Hur tror/hoppas/fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

När spelarna är på flykt från lagen och sticker in i första bästa hus, så är det rätt coolt att faktiskt ha folk med personlighet, bakgrund och sammanhang där.
Du känner till kvantresen, the Quantum Ogre? Det är när spelarna har tre korridorer att välja mellan, men du har bara preppat ett enda rum för dem att besöka, och där bor det en rese. Var ligger hans rum? Det vet man inte förrän spelarna väljer en av de tre korridorerna.

Jag tänker mig en tråd med mer eller mindre väl underbyggda spaningar om hur AI kommer påverka rollspelshobbyn från nu och in i den oöverskådliga framtiden.

Besvara en eller flera av tre frågor:
- Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur hoppas du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Antagligen är vissa spaningar vad somliga hoppas på och andra fruktar. Ni behöver inte hoppa på varandra för det, utan jag (och antagligen moderatorerna som nog kommer följa tråden noga) hoppas att vi kan hålla god ton.
1) Som det är nu,möjliggör för spelare och sl att göra bilder på rp, slp, miljöer och settings samt kartor av olika typer. Som en som mått fysiskt dåligt under alla bildlektioner i grundskolan pga av min totala otalang för att rita så är detta helt fantastiskt. Tar en snygg ai-bild över en ful handritad varje gång. Möjligheten att välja allt från realistiskt till seriefigurer, blyertskettch osv är ett medel i sig för den känslan man vill förmedla. Summa sumarum, mer och snyggare bilder och kartor till hemmaskapat material

2) Hoppas på att personligt anpassade ai´n kan göra det lätt för användare att sömlöst att anteckna och katalogisera info som delges, utan att detta påverkar flowet och interaktionen vid spelbordet, samt att automatiskt plocka fram relevant info vid behov (som i, det här har du glömt av men din rp minns det)

3) Att, som många andra har nämnt, att det saknas originalitet ,känsla och djup och mest blir ommixningar av sådant som redan finns . Fast å andra sidan tycker jag en att övervägande del av människoskapat material också lider av detta.

En sak jag gillat med ChatGPT och liknande verktyg är att den kan ta det jag skrivit och sedan ge mig en lång lista på förslag på vad jag skulle kunna ändra eller förbättra. Majoriteten av förslagen förkastar jag, men det uppstår verkliga guldkorn ibland som jag sedan återigen kan bygga vidare på. Precis som att bolla med en bra medkreatör.

Om man skulle kunna få AI'n att lyssna och anteckna spelmötet så skulle man sedan efter spelmötet kunna be den sammanställa det och komma med förslag på nya intriger och tråda baserat på det som hände. Om man sedan bollade dessa med AI'n ett par gånger så skulle man ha en otroligt bra startpunkt till nästa spelmöte. Det skulle säkert redan gå att göra idag, men det kräver lite för mycket arbete än så länge för att jag ska orka med det.

Då blir man inte lika ensam i SL-rollen mellan speltillfällena. Man har en medhjälpare att bolla sina idéer med. Det är just loopen eller bollandet som jag ser som den stora styrkan med verktygen idag.

TROR: Jag tror inte rollspelandet kommer förändras sådär jättemycket. Jag var utanför hobbyn länge och använde dataspel som substitut, både RPGs och strategispel, jätteroligt. Men var det lika bra som att vara SL med en grupp? Nej. Det är lite samma som at spela på VTTs: jättebra för de som gillar det, men inte för mig. Det kommer alltid finnas de som föredrar att sitta vid riktiga bord med riktiga spelare och SLer, även om/när olika alternativ och hjälpmedel utvecklas.

Kreativiteten i rollspel tror jag också kommer att förbli ganska lik sig. Vad är kreativitet egentligen? "Ideas are cheap" sägs det. Alla har idéer. Men bra kreatörer och producenter av rollspelsprodukter måste ha bra omdöme och smak. Det kommer inte förändras av att en AI-motor är inblandad.

HOPPAS: Jag hoppas att fler människor lättare kan producera och/eller ändra och/eller omskapa fler rollspelsprodukter så att de är nöjda med dem - för publicering eller eget bruk.

