VikingGamer
Veteran
Jag har funderat på vad man behöver för att det skall vara Rollspel och "kollektivt fantiserande" (vilket såklart är OK det med) och kommit fram till att jag tror en SL med en liten grupp erfarna spelare skulle klara sig med följande regler
1 Tärning används när något har sannolikhet och SL bedömer att det skall slås för att avgöra om det händer/lyckas eller ej
2 Allt annat bestäms narrativt (ex: Spelar man nybyggare i rymden har man rimliga fördigheter för det, likaså om man spelar Amerikanska soldater i Vietnams djungel: befäl, medic, signalist osv...).
3 Inga explicita färdigheter är nödvändiga men spelarna kan anteckna en lista om de vill
4 en T10 räcker. T10 är lättare att räkna på så jag föredrar den
Exempel
SL: Ni smyger fram mot orchernas läger ( SL bedömer sannoikhet och slår dolt slag. de upptäcks av en vakt patrull som skickar en orc at larma övriga 3 lägger sig i bakhåll...
RP: Berättar lite hur de närmar sig lägret
SL: Arthang! Plötsligt dyker en orch upp och hugger med en dolk - vad gör du?
RP1: Jag parerar
SL: 1-7 och du lyckas
RP1: slår 3 och beskriver hur hon lyckades och säger att Arthang vill hugga tillbaka mot orchen
SL: Den är ur balans. 1-8 och du lyckas
RP1: slår 7
SL: (Bedömer att skadan räcker) Orchen faller ihop men du ser 2 till på väg fram mot dina vänner
...
1 Tärning används när något har sannolikhet och SL bedömer att det skall slås för att avgöra om det händer/lyckas eller ej
2 Allt annat bestäms narrativt (ex: Spelar man nybyggare i rymden har man rimliga fördigheter för det, likaså om man spelar Amerikanska soldater i Vietnams djungel: befäl, medic, signalist osv...).
3 Inga explicita färdigheter är nödvändiga men spelarna kan anteckna en lista om de vill
4 en T10 räcker. T10 är lättare att räkna på så jag föredrar den
Exempel
SL: Ni smyger fram mot orchernas läger ( SL bedömer sannoikhet och slår dolt slag. de upptäcks av en vakt patrull som skickar en orc at larma övriga 3 lägger sig i bakhåll...
RP: Berättar lite hur de närmar sig lägret
SL: Arthang! Plötsligt dyker en orch upp och hugger med en dolk - vad gör du?
RP1: Jag parerar
SL: 1-7 och du lyckas
RP1: slår 3 och beskriver hur hon lyckades och säger att Arthang vill hugga tillbaka mot orchen
SL: Den är ur balans. 1-8 och du lyckas
RP1: slår 7
SL: (Bedömer att skadan räcker) Orchen faller ihop men du ser 2 till på väg fram mot dina vänner
...