Nekromanti I väntan på Schamaner & Drömvandrare...

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag längtar mycket till Schamaner & Drömvandrare modulen... Att mer uttömmande få reda på vad som finns och vad man kan göra med andeplanet...

Så, vad kan en Schaman göra och hur ser andeplanet ut?

En del får man ju reda på i Spelledarboken, en del i Tiraker, en del i Barbarer & Människofolk...
Jag förutsätter att man har en fetisch eller familiarus som andas åt ens kropp, så man har tid på sig att göra saker på andeplanet...

Vi börjar med det jag är säker på man kan:<ul type="square">[*]Hoppa in på andeplanet och resa runt där.
[*]Hitta andar, själar och demoner.
[*]Prata med andar, själar och demoner.
[*]Döda folk igenom andestrid.
[*]Besätta osjälade djur och använda dem för jakt, strid eller som lots för skepp.
[*]Besätta motståndararméns befälhavare och ge mystiska order, för besätta är ju inte ett tabu om man inte gör det för att leva vidare när ens kropp skulle dö en naturlig död.
[*]Hitta döda vänners själar och ge dem en ny kropp.
[*]Ta sig en ny kropp, som inte är tabu om man blir mördad. För då får man ta mördarens kropp.[/list]
Kan man göra även spionera på folk, ser man ifrån andeplanet in i verkliga världen?? Om man ser, hör man också?

Sedan, när man går in i andestrid med folk, hur identifierar man dem? Ser man in i verkliga världen från andeplanet är det ju enkelt... Men annars, hur hittar man rätt själ att anfalla?

Ni får gärna fylla på min lista, har tyvärr inte mina eon-böcker här så jag kan inte kolla exakt allt... Men fyll gärna på med det som står i de olika modulerna (gärna med hänvisning till vilken bok), och fyll gärna i egna tankar om hur andeplanet ser ut och fungerar...
Jag tycker att speledarboken bara ger en massa regler för hur man ska slå för att göra de olika sakerna, inget om hur det faktist ser ut...

Målet med alla frågor är att jag tänkte skriva en lista med sidhänvisningar till "allt" som det officiella materialet säger att en schaman kan göra står. Det ska även finnas en lista på saker som låter troligt att en schaman skulle kunna göra och en sammanfattning av hur andeplanet ser ut och fungerar... Vilka regler och tabun som gäller ska också finnas med. Det ska typ bli ett index för schamaner... :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag kör med att en schamans sinnen på andeplanet är helt skilda från de fysiska sinnena. Schamanen kan alltså inte känna igen en person på andeplanet om han enbart sett denne i fysisk form tidigare. Fysiska särdrag förs inte över till andeplanet, däremot finns det en möjlighet att känna av "andlig styrka" (en kombination av PSY, VIL, AND, färdighetsvärden i andeplansrelaterade färdigheter och Qadosh). Detta är en individs kännemärken, så schamanen kan på andeplanet omedelbart se ifall en varelse har några andliga förmågor, men däremot inte skilja individer åt baserat på kroppsliga särdrag. Antagligen är alver också särskilt förnimbara på grund av de olika psykotropiska effekter som förekommer. Man kan också känna av hög- eller lågmagiska områden.

Detta har gjort att schamanen i min kampanj (en 'asawimystiker) ofta fått rollen som spanare, som har känt efter ifall det finns intelligenta varelser i närheten och ifall de varit "speciella" på något vis (i vissa fall har detta varit saker i stil med "du känner att någon är där... och de tittar tillbaka på dig"). Man kan nog förnimma personers ungefärliga position -- kanske inte så mycket att man kan bestämma i vilket rum i en byggnad någon befinner sig, men ändå så att man kan märka av om folk rör sig mot en.