Smaken är som baken, så jag hoppas att forum som detta och andra grupper av mänskliga spelare kan fortsätta diskutera vad som producerats och vad som finns tillgängligt så att man själv kan hitta vad man själv tycker är bra av allt som finns.

FRUKTAR: Inte så mycket för hobbyn. Den bottnar i att det är roligt att uppleva och skapa äventyr med vänner. Det kommer inte försvinna. Men att det finns risker och etiska problem med AI håller jag med om, men jag tycker inte det är relevant i en diskussion om hur hobbyn kommer att påverkas (såvida vi inte alla dör, eller AI diktatorn förbjuder rollspel...).

Vad är kreativitet egentligen? "Ideas are cheap" sägs det.
Påminde mig om den danska litteraturkritikern Billeskov Jansens sägning "motivet er gratis, værket er dyrt" och tror min största oro med AI är att vi kommer vända på den uppställningen - att idén är det vi köttisar bidrar med, men att hantverket kommer från AI:n.

Last edited:
Du känner till kvantresen, the Quantum Ogre? Det är när spelarna har tre korridorer att välja mellan, men du har bara preppat ett enda rum för dem att besöka, och där bor det en rese. Var ligger hans rum? Det vet man inte förrän spelarna väljer en av de tre korridorerna.
Sure, och jag använder ofta den själv. Typ "Den tredje personen de frågar har ledtråden". Men, det hade varit coolt att ha en fullt detaljerad värld att flumma runt i.

Face it, det är en workaround för att man inte har en fullt detaljerad värld.

En sak jag gillat med ChatGPT och liknande verktyg är att den kan ta det jag skrivit och sedan ge mig en lång lista på förslag på vad jag skulle kunna ändra eller förbättra. Majoriteten av förslagen förkastar jag, men det uppstår verkliga guldkorn ibland som jag sedan återigen kan bygga vidare på. Precis som att bolla med en bra medkreatör.

Exakt. Den har mycket bättre känsla än jag för flyt i språket, till exempel.

Jag använder den också för situationer där jag känner att jag tex behöver en ny komplikation, och inte kommer på något. Du kan jag be den att föreslå en lista med potentiella komplikationer för den aktuella situationen. Det är inte säkert att jag använder någon av dem, men de kan ge mig en idé som jag kan bygga på.

Håller med. Har redan sett diskussioner där de som försvarar AI produkter lägger fram det som att det är någon slags konstform att lära sig skriva en prompt. Ett uttalande jag ärligt talat finner förolämpande gentemot de som faktiskt lagt ner tid på att lära sig rita och måla på riktigt.
Det går egentligen bara tillbaka till frågan "är ingenjörskonst konst?".

Helt klart är att det är en färdighet man behöver lära sig och bli bra på, som kräver fingertoppskänsla och domänkunskap. Det är tex inte en slump att jag får mycket bättre resultat nu än när jag började för några år sedan. De flesta som klagar på att AIn ger dåliga svar eller dåliga bilder skriver inte bra prompter, förstår inte hur man ska fråga. Det är precis som med en mänsklig expert, kan du inte ställa frågan rätt, så kan han inte ge rätt svar. Säger du till en bilmekaniker "Min bil funkar inte, vad är fel?" så får du ett sämre svar än om du frågar "Min bil funkar inte. Startmotorn driver, det luktar bensin i avgasröret, men den startat inte.".

Så, åtminstone skill. Vad som är konst eller inte är mycket större än den här diskussionen, och något som filosofer diskuterat sedan den första grottmänniskan gjorde graffiti på en grottvägg, utan att komma fram till något enhetligt svar.

Tycker du förresten att fotografer är förolämpande mot de som lärt sig rita och måla på riktigt? "Bara trycka på en knapp"?

Hela diskussionen om vad som är "fusk" är dessutom en funktion av tid. Nya verktyg är alltid "fusk" i början. "Riktiga konstnärer använder inte akrylfärg", "Riktiga konstnärer använder inte airbrush", "Riktiga konstnärer ritar inte i datorn", "Riktiga fotografer fotograferar på film och framkallar för hand", "Riktiga fotografer efterbehandlar inte i Photoshop", "Riktiga snickare använder inte CNC-maskiner", "Riktiga sportbilar har inte automatlåda". Det är alltid likadant. Men, folk vänjer sig, nyheten blir ett verktyg bland andra, och accepteras.

