Nekromanti [Husregel] Svartkonstnär

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
svartkonstnär funkar inte. den är i stort sett ospelbar, speciellt i jämförelse med de andra magikertraditionerna. det stora problemet är hur den hanterar korruption. de andra slipper att ådra sig permant korruption av att lära sig magier, och får dessutom bara 1 i temporär korruption av att kasta magier (utom teurger, som får 0 vilket är obalanserat. korruption ska ju vara priset att betala för att kasta magi, och så slipper de?!).

så, även om du gör en svartkonstnär med max i viljestyrka, kan du med otur bara kasta en magi per strid. du har 7 i tröskel, kastar och slår dåligt, får 4 i temporär korruption. nu kan du inte kasta fler utan att ta risken att gå över din tröskel, och öka permanent korruption, vilket tar dig ännu närmare att bli en styggelse.
nu räknar jag dessutom inte in att du måste ha betalt 1 permanet korruption för varje magi du har, vilket gör det troligare att du inte ens kan kasta en (!) magi utan risk. räcker med att ha lärt sig 4 magier för att ha 4 i permanent korruption, och slå en 4 på temporär korruption för att komma över tröskeln.

svartmagikern beskrivs som ngn som istället för att sky från korruptionen bestämt sig för att omfamna den, eller iallafall kunna balansera på gränsen. regeltekniskt finns det dock INGET stöd för detta. den är bara mycket sämre magiker, som får kasta färre magier.

här är mitt regelförslag, att ändra förmågan "svartkonstnär";

Novisnivå: Samma som den gamla.

Gesällnivå:
Svartkonstnären har skaffat sig en större tolerans för korruption och får därför ingen permanent korruption av att gå över sin korruptionströskel. Dock drabbas hen fortfarande av stigmata på vanligt sätt, och blir styggelse när total korruption uppnår dubbla tröskeln.

Mästarnivå: inte tänkt ut ännu. kankse den gamla funkar?


Jag tror detta hade fungerat bra, speciellt i kombination med min andra husregel "intressantare stigman".

Kritik och feedback uppskattas!
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
?Prova gärna min husregel som förändrar vad som händer när du går över din Korruptionströskel.

Jag skulle även föreslå att Svartkonstnärens Adeptnivå ändras så att funktionen att testa mot sin Korruption för att använda en Mystisk kraft inte ger någon extra Korruption.

Sen skulle jag även säga att en Svartkonstnärs magi ska vara problematisk och kräva vissa offer. Svartmagiker behöver söka sig till kontakter eller kunskap som låter dem dra nytta av häxornas Blodsband eller Ordo Magicas Själstenar.

Spelarens Handbok har även några nya förmågor och krafter för Svartkonstnärer, som Kanalisering, och Svart andedräkt, vilka gör korruption mer intressant som verktyg.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Problemet är nog att korruptionsreglerna är svårspelade som skrivna. Ändrar du dem kanske svartkonstnär också funkar bättre.

Vi har husreglat sedan förra spelmötet, vilket resulterat i dubbla system. Det gamla är kvar men avgör nu bara om RP får ett stigma, utöver det får RP:n en slumptärning baserat på nivå (1T3 per magiförsök för gesäller), dessa slås efter scenen och adderas ihop till ett motståndsvärde mot VILx2, slås med T20. Risken för permanent korruption ökar men den innebär inte i sig en större risk för framtida permanent korruption.

Inte optimalt men bättre än tidigare när spelarna maniskt bevakade sina gränsvärden och därmed aldrig fick permanent korruption.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Sedan finns det ju en rad artefakter som "samlar" koruption. Dom kan vara till nytta för Svartkonstnärer.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Jag gillar lordxaras korruptionsregel. Men i övrigt tycker jag förslagen är ganska mycket plåster, alltså att inte fixa problemet på djupet utan att typ rädda det med extra förmågor och artefakter.

Argumentet att det ska vara svårare att spela svartkonstnär är också konstigt. Det borde ju bara vara annorlunda, alltså kräva en annan spelstil eller så. Om det bara ska vara godtyckligt svårare kan man lika gärna ge de mindre xp eller nåt annat ologiskt.

Det jag gillar med min regel är att svartkonstnären blir antagligen den som bär på mest korruption och stigman i gruppen. Blir tvungen att dölja detta för folk vilket fungerar bra ihop med "loren".