Om man möter en annan schaman på andeplanet kan man antagligen förnimma dem som en avatar av dem själva. I de flesta fall projiceras en "bild" av schamanen som påminner om dem själva (eller åtminstone deras självbild), men vissa schamaner visar upp något som inte påminner om dem själva, antingen för att de är skickliga nog att maskera sig, eller för att deras självbild är annorlunda än deras fysiska form (om en schaman tagit över en ny kropp är till exempel självbilden ofta en hybrid av den tidigare och den nya kroppen).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vilket trevligt inlägg: jag är helt på att göra något bra av det här :gremsmile:

Till att börja med: du har glömt en sak i listan. SLG 161: schamanen kan övertala andar att besätta föremål och själlösa varelser (vilket ger en ny, intressant fråga: kan schamanen få en ande att besätta en vandöd? Kan bli en intressant diskussion....).

Han kan även binda demoner (SLG 162), men kommer troligen att behöva kuva dem genom andestrid först, då de är extremt svåra att övertala, och tvinga bort hemsökande spöken. Dessutom kan han upptäcka demoner och spöken på det fysiska planet (SLG 159).

Glöm inte heller att det är ett tabu att återuppliva döda genom schamanism.

Kan man göra även spionera på folk, ser man ifrån andeplanet in i verkliga världen?? Om man ser, hör man också?
För att citera inledningen på schamanismkapitlet (SLG 158): "...eftersom man inte kan 'se' på andeplanet, lika lite som man kan höra, känna, lukta eller smaka på andeplanet. Schamaner upplever andeplanet genom den aura som alla andar, själar och demoner åstadkommer. Regeltekniskt används då färdigheten Andeförnimmelse".

Det är alltså omöjligt från schamanen att från andeplanet se in i det fysiska planet, eller uppleva det med andra sinnen. Orsaken är troligen främst att han för tillfället är i andeform och därmed saknar sinnesorgan.

Sedan, när man går in i andestrid med folk, hur identifierar man dem? Ser man in i verkliga världen från andeplanet är det ju enkelt... Men annars, hur hittar man rätt själ att anfalla?
"Rollpersonen kan med färdigheten 'se' den aura som omger andar, själar och demoner." (SLG 159). Min tolkning skulle vara att schamanen helt enkelt kan känna igen den själsliga auran från en person han träffat tidigare. Det är dock svårt, då han ju inte kan 'se' auran på det fysiska planet, men den knappa förnimmelse han får (i stort sätt bara en bekräftelse av att varelsen i fråga är besjälad) är tillräckligt för att en erfaren eller tursam schaman senare ska kunna hitta samma själ igen på andeplanet. Är det en person schamanen känner väl eller har träffat ofta är det enklare, då han har en mycket klar bild av personens "frekvens". Detta synsätt ger schamanen en till förmåga: att kunna avgöra ifall en människa lever eller inte utan fysisk kontakt, och därmed kunna avslöja t.ex. simulacra och helmgastar (V&N).

Är det en okänd person (t.ex. en fientlig befälhavare) schamanen ska fängsla får han antingen gradvis röra sig ditåt genom att besätta folk på vägen och på så sätt lokalisera honom (förutsätter nu att levande själars inbördes position på andeplanet motsvarar den de har på det fysiska planet, vilket är fallet i texten om Akiba, SLG 164), eller så får han gissa på den själsliga utstrålningen (vilket förutsätter att själens aura till viss del kan återspegla personligheten, något jag tycker borde vara sant, även om det blir mycket, mycket vagt). Metod två kräver dock en ytterst skicklig schaman med ett högt värde i Andeförnimmelse, och det bästa är nog en blandning av det båda. Det hela är mycket svårt, vilket bara är en fördel i termer av regelmässig balans.

Texten om Akiba säger också att en schaman kan känna auror från människosjälar på ett avstånd av minst "mycket nära" ("På andeplanet kan schamanen direkt känna auran från de två gravskändarna", "Avståndet till fienderna är 'mycket nära'").

