Hur uppdragsorienterade är era spelmöten?

Hur uppdragsorienterade är era spelmöten?

  • 100%. Det är det ENDA vi ägnar oss åt.

    Votes: 2 3.1%
  • Mycket, men rollpersonerna får en lite tid i spotlighten med.

    Votes: 28 43.8%
  • 50/50 mellan uppdrag och karaktärsdrivet spel.

    Votes: 29 45.3%
  • Nästan inget alls. Det är rollpersonerna som står i centrum.

    Votes: 5 7.8%
  • Inte alls.

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    64
Svårt att rösta känner jag. Det kan finnas uppdrag eller målsättningar, absolut, men det är ju som så ofta i berättelser överlag bara "kroken"--inte fokuset. Jag vill ju mena att rätt många deckare och dylikt egentligen inte handlar om att reda ut brottet/mordet, utan det är bara ett bra och naturligt sätt att avsluta berättelsen.
 
Nu valde jag det tydliga mittenalternativet, men jag tycker det är svårvalt, jag känner att min smak i rollspel är typ tvärtemot Krank och Genesis som har otroligt tydliga preferenser. Min smak känns bred, otydlig och rörlig. Så det beror väldigt mycket på humör och sällskap. Men 100% uppdragsdrivet med karaktärerna som enbart spelpjäser händer ju typ aldrig
 
Det var en vädligt svår fråga att summera i en poll. Det skiljer sig ju beroende på spelgrupp och kampanj. Jag har typ hela spektrakt
på gång just nu i olika grupper.
 
Rollpersonerna i centrum och uppdrag är ju knappast någon motsättning i sig utan något som kommer av att man bygger äventyr som inte tillåter rollpersonerna annat än som sådana där pinnar man petar runt insatser med på kasinon.
 
Rollpersonerna i centrum och uppdrag är ju knappast någon motsättning i sig utan något som kommer av att man bygger äventyr som inte tillåter rollpersonerna annat än som sådana där pinnar man petar runt insatser med på kasinon.

Ja, det är alltså uppdragsbaserat rollspelande som spelstil jag pratar om. Inte vad rollpersonerna anser sig göra, även om det såklart finns ett överlapp här.
 
@Lanina har förstås redan svarat för min grupp, men för att tydliggöra är det alltså till huvuddelen uppdrags- / rödatråden-baserat.

Generellt sett är det en av de två stora sakerna som krävs för att jag skall starta ett nytt rollspel: ett bra startskott och enande tema/röd tråd. Senaste gången jag gjorde försök till motsatsen och spelade mer sandlåda (Svärdets Sång) fick jag rätt snabbt feedbacken att gruppen saknade ett mål. :)
 
Senaste gången jag gjorde försök till motsatsen och spelade mer sandlåda (Svärdets Sång) fick jag rätt snabbt feedbacken att gruppen saknade ett mål. :)

Ett knep är det här: sandlåda i botten på en fisktank, och så lite krokar i form av rykten, legender och historia. Kanske också figurernas bakgrund. Där gäller det att hitta syftet och målet för gruppen (för en grupp behöver syfte och mål). Kanske det behövs en explicit uppdragsgivare, kanske inte, men något som triggar framåtrörelse i miljön. Beroende på vad just dessa spelare triggas av.
 
Senaste gången jag gjorde försök till motsatsen och spelade mer sandlåda (Svärdets Sång) fick jag rätt snabbt feedbacken att gruppen saknade ett mål.

Jag och mina spelare brukar prata om den övergripande målsättningen för kampanjen samtidigt som de skapar sina rollfigurer. Då finns det redan från start något som förenar och motiverar rollfigurerna. Att spelarna är med och sätter målet gör det också lättare för dem att knyta in personliga drivkrafter för rollfigurerna.
 
Mina spelare fick innan spelmötet reda på att de tillhörde Hertig Viderklippes armé. Och att han skickat dem till dimmornas dal för att hitta ett magiskt svärd.
En av spelarna gjorde en karaktär som ville utföra uppdraget. Två spelare gjorde karaktärer som inte riktigt vet vad de vill. En gjorde en karaktär som inte vill åka till dimmornas dal
 
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn? Där det inte existerar någon form av uppdragsgivare eller dyl?

Jag kryssade inte i det alternativet även om vi har spelat rätt mycket på det viset. Mina egna kampanjer var sådana under flera år och även om vår nuvarande T2000-kampanj innebär att vi officiellt i spelvärlden har ett uppdrag så är det 100% drivet av rollpersonerna. Men mellan det har vi slängt in lite annat spel med "uppdrag" av olika slag så det är inte helt borta.