Hen blir också en lika bra magikastare som de andra traditionerna, vilket måste varit meningen från början. Hen hanterar korruption på ett annat, inte sämre, sätt.

Tack för feedbacken ändå, fast jag inte håller med om allt!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det har varit uppe för diskussion flera gånger som du kanske redan ser. Och ja, det är lite problematiskt. Men med små tweaks så funkar det. Spelar själv en Svartkonstnär och där fungerar det rätt bra. Och det är dessutom riktigt roligt.

De husregler vi har gjort är följande:

Precis som LordXaras gör; att överskrida Korruptionströskeln förvandlar 1t4 Temporär Korruption till Permanent. Så den totala mängden ökar inte, det blir bara väldigt mycket svårare att bli av med.

Sen husreglar vi/tolkar vi; att lära sig nya Mystiska Krafter till högre nivåer ger inte 1 extra permanent korruption per nivå. 1 totalt.

Husregel på Stark Gåva: Gesällnivån sätter Korruptionströskeln till hela din Viljestark, som det redan står. Däremot så ökar bara din totala mängd korruption du kan ha till Korruptionströskel +5. Detta för att annars blir en Svartkonstnär med Stark Gåva helt galet bra istället för dålig som utan Spelarens Handbok.

Med det här så räcker det ganska långt. Det man får växla om lite i huvudet om man vill gå den mörka vägen är att man bör nog inte se det som en egen tradition utan mer som en utökning. Min karaktär är en Ordensmagiker som efter ca 50xp började gå åt det mörkare hållet. Och rätt fort lyckades med att bli Demonolog. Han fasthåller självklart att han är Ordensmagiker, han har bara lärt sig lite mer. Han är inte en sån smutsig Svartkonstnär! Och han tror på det själv ;)

Några andra sätt jag har funderat själv på att göra:

Separera Svartkonstens Mystiska Krafter så att de är Unika för just deras. Och sedan helt enkelt göra dem elakare. Både starkare men även mer straffande. Som redan Mörk Andedräkt är eller min favorit Phylakter :)

Annars kan man skapa en Svartkonsritual:
Blodsoffer:
Genom att offra en oskyldig (korruption 0) kulturvarelse så kan Svartkonstnären överföra sitt mörker över till den. En lyckad Ritual överför 1 Korruption till offret. Med Svartkonst Novis kan, med ett lyckat Viljestark, totalt 1t4 Korruption istället överföras. Den kostar 1xp varje gång den genomförs. Dessutom så sänker den Svartkonstnärens Korruptionströskel permanent med 1, minst 0.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Cool, ja jag antar att det funkar bra om man inte ser den som en egen tradition. fast jag tycker det är bull. det finns ett par förmågor, som är obalanserat dåliga, typ alkemi, och följden blir att de bara används som nåt lite kul plus man kan lägga till sin karaktär. det är synd, det finns ju ingen anledning att de inte ska vara så kraftfulla så man kan göra en dedikerar alkemist tex. samma med svartkonstnär. iallafall om de ska kosta lika mycket xp att köpa.

Ydram;n215570 said:
Dessutom så sänker den Svartkonstnärens Korruptionströskel permanent med 1, minst 0.
tar inte detta bort hela poängen med att göra den från början? man gör väll ritualen för att man har för mycket permanent korruption och är rädd att komma över sin tröskel? varför skulle man då vilja sänka den?
utan det ser den bra ut dock!

stark gåva tycker jag är för bra. tar bort det roliga/svåra med korruption.

lite off topic;
överhuvudtaget så är det synd att ta bort priset för att kasta magi (korruption). gör magierna bättre istället. för om man sänker risken med att använda magin, och kanske effekten för att balansera det, blir det i slutändan bara ännu ett vapen, typ en pilbåge med annan beskrivning. magi är coolast om det är amnärkningsvärt bra eller praktisk, men också kommer med stora risker. det ska liksom göra det omöjliga möjligt, men vara en kraft som inte är menad för människan. om det blir bara att kasta fireballs utan kostnad kan man lika gärna ha båge.
också, risk-grejen är ju anledningen till att det är tabu och ovanligt i kampanjvärlden. alltså, varför skulle folk sky svartmagiker om de använde magi med 100 % säkerhet?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
stickadtroja;n215704 said:
tar inte detta bort hela poängen med att göra den från början? man gör väll ritualen för att man har för mycket permanent korruption och är rädd att komma över sin tröskel? varför skulle man då vilja sänka den?
utan det ser den bra ut dock!
Inte nödvändigtvis, fundera lite på det:

För om du sänker KK varje gång du använder den, så är det lättare att trilla dit nästa gång. Och måsta använda Blodsoffer ytterligare en gång. Tills dess att du lika gärna kan köra på att du överskrider den Permanent, skaffar ditt permanenta stigma och kör på det. Och helt plötsligt så har du förvandlats till en riktigt obehaglig person som sysslar med blodsoffer ofta och dessutom tillslut är permanent märkt av det. Dessutom när du väl är permanent märkt av det så är du helt plötsligt "fri". Du kan börja kasta nästan hur mycket magi som du vill. Du var bara tvungen att göra dig av med din själ ;)
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
mja jag fattar din poäng nu, men jag vetefan hur många svartkonstnärer som vill bli "fria" genom permanent stigma. alltså, den fungerar ju mest om man lyckas sänka sig själv till 0, och det är extremt omständigt. fram tills dess är den inte särskilt bra, speciellt inte om man vill rädda sig undan stigman.
boken ger inte precis intryck av att svartmagicker älskar korruption, mer att de är berädda att ta större risker med den.
men ja ganska cool ide. gillar ritualen men hade nog kört den utan tröskelsäkningen :)
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det är inte nått de vill ha, det är nått de accepterar. Jag designade den för att den ska vara en slippery slope to the dark side. För att jag anser att det inte ska vara bra att leka med och gör man det helhjärtat så kan man lika gärna bli ett monster. För vad är det egentligen du vill få fram med din version av Svartkonsten? För är den för lik nån annan tradition kan den ju lika gärna vara likt dem, men då gör du ju korruption till nått oviktigt. Eller i alla fall lika oviktigt som vilken annan tradition som helst.

Sedan kan du kolla in de andra alternativen för att sänka korruption, alla är rätt speciella. Skulle du skippa den biten skull den faktiskt bli grymt mycket bättre än alla andra alternativ ;)
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
min variant av svartkonsten är ju att de har större tolerans för korruption och därför oftast går omkring med mer. de blir alltså känsligare för allt sånt som häxsyn och bli upptäckta med ett misslyckat diskret. alltså så som boken beskriver att de är, men inte ger något som helst regelstöd för.

hmm ja den är ganska smart ändå, din ritual.

men, det problemet jag försökte fixa med min husregel är att svartkonstnären kan kasta mycket färre magier i en strid.
med min husregel, på gäsell nivå, blir de typ lika kraftiga som en annan magicker.

med din ritual, tar det otal offer av oskyldiga, väldigt mycket arbete "ingame" innan de slutligen blir lika kraftiga som min.

så ur spelar synpunkt, är det nog lättare att välja min gesällnivå, än att föreslå att spelgruppen ska änga sig åt x antal spelomgångar för att få en användnignsbar svartkonstnär.


nu ställer jag dessa husreglerna mot varandra, vilket kanske inte var alls vad du menade. men de funkar inte tillsammans, och du har hittills inte gett nåt förslag som fixar grundproblemet; att svartkonstnärens gesäll och mästarnivå suger röv.

god diskussion dock!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
En annan variant som jag har funderat över, som man kan lägga in på Svartkonst Gesäll, är:

Svartkonst: Gesäll
När du får korruption från Mystiska Krafter, ej andra källor, så räknas Permanent och Temporär inte ihop. Dvs oavsett hur mycket Permanent korruption mystikern har så börjar hen alltid från 0. Dessutom så länge den Temporära Korruptionen är lägre än den Permanenta så får Svartkonstnären en andra chans att lyckad med alla eventuella motståndsslag.

Då får du en rejäl buff och möjlighet att kasta farliga magier.

