Man skulle nog kunna dra gränsen vid ICQ och MSN.
Varför det? Det finns åtminstone en handfull produkter som är tillräckligt stora för att vara med i det gänget.
Du må tycka att produkten är kass, liksom alla andra Microsoftprodukter, men du kommer ändå inte ifrån att det är ohyggligt många som använder dessa produkter.
Jag har aldrig sagt att alla MS-produkter är kass. Win2000 är bra. VS.Net är suveränt (bortsett från den pissiga TCP/IP-implementationen och frånvaro av stöd för kommunikation). Office Binder är bra. Mediaplayer 6.5 var bra. SQL Server är bra. Att de får hjärnblödning ibland och släpper skit som WinXP, MSN, Mediaplayer 7, IE6, IIS och Exchange server gör inte de bra produkterna sämre.
Det jag ogillar med MSN är att den installeras som default utan att jag får möjlighet att säga nej och att den dessutom inte har något lätt sätt att döda den. Jag ska inte behöva ta mig in i registryt för att permanent döda en sketen chat-applikation! Att de dessutom helt skiter i sin egen skrift 'The Windows user interface design guidelines' när de designar den gör det inte bättre. Det gjorde de iofs även med XP, men det gör bara saken värre.
Dessutom finns det rapporter om allvarliga säkerhetsbrister i MSN samt att den skickar omotiverade paket till MS. Stämmer detta är det mycket allvarligt.
Ett annat allvarligt problem är att de tre (ev fem) stora på messenger-sidan håller på att enas om en standard för messengers. Det skulle alltså innebära att det finns en risk att det i framtiden bara kommer att finnas program med stöd för MSN, och vi som inte gillar det måste välja mellan att isolera oss eller bruka en kass produkt (de största bristerna i MSN's säkerhet lär ligga i protokollet, inte programmet).
En annan sak att beakta är MS inställning att deras kunder inte har rätt till ett privatliv. Detta märks exempelvis i deras kommande OS-kärna (i brist på bättre uttryck, det är inte helt korrekt) Palladium, där de helt tar bort möjligheten för användaren att kontrollera eller påverka vad som körs i "deras" del av operativsystemet, trots att det är min dator. Det märks också i deras sanslösa villkor på Hotmail, där allt man skickar via Hotmail blir MS egendom och de har rätt att göra vad de vill med det, till och med publicera det. Det märks i XP, som utan att informera användaren kan skicka dokument och andra filer till MS.
Missförstå mig inte, MS har gjort mycket bra, men man måste hålla ett öga på dem om de ska bete sig. Släpper man kopplet börjar de pinka revir överallt.
Program som ICQ och MSN är endast intressanta att ha med om det är många personer som använder dem. Att ta med ett program som har 50000 användare i hela världen vore ganska poänglöst, men ICQ och MSN har väldigt många användare så en sådan kolumn vore inte alls helt tokig att faktiskt ha.
Många användare behöver inte betyda att det är bra eller att sådan idioti bör uppmuntras. Bättre att tiga ihjäl det.
Med risk för att verka tråkig och asocial, men jag har inte 50000 vänner. Vad de som jag inte kommunicerar med använder skiter jag totalt i, för allt vad jag bryr mig så kan de använda snöre och burk.