Nekromanti I en inte så mörk framtid

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Som sagt, slå ihop FYS, TÅL och STY till en grundegenskap och låt dem vara kroppen. Sen har man en liten ruta under där man får skriva in t.ex. "stark" eller "smidig" vilket visar HUR man använder sin kropp.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Mitt system.

Jag har fortfarande inte fått en adekvat beskrivning av grundegenskaperna. Varför har man ett värde i TÅL och ett i FYS? Varför finns det inga sociala egenskaper? Var sticker regelsystemet ut? Ibland verkar det som om du inte vill ha åsikter om systemet, utan kategoriskt sågar allt som sägs.

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Annars skulle man kunna ta medlet ur dessa (eller bara STY och TÅL) och sätta det som medel till Färdigheten Rörliga manövrar, ska fråga min kompanjon om det men visst låter det bättre?

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: DoD

Nej, det visste jag inte...
Okej för att man skall slå med likadan tärning då, men vad spelar det för roll....

Sen så tycker jag att systemet bygger på olika egenskaper, nog för att det liknar DoD en hel del, så långt är jag villig att hålla med, men det är förenklat till viss del (gentemot Chronopia i alla fall, det är det äldsta DoD jag spelat och därmed det jag jämför med) och så är det ett annat system för hur man får sina färdighets värden och sådant, visst en del grundläggande saker är som i DoD, men det är inte en kopia...

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mig vara stendum

Man slår under eller lika med sitt FV med tärningen, sedan så kan SL modifiera CL om han vill.

Exempel: Börje har FV 20 i Rörliga manörar.
Han vill hoppa över en klyfta som är rätt så bred, SL tycer att det är hyfsat svår, kanske 15% mindre chans att lyckas, han tar då 20(FV)-15(svårighetsmodifikation)=5(CL)
Börje måste nu lyckas med ett slag med 1T100 mot 5, han får 34 och misslyckas varpå han faller ned i klyftan och störtar nedåt mot en säker död.

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mitt system.

TÅL+STO=KP
FYS=FYS-poäng, vilka dras av om man träffas av slag för att man även blir utmattad av att bli blåslagen, används även om man springer långt och sådana situationer.

Sociala egenskaper existerar inte, dock en färdighet som heter kommunicera, vilken bahndlar all form av kommuniaktion.

Och visst vill jag ha åsikter, men jag försöker förklara varför jag gjort som jag gjort, så man får bättre insyn i systemet.

Så det så!
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: DoD

"Nej, det visste jag inte...
Okej för att man skall slå med likadan tärning då, men vad spelar det för roll...."


Ingen roll alls, bara spelet sticker ut på något sätt. Vad har du för värld, raser, monster o.s.v.?

"Sen så tycker jag att systemet bygger på olika egenskaper, nog för att det liknar DoD en hel del, så långt är jag villig att hålla med, men det är förenklat till viss del (gentemot Chronopia i alla fall, det är det äldsta DoD jag spelat och därmed det jag jämför med)..."

Tack! Chronopia suger feta hästb****r.

"...och så är det ett annat system för hur man får sina färdighets värden och sådant, visst en del grundläggande saker är som i DoD, men det är inte en kopia..."

Är det en kopia vad gäller världen? Nu menar jag inte att ni hittat på egna namn eller ett nytt monster utan om det är ett nytt koncept?

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Mitt system.

"TÅL+STO=KP FYS=FYS-poäng, vilka dras av om man träffas av slag för att man även blir utmattad av att bli blåslagen, används även om man springer långt och sådana situationer."

Vad händer när alla FYS-poängen försvunnit?

"Sociala egenskaper existerar inte, dock en färdighet som heter kommunicera, vilken bahndlar all form av kommuniaktion."

En fet miss. Människan är en kommunicerande varelse och måste därmed kunna kommunicera. Det är lika grundläggande som att hon har fysik.

"Och visst vill jag ha åsikter, men jag försöker förklara varför jag gjort som jag gjort, så man får bättre insyn i systemet."