Sedan kan det vara värt att tänka på att Novisnivån inte gäller endast Svartkonstkrafter. Utan alla källor av Korruption. Så en Svartkonstnär kan lika gärna lära sig en Mystisk kraft från Ordensmagin och ändå få den buffen. Så egentligen så sitter de på, så länge man maxar Viljestyrka, 75% sannolikhet att de får 1 korruption från oavsett vilken tradition eller nivå de använder. Det är egentligen sjukt bra...
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
fortfarande är det ganska stor chans att man bara kan kasta 2-3 magier per strid. jämför med en häxa på samma nivå som kan kasta 8 med samma värden. då gör det inte så stor skilnad att man får en andra chans att lyckas.

men jag tror vi har olika inställning;
Ydram;n215570 said:
Det man får växla om lite i huvudet om man vill gå den mörka vägen är att man bör nog inte se det som en egen tradition utan mer som en utökning.
detta gillar inte jag, jag tycker att man ska kunna spela en karaktär som är enbart svartkonstnär. bokens beskrivning säger att det är en egen tradition, så roligare att hålla sig i linje med det.
faktiskt tycker jag att alla förmågor ska vara balanserade så att de kan stå för sig själva. konstigt att vissa bara ska vara tilläggsgrejjer, typ alkemi och sånt. då borde de kosta mindre xp.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
stickadtroja;n216034 said:
fortfarande är det ganska stor chans att man bara kan kasta 2-3 magier per strid. jämför med en häxa på samma nivå som kan kasta 8 med samma värden. då gör det inte så stor skilnad att man får en andra chans att lyckas.
Fast det stämmer inte riktigt heller...

Besvärjaren i exemplen har 15 i Viljestark, dvs 8 i Korruptionströskel.

Svartkonstnären kan kasta vid novis, utan husregler eller några fancy påhittade ritualer, alla mystiska krafter med 75% sannolikhet för 1 korruption och 25% för 1-4 korruption. Snittet blir strax över 1. Dessutom kan en Svartkonstnär, utan husregler, våga pressa sig över korruptionströskeln eftersom den snittar ändå bara lite drygt 1 permanent korruption och få då tillgång till resterande delen av sin Viljestark. Och kan kasta ungefär lika många till.
Summa, utan att ha kollat in exakta snittet för mängd korruption (vi säger 1,5 per kastning), gör att du kan kasta, typ, 4 gånger utan att direkt riskera permanent korruption.
Dessutom, om du vill go wild and crazy, så kan du ta typ 1 permanent korruption för att få kasta 4 till.

Samma person fast en häxa kan kasta 1 helt säkert. 2 ganska säkert. För när häxan når 8 så går den över korruptionströskeln. 1t4 permanent korruption. Så får du 4:a på första slaget är det 1/4 att nästa slag tar dig över korruptionströskeln. För en novishäxa får i snitt 2,5 korruption per kastning. Thats it.

Samma personer med Gesäll i sin tradition:

Svartkonstnären beror på mängd permanent korruption den startar med. Men kör vi med samma så ligger den hyfsat säkert på 4 och när man vill ta i så 7-8. Även om det är väldigt mycket gamble i slutet ;)

Häxan kan kasta 7, säkert.

Nu till det riktigt intressanta, en Teurg på gesäll kan kasta "Hur många som helst". De tar ingen korruption.

Det som jag anser vara Svartkonstnärens absolut största nackdel är att den inte kan göra sig av med Permanent korruption inom sin egen tradition. Även om på gesäll så hjälper den aningen, men är mer hinder än vinst. Min Svartkonstnär skaffade Stark Gåva och en Själasten, sen så var det klart. Men han anser inte sig heller vara Svartkonstnär. Demonerna är ju bara för att bättre lära mig min fiende :)

Så jag håller med om att Svartkonstnärerna är lite dåliga som skrivna, främst för att de skalar dåligt. Men det är ändå inte så hemskt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Ydram;n215570 said:
Några andra sätt jag har funderat själv på att göra:

Separera Svartkonstens Mystiska Krafter så att de är Unika för just deras. Och sedan helt enkelt göra dem elakare. Både starkare men även mer straffande. Som redan Mörk Andedräkt är eller min favorit Phylakter :)
Jag är också inne på den linjen att "vända" på svartkonstnärerna så att de blir starkare av korruption.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Ydram;n216055 said:
Nu till det riktigt intressanta, en Teurg på gesäll kan kasta "Hur många som helst". De tar ingen korruption.
Har någon egna husregler för detta?