Alternativt kanske schamanen kan avgöra det ungefärliga avståndet till befälhavaren på andeplanet och ta hjälp av det.

Så, det var vad jag hade att säga just nu. Ser fram emot att någon som har Tiraker eller B&M närvarande kan göra lite tillägg...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
"Att PSY används i Andestrid är en smula befängt. Intelligenta magiker får hursomhelst ändå praktiska fördelar, men i Andestrid är det Vilja mot Vilja som gäller. Likaså används Schamanism inte bara för att ta sig upp på andeplanet utan också för att agera och uträtta saker där. Andeförnimmelse är vad det låter som, inget annat."
-Citat från drunoks drängar(tror jag :gremcrazy:)

Ganska mycket det regelmässiga men säger om man tänker efter en hel del. Det är också på detta sätt jag tänker mig schamanens två utmärkande färdigheter.

Jag har tankar på att schamanism ska kunna användas aktivt för att förgöra fysiskt manifisterade demoner och att driva tillbaka dem till andeplanet, dvs gamal hederlig exocism/banishing.
Man kan då kanske också utan att gå in i direkt andestrid lösgöra dem ur artefakter och vandöda, etc. Ur en kropp som de beslagtagit antar jag att det är andestrid som gäller då demonen är där mer på frivillg basis till skillnad från det fängelset som han ahr i en artefakt.

Andeförnimmelse är ett sinne och kan användas passivt av schamanen i fysisk form anser jag. Man kan känna av besjälade varelser starkare desto närmare de kommer en men riktningen är mycket diffus*. Med högre värden i andeförnimmelse kan man känna av mer detaljer som qadosh, ras, själslig rang och tillslut kanske även sinnesstämmning och behärskade aspekter.
Att jag tolkar andeförnimmelse som ett sinne beror till viss del på att drakar har det som primärt sinnesattribut, och lite på att det ger schamaner den där sköna stämningen där de kan sitta i sina små hutter blundandes och ända säga att " jag vet att du är här" eller "slå dig ner..." osv

En OT parantes(En regelvariant som jag beta testar är att qadosh är hur nära ett psykotropiskt astralväsen är att omformas till teotropiskt astralväsen genom apoteos eller daimotropiskt genom 'deodaimos'. Själslig hälsa får då ett eget värde istället och det är det som fummel med magi, demonisk magi, meditation etc påverkar)

Varning: Flum
*Positionen skulle på ett vetenskapligt sett se ut som ett sannorlikhetsmoln för de som är bekanta med det. Det är mycket oklart var den är men det är större chans att den är på ett visst ställe vilket ger en slags gråskala ut cirkulärt från den punkten. (Den som fattar vad jag menar är värd en handfull medlajer)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ditt citat fick mig att vilja dra upp en sak jag har funderat på ett tag: vore det inte lättare att byta ut värdena PSY och VIL mot INT och PSY, där INT blir ren intelligens och PSY viljekraft och psykisk styrka?

På så sätt borde man slippa allt det där velandet mellan VIL och PSY när det är din mentala styrka som avses, och slipper en himla massa problem (som detta) samtidigt som det blir möjligt för en magiker faktiskt att vara överintelligent och själsligt svag samtidigt (låg Qadosh räknar inte, för det handlar om skada). Hur låter det?

Jag är helt med på att han ska kunna förvisa en manifesterad demon genom andestrid, men än hellre vill jag ha regler för hur han sedan kan binda denna demon i valfritt coolt objekt så att dristiga spelare 2000 år senare kan skickas dit för att förhindra att den bryter sig fri. Dessutom säger reglerna att han ska kunna binda både andar och demoner, även mot deras vilja.