Edit: Lägger ingen värdering i detta och pollen kan vara felformulerad.
 
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn? Där det inte existerar någon form av uppdragsgivare eller dyl?
Jag! Men jag röstade inte, eftersom tråden specifikt handlar om tradspel.
 
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn? Där det inte existerar någon form av uppdragsgivare eller dyl?

Jag kryssade inte i det alternativet även om vi har spelat rätt mycket på det viset. Mina egna kampanjer var sådana under flera år och även om vår nuvarande T2000-kampanj innebär att vi officiellt i spelvärlden har ett uppdrag så är det 100% drivet av rollpersonerna. Men mellan det har vi slängt in lite annat spel med "uppdrag" av olika slag så det är inte helt borta.

Edit: Lägger ingen värdering i detta och pollen kan vara felformulerad.
Men jag som en av dina spelare tycker nog att det alltid finns ett underliggande uppdrag. Kanske inte under din experiment lusta med revolver och några zombiegrejer. Men i mutant och kopparhavet finns ju ett underliggande uppdrag.
 
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn?
Joro, men som jag skrev är jag med i flera grupper som täcker hela spektrat, men jag fick bara välja ett allternativ så jag la min röst i mitten.

Din poll förrutsätter att man bara har en grupp eller bara en spelstil. Stämmer säkert för vissa, men inte för andra.
 
Jag räknar nog det som ett uppdrag även om det inte finns en formell uppdragsgivare. Om det är ett mål som uttalat finns eller förväntas finnas redan innan spelarna skapar sina rollpersoner. Så, om SL säger till spelarna "den här kampanjen kommer att gå ut på att samla ihop magiska föremål", och alla spelarna skapar därför rollpersoner som vill samla ihop magiska föremål och så gör man just detta... Så skulle jag kalla kampanjen "uppdragsorienterat" även om det kanske in-universe är rollpersonernas egna idé och inte någon SLP som ber dem att göra det.
 
Om jag förstår den här pollen rätt finns det alltså ingen på detta forum (som har svarat på pollen) där det är rollpersonerna själva som är motorn? Där det inte existerar någon form av uppdragsgivare eller dyl?

Jag tänkte väl lite som @Lanina när jag svarade. Både Törnetronen och Enemy Within som jag spelar nu har ju en ganska tydlig riktning där det finns en överenskommelse om vad RPna gör, men ingen av dem baseras på konkreta uppdrag annat än i enstaka avgränsade fall.
 
Om spelet i mångt och mycket handlar om saker som händer i spelet, drivet av rollpersonerna eller av andra, riktade mot rollpersonerna eller inte och där spelarna väljer vilka händelser de vill nysta i, vad är rätt svar då...?

Jag gick på 50/50. :D

Sedan är jag säker på att min interpunktion ovan är fel på ack så många sätt... :)
 
Det beror lite på spel i mitt fall. Nu när vi spelar the horned rat är det ganska mycket fokus på uppdraget, även om RPna under kampanjen också drivit på själva.

När vi spelar AW eller Eon brukar jag bara rita en karta och sätta upp en premiss och sen spela på rollpersonernas mål och tankar.

PS. Räknas AW som trad?
 
Men jag som en av dina spelare tycker nog att det alltid finns ett underliggande uppdrag. Kanske inte under din experiment lusta med revolver och några zombiegrejer. Men i mutant och kopparhavet finns ju ett underliggande uppdrag.

Absolut. Jag tänkte snarare på när vi spelar Western eller Games of Thrones m.m. Det var 100% karaktärsdrivet. Men det är ju sällan vi låter äventyret trumfa vad RP vill.
 
Jag räknar nog det som ett uppdrag även om det inte finns en formell uppdragsgivare. Om det är ett mål som uttalat finns eller förväntas finnas redan innan spelarna skapar sina rollpersoner. Så, om SL säger till spelarna "den här kampanjen kommer att gå ut på att samla ihop magiska föremål", och alla spelarna skapar därför rollpersoner som vill samla ihop magiska föremål och så gör man just detta... Så skulle jag kalla kampanjen "uppdragsorienterat" även om det kanske in-universe är rollpersonernas egna idé och inte någon SLP som ber dem att göra det.

Ja, SL kan ju vara uppdragsgivare :)
 
Back
Top