NYHET ICv2 släpper sin topp 5-lista över bästsäljande rollspel igen!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Då har det blivit dags för ICv2:s lista över de rollspel som sålde bäst hösten 2022, med följande förbehåll:
  • Listan baseras på intervjuer med butiker, distributörer och tillverkare
    • Vi vet inte vilka de pratat med
    • Vi vet inte om Amazon är med i underlaget
  • Det gäller såvitt jag vet och kan bedöma den amerikanska marknaden
  • Kickstarters eller andra sparkstöttningar (eller vad var det du ville kalla det @Gurgeh?) är inte inkluderade
  • Vi har ingen aning om hur de grupperar "5E OGL"
Länk här:

EN Worlds löpande redovisning här:


Med det sagt så ser det ut så här:

ICv2's Top 5 Hobby Roleplaying Games - Fall 2022
RankTitlePublisher
1Dungeons & DragonsWizards of the Coast
2PathfinderPaizo
35E OGLKobold, Darrington, et. al.
4Vampire: The MasqueradeRenegade Game Studios
5Transformers RPGRenegade Game Studios
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Som vanligt är det minst en grej att förvånas över, denna gång Transformers RPG. :) Lär nog aldrig dyka upp på listan igen.
Var inte Transformers RPG med på listan förra gången också? Tillsammans med G.I. Joe, va?

EDIT: Ah nej, det var Power Rangers och G.I. Joe. Hursomhelst verkar licensspel baserat på lördagsmorgonsbarnprogram vara en framgångssaga!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Om siffrorna stämmer torde det väl vara ett gott tecken för hobbyn: Att rollspel inte bara går hem hos de redan frälsta, utan även lyckas apellera till folk som mest gillar Transformers, Power Rangers och liknande franchises.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Förvånad att Vampire hänger i fortfarande. Och att Transformers är med på listan.
Jag måste erkänna att jag har svårt att förstå det. Att den är med på listan alltså.

Transformers sålde alltså bättre än Call of Cthulhu, Warhammer ... öööööh ... alla PBtA-spel som Blades in the Dark, Kult, Monster of the Week, och en del andra.

Jag har så svårt att förstå hur det går till.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns tillräckligt många rollspelare som gillar en eller flera leksaksfranchise, är det konstigt? Själv skulle jag köpa bra rollspel baserade på Transformers, Big Jim, Masters of the Universe (var på gång men lades på is tidigare i år) medan andra säkert skulle inkludera saker som Thundercats och Bravestarr och liknande. Folk gillar franchise. Skulle gissa att ganska många fler vet vad GI Joe och Transformers är än som känner till Chtulhu, som idag ändå känns som det finns överallt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det finns tillräckligt många rollspelare som gillar en eller flera leksaksfranchise, är det konstigt? Själv skulle jag köpa bra rollspel baserade på Transformers, Big Jim, Masters of the Universe (var på gång men lades på is tidigare i år) medan andra säkert skulle inkludera saker som Thundercats och Bravestarr och liknande. Folk gillar franchise. Skulle gissa att ganska många fler vet vad GI Joe och Transformers är än som känner till Chtulhu, som idag ändå känns som det finns överallt.
Ja jo, det kan ju ha att göra med att det är den amerikanska marknaden också.

Undrar hur ett rollspel med He-Man som IP skulle sälja? Rätt bra, tror jag. Om det inte redan finns.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Finns det inget sätt att få ur ICv2 hur de har gått tillväga vad gäller metodologi/urval osv?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Finns det inget sätt att få ur ICv2 hur de har gått tillväga vad gäller metodologi/urval osv?
Det har inte sagt nått om det så länge jag sett de här listorna. Kanske om man betalar för medlemsskap så kan man få reda på mer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Ja jo, det kan ju ha att göra med att det är den amerikanska marknaden också.

Undrar hur ett rollspel med He-Man som IP skulle sälja? Rätt bra, tror jag. Om det inte redan finns.
Finns det nån "laser-fantasy" rpg?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Finns det nån "laser-fantasy" rpg?
The World of Synnibarr? Jag vet väldigt litet om det förutom att det finns flygande laserbjörnar.

FATE-settingen Masters of Umdaar drar åt det hållet också: "Behold the fallen world of Umdaar, home to savage warriors, cyborg insects, and merciless warlords. Oh, and lasers—lots and lots of lasers."
 
Top