Nekromanti ICQ & MSN

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Har märkt att det är flera som på sin "sida" skriver sin MSN där man ska(?) skriva sin icq.
Man kanske borde slänga in en egen liten kolumm för msn?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Trillian är dött..

Trillian är iofs ett av de sämre koncepten jag sett på länge, men ändå. :gremtongue:

För att återknyta till orginalinlägget: För det första tar folk och fattar att icq-rutan är till för icq, för det andra så tar folk och fattar att MSN-kontaktinformationen oftast är epostadressen, och om epostadressen inte syns vill personen inte bli kontaktad, om den syns men inte finns på MSN må så vara, och om den syns OCH finns på MSN så har du ju hittat personen i fråga på MSN utan att ha en MSN-ruta.

Hängde alla med? klockan är sent och jag är trött. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Man kanske borde slänga in en egen liten kolumm för msn?
Man kan inte slänga in en kolumn för varenda kass udda-produkt. Var ska man då dra gränsen?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Man skulle nog kunna dra gränsen vid ICQ och MSN. Du må tycka att produkten är kass, liksom alla andra Microsoftprodukter, men du kommer ändå inte ifrån att det är ohyggligt många som använder dessa produkter.

Program som ICQ och MSN är endast intressanta att ha med om det är många personer som använder dem. Att ta med ett program som har 50000 användare i hela världen vore ganska poänglöst, men ICQ och MSN har väldigt många användare så en sådan kolumn vore inte alls helt tokig att faktiskt ha. Vi får se om någon orkar trolla fram en sådan inom en nära framtid.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Man skulle nog kunna dra gränsen vid ICQ och MSN.
Varför det? Det finns åtminstone en handfull produkter som är tillräckligt stora för att vara med i det gänget.

Du må tycka att produkten är kass, liksom alla andra Microsoftprodukter, men du kommer ändå inte ifrån att det är ohyggligt många som använder dessa produkter.
Jag har aldrig sagt att alla MS-produkter är kass. Win2000 är bra. VS.Net är suveränt (bortsett från den pissiga TCP/IP-implementationen och frånvaro av stöd för kommunikation). Office Binder är bra. Mediaplayer 6.5 var bra. SQL Server är bra. Att de får hjärnblödning ibland och släpper skit som WinXP, MSN, Mediaplayer 7, IE6, IIS och Exchange server gör inte de bra produkterna sämre.

Det jag ogillar med MSN är att den installeras som default utan att jag får möjlighet att säga nej och att den dessutom inte har något lätt sätt att döda den. Jag ska inte behöva ta mig in i registryt för att permanent döda en sketen chat-applikation! Att de dessutom helt skiter i sin egen skrift 'The Windows user interface design guidelines' när de designar den gör det inte bättre. Det gjorde de iofs även med XP, men det gör bara saken värre.

Dessutom finns det rapporter om allvarliga säkerhetsbrister i MSN samt att den skickar omotiverade paket till MS. Stämmer detta är det mycket allvarligt.

Ett annat allvarligt problem är att de tre (ev fem) stora på messenger-sidan håller på att enas om en standard för messengers. Det skulle alltså innebära att det finns en risk att det i framtiden bara kommer att finnas program med stöd för MSN, och vi som inte gillar det måste välja mellan att isolera oss eller bruka en kass produkt (de största bristerna i MSN's säkerhet lär ligga i protokollet, inte programmet).

En annan sak att beakta är MS inställning att deras kunder inte har rätt till ett privatliv. Detta märks exempelvis i deras kommande OS-kärna (i brist på bättre uttryck, det är inte helt korrekt) Palladium, där de helt tar bort möjligheten för användaren att kontrollera eller påverka vad som körs i "deras" del av operativsystemet, trots att det är min dator. Det märks också i deras sanslösa villkor på Hotmail, där allt man skickar via Hotmail blir MS egendom och de har rätt att göra vad de vill med det, till och med publicera det. Det märks i XP, som utan att informera användaren kan skicka dokument och andra filer till MS.

Missförstå mig inte, MS har gjort mycket bra, men man måste hålla ett öga på dem om de ska bete sig. Släpper man kopplet börjar de pinka revir överallt.

Program som ICQ och MSN är endast intressanta att ha med om det är många personer som använder dem. Att ta med ett program som har 50000 användare i hela världen vore ganska poänglöst, men ICQ och MSN har väldigt många användare så en sådan kolumn vore inte alls helt tokig att faktiskt ha.
Många användare behöver inte betyda att det är bra eller att sådan idioti bör uppmuntras. Bättre att tiga ihjäl det.

