Nekromanti Husregel: Avstånd för effekter.

ZaiToh

Warrior
Är lite trött på avståndreglerna och kommer därför att prova en idé som kläcktes vid disskutioner i andra trådar. Målet är dock att dessa ska bli mer praktiska och inte en nödlösning på ett teoretiskt problem.

Ett problem som jag ser det är metaeffekterna. Känns inte bra då de begränsar magianvändandet både för formaliserad och improviserad magi. De plockas därför bort.

I stället införs ett nytt sätt att se på saker. Alla effekter har räckvid 10^(x)m där x är den svårighetsökning som man väljer att lägga slaget. Då kan man se x=0 som beröring och resten olika avstånd (10, 100, 1000 osv) som en jämförelse med dagens.

Efter detta är det bara att ändra lite i de effekter som redan finns beskrivna. De som har avstånd redan börjar på 10 (eg (x+1)), och de personliga kräver två extra höjningar för att nå avstånd ett (egentligen (x-2)). Sedan är det givetvis fritt fram att sätta det man egentligen passar som grund då vissa kanske är lämpade för längre avstånd och andra kortare. Om man vill begränsa användandet är det bara att sätta en faktor framför (ex 3x).

Ett litet försök att göra magisystemet lite mer intressant och öppna upp för intressant användning. Det möjliggör för formaliserad magi att använda mer fantasi vid brukandet och öppnar upp för avstånd för improviserad magi. Det är även ett försök att gå ifrån kravet för konglegat för duktiga magiker som nästan får ses som ett krav om denne vill försöka överleva relativt sätt enkla åtaganden för en mästare.

Observera att jag nästan förutsätter att konglegat inte används. Blandas dessa in blir det powergaming utan dess like. Borde fundera på att införa begränsingar där, främst i antal. Endast ett per slag borde räcka gott enligt mig då iaf mina magiker bär omkring på kunskap och inte vagnslass med magipulver. Hmmm... egentligen borde de nog förbjudas helt ;)

Mottager tacksamt synpunkter om de är kreativa och förslag på förbättringar.

/ZaiToh

Archelon

Veteran
Intressant, intressant. Får sitta och tänka på detta under dagen.

Har du kollat så det fungerar bra tillsammans med tex effekten döda och andra potensiellt mäktiga effekter?
Har du funderat på om det är möjligt att göra nått liknande med tidsmetamodfieringsjox?

Men det skulle vara skönt om man tog bort lite sånna meta effekter och gjorde så det las lite mer vikt på slaget besvärjelse som detta faktist medför. Nu ser ofta besvärjelser ut som följande; Alstring7 trans3 besv2 besv2 besv2 eller liknande. Endast pågrund utav att man är tvungen att transformera för att få meta effekt vilket kostar mycket filament som leder till krav på kongelerade så fort man vill ha en besvärjelse som inte bara består av alstring+effekt.

nordan

Swordsman
Skulle det kunna anses balanserat att sänka svårigheten för transformering med ett filament (lätt = ob1t6 ingen förlust, normal = ob2t6 en förlust, svår = ob3t6 två förluster)?

Avslagen_Cola

Warrior
Tycker att man gott och väl kan ta bort metaeffekterna, speciellt då nästan alla magier måste innehålla ataxatropi vilket gör att misslyckande leder till okontrollerad dissipation för alla filament då ataxatropi inte går att dissipera kontrollerat...

Din modell följer den som beskrivs för teleportering och jag anser att det är en variant, som bygger på avstånd. MItt förslag är att man har varianten x^4 istället, så att det inte blir alldeles för kraftfullt... Att nå 100000 meter ska vara jobbigt! Magi till månen ska vara i princip omöjligt.
När det gäller tid så låter x^4 rätt bra i mina öron. En minut, två minuter, fyra minuter och så vidare.

Fast nu har jag inte tänkt igenom det här så mycket, kanske man ska kunna välja två faktorer? Typ y^x och öka en av dem?

Jag vill också lägga till en vinkling och det är uppfattningsförmåga. Man ska inte kunna kasta en besvärjelse på något man inte kan förnimma med sina fem sinnen (+eventuella extra färdigheter som förnimmer) utan att ha något som kopplar en till offret. Detta gör sympatetisk magi mycket mer användbar, har man en hårlock kan man öka avståndet så mycket det krävs och kasta sin magi, har man inte hårlocken så vet man ju ändå inte vart personen befinner sig.