Vi kör med att även teurger betalar 1 korruption när de misslyckas med att kasta. Sen tar alla magianvändare 1T4 korruption när de fumlar. På så vis finns det fortfarande en fara för teurgerna och man kan inte heller "safea" somi exemplet ovan och garanterat få iväg 7 magier per scen som gesäll.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Ydram;n216055 said:
Dessutom kan en Svartkonstnär, utan husregler, våga pressa sig över korruptionströskeln eftersom den snittar ändå bara lite drygt 1 permanent korruption och få då tillgång till resterande delen av sin Viljestark.
?? får man inte 1t4 permanent av att gå över sin korruptionströskel? hmmm....
jag tänkte inte på att man kanske får slå sitt viljestyrka då med. jag uuuuuuuundrar om det verkligen är avsett så.

ditt snitt funkar dessutom inte. att snitta ngt som innebär stor risk fungerar inte. häxan får säkert, varje gång bara 1 korruption. svartkonstnären löper risk varje gång att få max 4. det är inte samma som 1,5.

ta en typisk svartkonstnär. gesäll med 2 mystiska krafter. har då en korruptionströskel på 8 och permanet korruption på 2.
kastar en magi. det är 25% chans att få 2,5 korruption (medelvärde på en t4 är 2,5). händer detta har hen 4,5 korruption. nu kan hen inte kasta fler magier riskfritt. så där är 25% att hen bara kan kasta 1 magi riskfritt per strid. vilket i snitt är var fjärde. jämför med häxan på samma nivå som får kasta 7 riskfritt varje strid.

såhär är det obalanserat; häxan får kasta fler. riskfritt. hade svartkonstnären kunnat kasta fler än häxan, typ 12 men haft fler risker hade man kunnat tycka att det funkade. men nu får hen kasta färre. med större risk.
var kompenseras hen för dessa risker? är svartkonstmagierna avsevärt bättre? nix. så bara fett mycket mer risk, utan belöning.

sen verkar du tycka att det är trivialt att dra på sig mer permanent korruption. det är det inte. säg att du spelar ett par strider och skiter i din korruptionströskel. du kommer snabbt upp till 8 permanenta. nu kan du helt plötsligt inte kasta mer en magi per strid utan att riskera att bli en styggelse och därigenom döda karaktären.

så om du inte tycker att svartkonstnär än ngn man ska spela 2-3 spelomgångar och sen göra ny karaktär, ser jag itne hur detta fungerar.


Ydram;n216055 said:
Nu till det riktigt intressanta, en Teurg på gesäll kan kasta "Hur många som helst". De tar ingen korruption.
jag tycker inte detta är intressant alls, bara grovt obalanserat. och går emot filosofin för hela spelet. "inget ljus utan skugga". jo om du är teurg tydligen.

Ydram;n216055 said:
Men det är ändå inte så hemskt.
hemskt och hemskt. det finns ingen anledning att vara svartkonstnär, alls. alltså regeltekniskt då. det kan man ju tycka är synd.
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
Paal;n216087 said:
Har någon egna husregler för detta?

Vi kör med att även teurger betalar 1 korruption när de misslyckas med att kasta. Sen tar alla magianvändare 1T4 korruption när de fumlar. På så vis finns det fortfarande en fara för teurgerna och man kan inte heller "safea" somi exemplet ovan och garanterat få iväg 7 magier per scen som gesäll.
denna gillar jag som fan! då är det alltid lite riskfyllt att vara magiker. mer spänning och sånt!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
stickadtroja;n216094 said:
?? får man inte 1t4 permanent av att gå över sin korruptionströskel? hmmm....
jag tänkte inte på att man kanske får slå sitt viljestyrka då med. jag uuuuuuuundrar om det verkligen är avsett så.
Kolla hur den är skriven "Genom att lyckas med ett Viljestark varje gång svartkonstnären drabbas av Korruption får denne endast en (1) Korruption".
Varje. Gång.
Artefakter. Ritualer. Mystiska Krafter. Oavsett tradition. Korrumperande Attack. Pakter. You name it.

