Jag kryssade för allt!
Jag hade DoD som "mitt spel" som ung, men sneglade alltid mot systerspelet Mutant förstås. Läste om det i Sinkadus. Jag fick aldrig tillfälle att spela. Tills nu.
Jag har börjat en kampanj med sex Jakarta-bor som mina spelare och hoppas köra igenom så mycket som möjligt av Mutant: År Noll. Vi är bara precis i början, men det har redan blivit: skog, träsk, spridda överlevare, knalla runt till fots, svartkrut (skrotpistoler), golfklubbor (nja, cykelkedjor, mer) och ett lasergevär!
Detta har också fått mig att tänka mycket på vad postapokalyps betyder för mina spelare... Vi befinner oss i tredje världen, så är fantasierna man har om samhällets sönderfall desamma som i Sverige? Med mina svenska ögon finns det redan många ställen i Jakarta som förefaller nästan postapokalyptiska! De har inget av det i listan, men människor omkring oss bor i hyddor av korrugerad plåt och staplade klinkerblock. Ekonomin är rena vilda västern där makt och styrka vinner över reglering varje gång. Jag vet inte svaret. Det ska bli intressant att se vad jag lär mig av att spela postapokalyps här. Jag försöker vara lyhörd.
En teori jag har är att mina spelare inte lika mycket ser civilisation som byggnader, infrastruktur och rättssamhälle. Jag tror att de kanske ser de starka sociala normerna som civilisationens grund: familj, tradition, religion. Det är bara en teori, men när de fick välja sitt första och hittills enda projekt för den svältande och försvarslösa Arken (hemmabasen), så valde de att bygga... ett TEMPEL!
Fy fan vad intressant!! Men det behöver ju inte betyda någonting. Jag intellektualiserar för mycket (igen). Vi får se hur det utvecklar sig.
Rollspel va? Kan man ha mer kul?