Okej, jag börjar greppa systemet. Mitt förslag är:

1. Tre grundegenskaper, FYS (kropp), PSY (sinne), KAR (själ). Specifiera vad man använder sin grundegenskap till, fler specifieringar kostar X.
FYS är allt fysiskt. Man får speca om man är stark, uthållig, slagtålig, smidig, liten, deformerad o.s.v.
PSY är intelligens, minne, snabbtänkthet och sånt. Även där får man speca själva grunden till sin tankeförmåga.
KAR är sin sociala förmåga, den visar hur bra man interagerar med folk. En låg KAR kan ge minus på övertalningar och sånt.
Använder man sin FYS med sin spec. blir det ett lätt slag, använder man det i ett annat område blir det ett svårt slag och om slaget är allmänt blir det ett normalt slag.

2. Bind inte färdigheterna till en grundegenskap. Man kan använda flera grundegenskaper till samma färdighet. T.ex. färdigheten 'svärd' som man använder FYS till att slåss med, PSY att värdera med och KAR att se snygg ut med.

3. Skippa så mycket sekundära grundegenskaper (KP, FYS-poäng) som möjligt. Enklast är att helt enkelt dra av ett ickepermanent FYS poäng för varje träff. 0=död, man kan hela upp sig till sin nivå i FYS igen. Gör samma sak med de andra. En RP som blir riktigt rädd eller är med om något traumatiskt kan få dra av en KAR eller en PSY. Svårare att bli av med, men svårare att hela upp igen.

4. Gör en kul och originell värld!

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Tips på effektberäkning.

Börje skall spela kort med Stina för att tjäna lite pengar. Han använder sin färdighet Hasardspel(25), som han tycker han är rätt duktig i, för att öka chansen.

Börje tar sina kort och börjar spela. Spelaren slår en tärning för att se hur bra Börje lyckas, han slår 20. Resultatet (20) blir effekten. SL slår för Stina som har 30 i Hasardspel. Hon får också 20 vilket blir oavgjort. De får slå igen.
Om Stina haft 25 och hon hade slagit 26 hade hon misslyckats. Även här är tärningens utfall effekten. Ett slag som ger 100 är således ödesdigert för den som inte har 100 i FV.

Det gäller alltså, som i BlackJack, att komma så nära sitt FV som möjligt utan att komma över det. (Man kan till och med tänka sig ett system där man får slå flera slag för att komma högre, vilket kan ge riktigt spännande tärningskast.)

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Vad är den egentliga skillnaden mellan FUS och TÅL?

Du menar FYS antar jag...
TÅL är stryktålighet, FYS är uthållighet....
Jag har förklarat mer på ett annat ställe i den här tråden.

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: DoD

Det utspelar sig inte i samma typ av miljö över huvud taget.
Den världen som vi skapat består av tre stycken djungler, en stor sjö och en angränsning till ett hav. Överallt omkring djunglerna är det en "wasteland" miljö.

Det finns arachnoider som liknar de som är i Starship troopers och människorna har ganska så hög teknologisk nivå. Vidare finns det amfibier som lever som infödingar i en utav djunglerna och så vidare.
Här följer en text som skall visa lite vilken typ av spel det är, om inte annat försöka delge känslan från den.


Sam sprang för allt vad benen orkade. Amfibierna hade anfallit dem överraskande, men de var inte försvarslösa. Sams kompani hade det allra senaste i vapenväg att försvara sig med. Carbonatgevär, Plasmakarbiner och Uvstrålspistoler. Amfibierna hade bara spjut, men de kom i enorma mängder. De muterade grodorna satt i sina burna troner och kommenderade över styrkorna.

Sam kom fram till de lätta infanteri enheterna som de satt upp i utkanten av slagfältet. Han lade sig ned och klämde avtryckaren. 9mms kulorna ven i luften och sjunk djupt in i en ödla som sprattlande föll till marken med ett flertal blodkaskader kommandes ur hans kropp. Sam låg där och sköt ända tills ammot tog slut. Ett spjut damp ned alldeles bredvid honom och satte sig i marken. Sam drog upp händerna över huvudet i ett ganska meningslöst försök att skydda det, hade ett spjut kommit dit så hade det ändå kommit igenom. Han tittade upp och fick syn på en blåsfisk, fruktansvärda kreatur som just blåste upp sig för att avlossa en skur taggar mot omgivningen. Dan, Sams bäste vän föll till marken genomborrad av ett flertal av de taggarna, plågsamt skrikandes. Allt omkring honom var koas och han låg bara där och väntade, mycket mer kunde han inte göra. Efter ett tag blev allt mycket tystare.

