Hur uppdragsorienterade är era spelmöten?

Hur uppdragsorienterade är era spelmöten?

  • 100%. Det är det ENDA vi ägnar oss åt.

    Votes: 2 3.1%
  • Mycket, men rollpersonerna får en lite tid i spotlighten med.

    Votes: 28 43.8%
  • 50/50 mellan uppdrag och karaktärsdrivet spel.

    Votes: 29 45.3%
  • Nästan inget alls. Det är rollpersonerna som står i centrum.

    Votes: 5 7.8%
  • Inte alls.

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    64

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
När vi spelade Svenska kulter var uppdraget uppenbart (och rent av gudagivet). Nordiska väsen och Call of Cthulhu Sverige är också tydligt uppdragsorienterade. I Fantasy World har den fellowship-typ som spelarna valde en generell uppgift och spelarna valde på vilket sätt de skulle utföra den uppgiften. Så indirekt kommer uppdraget från spelets fellowship-regler, men jag får nog ändå se det som att spelarna styr helt och hållet. Jag valde alternativet "Mycket" eftersom vi bara spelat 10 spelpass FW mot över 70 i de andra spelen.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Det blir ju hyfsat uppdragsbaserat när jag kör, eftersom jag till en ganska stor del spelar one-shots, vilka oftare har mer tydliga uppdrag i sina handlingar. Speciellt då flera spel har tydlig "uppdragsstruktur", typ Nordiska Väsen och Call of Cthulhu och speciellt Delta Green. Men det betyder inte att man inte har utrymme för lite karaktärsdrivet spel – och det roligaste är när uppdragen känns personliga!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn? Där det inte existerar någon form av uppdragsgivare eller dyl?

Jag kryssade inte i det alternativet även om vi har spelat rätt mycket på det viset. Mina egna kampanjer var sådana under flera år och även om vår nuvarande T2000-kampanj innebär att vi officiellt i spelvärlden har ett uppdrag så är det 100% drivet av rollpersonerna. Men mellan det har vi slängt in lite annat spel med "uppdrag" av olika slag så det är inte helt borta.

Edit: Lägger ingen värdering i detta och pollen kan vara felformulerad.
Ibland spelar vi totalt spelardrivet men då känns det inte som tradspel så då, kändes det märkligt att kryssa i så (Sen är det inte vår vanligaste spelstil)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Det är kanske så att tradspel är uppdragsorienterade till sin natur, och skillnaden ligger mest i om uppdragen kommer utifrån eller om de kommer inifrån spelarnas-/rollpersonernas agendor?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag inte spellett James Bond på väldigt länge, men då blir det väldigt uppdragsorienterat. Annars så är det oftast sandboxaktigt, och om inte rollpersonerna tillhör en organisation eller liknande som ger uppdrag så kan det vara noll uppdragsorienterat.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det blir ju hyfsat uppdragsbaserat när jag kör, eftersom jag till en ganska stor del spelar one-shots, vilka oftare har mer tydliga uppdrag i sina handlingar. Speciellt då flera spel har tydlig "uppdragsstruktur", typ Nordiska Väsen och Call of Cthulhu och speciellt Delta Green. Men det betyder inte att man inte har utrymme för lite karaktärsdrivet spel – och det roligaste är när uppdragen känns personliga!
Delta Green är IMHO lite av en besvikelse när det inte "går sideways" pga någons personliga agendan eller trauma.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Delta Green är IMHO lite av en besvikelse när det inte "går sideways" pga någons personliga agendan eller trauma.
Instämmer! En av mina bästa Delta Green-spelomgångar var när vi spelade The Last Equation: En spelare som spelade en kodknäckare bestämde sig för att lösa ekvationen, trots att ledningen sagt att de absolut inte skulle försöka det. Denne spelare körde också "riktig" nummerologi och hittade meddelanden från numren och när han fick dem att bilda "Glock" (vilket han hade i sin inventory) bestämde vi oss för att hans SAN hamnade på 0 och han började med att skjuta gruppledaren, fick en Crit och tog ut denne på första skottet. Klimaxet blev hur resten av teamet skulle stoppa den galne spelaren. Jag satt mest och var publik. 10/10 spelomgång.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Det är kanske så att tradspel är uppdragsorienterade till sin natur, och skillnaden ligger mest i om uppdragen kommer utifrån eller om de kommer inifrån spelarnas-/rollpersonernas agendor?
Det är lite denna tes jag vill undersöka. Mycket p.g.a av @Genesis menar att tradspelnischen är väldigt smal. Den här pollen säger att det kanske delvis är så.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Det är lite denna tes jag vill undersöka. Mycket p.g.a av @Genesis menar att tradspelnischen är väldigt smal. Den här pollen säger att det kanske delvis är så.
Det skulle vara spännande att utforska på djupet. Jag vet att du i en annan tråd inte hade den upplevelsen och då blir ju kanske en avdikat fråga vad som gör att trad-spel lutar mer mot denna typ av spel. Är det av gammal hävd? Är det något i strukturen? Är det att otydlig förklaring från spelet om vad som sker leder till en situation där spelgruppen skapar ett tydligt vad genom uppdrag? Tycker det kan finnas många intressanta följdfrågor att ställa utifrån resultatet, vilket kan påverka hur en förhåller sig till trad-spelens roll i vilket spel som uppstår runt spelbordet.

För jag håller med @TobiasEkwall att utan uppdrag känns det mer som vi spelar en annan form av rollspel än trad-spel. Det känns som vi bryter mot spelstilen som finns inskriven i spelet.