Borde inte besjälade vandödas själar/demoner vara fastsatta vid kroppen och snarare vara svårare att få ut? (eller kräva Ob[vandödes rang]T6 eller så mot Schamanism för att befria förutom/istället för en omgång andestrid). Annars tycker jag det är kul att kunna få lite "anden-i-lampan"-situation, med en tacksam ande/fånig demon som är glad att hämtas ur den fåniga skrivbordslampa som den drivit :gremsmile:

Helt på din version av andeförnimmelse, men med betoning på att det är jätte, jättesvårt att verkligen få klar info om det man känner av. "Det tycks vara en erfaren dvärgapräst där, med ca. 45 graders felmarginal åt varje håll" är så nära jag låter en Andeförnimmelse 15-schaman komma. Är man nu 50+, sitter i en hydda och har ett värde på minst 18 är det ju såklart en helt annan sak :gremwink:. Skulle inte Andeförnimmelse kunna utvecklas till AND med tiden, förresten? (förutsatt att schamanen är gammal, cool, och lider av motsvarande nivå blindhet, såklart.)

Jag ska inte dra upp den där qadoshdiskussionen igen, men "deodaimos" låter väldigt underligt i mina öron (typ "gudsdemonisering", med latinsk början och grekiskt slut). "Apodaimos" verkar vara det alla på forumet använder, och är nog ganska korrekt.

Får jag en handfull medaljer om jag hävdar att jag förstår aldeles utmärkt vad du menar gällande positionen? :gremwink:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Ditt citat fick mig att vilja dra upp en sak jag har funderat på ett tag: vore det inte lättare att byta ut värdena PSY och VIL mot INT och PSY, där INT blir ren intelligens och PSY viljekraft och psykisk styrka?
Det låter rätt och riktigt när du säger det. Vet dock inre vad det kommer medföra med alla härledda värden och slag som ska göras hit och dit mot attributen men det kanske funkar. Spontan tanke är att det gör det.

Dessutom säger reglerna att han ska kunna binda både andar och demoner, även mot deras vilja.
Hmm, var står det nånstans i reglerna? Men visst det låter coolt och som nånting som skulle kunna vara kul för schamaner att vara kapabla till. du har inte några mer konkreta förslag på hur detta skulle kunna gå till?

Borde inte besjälade vandödas själar/demoner vara fastsatta vid kroppen och snarare vara svårare att få ut? (eller kräva Ob[vandödes rang]T6 eller så mot Schamanism för att befria förutom/istället för en omgång andestrid).
Jo självklart skulle det innebära något sådant slag. Eller Ob[demonens/själens rang]T6. Nått liknande för artefakter men det är ju ovesentligt ifall man slår mot demonens rang eller artefaktens magnitud då dessa är samma(right?).

kulle inte Andeförnimmelse kunna utvecklas till AND med tiden, förresten? (förutsatt att schamanen är gammal, cool, och lider av motsvarande nivå blindhet, såklart.)
Det är mycket möjligt. men vad är då skillnaden melan AND och andeförnimmelse? Om det är samma sak borde inte det vara svårlärt för varelser att träna då? Så att en varelse med 12 i primärt AND inte motsvarar en schaman nybörjare med 12.

Jag ska inte dra upp den där qadoshdiskussionen igen, men "deodaimos" låter väldigt underligt i mina öron (typ "gudsdemonisering", med latinsk början och grekiskt slut). "Apodaimos" verkar vara det alla på forumet använder, och är nog ganska korrekt.
Jag läste lite ordböcker och har för mig att jag kom fram till att "apo" betyde upp- och "teo" gud eller liknande. Så jag letade efter en motsvarighet till demoner. Efter ytterligare sökanden hittade jag massa ord som började på "de" vilket verkade betyda ner/ned. Så bakade jag ihop det hela för att låta som varandras motsatser dvs slängde in ett "o" efter "de" och sen ta den vedertagna benämningen "daimo" för demoner.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det låter rätt och riktigt när du säger det. Vet dock inre vad det kommer medföra med alla härledda värden och slag som ska göras hit och dit mot attributen men det kanske funkar. Spontan tanke är att det gör det.
För härledda värden leder det till detta: Alla VIL byts mot PSY. Alla PSY som ger värden i färdigheter samt Insikt byts mot INT. Vad jag vet så är det allt och borde inte vara ett problem. Sedan gäller mycket sunt förnuft, men som regel kan man säga att alla VIL blir PSY och alla PSY får vara som de här om de inte handlar direkt om intelligens. T.ex. används PSY fortfarande i andestrid, men är nu inte en delfaktor för intelligens utan endast för vilja och mental styrka. Nu har jag ju såklart missat något, men jag funderar nästan på att dra in och speltesta det här...

