D&D Husregel för att ge sig/fly

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Förlåt om jag är trög, men är det inte redan rätt lätt att fly från en strid i 5E genom Disengage-mekaniken? Kan man inte bara låna in den?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag trodde att det här var ett problem främst i BRP och liknande, eftersom alla vet att moralslag är så viktiga för OSR-stilen, men det är alltså inget som förekommer i modern D&D?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Förlåt om jag är trög, men är det inte redan rätt lätt att fly från en strid i 5E genom Disengage-mekaniken? Kan man inte bara låna in den?
Nej, det är precis den mekaniken som är problemet. Den kräver en handling, så du kan bara göra en enkel förflyttning efteråt. Alltså behöver motståndaren bara göra en förflyttning för att vara ikapp och har sin handling kvar för att slå dig.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Förlåt om jag är trög, men är det inte redan rätt lätt att fly från en strid i 5E genom Disengage-mekaniken? Kan man inte bara låna in den?
Jag spelar inte 5E och är inte bekant med den. Får kolla senare. Tack.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Alltså, med attack of opportunity ... The One Ring har redan nämnts och där kan man höja sitt försvar och sänka sin träffchans för att fly nästkommande (man byter till en defensiv stance som man kan fly från). Egentligen är det att dröja sig kvar en extra runda.

Om man tänker sig att den som flyr måste stanna en runda extra innan den kan fly, ger detta i praktiken gratisattack mot den som vill fly.

Detta är egentligen exakt vad attack of opportunity redan gör.

En besegrad fiende bör ge XP oavsett hur man besegrar den, för om den flyr är den i min bok besegrad.

Sedan är det upp till spelaren om den vill hugga på någon som vill fly.

Spelledaren bör vara tydlig med intentionen i handlingen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
De enda som är bra på att fly i 5e är tjuvar och goblins, som kan disengage som en bonushandling.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
En besegrad fiende bör ge XP oavsett hur man besegrar den, för om den flyr är den i min bok besegrad.

Sedan är det upp till spelaren om den vill hugga på någon som vill fly.
Tycker detta är ganska viktigt. Slåss man mot någon annan "människa" som vill fly/ge upp och rollpersonerna bara vill dräpa dem är de verkligen en grupp mördare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi spelar DCC, där man får 1-4XP efter en strid, beroende på SLs godtycke.
I äldre versioner av D&D ger monster ganska lite XP, jämfört med deras skatter.
Så XP-incitamentet fungerar kanske i 3e-5e, om spelarna är motiverade/insatta att räkna XP.
Annars är XP inte så mycket en del av lösningen eller problemet, tycker jag.

Nu har jag inte sett någon riktig svärdsfight på liv och död.
Om man tittar på en boxningsmatch så är det mest fotarbete. Då och då ryker boxarna ihop för en slagväxling och sedan backar de igen. Och då är de ändå begränsade av en ganska liten "ring", så de kan inte komma så långt ifrån varandra.
När jag föreställer mig en svärdsfight på liv och död så tänker jag på samma sätt. Dvs, det normala är att kämparna går runt varandra och letar efter en möjlighet att anfalla. Att man skulle stå nära varandra och banka på varandras sköldar tills den ena faller, det tror jag inte.
Så med min uppfattning om hur det "ser ut", så finns det ingen attack of opportunity. Den som vill dra sig tillbaka kan normalt bara göra det. Om "anfallaren" pressar och förföljer blir det såklart svårare att komma iväg, men jag tror inte det är normalfallet.
 
Top