Sen vet jag att det inte går att dra allt för stora slutsatser från ett så litet underlag som denna data, men ändå intressant.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,751
Location
Göteborg
Det är lite denna tes jag vill undersöka. Mycket p.g.a av @Genesis menar att tradspelnischen är väldigt smal. Den här pollen säger att det kanske delvis är så.
Notera att jag hade en betydligt bredare definition än dig här. Jag sade inget om uppdrag och uppdragsgivare, utan pratade om att en grupp har ett gemensamt mål som de försöker att uppnå. Sedan verkar ju folk ha svarat lite beroende på den bredare definitionen, i alla fall.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,751
Location
Göteborg
Det skulle vara spännande att utforska på djupet. Jag vet att du i en annan tråd inte hade den upplevelsen och då blir ju kanske en avdikat fråga vad som gör att trad-spel lutar mer mot denna typ av spel. Är det av gammal hävd? Är det något i strukturen? Är det att otydlig förklaring från spelet om vad som sker leder till en situation där spelgruppen skapar ett tydligt vad genom uppdrag? Tycker det kan finnas många intressanta följdfrågor att ställa utifrån resultatet, vilket kan påverka hur en förhåller sig till trad-spelens roll i vilket spel som uppstår runt spelbordet.

För jag håller med @TobiasEkwall att utan uppdrag känns det mer som vi spelar en annan form av rollspel än trad-spel. Det känns som vi bryter mot spelstilen som finns inskriven i spelet.

Sen vet jag att det inte går att dra allt för stora slutsatser från ett så litet underlag som denna data, men ändå intressant.
Jag tror ju att det är så för att det funkar. Den här problemlösande, gemensamt-mål-inriktade spelstilen är något folk tycker är kul och som funkar bra, och det är den som spelskapare ofta har i åtanke när de skriver spel och äventyr. Det är vad folk vill spela, och vad de tycker är kul, helt enkelt. Sedan kan man ha lite andra grejer som pågår parallellt, blanda in lite rollpersonsdrivet spel och så vidare, men att den här kärnan fins kvar för att den är stommen som aktiviteten bygger på, till stor del.

För att fortsätta liknelsen med bilindustrin jag nmnde i en annan tråd: Varför har bilar fyra hjul och fyra dörrar? För att det funkar och det är det folk vill ha. Det finns undantag, men de är specialfall, och det finns andra transportmedel, men de är inte bilar. Men fyra hjul och fyra dörrar är liksom vad folk vill ha i en bil, och det tjnar bilens syfte väldigt väl.

Med brasklappen att jag ju bara hobbykommenterar lite utifrån här, eftersom jag själv inte är särskilt bekant med spelen eller spelstilen. Går mest efter vad jag läst på forumet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Notera att jag hade en betydligt bredare definition än dig här. Jag sade inget om uppdrag och uppdragsgivare, utan pratade om att en grupp har ett gemensamt mål som de försöker att uppnå. Sedan verkar ju folk ha svarat lite beroende på den bredare definitionen, i alla fall.
Ja, jag ville bara börja i den änden. Ska gräva vidare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Jag tror ju att det är så för att det funkar. Den här problemlösande, gemensamt-mål-inriktade spelstilen är något folk tycker är kul och som funkar bra, och det är den som spelskapare ofta har i åtanke när de skriver spel och äventyr. Det är vad folk vill spela, och vad de tycker är kul, helt enkelt. Sedan kan man ha lite andra grejer som pågår parallellt, blanda in lite rollpersonsdrivet spel och så vidare, men att den här kärnan fins kvar för att den är stommen som aktiviteten bygger på, till stor del.
Jag var av uppfattningen att detta har luckrats upp rätt ordentligt. Men jag är ingen storkonsument av rollspelsäventyr så jag kan ha fel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Den här pollen säger att det kanske delvis är så.
Jo, men delvis är det ju så. Sen kan jag tycka att den vidare definitionen av "uppdrag" i denna tråden är väl inkluderande. Det är inte mycket annat än ren sandlåda som inte är uppdragsstyrt i så fall. Om vi gör RP med mål som passar för kampanjen, eller om SL skapar innehåll utifrån RPnas mål, är det uppdragsstyrt då? Eller när hela spelet säger att "detta är upplägget", som i Blade Runner eller för den delen T2000? För mig är den sortens struktur inte så annorlunda mot hur många icke-tradspel gör, det är bara tidsperspektivet som är annorlunda (där trad ofta lutar åt längre processer).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Jo, men delvis är det ju så. Sen kan jag tycka att den vidare definitionen av "uppdrag" i denna tråden är väl inkluderande. Det är inte mycket annat än ren sandlåda som inte är uppdragsstyrt i så fall. Om vi gör RP med mål som passar för kampanjen, eller om SL skapar innehåll utifrån RPnas mål, är det uppdragsstyrt då? Eller när hela spelet säger att "detta är upplägget", som i Blade Runner eller för den delen T2000? För mig är den sortens struktur inte så annorlunda mot hur många icke-tradspel gör, det är bara tidsperspektivet som är annorlunda (där trad ofta lutar åt längre processer).
Det verkar inte som att folk läst instruktionerna, alternativt hittat på egna definitioner :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
PS. Räknas AW som trad?
Intressant fråga! Om det nu skulle vara så att tradspel vanligtvis har ett fokus på att göra uppgifter i grupp, så skiljer sig AW på den punkten.

Fantasy World har samma utgångspunkt som alla PbtA:s moder, och föreskriver att protagonisterna i stor utsträckning ska jobba med sina personliga problem. Samtidigt - det första man bestämmer, som grupp, är vilken typ av fellowship alla ska tillhöra. Min hjärna kan inte helt processa det och då har det blivit ett ganska traddigt spel, fast så klart play to find out.
 
Top