Sen om det var menat så eller ej, det vet jag inget om. Men det är det här som gör det intressanta att se Svartkonstnärer som en elitklass eller multiklass istället för en vanlig magiker.

stickadtroja;n216094 said:
ditt snitt funkar dessutom inte. att snitta ngt som innebär stor risk fungerar inte. häxan får säkert, varje gång bara 1 korruption. svartkonstnären löper risk varje gång att få max 4. det är inte samma som 1,5.

ta en typisk svartkonstnär. gesäll med 2 mystiska krafter. har då en korruptionströskel på 8 och permanet korruption på 2.
kastar en magi. det är 25% chans att få 2,5 korruption (medelvärde på en t4 är 2,5). händer detta har hen 4,5 korruption. nu kan hen inte kasta fler magier riskfritt. så där är 25% att hen bara kan kasta 1 magi riskfritt per strid. vilket i snitt är var fjärde. jämför med häxan på samma nivå som får kasta 7 riskfritt varje strid.

såhär är det obalanserat; häxan får kasta fler. riskfritt. hade svartkonstnären kunnat kasta fler än häxan, typ 12 men haft fler risker hade man kunnat tycka att det funkade. men nu får hen kasta färre. med större risk.
var kompenseras hen för dessa risker? är svartkonstmagierna avsevärt bättre? nix. så bara fett mycket mer risk, utan belöning.

sen verkar du tycka att det är trivialt att dra på sig mer permanent korruption. det är det inte. säg att du spelar ett par strider och skiter i din korruptionströskel. du kommer snabbt upp till 8 permanenta. nu kan du helt plötsligt inte kasta mer en magi per strid utan att riskera att bli en styggelse och därigenom döda karaktären.

så om du inte tycker att svartkonstnär än ngn man ska spela 2-3 spelomgångar och sen göra ny karaktär, ser jag itne hur detta fungerar.
Eller så läser du hela min post. Precis som du belyser här skrev jag i förra posten, att Svartkonstnärer saknar ett bra sätt att göra sig av med den Korruption som de samlar på sig. Annars funkar de ganska bra. Så därför föreslog jag Blodsofferritualen. Och ändringen i formulering på Svartkonst Gesäll.


stickadtroja;n216094 said:
jag tycker inte detta är intressant alls, bara grovt obalanserat. och går emot filosofin för hela spelet. "inget ljus utan skugga". jo om du är teurg tydligen.
I know. Men... Det finns några viktiga saker att tänka på här: Det gäller bara deras egna Mystiska Krafter. Och de allra flesta av deras krafter är ganska specifika. Blir egentligen bara bättre mot Styggelser och Vandöda. De flesta blir inte farligare mot Kulturvarelser och Bestar. Däremot blir de sjukt bra helare. Eller tanks.

Sen kör vi även med samma husregel som Paal gör. Så det är inte så stort problem. Annat än Helig Aura. Den är vansinnig :)

BTW: Testa bygg en templar: Häxhammare, Välsignad Sköld och ritualen Sista smörjelsen. Sedan skaffar du de till Gesäll och skaffar Kraftprov Gesäll och Rustmästare Gesäll. Kolla in skada, rustning, tålighet och hur mycket Korruption de får. ;)

stickadtroja;n216094 said:
hemskt och hemskt. det finns ingen anledning att vara svartkonstnär, alls. alltså regeltekniskt då. det kan man ju tycka är synd.
Ja, förutom att de har rätt coola ritualer som Förslava. Mörkerblixt, CC med skada över tid som går igenom rustning. Skapa Vandöd. Vandråp.

Och Phylakter blir också hanterbar.

De har rätt bra Mystiska Krafter. Önskar dock att de vore ännu mer vinklade åt Svartkonstnärens håll. De som kan kastas av andra Traditioner utöver Svartkonst kan oftast kastas fler gånger om de görs från andra Traditioner. Men de får inte slå om ;)

...förutom de som får det då ;)
 

stickadtroja

Veteran
Joined
25 Dec 2016
Messages
35
alright vi tycker olika.

men som sagt. jag tycker bara det är lite synd, att om ngn spelare säger;
"ja, fan vad fett, jag vill spela svartmagiker!"
så blir svaret
"okej är du säker? för det finns massa negativa saker med den, det du sysslar med är olagligt så du måste dölja dig hela tiden, du kommer kunna kasta färre magier i strid, och du löper större risker med att bli styggelse"
"okej men det finns väll nåt fett plus då också?"
"inte igentligen."


alltså, ända anledningen att jag läger tid över att klaga på allt detta är att jag i grunden tycker det är ett ASCOOLT system. korruption och risker med magi är sånt som gör det spännande.
synd då att de, järnringen, pajjar sitt eget system med att tex låta teurgerna slippa, och att svartmagikern är obalanserad. häxor och ordensmagiker tycker jag funkar riktigt bra dock. kommer antagligen köra mer på dem och husregla det värsta med de andra.
 
Top