Nekromanti Husregel: Belastning

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag har valt att ändra belastningsreglerna smått, baserat på historiska fakta.

Om man har 32 belastning (full plåtrustning) så får man samma grundutmattning som om man hade härdat läder (3 grundutmattning) men -2T6 på rörlighet och reaktion.
Inte förrän man har tornerrustning (antar jag?) kommer man upp i 6 grundutmattning och 40 belastning.

Dock så var det så att riddare i sina rustningar var relativt smidiga, men blev trötta fort. Så jag har ändrat till 6 grundutmattning och -1T6 på rörlighet och reaktion vid 32 belastning (full plåtrustning).

Vad tycks om detta? Hädelse? Bra logik?
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Jag tänker att -2T6 symboliserar mer än bara vikten och smidigheten. Det jag tänker på framförallt är hur hjälmen påverkar syn och hörsel.

När vi ändå är inne på belastning, vad hände med utrustningens belastning? Hur påverkas rollpersonerna av att släpa runt på 40kg utrustning hela tiden? Ska det märkas i ökad grundutmattning?
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
När vi ändå är inne på belastning, vad hände med utrustningens belastning? Hur påverkas rollpersonerna av att släpa runt på 40kg utrustning hela tiden? Ska det märkas i ökad grundutmattning? [/QUOTE]

kanske något i stil med +1 belastning för varje 5 kg utrustning. I våran grupp brukar spelarna dock (om de hinner) slänga av sig packningen när strid nalkas.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
metuzalem;n178742 said:
I våran grupp brukar spelarna dock (om de hinner) slänga av sig packningen när strid nalkas.
Vilket dock inte borde hjälpa den grundutmattning de har dragit på sig genom att kånka på sagda utrustning, innan striden uppstod.
M.a.o, har man gått och burit på 30kg utrustning hela dagen, borde man ha en del utmattning som inte försvinner direkt man slänger av sig prylarna.

Ja, jag vet, det är inte så utmattning funkar längre. Försvinner efter varje scen och så. I know.
Men ändå...!
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Kanske skulle man kunna använda sig av Påfrestningssystemet?

Påfrestning - Belastning
Att bära runt på utrustning och annan bråte gör rollpersonerna trötta.
Påfrestningstakt: Rollpersonerna får 1 Påfrestningspoäng per 10kg utrustning som den kånkar på, utöver klädsel, var X:e timme.
Återhämtning: Påfrestningspoängen återhämtas om rollpersonen får tid att vila ut ordentligt.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Kiwok;n178942 said:
Kanske skulle man kunna använda sig av Påfrestningssystemet?

Påfrestning - Belastning
Att bära runt på utrustning och annan bråte gör rollpersonerna trötta.
Påfrestningstakt: Rollpersonerna får 1 Påfrestningspoäng per 10kg utrustning som den kånkar på, utöver klädsel, var X:e timme.
Återhämtning: Påfrestningspoängen återhämtas om rollpersonen får tid att vila ut ordentligt.
Skulle kunna fungera, men generellt så adderas inte Påfrestning till Utmattning, så det kanske behöver tweakas på något vis.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Deckard;n179025 said:
Skulle kunna fungera, men generellt så adderas inte Påfrestning till Utmattning, så det kanske behöver tweakas på något vis.
Ja, ett exempel kan vara att rollpersonen får -1 minusmodifikation på alla rörelsefärdigheter och stridsfärdigheter för varannat påfrestningspoäng.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
391
Location
Birmingham, UK
Kiwok;n178942 said:
Kanske skulle man kunna använda sig av Påfrestningssystemet?

