Hur undviker man McGuffin-bingo i en öppen kampanj?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Basera den på återkolonisering istället. Ta en "points of light" fantasysetting. Målet i kampanjen är att skapa fler points of light, eller få de ljuspunkter som finns att växa sig större genom att låte dem återerövra territorium från vildmarken. Rensa ut gamla orch-infesterade vakttorn, övertyga jättarna om att hjälpa till att återuppbygga en mur, få samhällen som inte gillar varandra att sammarbeta.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Basera den på återkolonisering istället. Ta en "points of light" fantasysetting. Målet i kampanjen är att skapa fler points of light, eller få de ljuspunkter som finns att växa sig större genom att låte dem återerövra territorium från vildmarken. Rensa ut gamla orch-infesterade vakttorn, övertyga jättarna om att hjälpa till att återuppbygga en mur, få samhällen som inte gillar varandra att sammarbeta.
I princip vad OD&D går ut på: end game är ett eget fäste.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Jag planerar en Chivalry & Sorcery-kampanj där rollpersonerna förväntas först avslöja och sedan stoppa den onde härskaren. Långsamt kommer de inse att något inte står rätt til, vilket betyder de först måste ta reda på vad som är fel, därefter vad som ligger bakom, lägga ihop två och två och inse vem det är som håller i trådarna och slutligen inleda intrigerande så att ondingen förlorar inflytande och makt och att kungen blir misstänksam och bestämmer sig för att göra något ondingen.

Den är inte öppen så till vida att det inte finns ett slut, den har ett slut mest för att vi skall hinna med att spela andra spel, men varje steg ger mycket utrymme för rollpersonerna att agera och bestämma hur de vill genomföra något – och i vilken ordning. T.ex. väljer de i slutet att be kungen invadera ondingens borg, ställa till med riksrätt eller ett lönnmord i natten? Vill de att kungen löser det medan de ser på eller kan de tänka sig hålla i kniven och stå bakom draperiet? Hur påverkar de kungen, är det via sakliga bevis eller hänvisar de till religion och moral? Argumenterar de själva inför kungen eller påverkar de personer i hovet som t.ex. biskopen?

Jag planerar att presentera ledtrådarna och sedan får de själva välja hur de gör, den räls som kan komma att finnas finns där för att de skall hitta allt och kunna komma i kontakt med nyckelpersoner. Den är inte öppen så till vida att jag tänkte hålla den inom ett par dagsresor inom Winchester men det är inget som hindrar kampanjen görs längre och större genom att låta dem jaga en av ondingens agenter till Frankrike – eller varför inte försöka framföra en begäran till påven att låta avsätta en abbot som ingått avtal med djävulen?

Syftet och planen med kampanjen är att spela i historiskt korrekt 1100-tal i England (eller så korrekt vi orkar och mäktar med) och utforska både slott, koja och kloster tillsammans med alla intriger som kan förekomma där. Det roliga med C&S är att flera av de som är inblandade är historiker. De skall inte slängen något smycke i en ässja eller leta reda på fem personer som vet mer än vad som är nyttigt för dem, men de kan komma att leda ett anfall emot den onda borgen och ta sig in genom en bortglömd bakdörr. Eller för den delen inse att ondingen faktiskt har en riktigt bra och attraktiv plan och helt enkelt gå med på hans sida.

Jag har med andra ord ingen aning om hur det kommer att sluta och kommer inte kunna planera mer än 1-2 spelmöten framåt, dvs. "innevarande äventyr".
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Vet inte om det är svar på din fråga men jag körde en kampanj som utspelade sig i Sverige, nutid.
Rollpersonerna skulle försöka överleva i en zombieapokalyps och ta sig längst upp norr i Sverige (hemlig forskningsanläggning bla bla bla). Jag hade skapat en början, ett trettiotal platser (som inte var bundna geografiskt), och ett slut. Det har fungerat väldigt bra att köra på det sättet. Kampanjen har utformats under resans gång och lett till några av de djupaste diskussioner som vi haft som grupp där vi reflekterat över hur mänskliga värderingar ändras i utsatta situationer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Kort fråga: Hur konstruerar man en stor och öppen kampanj så att den inte handlar om att samla ihop X stycken magiska föremål som finns gömda på olika platser.
Jag förstår inte frågan. Om du har en stor öppen kampanj (där spelarna får hitta på vad de känner för) varför skulle de då fastna i något linjärt? Då är det ju inte en öppen kampanj.

