När det handlar om utmattning, påfrestning, effekter, etc, under en längre tid pga vikten på vad man bär på, och vilken effekt ens kroppsbyggnad kanske kan ha på det, och hur svårigheten för det ska räknas ut... vad sägs om:
Total vikt i kg / 2 = svårighets graden (avrundat upp) för Kroppbyggnads slaget.
Notera: buren rustning räknas inte in här riktigt, för Belastning hanterar redan den just nu, och rustningar har i Eon IV inte någon faktiskt information om kilo vikten på dem heller. Så för närvarande låter jag Belastning hantera just den biten med rustningar.
Vapen och sköldar vet jag inte vad man ska göra åt dock heller, för de har inte heller någon vikt kopplad till sig än i Eon IV... kanske kolla i de gamla Eon böckerna för vikter, eller kolla online på vad som skulle vara rimligt för X typ av grej.
I alla fall... vad detta betyder är att om en karaktär springer runt med utrustning som väger kanske 37 kilo, så kommer svårighetsgraden för Kroppsbyggnadsslaget vara 19.
Resultatet av att lyckas eller misslyckas med detta slaget kommer variera beroende på omständigheter.
Men själva principen [totalt vikt / 2 = svårighetsgrad] tycker jag låter helt rimligt.
Vissa kanske kan tycka att de svårighetsnivåerna låter höga. Men att springa runt med 50 kilo på ryggen en hel dag är inte något som man gör som om det vore inget... så att till och med en snubbe med 6T6 i kroppbyggnad (medel på 18 om man inte räknar in chansen på 6or) kan ha svårt med 50 kilo, och kommer med största sannorlikhet få någon typ av effekt utav att ha gjort det, tycker jag låter helt rimligt.
Och något att betänka är att detta handlar ju inte om ett "om du misslyckas med ditt kroppsbyggnadsslag så är det för tungt för dig att ens gå". Vad det faktiskt handlar om är något i stilen med "hur stor är chansen att man kommer få någon typ av negativ effekt av att böra på så här mycket". Man kanske fortfarande kommer fram i någerlunda tid, men man är svintrött när man kommit fram... eller så är man inte så där himla trött, men det tog en 5 gånger längre tid att nå fram.
Sen om man tittar på militära enheter så snackas det allt som oftast om en utrustningsvikt på någon stans mellan en 25-70 kilo (beroende på vad som finns i utrustningen, om man räknar in vapen, ammunition och skyddsvästar i vikten eller inte, etc). Och när man snackar om ryggsäkar så brukar allt som oftast max vikterna man ser folk snacka om handla om kanske upp till en 40 kilo. Den Svenska militärens nuvarande ryggsäck har utrymme för 35 liter t.ex (sätt det sen i perspektiv med att där har snackat lite om att svenska soldater bär i dagsläget på kanske en 80% utav sin egen kroppsvikt i utrustning, och att det är alldeles för mycket). När man börjar närma sig en total vikt på kanske en 40-50+ kilo (med vapen, ammunition, rustning etc) så är nog de flesta rätt eniga om att det börjar definitivt bli lite för mycket... och det är bland soldater som faktiskt är tränade för sådant här.
Så... en svårighet på 20 för att man springer runt med 40 kilo låter rätt rimligt för mig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anywho... moving on.
Om man vill lägga till extra grundutmattning pga buren utrustning, kan man kanske köra med något i stil med:
[Total vikt / 10] = Grundutmattning
eventuelt:
[Total vikt / 10] - 1 = Grundutmattning (negativt värde = 0).
Avrundat upp eller ner? Eon brukar ju alltid avrunda upp... men ner skulle kunna funka bättre här kanske... vet inte helt.
I alla fall... så om man springer runt med exakt 20 kilo så är grundutmattningen 2. Det är här jag är lite osäker på avrundning upp eller ner... skulle 19 vara 1 eller 2 GU, och skulle 21 vara 2 eller 3 GU. Igen så är inte rustning inräknat här, eftersom spelet redan har det inräknat.
Men för att gå vidare. Säg att man vill dra in Kroppsbyggnad i det hela, där den påverkar Grundutmattningen pga buren utrustning på något sätt.
Mitt förslag då är att kombinera de två grejer jag redan har nämnt. Där den totala vikten i Grundutmattnings formlen kan effekteras utav Kroppsbyggnadsslaget.
(Total vikt +- mellanskillnaden på Kroppbyggnadsslaget)/10 = Grundutmattning.
eller
[(Total vikt +- mellanskillnaden på Kroppbyggnadsslaget)/10] - 1 = Grundutmattning (negativt värde = 0)
Exempel (Kör med andra exemplet av Grundutmattnings formlerna (- 1 exemplet), och att vi avrundar uppåt):
- Har Kroppsbyggnad XT6+Y (är inte så viktigt just nu, bara värdet på slaget är viktigt i exemplet)
- Bär på 25 kilo (svårighet = 13).
¤Ex1 - Kroppsbyggnadsslaget blev 7, ett misslyckande. Svårighet 13 mot slag på 7 = mellanskillnaden på 6 till nackdel (så ett +6 på den totala vikten) vilket betyder:
[(25 + 6)/10] - 1 = 3 extra Grundutmattning (2.1 avrundat upp till 3).
¤Ex2 - Om vi vänder på det, där personen istället slog 19, ett lyckat slag. Svårighet 13 mot slag på 19 = mellanskillnad på 6 till ens fördel (så ett -6 på den totala vikten) vilket betyder:
[(25 - 6)/10] - 1 = 2 extra Grundutmattning (1.9 avrundat upp till 2).
Detta betyder att en person med hög Kroppsbyggnad kan eventuelt lättare motverka effekterna utav att bära utrustning. Jag vet inte om man borde ha någon typ av "minst 1 extra utmattning" eller inte, jag vet inte om man borde avrunda upp eller ner, eller vilken av grundutmattnings formlerna som kanse är bäst (med eller utan det där -1 i formlen), mm. Men det är i alla fall någon stans att börja på.
Vet också att det jag skrivit ovan kanske känns krångligt, eller känns svårt att läsa vad jag menar. Jag har allt som oftast aldrig varit riktigt bra på att förklara saker på ett enkelt sätt, så vad jag har skrivit kanske kan verka kladdigt eller något. XD