Nekromanti Regler kring Korruption

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Jag kunde inte hitta vad jag letade efter. Sorry om det är repetioner.

Jag ska spelleda Nidingsnatt ikväll och inser nu att jag nog inte helt greppat reglerna kring användadet av mystiska krafter och den efterföljande korruptionen.

Låt oss ta ett exempel så att det blir enklast att följa.

En RP har en mystiska förmåga ( Förhäxa )
Det betyder att spelet startas med 1 Permanent Korruption ( för inlärandet ). Temporär är noll.
Korruptionströskeln är 6 ( Viljestark 11/2 avrundat uppåt )
Under spelet försöker spelaren Förhäxa en motståndare.
Spelaren slår 1T4 för Temporär Korruption. Resultatet blir 4.
Totalt har nu alltså RPn 5 i Total Korruption. Bäst att låta bli fler försök under denna scen alltså...

Med den här setupen så kan i praktiken spelaren bara få ett försök per scen att använda sin mystiska förmåga utan att riskera att överstiga sin tröskel och bli styggelsemärkt?

Är det någon som har speltestat de olika husreglerna för korruption och har någon input? Jag velar lite fram och tillbaka. Jag gillar att det ska vara farligt att leka med elden så att säga men jag vill ju också att det ska vara roligt att spela.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Det är så vi har kört med att det funkar. Man ska vara tvungen att gå all-out-mystiker för att kunna trolla mer än nån gång då och då.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Om du lär dig en Mystisk förmåga inom din tradition så får du ingen permanent korruption. Alla magiker utan tradition är ute på hal is.

Och om man inte har högsta värde i Viljestark är det ännu farligare. Skulle säga att Jocke har rätt i att man nästan är tvungen att gå all-out mystiker, annars är man kraftigt begränsad.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag tycker egentligen att korruptionströskeln är lite väl snäv. Även om man har den mystiska traditionen som förmåga, riskerar man att dra på sig permanent korruption från artifakter och annat. Risken är stor att man blir styggelsemärkt varje gång man använder en mystisk förmåga. Högsta tröskeln är 8 och det är två olyckliga slag i samma scen, så är man rökt. Har men dessutom permanent korruption kan det mycket väl bli så att en mystiker bara kan använda en mystisk förmåga per scen. Det känns inte rimligt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Rangertheman;n210624 said:
Jag tycker egentligen att korruptionströskeln är lite väl snäv. Även om man har den mystiska traditionen som förmåga, riskerar man att dra på sig permanent korruption från artifakter och annat. Risken är stor att man blir styggelsemärkt varje gång man använder en mystisk förmåga. Högsta tröskeln är 8 och det är två olyckliga slag i samma scen, så är man rökt. Har men dessutom permanent korruption kan det mycket väl bli så att en mystiker bara kan använda en mystisk förmåga per scen. Det känns inte rimligt.
Jag håller med. Funderar på att husregla till att Korruptionströskeln är hela en värde i Viljestark istället. Frågan är om det blir för bra?
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Jag vill helst inte husregla sönder grundreglerna då jag ärligt talar inte spelar så ofta och inte har tid att testköra osv. Så för min del kan jag tänka mig att följa någons husregel om att höja korruptionströskeln med +3. Alltså Viljestark/2+3 om jag förstod det rätt. Om det luftar upp det lite utan att bryta sönder allt så fungerar det för mig.

Det fanns ett annat förslag om att köra Viljestark rakt av som tröskel. Men det kom med en hel del andra förändringar också som jag kanske tror blir för komplicerat för mig och min grupp.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Rangertheman;n210624 said:
Jag tycker egentligen att korruptionströskeln är lite väl snäv. Även om man har den mystiska traditionen som förmåga, riskerar man att dra på sig permanent korruption från artifakter och annat. Risken är stor att man blir styggelsemärkt varje gång man använder en mystisk förmåga. Högsta tröskeln är 8 och det är två olyckliga slag i samma scen, så är man rökt. Har men dessutom permanent korruption kan det mycket väl bli så att en mystiker bara kan använda en mystisk förmåga per scen. Det känns inte rimligt.
Håller inte med, så här 3 möten in i spelet. Är det inte en del av charmen att det ska vara farligt? Känns ganska rimligt att man bara använder krafter flera gånger per scen bara i yttersta nödfall, om man är traditionslös.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Necross;n210645 said:
Håller inte med, så här 3 möten in i spelet. Är det inte en del av charmen att det ska vara farligt? Känns ganska rimligt att man bara använder krafter flera gånger per scen bara i yttersta nödfall, om man är traditionslös.
Nja, även som mystiker med max Viljestark, kan tredje användningen av den mystiska kraften peta en över gränsen, om tärningen rullar olyckligt. Ännu fortare om man fått permanent korruption av någon annan anledning än att man lärt sig mystiska förmågor. Bygger man sin karaktär som traditionsbunden mystiker känns det rätt visset att bara kunna använda sina förmågor några få gånger och sedan vara hänvisad till att vifta med sitt vapen, som man förmodligen har väldigt låg träffsäkerhet på. Tänk om en renodlad krigare bara fick använda sitt vapen några få gånger i en scen och sedan var hänvisad till något som styrdes av en egenskap han har lågt värde på.

