Är lite trött på avståndreglerna och kommer därför att prova en idé som kläcktes vid disskutioner i andra trådar. Målet är dock att dessa ska bli mer praktiska och inte en nödlösning på ett teoretiskt problem.
Ett problem som jag ser det är metaeffekterna. Känns inte bra då de begränsar magianvändandet både för formaliserad och improviserad magi. De plockas därför bort.
I stället införs ett nytt sätt att se på saker. Alla effekter har räckvid 10^(x)m där x är den svårighetsökning som man väljer att lägga slaget. Då kan man se x=0 som beröring och resten olika avstånd (10, 100, 1000 osv) som en jämförelse med dagens.
Efter detta är det bara att ändra lite i de effekter som redan finns beskrivna. De som har avstånd redan börjar på 10 (eg (x+1)), och de personliga kräver två extra höjningar för att nå avstånd ett (egentligen (x-2)). Sedan är det givetvis fritt fram att sätta det man egentligen passar som grund då vissa kanske är lämpade för längre avstånd och andra kortare. Om man vill begränsa användandet är det bara att sätta en faktor framför (ex 3x).
Ett litet försök att göra magisystemet lite mer intressant och öppna upp för intressant användning. Det möjliggör för formaliserad magi att använda mer fantasi vid brukandet och öppnar upp för avstånd för improviserad magi. Det är även ett försök att gå ifrån kravet för konglegat för duktiga magiker som nästan får ses som ett krav om denne vill försöka överleva relativt sätt enkla åtaganden för en mästare.
Observera att jag nästan förutsätter att konglegat inte används. Blandas dessa in blir det powergaming utan dess like. Borde fundera på att införa begränsingar där, främst i antal. Endast ett per slag borde räcka gott enligt mig då iaf mina magiker bär omkring på kunskap och inte vagnslass med magipulver. Hmmm... egentligen borde de nog förbjudas helt
Mottager tacksamt synpunkter om de är kreativa och förslag på förbättringar.
/ZaiToh
Ett problem som jag ser det är metaeffekterna. Känns inte bra då de begränsar magianvändandet både för formaliserad och improviserad magi. De plockas därför bort.
I stället införs ett nytt sätt att se på saker. Alla effekter har räckvid 10^(x)m där x är den svårighetsökning som man väljer att lägga slaget. Då kan man se x=0 som beröring och resten olika avstånd (10, 100, 1000 osv) som en jämförelse med dagens.
Efter detta är det bara att ändra lite i de effekter som redan finns beskrivna. De som har avstånd redan börjar på 10 (eg (x+1)), och de personliga kräver två extra höjningar för att nå avstånd ett (egentligen (x-2)). Sedan är det givetvis fritt fram att sätta det man egentligen passar som grund då vissa kanske är lämpade för längre avstånd och andra kortare. Om man vill begränsa användandet är det bara att sätta en faktor framför (ex 3x).
Ett litet försök att göra magisystemet lite mer intressant och öppna upp för intressant användning. Det möjliggör för formaliserad magi att använda mer fantasi vid brukandet och öppnar upp för avstånd för improviserad magi. Det är även ett försök att gå ifrån kravet för konglegat för duktiga magiker som nästan får ses som ett krav om denne vill försöka överleva relativt sätt enkla åtaganden för en mästare.
Observera att jag nästan förutsätter att konglegat inte används. Blandas dessa in blir det powergaming utan dess like. Borde fundera på att införa begränsingar där, främst i antal. Endast ett per slag borde räcka gott enligt mig då iaf mina magiker bär omkring på kunskap och inte vagnslass med magipulver. Hmmm... egentligen borde de nog förbjudas helt
Mottager tacksamt synpunkter om de är kreativa och förslag på förbättringar.
/ZaiToh