Påfrestning - Belastning
Att bära runt på utrustning och annan bråte gör rollpersonerna trötta.
Påfrestningstakt: Rollpersonerna får 1 Påfrestningspoäng per 10kg utrustning som den kånkar på, utöver klädsel, var X:e timme.
Återhämtning: Påfrestningspoängen återhämtas om rollpersonen får tid att vila ut ordentligt.
gillar idén men behöver nog en tweak så att 'biffigare' karaktärer kan bära mer utan att påverkas än 'not so biffiga' karaktärer genom att kopplas till typ kroppsbyggnad. Blir lite knas om missle-barden Ture Tvåknapp och kragg-gladiatorn Hjaltr Vargstryparen påverkas lika mycket av att kånka runt på en ryggsäck som väger typ 30kg.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Värt att ha i åtanke är att belastningen är uppdelad över hela kroppen, och inte är liggandes i en ryggsäck om axlarna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
När det handlar om utmattning, påfrestning, effekter, etc, under en längre tid pga vikten på vad man bär på, och vilken effekt ens kroppsbyggnad kanske kan ha på det, och hur svårigheten för det ska räknas ut... vad sägs om:

Total vikt i kg / 2 = svårighets graden (avrundat upp) för Kroppbyggnads slaget.

Notera: buren rustning räknas inte in här riktigt, för Belastning hanterar redan den just nu, och rustningar har i Eon IV inte någon faktiskt information om kilo vikten på dem heller. Så för närvarande låter jag Belastning hantera just den biten med rustningar.

Vapen och sköldar vet jag inte vad man ska göra åt dock heller, för de har inte heller någon vikt kopplad till sig än i Eon IV... kanske kolla i de gamla Eon böckerna för vikter, eller kolla online på vad som skulle vara rimligt för X typ av grej.

I alla fall... vad detta betyder är att om en karaktär springer runt med utrustning som väger kanske 37 kilo, så kommer svårighetsgraden för Kroppsbyggnadsslaget vara 19.

Resultatet av att lyckas eller misslyckas med detta slaget kommer variera beroende på omständigheter.

Men själva principen [totalt vikt / 2 = svårighetsgrad] tycker jag låter helt rimligt.

Vissa kanske kan tycka att de svårighetsnivåerna låter höga. Men att springa runt med 50 kilo på ryggen en hel dag är inte något som man gör som om det vore inget... så att till och med en snubbe med 6T6 i kroppbyggnad (medel på 18 om man inte räknar in chansen på 6or) kan ha svårt med 50 kilo, och kommer med största sannorlikhet få någon typ av effekt utav att ha gjort det, tycker jag låter helt rimligt.

Och något att betänka är att detta handlar ju inte om ett "om du misslyckas med ditt kroppsbyggnadsslag så är det för tungt för dig att ens gå". Vad det faktiskt handlar om är något i stilen med "hur stor är chansen att man kommer få någon typ av negativ effekt av att böra på så här mycket". Man kanske fortfarande kommer fram i någerlunda tid, men man är svintrött när man kommit fram... eller så är man inte så där himla trött, men det tog en 5 gånger längre tid att nå fram.

Sen om man tittar på militära enheter så snackas det allt som oftast om en utrustningsvikt på någon stans mellan en 25-70 kilo (beroende på vad som finns i utrustningen, om man räknar in vapen, ammunition och skyddsvästar i vikten eller inte, etc). Och när man snackar om ryggsäkar så brukar allt som oftast max vikterna man ser folk snacka om handla om kanske upp till en 40 kilo. Den Svenska militärens nuvarande ryggsäck har utrymme för 35 liter t.ex (sätt det sen i perspektiv med att där har snackat lite om att svenska soldater bär i dagsläget på kanske en 80% utav sin egen kroppsvikt i utrustning, och att det är alldeles för mycket). När man börjar närma sig en total vikt på kanske en 40-50+ kilo (med vapen, ammunition, rustning etc) så är nog de flesta rätt eniga om att det börjar definitivt bli lite för mycket... och det är bland soldater som faktiskt är tränade för sådant här.

Så... en svårighet på 20 för att man springer runt med 40 kilo låter rätt rimligt för mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Anywho... moving on.

Om man vill lägga till extra grundutmattning pga buren utrustning, kan man kanske köra med något i stil med:

[Total vikt / 10] = Grundutmattning

eventuelt:

[Total vikt / 10] - 1 = Grundutmattning (negativt värde = 0).

