Här är mitt förslag för Dressyr:
Tämjare
Novis: Karaktären kan tämja ett djur som är Ordinärt motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 Erfarenhetspoäng, som kan användas för att köpa förmågor eller monstruösa särdrag. Tämjaren kontrollerar djuret som en extra rollperson, men djuret kan endast använda sina extra förmågor och särdrag vid dess mästares sida. Djuret fungerar som fördelen Husdjur och får inga ytterligare erfarenhetspoäng genom spel, men kan bindas med Bjära.
Adept: Karaktären kan tämja ett djur som är Utmanande motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 extra Erfarenhetspoäng. Dessutom får ett djur som är Ordinärt eller svagare totalt 20 Erfarenhetspoäng.
Mästare: Karaktären kan tämja ett djur som är Starkt motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 extra Erfarenhetspoäng. Dessutom får djur som är Ordinärt eller svagare totalt 30 Erfarenhetspoäng, och djur som är Utmanande får 20 Erfarenhetspoäng.
Det blir altså en uppgradering på Husdjur (Svagt motstånd), och funkar även som fin boost till Bjära. Den statiska erfarenhetsboosten representerar dressyren - alltså Djurexpertens kommandon och direktiv till djuret. Så om djuret säljs till en annan ägare eller separeras från sin mästare kan det inte använda erfarenhetsbonusen. Perfekt till en blivande Pokemontränare.
Behöver förmodligen en begränsning till ett djur i taget, annars kan det bli galet. Eventuellt att Djurexperten får sprida bonuserfarenheten som hen vill mellan flera djur.
Behöver nog även en kurerad lista på monstruösa särdrag och förmågor som kan dresseras.