Nekromanti [Husregel] Djurexpert - Elityrke till jägare

Nilsiker

Veteran
Joined
11 Oct 2016
Messages
5
Hej alla! Tänkte dela med mig av mitt egengjorda elityrke. Inget väldigt avancerat, men det platsade som addition i vårt Symbaroum. (Hoppas att det är lugnt att man snott lite layout och resurser från de officiella pdferna!)

Lite headcanon, en egengjord elitförmåga och nytt elixir. Tankar, idéer, kommentarer uppskattas! :)

 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Lite snabb kritk:

Gillar det, bra och snyggt gjort. Men förmågan tror jag att jag skulle göra lite annorlunda. För egentligen nu så kan den antingen användas som en dyr Husdjur, eller om sl är snäll: Jäkligt billig Husdjur. Sen får vi inte heller glömma problemet med att ta in djur gör att man får en extra karaktär mer eller mindre. Så alla såna krafter är oftast väldigt mäktiga. Så jag kan tänka mig att det lätt blir lite svårt att balansera inom gruppen. Får man helt plötsligt väldigt många djur så kan man fort bli galet mäktig. Och då får spelledaren extra jobb att balansera äventyret på ett bra sätt.

Förmågan skulle jag nog antingen bygga på Husdjur eller Bjära. Alltså att djur du redan har skaffat dig via andra vägar blir farligare, tuffare och svårare att döda. Kanske ger dig någon specifik helningsförmåga för just dina djur. Eller att de får Slå dödsslag som en karaktär, om man inte redan kör med det. De kanske kan använda din "Återhämtning" eller nått liknande.

En annan lite mer mystisk väg att gå är genom att man låter dina Husdjur påverka dig. För varje nivå får du tillgång till förmågor likt en hamnskiftare. Har du bundit en Mara kanske ditt bett blir giftigt. Har du bundit en Kanara så kan du Stryparkonst etc.

Egentligen allt för att undvika att det blir balansproblem med för många medhjälpare. Men funkar det redan bra i din grupp så behåll det för all del :)
 

Nilsiker

Veteran
Joined
11 Oct 2016
Messages
5
Tack för tankarna, Ydram!
Håller med dig helt och hållet, och hade väl under gårdagen låst in mig själv i tanken att Djurexperten inte har mer än en jaktkompis åt gången men glömde få ner det på ett bra sätt i min pdf! :)

Och där sa du nåt! Jag ville få djurexpert att kännas annorlunda från häxorna och deras bjäror, så det löser man kanske snyggt genom att låta djurexpertens kompanjon vara den enda följeslagaren som får slå Dödsslag. Det ska definitivt införas i vår grupp! Tack för spitballingen!

Även, hoppas att någon av er kan få användning av yrket, oavsett om det är i dess grundutförande eller bara en inspirationsgrund till en egen version! Har en massiv rollspelshelg planerad ute på ett torp i Skånes skogar, så vi får se om jag lyckas bärga mig tills dess eller om det blir några fler elityrken skapade i veckan, sitter och knåpar på ett sätt att göra dvärgar mer intressanta i min spelgrupp...
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Här är mitt förslag för Dressyr:

Tämjare

Novis: Karaktären kan tämja ett djur som är Ordinärt motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 Erfarenhetspoäng, som kan användas för att köpa förmågor eller monstruösa särdrag. Tämjaren kontrollerar djuret som en extra rollperson, men djuret kan endast använda sina extra förmågor och särdrag vid dess mästares sida. Djuret fungerar som fördelen Husdjur och får inga ytterligare erfarenhetspoäng genom spel, men kan bindas med Bjära.

Adept: Karaktären kan tämja ett djur som är Utmanande motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 extra Erfarenhetspoäng. Dessutom får ett djur som är Ordinärt eller svagare totalt 20 Erfarenhetspoäng.

Mästare: Karaktären kan tämja ett djur som är Starkt motstånd eller svagare. Så länge djuret följer tämjaren så får djuret 10 extra Erfarenhetspoäng. Dessutom får djur som är Ordinärt eller svagare totalt 30 Erfarenhetspoäng, och djur som är Utmanande får 20 Erfarenhetspoäng.


Det blir altså en uppgradering på Husdjur (Svagt motstånd), och funkar även som fin boost till Bjära. Den statiska erfarenhetsboosten representerar dressyren - alltså Djurexpertens kommandon och direktiv till djuret. Så om djuret säljs till en annan ägare eller separeras från sin mästare kan det inte använda erfarenhetsbonusen. Perfekt till en blivande Pokemontränare.

Behöver förmodligen en begränsning till ett djur i taget, annars kan det bli galet. Eventuellt att Djurexperten får sprida bonuserfarenheten som hen vill mellan flera djur.

Behöver nog även en kurerad lista på monstruösa särdrag och förmågor som kan dresseras.
 
Top