Jag skulle köra på tidslinjer (händelseförlopp) som spelarna kan eventuellt försöka påverka.
1. Antingen försöker de påverka tidslinjen och lyckas.
2. eller så försöker de påverka tidslinjen men det får ett händelseförlopp de inte tänkt på ("misslyckas").
3. eller så är de inte på plats och kan påverka tidslinjen. Kanske för att de inte fått reda på informationen eller för att de har annat att göra.

Om du ska skriva en kampanj för andra så se till att rollpersonerna aldrig får tag på de större deltagarna, utan bara deras hantlangare, så att de kan ändra tidslinjen i mindre, detaljerade händelser men den stora drivkraften för en viss agens finns kvar.

Jag skulle också se till att inte skriva kampanjen på ett linjärt sätt (rubriker, brödtext, från sidan 1-40), utan använda andra former av visualiseringar för att skapa en överblick.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag förstår inte frågan. Om du har en stor öppen kampanj (där spelarna får hitta på vad de känner för) varför skulle de då fastna i något linjärt? Då är det ju inte en öppen kampanj.
Jag kanske ska förtydliga att jag tänkte mig en kampanj som skrivs och publiceras för allmänheten. Om du förbereder en kampanj för din egen spelgrupp går det lättare att göra något annorlunda, men när spelgruppen är okänd blir det svårare. Det är i alla fall väldigt vanligt att lösningen är att låta kampanjen handla om ett antal föremål som ska återfinnas, eller något som är väldigt likt det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag tror att det i DnD-grognardkretser hyllade äventyret Night¨s Dark Terror möjligen kan ge trådstartaren något att bita i. Jag vill köpa det här äventyret men det är svindyrt och jag har bränt alla mina pengar på Caverns of Thracia, så det får bli efter jag har amorterat av hus.

Tomb of Annihilation skulle möjligen kunna vara intressant också, beroende på hur man tolkar ordet "öppen".
Äventyret består av en hexcrawl (många tomma hexar, så eg en point-crawl med ett påspikat hexnät) där spelarna ska leta efter ledtrådar till en plats. På den platsen finns slutet. Givet att spelarna förr eller senare faktiskt försöker hitta platsen är kampanjen öppen.
Sen är jag tveksam till implementering i äventyret, det känns som att "öppet" utforskande plus bestämt slut med levelkriterier inbjuder rätt mycket till rälsande. Vet dock att Sandra har kört det som en stenhård blorb, så det går uppenbarligen.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
DM David said:
The result allows for a lot of sandbox play while still supporting a strong narrative—a very difficult mix in roleplaying adventures and one that’s seldom been matched.
I mitt tycke är just den där kombinationen äventyrförfattarens heliga graal. Just att kombinera en bra plotline med öppen design är oerhört elegant.

Men svårt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kanske ska förtydliga att jag tänkte mig en kampanj som skrivs och publiceras för allmänheten. Om du förbereder en kampanj för din egen spelgrupp går det lättare att göra något annorlunda, men när spelgruppen är okänd blir det svårare. Det är i alla fall väldigt vanligt att lösningen är att låta kampanjen handla om ett antal föremål som ska återfinnas, eller något som är väldigt likt det.
Det är svårare, men flera av förslagen här borde funka. Rymdhamsters points of light är kanske lättast, för det skulle gå att reglifiera och därför förklara hur det funkar utan att skriva en hel roman. Ett liknande system skulle också kunna användas för kampanjer av liknande sort, typ “övertala folket att vända sig emot kejsaren” etc.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
I mitt tycke är just den där kombinationen äventyrförfattarens heliga graal. Just att kombinera en bra plotline med öppen design är oerhört elegant.

Men svårt.
Jao. Det är därför jag vill köpa den och läsa den. För att uppnå Upplysning (TM). En dag ...

