Nekromanti I en inte så mörk framtid

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
är namnet på den allra nyaste skapelsen som jag och en kamrat arbetat på under en ganska kort tid. Regelsystemet är ganska simpelt så det tog inte så lång tid att göra, Tisdags denna veckan började vi och nu är vi nästan klara så när som på lite beskrivningar av världen.
Jag tänkte att få en lite bedömmning av vårt grundis system och färdighetsystemet här så om ni vill...

Man har dessa grundegenskaper:
STY TÅL INT PSY STO
Dessa avgör både färdigheternas värden och andra saker som KP, längd och vikt m.m.
Dessa färdigheter existerar:
Närstrid[STY] Prickskytte[INT] Kommunicera[INT]
Finna dolda ting[PSY] Magi[PSY] (måste lyckas med ett magislag för att få eller vara magiker)
Rörliga manövrar[STY] Undvika[Rörliga manövrar/2]

Alla dessa är lika med deras grunder, som är anpassade efter 1T100.
Detta är inte gjort att vara ett rollspel där olika karaktärer man väljer är jämnbra i jämmförelse med grundegenskaper, en del kan ha mycket höga eller mycket låga.

Till detta tillkommer sedan även yrken, som höjer färdighetrna med speciella värden, och avgör vad man arbetar med såklart!!

Skicka era synpunkter så blir jag tacksam.

Så det så!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att det ser bra ut faktikst !!

Lycka till !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
>Man har dessa grundegenskaper:
>STY TÅL INT PSY STO

Varför? Det funkar säkert, men varför? Finns det en genomtänkt filosofi bakom?

>Dessa avgör både färdigheternas värden och andra saker som >KP, längd och vikt m.m.

Används grundegenskaperna till något annat i spelet? Varför räkna ut längd och vikt? Vad är m.m.?

>Dessa färdigheter existerar:
>Närstrid[STY]

Varför är denna kopplad till STY? Det är ju oftast teknik, snabbhet och smidighet som avgör en närstrid, inte ren styrka.

>Prickskytte[INT]

Varför intelligens? Prickskytte kan vilken idiot som helst hålla på med, men har hon dålig syn däremot kommer hon snart till korta.

>Kommunicera[INT]

Innehåller detta språk och skriva och sånt, eller är det en ren retorikfärdighet?

>Finna dolda ting[PSY]

Återigen en perceptiv färdighet.

>Magi[PSY] (måste lyckas med ett magislag för att få eller vara magiker)
>Rörliga manövrar[STY]

Att man blir rörligare ju starkare man blir stämmer inte bra alls.

>Undvika[Rörliga manövrar/2]


>Alla dessa är lika med deras grunder, som är anpassade >efter 1T100.

>Detta är inte gjort att vara ett rollspel där olika >karaktärer man väljer är jämnbra i jämmförelse med >grundegenskaper, en del kan ha mycket höga eller mycket >låga.

Det är bra. Balanserade karaktärer är för mesar.

>Till detta tillkommer sedan även yrken, som höjer >färdighetrna med speciella värden, och avgör vad man >arbetar med såklart!!

Vadå såklart? Bara för att man arbetar med något behöver man inte vara bra på det. Mitt förslag är att stryka yrkesfärdigheterna och satsa mer på vanliga färdigheter.

Det stora problemet, som jag ser det, är att det är dödligt tråkigt. Det är i stort sett en ren kopia av DoD, vilket inte behöver vara helt dåligt, men det saknar personlig touch.
Grundegenskaperna bör ändras lite.

STY behövs inte, ändra det till FYS och låt RP i rollskapandet själva specifiera hur de vill använda sin kropp.

TÅL går in under FYS och kan därför tas bort.

INT kan gå in under PSY, som man också får specifiera.

PSY har jag just förklarat.

STO är så vidapass onödigt att det skär i hjärtat. Skippa den.

Lägg så till en social egenskap, [KAR]isma, för att visa RP:ns förmåga till social samverkan, utseende, trovärdighet o.s.v. Även denna skall specifieras.

Således har vi tre grundegenskaper som går att använda till allt.

Fler funderingar kommer senare.