Med risk för att verka tråkig och asocial, men jag har inte 50000 vänner. Vad de som jag inte kommunicerar med använder skiter jag totalt i, för allt vad jag bryr mig så kan de använda snöre och burk.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Varför det? Det finns åtminstone en handfull produkter som är tillräckligt stora för att vara med i det gänget.

Jasså? Vem är det som skall avgöra vad som är tillräckligt stort? I mina ögon så är det bara ICQ och MSN som har tillräckligt många användare för att anses vara aktuella. Baserat på mängden användare så spelar dessa två i en egen division.

ånga användare behöver inte betyda att det är bra eller att sådan idioti bör uppmuntras. Bättre att tiga ihjäl det.

Enligt dig ja. Jag lovar dig att majoriteten av de som använder MSN inte känner av programmets säkerhetsbrister. Din telefon kan avlyssnas, jag antar att du inte använder den heller? Man måste någonstans ha förtroende för företagen/myndigheten/whatever att de faktiskt inte sysslar med dålig verksamhet.

Vad de som jag inte kommunicerar med använder skiter jag totalt i, för allt vad jag bryr mig så kan de använda snöre och burk.

Lalalala-BINGO! Eftersom världen inte koncentreras kring dig så spelar det ingen som helst roll...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jasså? Vem är det som skall avgöra vad som är tillräckligt stort? I mina ögon så är det bara ICQ och MSN som har tillräckligt många användare för att anses vara aktuella. Baserat på mängden användare så spelar dessa två i en egen division.
Det beror på vem du pratar med. De är olika starka inom olika grupper och olika geografiska regioner. Varför inte nöja sig med ett fält och sedan låta folk knappa in vilken de vill?

Jag lovar dig att majoriteten av de som använder MSN inte känner av programmets säkerhetsbrister.
Vilket inte hindrar dem från att vara ett problem för andra. Ett närliggande exempel är IIS, vars känslighet för virus gör att det finns massor av smittade servrar som utan att ägaren vet det konstant attackerar andra maskiner. Jag har hittills fått över en kvarts miljon sådana attacker mot min webserver...

Din telefon kan avlyssnas, jag antar att du inte använder den heller?
Jodå, men där är riskerna kända och öppna. Jag är fri att kryptera min trafik om jag vill. MSN har potentiellt tillgång till att du har på din dator och du kan inte skydda dig.

Det sagt så pratar jag inte om känsliga ämnen på trådlösa telefoner eller mobiltelefoner. Det är bara för lätt att avlyssna, det behövs bara en halvdan radiomottagare och eventuellt en dator.

Lalalala-BINGO! Eftersom världen inte koncentreras kring dig så spelar det ingen som helst roll...
OK, förklara då för mig varför det är så fel att var och en kan välja vilken produkt de anser vara bäst och vill använda? Varför är en standardisering av messaging viktigt eller ens önskvärt? Eller försök åtminstone bemöta de sakargument jag framförde i stället för att racka ner på att jag vill låta var och en bestämma vilken teknik de vill använda i stället för att köra en majoritetsdiktatur.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
OK, förklara då för mig varför det är så fel att var och en kan välja vilken produkt de anser vara bäst och vill använda? Varför är en standardisering av messaging viktigt eller ens önskvärt? Eller försök åtminstone bemöta de sakargument jag framförde i stället för att racka ner på att jag vill låta var och en bestämma vilken teknik de vill använda i stället för att köra en majoritetsdiktatur.

Användarvänlighet. Om det inte uttryckligen står "ICQ" eller "MSN" så vet inte alla användare vad de skall fylla i. Man måste lägga ribban lågt, inte efter personer som vet hur man driver egna webbservrar.

Standardisering är inte viktigt. Det är inte heller önskvärt. Däremot så är det efterfrågat, det är helt enkelt inte någon poäng att låta användarna fylla i obskyra program med ytterst begränsad användarbas. För användare som vill utannonsera mindre program som används i samma syfte som ICQ och MSN så är det dem fritt att fylla i "Nej, programnamn XXX" så att alla som vill ta reda på det får veta det.

För övrigt så har du inte framfört några egentliga sakargument. Allt du baserar ditt resonemang på är att MSN innehåller säkerhetsmissar, ergo det är dåligt, och massor av program är tillräckligt stora för att förtjäna att omnämnas, vilket jag redan bemött då ICQ och MSN är de stora programmen på marknaden, alla andra är inte tillräckligt stora för att förtjäna att nämnas. Du är heller inte hindrad att i dag fylla i vilket program du vill i ICQ-fältet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju vara kull

För min del så känns det som det kan kvitta om att slänga upp en sådan grej för MSN...
Känns som det är hyfsat lätt att få tag på den person fråga i vilket fall.
 
Top