Men är det inte du som gillar Red Hand of Doom? Är det bingo i TS mening eller ej?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sen kan man ju titta på tex Carcosa - en helt öppen kampanj. Men där är ju längden på den, målet, huruvida det blir MCGuffin-bingo eller inte, helt upp till spelgruppen. (Och om det ens är en kampanj…)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Sen kan man ju titta på tex Carcosa - en helt öppen kampanj. Men där är ju längden på den, målet, huruvida det blir MCGuffin-bingo eller inte, helt upp till spelgruppen. (Och om det ens är en kampanj…)
Egentligen är ju både Döda Skogen och Svavelvinter helt öppna. Men de har också bägge ett tänkt slut. I sig går de utmärkt att spela utan att spelarna inser att det finns ett tänkt slut (och letar MacGuffins i Döda skogens fall) - men, de följs bägge av en del två som bygger på det tänkt slutet. Så SL får antingen valla gruppen till slutet eller rälsa in spelarna på del två om man ska spela fortsättningen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,083
Låt spelarna spelarna skapa sig egna mål. Låt dem försöka uppnå de målen på egna vis. Nu kommer det oftast inte handla om McGuffins, utan om saker som är mer direkt kopplade till målsättningarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Jag kanske ska förtydliga att jag tänkte mig en kampanj som skrivs och publiceras för allmänheten. Om du förbereder en kampanj för din egen spelgrupp går det lättare att göra något annorlunda, men när spelgruppen är okänd blir det svårare. Det är i alla fall väldigt vanligt att lösningen är att låta kampanjen handla om ett antal föremål som ska återfinnas, eller något som är väldigt likt det.
Uppdraget™ är ju oerhört effektivt. Det tar visserligen bort en del spelaragens men eftersom spel envisas med att inte tydligt förklara vad en äventyrare är för något så måste det göras i äventyren istället.

Men uppdraget kan ju vara exakt det du vill att det ska vara.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag funderar på att köra en fantasykampanj framöver som ska bestå av sandlåda med två delar:
1) ett gäng äventyrssplatser, som delvis pekar på varandra och med ledtrådar gömda till Den stora slutdungen.
2) ett gäng fronter med klockor som eskalerar. Detta är tänkt som att funka som @Rickard skriver.

Tanken är att ledtrådarna och klocka tillsammans ska leda fram till slutet, men att spelarna ska ha väldigt stor handlingsfrihet. Om spelarna inte kommer till Den stora slutdungen i tid vaknar Den stora ondingen och då får kampanjen ett annat slut - det blir krig.

Vet inte om det är öppet i TS ögon, dock. Del 1) hade länge i mitt huvud helt och hållet karaktären av McGuffinbingo, men jag har börjat överge den idén. Inte färdigtänkt på den punkten.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag tror att det i DnD-grognardkretser hyllade äventyret Night¨s Dark Terror möjligen kan ge trådstartaren något att bita i. Jag vill köpa det här äventyret men det är svindyrt och jag har bränt alla mina pengar på Caverns of Thracia, så det får bli efter jag har amorterat av hus.
Är det jag som missar ironi igen nu? Night's Dark Terror kostar 5 dollar på Drivethrurpg. https://www.drivethrurpg.com/product/17119/B10-Nights-Dark-Terror-Basic
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Fair enough. :) Jag har inte spelat Night's Dark Terror utan bara läst igenom det, men mitt intryck är att det påminner en hel del om Death on the Reik (föga förvånande då båda äventyren är skrivna av Jim Bambra och Phil Gallagher inom något år från varandra). I likhet med DotR ser NDT mer sandboxigt ut än det egentligen är; det finns en tydlig röd tråd genom äventyret, men det är i grund och botten uppbyggt kring en serie setpieces där spelarna inom vart och ett har rätt mycket rörelse- och handlingsfrihet. Jag har varit lite sugen på att adaptera det som ett längre mellanspel i min remix av The Enemy Within (då förlagt till antingen Kislev eller the Border Princes), men får se hur det blir.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jao. Det är därför jag vill köpa den och läsa den. För att uppnå Upplysning (TM). En dag ...

Men är det inte du som gillar Red Hand of Doom? Är det bingo i TS mening eller ej?
Ja, det tycker jag. Utan att spelarna riktigt vet hur ackumuleras resultaten av deras ansträngningar genom ett särskilt poängsystem med konsekvenser för slutet. Det går att likna vid insamlandet av McGuffins, om än något mer abstrakt.

Sedan är jag en fanboy av RHoD och tolkar förmodligen modulen alldeles för snällt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Top