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Okej....
Du vill byta ut både STY och TÅL mot FYS. Det finns redan en FYS i det här rollspelet som avgörs av TÅL och STY.

Rörligamanövrar kan inte gå på något annat än STY då det inte finns RÖR eller SMI.
Prickskytte går på INT för att man har bättre kunskap om att hantera det vapen man använder.

Jag har mer att säga i det här men det får komma senare för jag har inte tid nu...
Men! Det här är INTE en ren kopia av DoD, vi har gjort systemet själva, använder andra tärningar och inte samma grundegenskaper som i DoD.

Så det så!
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Varför ska du ha med STO? Vet inte riktigt om det är en så viktig grundegenskap.

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Rörligamanövrar kan inte gå på något annat än STY då det inte finns RÖR eller SMI.</I>

Men lägg till det då? Poängen var att det var ologiskt att värdet på styrka användes till rörliga manövrer. När ni grenar ut rent fysiska attribut till tre stycken (STY, STO o TÅL) får man en bild av ganska detaljerade grundegenskaper. Men sedan finns inget som helst som behandlar sinnen, personlighet, rörlighet, reaktioner mm. Det haltar lite. Om Styrka skall vara en kombination av styrka och rörlighet så kalla det inte styrka.



Snow
Dead, but still walking around
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det kan ju vara kul att veta om man är 50 cm eller 4m lång!!!"

Behöver man en grundegenskap för det? Jag menar, behöver man en grundegenskap för hur långhårig man är, eller vilken hudfärg man har? Kan man inte bara skriva ner beskrivningen, så att man istället för "STO 12" skriver ner "182 cm och lätt kraftig"? Personligen tycker jag att det senare säger mer än det förra...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
En bra benämning på Rörelse m.m. är Motorik...det täcker mycket inom rörlighet att det inte behövs så mycket annat, även om övriga är mycket detaljerade.

Riddaren - använder själv gärna just benämningen Motorik



Även den bäste har dåliga dagar
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Klart det kan... Men det vet man nog ändå. Om jag frågar någon hur lång denne är och den personen svarar STO 14 blir jag nog lite osäker...

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Okej....
Du vill byta ut både STY och TÅL mot FYS.


Ja.

Det finns redan en FYS i det här rollspelet som avgörs av TÅL och STY.

Sekundära grundegenskaper suger, det finns inget existensberättigande för dem.

Rörligamanövrar kan inte gå på något annat än STY då det inte finns RÖR eller SMI.

Som jag skrev, lägg till det då. Grundegenskaperna är väl inte fasthamrade med tretumsspik?

Prickskytte går på INT för att man har bättre kunskap om att hantera det vapen man använder.

Ta hand om, köpa in och sånt ja. Däremot träffa något med det är en annan sak. Att ligga länge och snipa kan kräva att det går på FYS, det behöver inte vara fast.

Jag har mer att säga i det här men det får komma senare för jag har inte tid nu...

Gör det, det är intressant med regelsystem.

Men! Det här är INTE en ren kopia av DoD, vi har gjort systemet själva, använder andra tärningar och inte samma grundegenskaper som i DoD.

Skillnaderna är tillräckligt hårfina. Jag tänker ju knappast på L5R när jag ser reglerna. Dock är inte det särskilt viktigt, det viktiga är att spelet har något annat som skiljer sig från DoD. Vad är det?

Så det så!

Ja.

/staffan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
STO avgör mer än bara längd och vikt (som för övrigt står på en tabell, olika längd och vikt för olika sorts djur).
En stor person är snabbare än en kort och en stor person orsakar mer skada då dennes hävstångseffekt är större.
I det här rollspelet så är de sakerna inte direkt beeroende på STO men en del saker beror på längd och då delas det in i STO för olika längder så att man inte bara bestämmer en lång läng och får mer KP t.ex.

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Styrkan är den fysiska styrkan, vad din kropp kan prestera. Alla rörliga manövrar är fysiska prestationer och går således under STY. TÅL är kroppens motståndskraftighet och stryktåligehte så det går då inte på det.
Jag vet att en del tänker att det borde gå på FYS om det nu är en Fysisk mprestation, men i det här rollspelet är FYS=kondition alltså utmattning och dylikt (häng inte upp er på dylikt nu...)