Avrundat upp eller ner? Eon brukar ju alltid avrunda upp... men ner skulle kunna funka bättre här kanske... vet inte helt.

I alla fall... så om man springer runt med exakt 20 kilo så är grundutmattningen 2. Det är här jag är lite osäker på avrundning upp eller ner... skulle 19 vara 1 eller 2 GU, och skulle 21 vara 2 eller 3 GU. Igen så är inte rustning inräknat här, eftersom spelet redan har det inräknat.


Men för att gå vidare. Säg att man vill dra in Kroppsbyggnad i det hela, där den påverkar Grundutmattningen pga buren utrustning på något sätt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mitt förslag då är att kombinera de två grejer jag redan har nämnt. Där den totala vikten i Grundutmattnings formlen kan effekteras utav Kroppsbyggnadsslaget.

(Total vikt +- mellanskillnaden på Kroppbyggnadsslaget)/10 = Grundutmattning.

eller

[(Total vikt +- mellanskillnaden på Kroppbyggnadsslaget)/10] - 1 = Grundutmattning (negativt värde = 0)


Exempel (Kör med andra exemplet av Grundutmattnings formlerna (- 1 exemplet), och att vi avrundar uppåt):

- Har Kroppsbyggnad XT6+Y (är inte så viktigt just nu, bara värdet på slaget är viktigt i exemplet)

- Bär på 25 kilo (svårighet = 13).


¤Ex1 - Kroppsbyggnadsslaget blev 7, ett misslyckande. Svårighet 13 mot slag på 7 = mellanskillnaden på 6 till nackdel (så ett +6 på den totala vikten) vilket betyder:

[(25 + 6)/10] - 1 = 3 extra Grundutmattning (2.1 avrundat upp till 3).


¤Ex2 - Om vi vänder på det, där personen istället slog 19, ett lyckat slag. Svårighet 13 mot slag på 19 = mellanskillnad på 6 till ens fördel (så ett -6 på den totala vikten) vilket betyder:

[(25 - 6)/10] - 1 = 2 extra Grundutmattning (1.9 avrundat upp till 2).


Detta betyder att en person med hög Kroppsbyggnad kan eventuelt lättare motverka effekterna utav att bära utrustning. Jag vet inte om man borde ha någon typ av "minst 1 extra utmattning" eller inte, jag vet inte om man borde avrunda upp eller ner, eller vilken av grundutmattnings formlerna som kanse är bäst (med eller utan det där -1 i formlen), mm. Men det är i alla fall någon stans att börja på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vet också att det jag skrivit ovan kanske känns krångligt, eller känns svårt att läsa vad jag menar. Jag har allt som oftast aldrig varit riktigt bra på att förklara saker på ett enkelt sätt, så vad jag har skrivit kanske kan verka kladdigt eller något. XD
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Jag gillar hur du tänker, men det är lite krångligt att ha behöva slå fram värdet. Ett annat förslag:

Rollpersoner kan bära lika många 10-tal kg utrustning som antalet hela tärningar de har i Kroppsbyggnad utan någon negativ modifikation.
T. ex. skulle en liten missla med 3T6+2 i kroppsbyggnad då kunna bära runt på 30kg utrustning utan negativa modifikationer.
Utrustning som bärs som kläder eller i en välsittande ryggsäck har en halverad tyngd.

Väljer en rollperson att bära mer än vad den har i begränsning så får den 1 grundutmattning per extra 10kg. Denna grundutmattning varar tills rollpersonen har sovit ut.

Vad tycks? Värdena går ju att experimentera med, men det känns ändå som att det funkar hyfsat?
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Kiwok;n179209 said:
Jag gillar hur du tänker, men det är lite krångligt att ha behöva slå fram värdet. Ett annat förslag:

Rollpersoner kan bära lika många 10-tal kg utrustning som antalet hela tärningar de har i Kroppsbyggnad utan någon negativ modifikation.
T. ex. skulle en liten missla med 3T6+2 i kroppsbyggnad då kunna bära runt på 30kg utrustning utan negativa modifikationer.
Utrustning som bärs som kläder eller i en välsittande ryggsäck har en halverad tyngd.