Så ja, korruption ska vara farlig och något som man vill undvika till varje pris, men inte så att den blir till ett gravt handikapp om man vill bygga en traditionsbunden magiker. Den enda tradition som hanterar detta är Teurgi, där man inte får någon temporär korruption alls av sina mystiska förmågor, när man väl fått upp förmågan till gesällnivå.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Samtidigt blir svårigheten med att höja tröskeln att de traditionsbundna mystikerna som väl nått gesällnivå då får det väldigt väl förspänt... Summa summarum, utifrån förutsättningarna känns det som reglerna fungerar helt ok. Visst kan man höja tröskeln något enstaka steg men det gör ingen skillnad i princip.

Ett större problem är den statiska korruptionsökningen. Skulle jag ändra något skulle jag höja tröskeln kraftigt och samtidigt inför olika höga slumptärningar för alla nivåer och alla traditioner. Denna tärning slår sedan SL dolt och adderar ihop. Spelaren vet hur många besvärjelser denne använt och vad ett genomsnittligt korruptionsvärde borde vara, men inte exakt vilken siffra som är aktuell just nu. RP kan alltså genom slumpen passera sin korruptionströskel vilket känns spännande. Som det är nu vet mystikern exakt när de måste sluta använda magi (eftersom den framtida begränsning som permanent korruption innebär nästan alltid värderas som en större risk än faran i stunden). Den stora haken med en sådan förändring och skälet till att vi (ännu?) inte infört det är dock den ökade bokföringen för SL.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Bifur;n210662 said:
Samtidigt blir svårigheten med att höja tröskeln att de traditionsbundna mystikerna som väl nått gesällnivå då får det väldigt väl förspänt... Summa summarum, utifrån förutsättningarna känns det som reglerna fungerar helt ok. Visst kan man höja tröskeln något enstaka steg men det gör ingen skillnad i princip.
Det är sant, det blir kanske lite väl kraftfullt när man väl nått gesällnivå och bara får 0-1 temporär korruption per användning av en mystisk förmåga, beroende på vilken tradition det rör sig om. Men det är väldigt tufft på novisnivå, där man i princip måste stoppa redan vid 5 i temporär korruption eller riskera 1T4 i permanent korruption.

Kanske är det ok att det är så väldigt tufft för en nybakad mystiker att hantera korruptionen, Men det känns lite obalanserat mellan renodlade mystiker och renodlade krigare. Den senare kan använda sina förmågor i princip i flera timmar i sträck, medan den förra under olyckliga omständigheter måste sluta använda sina förmågor efter 1-2 gånger.

Hur hanterar ni andra permanent korruption? Även som traditionsbunden mystiker kan man ju råka hamna i en situation med mycket permanent korruption, som gör att man inte alls kan använda sina mystiska förmågor. Rulla en ny RP eller erbjudas möjligheten till Renande eld?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Rangertheman;n210674 said:
Hur hanterar ni andra permanent korruption? Även som traditionsbunden mystiker kan man ju råka hamna i en situation med mycket permanent korruption, som gör att man inte alls kan använda sina mystiska förmågor. Rulla en ny RP eller erbjudas möjligheten till Renande eld?
Inte hamnat där än så det återstår att se. De två mystikerna i vår grupp har som jag beskrev innan varit supernoga att undvika sådant som ger permanent korruption, till den grad att det ännu inte kommit i spel. Rulla ny RP tror jag i första hand. Andra lösningar får nog vara om den enskilda spelaren verkligen vill spela på det och/eller redan har en nära länk till Solkyrkan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
OBS! SPOILERS för folk i min spelgrupp!

Jag har en icke traditionsbunden duellant/mystiker i min spelgrupp. Hans permanenta korruption börjar nu närma sig farliga nivåer så jag har lite olika planer på hur vi ska hantera det. Han har ingått en pakt med Xanatha, så det finns möjligheter där. Han kommer bli erbjuden en själssten (i form av en spindelamulett) av henne som även låter honom genomföra ritualen. Min grupp har vissa kopplingar till en mer vänligt sinnad svartkappa så möjligheten till renande eld finns där (men jag tror inte han vill det själv, riskerna är stora). De har även någon dos av vattnet från Nidningsnatt som tar bort korruption (minns inte namnet). Skulle det ändå gå så långt att han förstyggas tänker jag ge honom valet att spela vidare med karaktären som en vandöd. Skulle det inte fungera så blir det till att rulla ny RP.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
På detta ämne har min grupp bestämt en husregel angående vad som händer när man når Korruptionströskel:

Istället för att du genast får +1D4 Permanent Korruption så omvandlas 1D4 Temporär Korruption till Permanent. Detta innebär att karaktärer med 8 i Viljestark t.ex. inte kan gå från noll korruption till Styggelse på en runda, och känns mer som att man blir befläckad av något som inte går att tvätta bort.


