Nekromanti I väntan på Schamaner & Drömvandrare...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Precis så gör jag med, i någon mån - man kan känna av saker passivt med färdigheterna Andeförnimmelse och Magiförnimmelse, men varelser som har dessa egenskaper som attribut gör det mycket, mycket lättare. Således klassar jag också attributen AND och MAG som saker som gör en varelse mäktigare, tex vid beräkning av magisk rang - extra sinnesattribut som dessa ger en ständig och permanent inblick i nya existensplan; existensplan som vanliga dödliga med färdigheterna Andeförnimmelse och Magiförnimmelse kan tillgå endast med viss svårighet.

Typ.

Sedan har det funnits ett antal individer i mina kampanjer med särskilt högt i attributet MAG som bokstavligen har kunnat se magiflödets strömmar och vävar, inte bara förnimma dem med något sjätte sinne. Det har ofta, men inte alltid, haft ett samband med att ett ordinarie sinnesattribut varit lågt eller obefintligt; Inalea, tex, ser mycket dåligt, något magisynen i mångt och mycket kompenserar för, och halvdemonen Pyret är förmodligen döv.

Schamanflickan Thizara, Eleas rollperson, har så högt i attributet AND att hon kan orientera sig i den fysiska världen via det; tex leta upp sina vänner i en storstad genom att känna av deras själar. Hon är mycket svår att överraska, lura med illusioner, etc; så stor är hennes koll på andeplanet i omgivningen. Men sedan har jag gjort andeplanet mera 'fysiskt' i mitt Mundana; jag ska ta upp hur och varför i ett längre inlägg i den här tråden om jag orkar.

- Ymir, borde äta först
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
SPOILER: I väntan på Schamaner & Drömvandrare...

SPOLIER följer, läs inte om du inte är spelledare!!!














I själv verket lånar sig mundanas världsförklaring mycket väl till Idealism, dvs. teorin att verkligheten egentligen endast består av ande, att materia är något som våra själar fabulerar fram. Varför? Jo, det står ju klart att det enligt vissa teorier i L&H är just på det sättet det förhåller sig - skaparguden drömmer och mundana börjar existera. Därför är det ju inte omöjligt att tänka sig att det är precis tvärt emot vad du menade att jag menade (!), nämligen att det inte är andevärlden som är en aspekt av den fysiska världen, utan att det är den fysiska världen som är en aspekt av den andliga.

Man kanske kan tänka sig följande: Aeon drömmer om gudar, gudar drömmer om andevärlden och själar, själar drömmer om den fysiska världen. Därför finns Aeon endast för sig själv och gudarna, gudarna endast för Aeon, sig själv och andeplanet medan människorna endast finns på andeplanet och det fysiska planet...

Så, en förklaring på hur det fysiska planet kan vara en aspekt av det andliga utan att för den skull låta gudarana ha full tillgång till det fysiska planet! *nöjd*

Idealism är överhuvudtaget intressant i rollspel, alla rollspelare borde läsa Berkeley!
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Fast då utgår du från att det automagiskt är något dåligt att bli en demon, vilket varken tex Thakalatribunalerna eller Muhadinernas magiker i mitt Mundana skulle ha hållit med om. Se det här inlägget, tex. Så jag tycker fortfarande 'apodaimos' är en bättre term.
Jaa det var ju ett lätt och lagom inlägg. (borde nästan ges ut i pocket form :gremwink:)
Din version av daimotropi i inlägget verkar ju mer vara ataxa med värklighetsvävar som förändras på diverse sätt. Är inte det vad riva sönder väv och teleporta effekterna också gör?

Fast då utgår du ifrån att jag utgår ifrån att det negativt när man använder "ner-". Måhända är det det undermedvetna om att dåligt är nedåt och gott är uppåt som spökar (Himmel/helvete?)
Jag ser det inte som något dåligt med nedåt. Det var bara att jag sökte efter nån motsats för att få ´till det lite snyggt.
Jag ser positivt qadosh som nått uppåt och negativ qadosh som nått nedåt vilket bidrar det med.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Påpekande: "apo-" betyder "från", inte "upp", vilket jag faktiskt förklarat redan tidigare :gremtongue: Motsatsen till "apo-" lär alltså vara det grekiska prefixet för "till" (någon som hittat en bra, gammalgrekisk ordbok online?), och inte "ned". Korrekta översättningar, tack! :gremwink:

Gällande Ymirs inlägg är det 12,5 A4 långt. Vem vet, han kanske förärar även denna tråd en liknande mastodont, om än troligen inte riktigt lika... mastodontal :gremwink:

Måhända är det det undermedvetna om att dåligt är nedåt och gott är uppåt som spökar (Himmel/helvete?)
Samt att detta är något genomgående i västerlänsk kultur och seder (vågar inte hävda något om resten av världen): "ner" är per definition något dåligt och upp är något bra, nästintill oavsett vart man vänder sig. Undrar om det finns något exempel på motsattsen...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fortsatt spoiler L&H

Det är en fin teori, men du får fortfarande problemet att förklara Mundanas grundsten; magin. Bevisligen är det ju magi som bygger upp gudar, människor, världen och allt annat, vilket gör att det känns lite konstigt. Dessutom får du svårt att förklara resten av L&H:s skapelsehistoria, där gudarna tvingar ur Aeon fler och fler aspekter och ur de bygger egna. Sen har vi ju över ett halvdussin andra existensplan som också ställer till problem.

Men, bra teori, och med lite funderande kan du nog röja undan de här problemen och göra den fullt fungerande.

Synd att Aeon tycks så impopulär, bara :gremtongue:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Fortsatt spoiler L&H

Synd att Aeon tycks så impopulär, bara
Nå, jag har fortfarande inte begripit varför dock. Finns någon konkurrerande teori om världens tillkomst?

Idealismen kan nog som du säger komma runt de problem du beskriver, jag vill gärna lyfta fram att en sådan teori med nödvändighet kommer att bli kvasimässig på viktiga punkter, vilket beror på att gudar etc. i sig är kvasimässiga, åtminstone i mundanas (och alla andra fantasyrollspels) tappning. Dock kan man förvänta sig att en sådan teori, väl genomtänkt, kommer att innehålla bra mycket mindre sånt än mycket av det som till dags dato publicerats.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Fortsatt spoiler L&H

Nå, jag har fortfarande inte begripit varför dock. Finns någon konkurrerande teori om världens tillkomst?
Förutom den om att den skapades ur en oändligt liten punkt för 10000000000 år sedan, utan någon form av gudomlig intervention? :gremwink:

Syftar du på det utanför spelet (vilket jag antar, då varje religion har sin egen version om hur det hela gick till) så är väl den enda klart formulerade jag minns Ymirs sak med Urmörker och Vävare, men jag vill minnas att L&H-skapelsen förkastats vid ett par tillfällen, alternativ eller inte. Själv är jag lite ambivalent i frågan och vacklar lite fram och tillbaka, men för tillfället låter jag det hela vara som det är, och mycket tyder på att det kommer att vara så i framtiden också. Annars ignorerar jag nog bara problemet och låter inte spelet beröra det.

Jag känner tyvärr inte till innebörden av ordet "kvasimässig", och därmed blir resten av inlägget lite svårförståelig... ordförklaring? :gremsmile:
 
Top