Väljer en rollperson att bära mer än vad den har i begränsning så får den 1 grundutmattning per extra 10kg. Denna grundutmattning varar tills rollpersonen har sovit ut.

Vad tycks? Värdena går ju att experimentera med, men det känns ändå som att det funkar hyfsat?
Systemet känns elegant och enkelt, men med tanke på militärens 40 kg som anses tungt för tränade soldater kanske man ska köra på formeln för grundrustning?

EDIT: Grundrustning har följande formel.

Dvs Sty+Tål tärningar -4, så varje steg skulle kunna vara 5 kg.
Har man 3T6 i båda kan man bära 10 - 14 kg utan problem men får 1 grundutmattning av 20 kg och 5 grundutmattning av 40 kg.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En annan variant kan ju vara att ens Grundbärförmåga är antalet tärningar i kroppsbyggnad gånger 5 kg = så mycket man kan bära på utan negativt.

Så någon med kroppsbyggnad 3T6 kan då bära 15 kilo utan problem, och någon med 6T6 kan då ju bära på 30. De flesta människorna kommer ligga på en max på 25 kilo här då (eftersom de flesta människornas max, innan bonusar, brukar vara ca 5T6).

Har vissa tankar på att de där plusen efter T6orna kanske också skulle kunna hjälpa till lite gran. Men är osäker på om det är nödvändigt. Vad jag tänkte då är att man kanske då kan köra med att varje +1 efter T6an get +1 kilo på Grundbärförmågan. Så någon med 3T6+2 i kroppsbyggnad skulle då ha (3x5)+2 = 17 i Grundbärförmåga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Där efter, för att få fram grundutmattningen för att man bär på för mycket kan antingen vara en simpel grej. Där varje påbörjad 5 kilos interval, ovanför Grundbärförmågan, så har men 1 Grundutmattning. Så en person med 3T6 som bär på 15.2 kilo har då påbörjat en sådan 5 kilos interval, så har då 1 Grundutmattning... 20.5 kilo = 2 grundutmattning utmattning för att en andra intervall har påbörjats... 52 kilo = 6 grundutmattning, etc.

En lite mer avancerad variant på detta kan vara att man igen använder sin Kroppsbyggnad som bas. Så antalet tärningar som man har i Kroppsbyggnad fungerar som intervallerna. Så en person med 4T6 i Kroppsbyggnad kommer ha 20 kilo i Grundbärförmåga, med Bärförmågeintervaller på 4 kilo. Så om denna person med 4T6 i Kroppsbyggnad bär på 43 kilo, så kommer dennes Grundutmattning vara 6. Medan en person med 6T6 i kroppsbyggnad kommer ha en Grundutmattning på 3 om denne bär på 43 kilo (30 i Grundbärförmåga, och 3 Grundutmattning pga tre påbörjade 6 kilos intervaller).


Det enda jag är osäker på är hur många intervaller som man ska kunna bära på innan man börjar närma sig en nivå där man börjar få problem med att gå. Om man säger 10 intervaller så skulle en 3T6'are börja nå den gränsen när den går över antingen 65 kilo eller 45 kilo (beroende på vilken variant ovan som används)... vilket för mig låter lite för lite, samtidigt som det blir en väldig massa grundutmattning på det. För att motverka det så skulle man kanske kunna dubbla intervallerna. Så 10 kilo för första varianten, och 6 kilo i andra varianten för en person med 3T6 i Kroppsbyggnad.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Siljestam;n179218 said:
Systemet känns elegant och enkelt, men med tanke på militärens 40 kg som anses tungt för tränade soldater kanske man ska köra på formeln för grundrustning?

EDIT: Grundrustning har följande formel.

Dvs Sty+Tål tärningar -4, så varje steg skulle kunna vara 5 kg.
Har man 3T6 i båda kan man bära 10 - 14 kg utan problem men får 1 grundutmattning av 20 kg och 5 grundutmattning av 40 kg.

Jag gillar detta. Lagom okomplicerat.
 
Top