljud och att det inte är editerat. Bra mikrofoner (behöver inte vara dyrt), ett någorlunda dämpat rum och lite grundläggande mikrofontekniska kunskaper kan göra exakt hur mycket som helst. Problemet med detta är ju när man gör det på distans.
Angående redigering så gör det så myclet att klippa bort tystnader och till och med vissa delar av samtalet som inte ger så mycket. Skräckexemplet på redigering hörde jag nyligen när jag skulle lyssna på en intervju med Gavin Norman (old school essentials) och några andra som han jobbat med. De första 5-10 minutrarna av podavsnittet bestod i deras försök att lösa någon form av problem med skype. Hur enkelt som helst att klippa bort, det tar liksom mindre tid att ta bort det än vad det gör att lyssna igenom det.

Jag tycker det låter som en bra idé att bara ha före- och efterintervjuer. Inspelningar under speltillfället tror jag blir svårt att få till bra. Mikrofoner till deltagare osv. För det räcker -inte- med en mikrofon som plockar upp allt. Tycker sånt är svårlyssnat. Det skulle på sin höjd i så fall vara små klipp bara.

Men jag säger kör :)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
God45;n340003 said:
1: Du borde ha fokus på olika stilar och teorier varje avsnitt!
Ja, det skulle absolut vara en målsättning!

.113 said:
Nån sorts variant av att gå igenom olika tekniker för att sedan låta någon testa nya saker kanske? Olika teman, typ nu kör vi 5 avsnitt med skräck som tema sen går man igenom det med kanske 2 till 3 olika spelledare , de går igenom tekniker för stämningen och liknande sen kan man låta någon spelledare som inte använder skräck så ofta normalt att testa på dessa tekniker, och så klart snack om hur man förbereder det samt hur det gått som du nämnde.
Det här låter jättekul! Men också ännu ambitiösare. Sparar den idén i möjliga-utvecklingar-lådan tror jag.

McAber said:
Du ser ut att ha hoppat över själva spelpasset, men jag tror att även det är av intresser för att se (höra) vad man sedan prata om och analyserar i "efter-avsnittet". Möjligen kan man tagga de avsnittet på ett annat sätt för de som bara vill ha förberedelser och analys. Jag tror dock man får ut mer av analysen om man även har tillgång till "källmaterialet".
Mm, förstår vad du säger. Samtidigt tror jag att det kan skrämma bort en del lyssnare om det låg några timmar AP mitt i avsnittet, så om man skulle ha med hela spelomgången så är det en bra idé att ha det som egna avsnitt.

bortom12e said:
(en massa bra saker om inspelning och redigering)
Tack för tipsen! Håller med om allt du skriver.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Om du vill diskutera/bolla idéer gällande ljud, inspelning, mikrofoner eller liknande så är jag gärna behjälplig. Jag har tidigare jobbat professionellt med ljudteknik, sitter ofta och pular i min hemmastudio och är eg. mer nördig gällande sånt än rollspel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,990
Location
Ett häxkräl
Monokel;n340023 said:
Mm, förstår vad du säger. Samtidigt tror jag att det kan skrämma bort en del lyssnare om det låg några timmar AP mitt i avsnittet, så om man skulle ha med hela spelomgången så är det en bra idé att ha det som egna avsnitt.
Detta tycker jag låter klokt. Jag lyssnar på podcasts ibland, men AP går helt bort för mig - jag har varken tid eller tålamod.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
En anledning att inte ha med AP, varken som klipp eller som egna avsnitt, skulle vara att det kan förändra hur alla beter sig kring spelbordet. Många skulle nog få svårt att spela på precis som vanligt om de visste att allt de säger förevigas. Det skulle störa syftet lite.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
.113;n340005 said:
3. Just nu spelleder jag bara en liten grupp över roll20, tyvärr med noll prepp så vet inte om det vore så intressant ur ett lära sig mer perspektiv.. Om du kör nått avsnitt med typ "här ska en som mest kör utan prepp testa på att spelleda med det här prepp sättet" så kunde det kanske funka ;)
Fast avsnitt med spelledare som inte/knappt preppar skulle absolut vara med! Det skulle ju vara lite av poängen, att visa upp hela spektrumet av prepp.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Monokel;n340034 said:
Fast avsnitt med spelledare som inte/knappt preppar skulle absolut vara med! Det skulle ju vara lite av poängen, att visa upp hela spektrumet av prepp.
Jao går väl snacka om hur man gör istället för preppet iofs, hur man tänker och reagerar och vad man fokuserar på osv
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag hade lyssnat (förmodligen 4månader efter avsnittet kom ut, men ändå)

Och jag skulle förmodligen vara intresserad av att Var med som Speledare.
Men känner att det är en sådan sak som jag skulle vilja ha godkännade ifrån min spelgrupp först.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Monokel;n339980 said:
För ett tag sedan så undrade jag om någon här hade erfarenhet av att auskultera som spelledare (https://www.rollspel.nu/threads/751...lan? [URL]http://www.icarusdream.se/podradio/
 
Top