Angående generellt användande av mystiska krafter tycker jag att det funkar bra. Traditionerna finns av en anledning, och om du inte lär dig deras tekniker så ska du vara ute på hal och tunn is. Och om du är en Novis har du inte fulländat dina studier och din mästare skulle absolut inte godkänna hur frikostigt du insuper magins gift.

Magi är farligt i spelvärlden, och då ska det vara farligt i systemet också. En karaktär som har under 10 i Viljestark ska inte lära sig magi eller hålla på med artefakter eller bege sig in i skogen, för det är de som blir styggelser.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
LordXaras;n210853 said:
Istället för att du genast får +1D4 Permanent Korruption så omvandlas 1D4 Temporär Korruption till Permanent. Detta innebär att karaktärer med 8 i Viljestark t.ex. inte kan gå från noll korruption till Styggelse på en runda, och känns mer som att man blir befläckad av något som inte går att tvätta bort.
Bara tanke, undrar om jag inte ska sno den rakt av.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Vi har gjort så också att det omvandlas till permanent. Dessutom så kör vi att skaffa sig någon tradition, tex Häxkonster, höjer korruptionströskeln med 1 per nivå. De stackar inte per tradition.
Stark Gåva har jag gjort så att den sätter korruptionströskeln till hela Viljestark på Gesäll som vanligt, men det gör inte att du har dubbla Viljestark totalt. Utan då sätts totala mängden korruption till [Korruptionströskel +5]. Dvs att du kan max ha Viljestark +3(tradition) +5 Korruption. Max korruptionströskel blir då [Viljestark +3]. Mest för att behålla riskerna med magi men också att man vågar ta sig närmare branten innan man måste backa.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
LordXaras;n210853 said:
Istället för att du genast får +1D4 Permanent Korruption så omvandlas 1D4 Temporär Korruption till Permanent. Detta innebär att karaktärer med 8 i Viljestark t.ex. inte kan gå från noll korruption till Styggelse på en runda, och känns mer som att man blir befläckad av något som inte går att tvätta bort.
Eee, någon som kan utveckla det? Det låter ju onekligen som att folk gillar't men jag är inte helt säker på att jag hajjar.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Cosmo Spex;n211176 said:
Eee, någon som kan utveckla det? Det låter ju onekligen som att folk gillar't men jag är inte helt säker på att jag hajjar.
Enligt regelboken händer det följande när din totala korruption når din korruptionströskel:

1. Du utvecklar ett fysiskt stigma.

2. Du får ytterligare 1T4 Permanent Korruption.

Detta innebär att du inte bara träffar din korruptionströskel, utan dessutom får 1-4 extra korruption! Detta är en extremt explosiv utveckling!

Om du har en karaktär som har 8 i Viljestark så har hen 4 som korruptionströskel.

Om denna karaktär gör eller utsätts för något som ger henom 1T4 temporär korruption så är det en ganska stor risk att karaktären omedelbart blir till en styggelse. (1T4 = 4, når korruptionströskel -> +1T4 = 4 -> Genomkorrumperad -> Styggelse -> GG)

Mitt förslag är att det andra slaget - den permanenta korruptionen man får efter att ha träffat tröskelvärdet - inte läggs till på totalen. Istället slår du 1T4 och omvandlar den mängden temporär korruption till permanent. Altså det totala korruptionsvärdet förblir exakt det samma, men karaktärens korruptionsminimum höjs.

Rules-as-Written: Svagsinte Svante tuggar i sig ett korrumperat bär -> 1T4 = 4 temporär korruption -> Svante når sin Korruptionströskel, Svante får ett stigma -> Svantes spelare slår 1T4 = 4 -> Svante får ytterligare 4 poäng permanent korruption -> Svante blir omedelbart en styggelse -> ett monster av blodiga vinrankor exploderar ut ur Svantes kropp och attackerar alla i gruppen. Jobbigt bär, liksom.

Min husregel: Svagsinte Svante tuggar i sig ett korrumperat bär -> 1T4 = 4 temporär korruption -> Svante når sin Korruptionströskel, Svante får ett stigma -> Svantes spelare slår 1T4 = 4 -> 4 poäng av temporär korruption blir omedelbart till permanent korruption -> Svante har ett permanent stigma och behöver träffa en präst eller hjälpsam magiker.

Personligen är jag sugen på att säga att all permanent korruption innebär omvandling av temporära poäng.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Kan vara den bästa utveckligen jag hört. :)

Det jag missat från regelboken är exakt vad som händer vid ett överstigande av KT. Ingen av mina spelare har valt att gå mystiker-vägen så det har liksom aldrig dykt upp som ett problem.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Verkar som vi kört helt fel, vi har aldrig använt total korruption utan kört det som två separata pooler (för vi har lyckats missa ordet total som finns på ett ställe). Inte helt tydligt.

Så om en spelare då har sin permanenta korruption precis på eller över sin tröskel komm de då få +1T4 permanent korruption var gång de får temporär korruption? (enligt originalregler)
 
Top