Sam tittade upp, och såg till sin förvåning att slaget i stort sett var över, endast ett fåtal styrkor var kvar. Han reste sig och sprang försiktigt bort till Dan. Det var försent, Dan var redan död. I vredesmod plockade han upp den fallne kamratens Plasmakarbin och kollade ammon.
"Ha! Nästa hälften kvar" Tänkte han och sprang bort mot striden. När han kommit halvvägs så skakade marken och ett dovt muller kunde urskiljas ur de övriga ljuden. Framför honom sprack marken och en gigantisk Jordbagge kravlade sig upp.

Sam blev helt till sig när han såg vad som följde i dess spår, Hundratals Arachnoider och muterade ekoxar. Hoppat var ute för både Amfibierna och människorna som båda lidit stora förluster. Han såg hur baggen krossade folket närmast och hur ett flertal ekoxar närmade sig, han sprang för sitt liv. Det hjälpte inte, han snubblade på en sten och föll hårt till marken. Stunden senare mötte han döden då en av ekoxarna kapade huvudet från hans kropp.


Morth

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Mitt system.

När man förlorar alla sina FYS-poäng så är man så utmattad att man faller ihop,svimmar eller något dylikt. Detta bestäms alltid av SL.

Vad gäller grundegenskaperna så är de grunder till färdigheterna, de avgör INTE hur mycket man slutligen får i dem, det gör yrkesvalet adderat med grunden.

Och, kommunicera behandlar alla de färdigheter som rymms inom KAR, den är baserad på INT, för att varelser med högre utvecklad inteligens ofta har ett mer utvecklat språk/språksinne.
Det system med tre grundegenskaper du föreslår är bra på sitt vis, men det passar inte in i det systemet jag har i övrigt, vad händer förresten då men specialiserar en grundegenskap?

Så det så!
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Mitt system.

"När man förlorar alla sina FYS-poäng så är man så utmattad att man faller ihop,svimmar eller något dylikt. Detta bestäms alltid av SL."

Regelförslag:
0 = Svimmar.
-FYS/2 = Död.

"Vad gäller grundegenskaperna så är de grunder till färdigheterna, de avgör INTE hur mycket man slutligen får i dem, det gör yrkesvalet adderat med grunden."

Kan man inte bara ha en grund på 0 överallt och sen ge personerna en grundchans på lämplig grundegenskap? Då binder man inte färdigheterna utan kan använda vilken grundegenskap man vill. Är det en allmän färdighet kan man köra på grundegenskapen, är det en kunskapsfärdighet kan man köra på grund/2.

"Och, kommunicera behandlar alla de färdigheter som rymms inom KAR, den är baserad på INT, för att varelser med högre utvecklad inteligens ofta har ett mer utvecklat språk/språksinne."

KAR rymmer dessutom utseende, kroppspråk, beteende, o.s.v. Ett högre utvecklat språk säkerställer inte att språket används på rätt sätt.

"Det system med tre grundegenskaper du föreslår är bra på sitt vis, men det passar inte in i det systemet jag har i övrigt, vad händer förresten då men specialiserar en grundegenskap?"

På vilket sätt passar det inte in? En komplett genomgång av regelsystemförslaget lägger jag in som ny diskusion i början av forumet, för enkelhetens skull.

/staffan
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
om du inte visste det modifieras KP och skadebonus av STO

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Att ha långa armar ger som bekant (för vissa bara, tydligen) större hävstångs effekt och kan då lägga mer kraft bakom slag och "vräk-manövrar".
Det med att ha grund egenskap för hårlängd modifierar varken KP eller SB så är därför onödig. Dessutom bestämmer jag själv hur långt hår jag vill ha, men inte min längd!

räcker detta att gå på? nehe.
ok klaga då på andra spel företag som också använder STO

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
spel världen och rasena utrustning vapen mm.
Ja allt som inte rör reglerna

First i was blind, now i can see.
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
en krypskytt har en ställning eller vapnet emot marken han ligger!! mr. wise-guy
Du behöver inte vara stark, uthållig eller något i den stilen för att skjuta bra, det folk igentligen bryr sig om är om man träffar där man ska

First i was blind, now i can see.
 
Top