Och vad gäller kongelerade filament så håller jag med dig... De är för obalanserade, kanske att man inte kan använda fler kongelerade filament än de som alstras? Så att om man alstrar tre filament så kan man även använda tre kongelerade filament? Då dubblas ju antalet filament vilket blir lagom bra kanske?

Jaja, har inte tänkt igenom allt så mycket, men gillar idéerna.

Avslagen_Cola

Warrior
Ja, ja och åter ja!
Detta tycks om, för då blir inte transformeringen en megastor biffgrej... Utan lite mer normal helt enkelt. En normal transformering utan förlust får normal svårighet, liksom.
För annars blir transformeringsslaget så jobbigt i alla besvärjelser, Ob4T6 som lätt misslyckas...

ZaiToh

Warrior
Felet med transformering är att i vanlig ordning så pysslar Eon med dubbelbestraffning. I realiteten skiljer det två tärningar mellan varje nivå pga filamentsförlusten och då är en tärning redan grovt. Prova att ta bort filamentsförlusten först.

Måste fullkomligen rusa till föreläsning nu... men ja, jag har som avsikt att se över alla metaeffekter för att bli av med dem helt. Allt kommer även att bygga på exponetialfunktioner isf linjära.

/ZaiToh

ZaiToh

Warrior
Tackar för all feedback. Dock är jag lite frågande till matten... x^4... med detta menar du att stegen ska bli 0, 1, 16, 81, 256, 625, 1296 osv.... förvisso mycket bra längder, men lite krångliga att memorera för de flesta. (obs, inte 0, 1 och 4 minuter som du skrev för tid).

Dock har du löst något så himla mycket snyggare än mig, nämligen att personlig blir för x=0. Jag var lite inne på det jag med, men anser att avstånden blir för jobbiga att memorera.

Ett sätt att lösa det problemet skulle vara att sätta x^y och hitta på något smart för dessa. Ett beroende mellan x och y vore att föredra, men alternativet skulle t ex vara att låta x/y stå för svårighetsökningen och y/x för extra spenderade filament. Gillar det tillvägagångssättet på något sätt... ska kolla vidare mer på det senare efter att Krigsherren blivit genomplöjd. Tackar för inspirationen.

Alternativet vore att låta konglegat skjuta i höjden genom att kräva offer från dess tillverkare... T ex att PSY minskas med ett för varje som tillverkas eller att sannolikheten iaf är stor.

/ZaiToh

Praetori

Warrior
Drängarna har redan en utmärkt husregel för avståndsmods.
Men det kanske ni redan visste. Använder dessa själv när jag lirar. Håller på med en löpande justering av alla effekter och metaeffekter, när det hela är klart tänkte jag snickra ihop en PDF å lägga upp nånstans =)

ps: Jag har inget med "Drängarna" att göra (så det inte blir nåt missförstånd).

ZaiToh

Warrior
Allt är givetvis av intresse. Har läst många husregler om magi men aldrig funnit någon som tillfredställt mig än. Kommer inte ihåg om jag läst just Drängarnas och nu vid en snabbsök hittade jag inget. Länka upp eller skriv en sammanfattning vetja!

/ZaiToh

Praetori

Warrior
Deras husregel e busenkel.
Istället för de ordinarie avstånds och area modifikationerna 30, 60, 90. 1, 2, 3, 4 osv.
Så dubblas avstånden istället.
20, 60, 120, 240 osv
å för area
1, 2, 4, 8, 16 osv.
Svårigheterna är de normala.

Fortfarande knepigt att lägga feta besvärjelser, men inte omöjligt. En riktigt turbofet ritual kan göra moln ALA Sauron över ett lika stort område som Jargien =)

ZaiToh

Warrior
Tja, detta omskrivet blir i allmänna termer C*X^Y där C=30, X=2, Y=[0,1,2...]. Detta är nog en bra grund att stå på, men det jag söker är inte bara avståndsändringar utan en komplett avståndsregel som även innefattar beröring och personliga avstånd. Vill man inte taffsa så mkt på systemet så är dessa dock väldigt bra. Men leker man med variablerna så kan man få väldigt intressanta resultat.

/ZaiToh