Hmm, var står det nånstans i reglerna? Men visst det låter coolt och som nånting som skulle kunna vara kul för schamaner att vara kapabla till. du har inte några mer konkreta förslag på hur detta skulle kunna gå till?
SLG sid 162, uppe till höger under Demoner: "Demoner kan bindas precis som vanliga andar.". Hur det gör kan jag inte hitta något om, men taget ut luften skulle jag säga att demonen först ska kuvas genom att besegras i andestrid och sedan kan bindas eller fängslas i ett i förväg preparerat objekt om schamanen klarar ett slag på Ob[demonens Rang] + x mot Schamanism.

Det är mycket möjligt. men vad är då skillnaden melan AND och andeförnimmelse? Om det är samma sak borde inte det vara svårlärt för varelser att träna då? Så att en varelse med 12 i primärt AND inte motsvarar en schaman nybörjare med 12.
Skilnaden är att AND är ett attribut och Andeförnimmelse en färdighet. Andeförnimmelse ger varelser utan AND förmågan att förnimma andar, själar och demoner om de är tränade i färdigheten: de får ett upptränat "sjätte sinne". En varelse med AND 'ser' (det är ju inte syn i vanlig mening vi talar om) dock alla andar, demoner och själar naturligt och utan större ansträngning. Ett värde på 10 AND motsvarar troligen en nivå som ingen utom de mest legendariska andebesvärjare någonsin kan uppnå.

Jag läste lite ordböcker och har för mig att jag kom fram till att "apo" betyde upp- och "teo" gud eller liknande. Så jag letade efter en motsvarighet till demoner. Efter ytterligare sökanden hittade jag massa ord som började på "de" vilket verkade betyda ner/ned. Så bakade jag ihop det hela för att låta som varandras motsatser dvs slängde in ett "o" efter "de" och sen ta den vedertagna benämningen "daimo" för demoner.
Aha. Du du har rätt i nästan allt; problemet är att "deo" är en form av det latinska ordet för gud (därifrån "deism"), vilket gör att det låter lite konstigt om man läst en del latin. Dessutom är "apo-", "teo-", och "daimo-" alla från grekiska morfem, medan "de-" är från latinet (även om majoritet knappast märker och än färre lär bry sig :gremwink:). "Apo-" betyder, roligt nog, "från", men "apoteos" är en direktkopiering av ett existerande uttryck, så det finns nog en bra förklaring... hursomhelst så borde "apo-" därför kunna användas ganska neutralt.

Är du etymologisk intresserad kan jag avslöja att alla de "allmänna" maginamnen är tagna från grekiskan, varför det kanske är bra att hitta det grekiska prefixet för "ned" ifall du vill fortsätta köra på det. Jag kan inte hjälpa dig mer än att wiki anger det grekiska översättningen av "down" till "kato".