Det är det klassiska med ny teknik: Man överskattar effekten på kort tid, och underskattar den på lång tid. Det tar ett tag för saker att bygga momentum.

MODERERING! Släpp diskussionen om huruvida att skriva promter är konst, det ligger alldeles för långt ifrån frågorna i trådstarten.

Påminde mig om den danska litteraturkritikern Billeskov Jansens sägning "motivet er gratis, værket er dyrt" och tror det är min största oro med AI och kreativitet - att vi kommer vända på den uppställningen. Att idén är det vi köttisar bidrar med, men att hantverket kommer från AI:n.
Jag oroar mig också för att AI kommer ta över mänskliga aktiviteter och att dessa ”glöms bort” av människan, framförallt för min egen skull. Jag oroar mig över att bli lat, men har också börjat motverka det genom att exempelvis bli mer noggrann med språket, korrekturläsa och sånt.

En klassisk invändning mot oron att AIn tar över hantverket och vi bara står för idén, är att så har det alltid varit, med alla teknologiska framsteg. Människor skapar verktyg, i form av tryckpressar, bilar, kikare, datorer, kod, som gör vårt arbete enklare. Det nya med AI är väl snarare att den även tar över idéskapandet och att människornas intellektuella förmåga tunnas ut.

I relation till rollspelshobbyn skulle det innebära att vi lägger mindre energi på att lära oss regler, sätta oss in i världar, beskriva miljöer och bidra till berättelsen. Att jag anstränger mig för att göra det när (och innan och efter) jag spelar rollspel, är meningsskapande och det vore synd om jag långsamt ansträngde mig allt mindre.

Jag använder den också för situationer där jag känner att jag tex behöver en ny komplikation, och inte kommer på något. Du kan jag be den att föreslå en lista med potentiella komplikationer för den aktuella situationen. Det är inte säkert att jag använder någon av dem, men de kan ge mig en idé som jag kan bygga på.

Ett annat område är att hitta luckorna. Det är en bra granskare och korrläsare. Och det skulle många rollspelsprodukter idag behöva mer av. Den kan t.ex. hitta två mekanismer som har ett för stort överlapp. På det sättet hjälper den skribenten (speciellt mig) med "kill your darlings" och därmed att skapa mer koncentrerade och rena lösningar. Höja kvalitén.

Den är bra på att kontrollera listor. Igår hade jag skrivit en lång rad Fylgja-djur som jag sedan bad den kontrollera mot nordisk mytologi, folktro, mitt regeldokument och mitt dokument om världen. Den hittade ett par felaktigheter och gav förslag på förändringar och utökningar. Verkligen värdefullt, det hade kostat mig enormt med tid att göra det själv (dvs jag hade aldrig gjort det) och jag skulle aldrig ha fått någon annan att göra det. Visst, en perfekt mänsklig medskribent hade säkert gjort det bättre om hen fått mycket tid på sig, men jag har inte tillgång till någon sådan och kommer antagligen aldrig att ha det. Dessutom kunde jag be ChatGPT att göra det flera gånger med olika vinklingar, den tröttnar aldrig. Och jag fick svaren direkt medan jag fortfarande hade det jag skrivit aktuellt i minnet.

Det här är det användningsområdet som jag hoppas (och tror) rollspelsvärlden ska anamma mer eller mindre på en gång. Läste nyligen en WFRP bok från 2006 (Tome of Corruption: Secrets from the Realm of Chaos) och blev väldigt irriterad över hur ogenomtänkt den var och hur det inte hängde ihop (varken inom boken eller mot andra böcker). Hade man bollat den med en AI så hade kvalitén kunna förbättras enormt. Snacka om människo-slop.

Jag oroar mig över att bli lat, men har också börjat motverka det genom att exempelvis bli mer noggrann med språket, korrekturläsa och sånt.
Ja, det har jag märkt av. Det finns en klar risk att AI gör en dummare om man inte är vaken.