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Prickskytte går på INT för att man har bättre kunskap om att hantera det vapen man använder.

Ta hand om, köpa in och sånt ja. Däremot träffa något med det är en annan sak. Att ligga länge och snipa kan kräva att det går på
FYS, det behöver inte vara fast.


INT kan i detta fallet även ses som kunskap, om vart man bör träffa, hur man skuter om det blåser i fallet med sniper (som det än inte finns), vart man bör träffa för att skada.

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
DoD

Skillnaderna är tillräckligt hårfina. Jag tänker ju knappast på L5R när jag ser reglerna. Dock är inte det särskilt viktigt, det viktiga är
att spelet har något annat som skiljer sig från DoD. Vad är det?


För det första så använder vi ett helt annat system vad gäller grunder5. För det andra så använder vi som sagt inta samma tärningsystem (1T100, för procentenhetlig chans istället för 1T20 som går i grövre steg) och man skapar inte sin rollperson på samma sätt som i DoD, (Absulut inte som i chronopia men det var förståss inte vad du menade antar jag...). Man har två val, Ras och yrke. Man delar inte ut poäng på de få (till skillnad från DoD) färdigheter man har
(såvida inte SL avgör att han vill använda custom då RP kan skapa ett eget yrke och spendare 100 procentenheter fritt mellan färdigheterna)

Så det så!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det finns redan en FYS i det här rollspelet som avgörs av TÅL och STY.

Sekundära grundegenskaper suger, det finns inget existensberättigande för dem.


Det är inte en sekundär egenskap. Men det skulle vara konstigt om en stark person som även är stryktålig inte har bra uthållighet, därför så skapas den på det viset.

Så det så!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Alla rörliga manövrar är fysiska prestationer och går således under STY.</I>

Det håller jag inte med om. Inte så fysiska att det är styrkan som spelar roll. Tex akrobatik har mer att göra med balans, tajming och vighet (annars skulle vi inte se så många späda elitgymnaster, de är inte så starka även om de håller på med fysisk aktivitet).

Verkar som om ni har fastnat i en bakvänd logik. Man skulle kunna härleda nästan allt till INT för det kräver att man tex ser vad man gör och vet vad man håller på med. Alltså kräver det INT, alltså baseras det på INT. Eller, för att skjuta måste man kunna hålla vapnet, alltså krävs STY, alltså baseras det på STY. Detta var alltså två exempel på bakvända resonemang, inget annat.

Snow
Dead, but still walking around
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tex akrobatik har mer att göra med balans, tajming och vighet (annars skulle vi inte se så många späda elitgymnaster, de är inte så starka även om de håller på med fysisk aktivitet)."

I Västmark används den egenskap som passar bäst för stunden. Dito i Ars Magica, och det hade inte varit så svårt att anpassa Cyberpunk eller Fuzion så att de också använde den egenskap som passade bäst för stunden. Samtliga dessa bygger dock på att man lägger ihop en egenskap med en färdighet för att få vad man ska slå mot, vilket BRP-liknande rollspel av tradition inte använder sig av.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det håller jag inte med om. Inte så fysiska att det är styrkan som spelar roll. Tex akrobatik har mer att göra med balans, tajming och vighet (annars skulle vi inte se så många späda elitgymnaster, de är inte så starka även om de håller på med fysisk aktivitet)."

Beror på vilken typ av akrobatisk övning du gör. Hänga i ringar kräver oerhörd styrka, medans att hoppa bock kräver snabbhet och smidighet.

Liknande förhållande har många andra färdigheter, varför det ibland är nödvändigt att antingen göra som Krille, använda den egenskap som krävs just när den skall användas, eller basera färdigheter på två egenskaper.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Klart att man kan skriva om reglerna från början, då skulle jag också göra som ni (jag använder det systemet själv). Men om vi diskuterar klons system tycker jag rörliga manövrer passar dåligt under styrka, borde istället sitta under den nya grundegenskapen rörlighet (eller motsv).

Snow
Dead, but still walking around
 
Top