Hoppas du ursäktar mig, men jag tillhör dem som tycker etymologi är oerhört intressant och kan bara inte låta bli att leka med sådana ord när de kommer :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle nog kunna tänka mig ett medelvärde av PSY och VIL för andestrid. Detta pga att tanken runt hur striden utförs blir lite tråkig om man bara kör på ren viljekraft. Då får man ju bara en bild av att två själar står och "knuffar" varandra och en till slut tröttnar. Att ha med PSY gör ju att man får ett större intryck av att starka själar kan utmanövrera andra. Det blir helt enkelt lite mer elegant och därigenom mer intressant, enligt mig förstås.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Själv tänker jag mig det hela som något i stil med Catherine Kerrs böcker, att man (med lyckade slag i Schamanism) mycket väl kan känna av vad positionen på andeplanet motsvaras av i "verkligheten". Andeplanet är en annan aspekt av den fysiska verkligheten, den betonar bara andra ting, t.ex. så tycker jag att avstånd fortfarande ska finnas på andeplanet. Däremot kan jag helt köpa att man också kan känna igen olika starka auror, alvers biotropiska fält etc. etc.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Jo det förståss. Men nu är det ju bara lite förändring av de befintliga reglerna för att passa sig själva om man säger så. Vill du ha mer levande andestrid så kan ju det behövas lite mer regler för det, och jag har inga förslag för tillfället.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
SLG sid 162, uppe till höger under Demoner: "Demoner kan bindas precis som vanliga andar.". Hur det gör kan jag inte hitta något om, men taget ut luften skulle jag säga att demonen först ska kuvas genom att besegras i andestrid och sedan kan bindas eller fängslas i ett i förväg preparerat objekt om schamanen klarar ett slag på Ob[demonens Rang] + x mot Schamanism.
Duger för mig. :gremsmile:

Skilnaden är att AND är ett attribut och Andeförnimmelse en färdighet. Andeförnimmelse ger varelser utan AND förmågan att förnimma andar, själar och demoner om de är tränade i färdigheten: de får ett upptränat "sjätte sinne". En varelse med AND 'ser' (det är ju inte syn i vanlig mening vi talar om) dock alla andar, demoner och själar naturligt och utan större ansträngning. Ett värde på 10 AND motsvarar troligen en nivå som ingen utom de mest legendariska andebesvärjare någonsin kan uppnå.
Det hade kanske varit smidigare att få in färdighetne och attributet under samma skala för lättare kunna jämföra hur bra två olika individer ser. Det skulle också minska antalet befintliga, hmm, "stats"?
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Rena grekiskan (OT)

Ach va klantigt. Det är ju uppenbart när du säger det. Men "Apodaimos" låter ju bara fjantigt eftersom det blir för likt apoteos så då skulle jag hellre köra med "Katodaimos".

Misstänkte att orden var från grekiskan men var inte säker på att det gällde samtliga... men nu vet jag det :gremtongue:

Inte nödvändigt att ursäkta dig själv. Tycker inte alls det är för tråkigt med etymologi men är inte så instuderad i ämnet dock. Leker mest med wordfinder och wikipedia för att lista ut saker.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tja, avstånd finns ju bevisligen med tanke på att det är vad som bestämmer slagens svårighet, även om de mäts på ett annorlunda sätt. Fast andeplanet blir nog lite svårt att se som en aspekt av det fysiska planet, med tanke på att gudar, demoner och andar bara existerar på det ena (om de inte medvetet inkarnerar eller manifesterar sig). Snarare är de två närliggande plan som har en viss kontakt med varandra.

Nu när jag tänker efter borde det innebära att avstånden mellan sådant som manifesterar sig på andeplanet (främst då själar) och deras manifestationer på andeplanet är relaterade, om man ser dimensionerna som två filtar (eller vad som helst) som ligger vid varandra, och själarna som delar av de fysiska kropparna på det mundana planet, som "sticker upp" i andeplanet. Därav att förhållandet mellan avstånden förmodligen är konstant (hmm, jag undrar om någon förstår det här? :gremwink:)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Rena grekiskan (OT)

Jag har ju läst lite sånt här på gymnasiet, så jag har ju lite fördel :gremwink: Wikipedia och wiktionary är dock guldgruvor, och sedan finns det en engelsk/latinsk ordbok att ladda ned om man söker på google. Annars är nog intresse och slutledningsförmåga honnörsorden, och det verkar du ju klara utan problem. Sen löser nog erfarenheten resten :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det hade kanske varit smidigare att få in färdighetne och attributet under samma skala för lättare kunna jämföra hur bra två olika individer ser. Det skulle också minska antalet befintliga, hmm, "stats"?
Tja, det är väl en skilnad i sättet är förnimma som det handlar om, och så kanske att attributet AND verkar ha introducerats i MiM (eller föregångare), medan Andeförnimmelse finns i regelboken.

En ungefärlig omvandlingsskala för att se vad som motsvarar vad skulle dock vara trevligt , som du säger.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Tja, det är väl en skilnad i sättet är förnimma som det handlar om, och så kanske att attributet AND verkar ha introducerats i MiM (eller föregångare), medan Andeförnimmelse finns i regelboken."

AND fanns redan i Eon I. Snarare tror jag att det helt enkelt rör sig om att varelser utan medfödd övernaturlig talang måste träna upp det som en färdighet, precis som magiförnimmelse.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
AND fanns redan i Eon I. Snarare tror jag att det helt enkelt rör sig om att varelser utan medfödd övernaturlig talang måste träna upp det som en färdighet, precis som magiförnimmelse.
Tack för informationen (introducerades till spelet efter att trean släppts, så jag har aldrig sett något av de tidigare). Det hela var bara en teori jag hade, då attributet inte finns beskrivet i regelboken (även om det nu när jag tänker efter troligen finns med i statsen för Mortuach där bak).

För att utveckla det hela skulle jag säga att alla varelser med en själ har förmågan att använda denna för att kunna känna av sådant som finns på andeplanet (dvs. förmågan att lära sig färdigheten Andeförnimmelse), då den ju faktiskt existerar där men av naturliga skäl inte används praktiskt särskilt ofta (den skulle stjäla uppmärksamhet från de andra sinnena utan motsvarande vinst). AND å andra sidan är ett helt annat sinne som liknar synen, men som verkar på andeplanet istället. Det är mycket sällsynt och finns bara medfött. Relationen mellan AND och Andeförnimmelse kan liknas vid den mellan MAG och Magiförnimmelse.

Så, hur lät det?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Tack för informationen (introducerades till spelet efter att trean släppts, så jag har aldrig sett något av de tidigare)."

Pojkvasker!

I övrigt lätt det bra. Jag brukar göra skillnad på AND och Andeförnimmelse på så vis att Andeförnimmelse måste användas aktivt ("jag letar efter andar"), medan AND kan uppfatta saker passivt. Till exempel försökte vår mystiker en gång lokalisera en gorgon, som märkte detta på grund av att han hade AND som attribut. Om han i stället varit en schaman med Andeförnimmelse som en färdighet skulle han vara tvungen att säga "jag känner av omgivningen efter andar".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är man bara ute efter att mäta den rena själsstyrkan hade man ju kunnat använda Magisk Rang helt enkelt. Haken är väl mest att det värdet i stort sett undantagslöst är för lågt för att fungera bra med Ob3T6-normen.

- Ymir, borde skriva en mastodont i den här tråden
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag läste lite ordböcker och har för mig att jag kom fram till att "apo" betyde upp- och "teo" gud eller liknande. Så jag letade efter en motsvarighet till demoner. Efter ytterligare sökanden hittade jag massa ord som började på "de" vilket verkade betyda ner/ned. Så bakade jag ihop det hela för att låta som varandras motsatser dvs slängde in ett "o" efter "de" och sen ta den vedertagna benämningen "daimo" för demoner.
Fast då utgår du från att det automagiskt är något dåligt att bli en demon, vilket varken tex Thakalatribunalerna eller Muhadinernas magiker i mitt Mundana skulle ha hållit med om. Se det här inlägget, tex. Så jag tycker fortfarande 'apodaimos' är en bättre term.

- Ymir, ska äta tacos
 
Top