Att jag anstränger mig för att göra det när (och innan och efter) jag spelar rollspel, är meningsskapande och det vore synd om jag långsamt ansträngde mig allt mindre.
Sant, men jag ser hellre att spelandet är meningsskapande. Visst, göra gubbar kan ta fem timmar och spelaren får ett starkare band men jag kommer hellre igång och spelar inom fem minuter och låter spelet influera själva spelomgången medan vi spelar.

Det här tycker jag rollspel är svindåligt på. Ofta tippar spelmakaren över allt detta till spelgruppen eller, ännu sämre, spelledaren. Det gör att målgruppen för vår hobby minskar avsevärt. Ta bara hur svårt Dread var att sälja in till horror-fantaster.

Jag oroar mig också för att AI kommer ta över mänskliga aktiviteter och att dessa ”glöms bort” av människan, framförallt för min egen skull. Jag oroar mig över att bli lat, men har också börjat motverka det genom att exempelvis bli mer noggrann med språket, korrekturläsa och sånt.
Jag ser det som att jag jobbar på en högre nivå, mindre mikropill, mer big picture.

Ett annat område är att hitta luckorna. Det är en bra granskare och korrläsare. Och det skulle många rollspelsprodukter idag behöva mer av. Den kan t.ex. hitta två mekanismer som har ett för stort överlapp. På det sättet hjälper den skribenten (speciellt mig) med "kill your darlings" och därmed att skapa mer koncentrerade och rena lösningar. Höja kvalitén.

Den är bra på att kontrollera listor. Igår hade jag skrivit en lång rad Fylgja-djur som jag sedan bad den kontrollera mot nordisk mytologi, folktro, mitt regeldokument och mitt dokument om världen. Den hittade ett par felaktigheter och gav förslag på förändringar och utökningar. Verkligen värdefullt, det hade kostat mig enormt med tid att göra det själv (dvs jag hade aldrig gjort det) och jag skulle aldrig ha fått någon annan att göra det. Visst, en perfekt mänsklig medskribent hade säkert gjort det bättre om hen fått mycket tid på sig, men jag har inte tillgång till någon sådan och kommer antagligen aldrig att ha det. Dessutom kunde jag be ChatGPT att göra det flera gånger med olika vinklingar, den tröttnar aldrig. Och jag fick svaren direkt medan jag fortfarande hade det jag skrivit aktuellt i minnet.

Det här är det användningsområdet som jag hoppas (och tror) rollspelsvärlden ska anamma mer eller mindre på en gång. Läste nyligen en WFRP bok från 2006 (Tome of Corruption: Secrets from the Realm of Chaos) och blev väldigt irriterad över hur ogenomtänkt den var och hur det inte hängde ihop (varken inom boken eller mot andra böcker). Hade man bollat den med en AI så hade kvalitén kunna förbättras enormt. Snacka om människo-slop.
Japp. Jag vet författare som säger att ChatGPT är den bästa redaktör hon haft.

Jag brukar tex när jag gör en kampanjarc börja med att skriva en kort synopsis, be den expandera den, och sedan fråga vad den tycker om den. Då kan den tex säga att den är väldigt linjär, eller att det i ett skede saknas något som egentligen motiverar karaktärerna att fortsätta, eller att något är oklart. Ibland har den fel, men det tvingar mig att tänka genom det.

Hur minskar du risken för fel genom halucination? Särskilt om man kollar mot mytologiska och historiska källor, som ofta är ofullständiga, och där frestelsen för AI att "fylla i luckorna" måste vara stark.

Hur minskar du risken för fel genom halucination? Särskilt om man kollar mot mytologiska och historiska källor, som ofta är ofullständiga, och där frestelsen för AI att "fylla i luckorna" måste vara stark.

Flera saker här.

1. AI'n hallucinerar inte alls lika mycket numera som tidigare. Jag vet inte om jag sett ChatGPT 5.2 thinking hallucinera en enda gång, varken på jobbet eller hemma. Men det kan även bero på...

2. Det går att konfigurera den på ett sätt som gör att den hallucinerar mindre. Jag använder aldrig den vanliga chatten (för mitt rollspelsprojekt) utan antingen en egen GPT som jag satt upp med tydliga instruktioner eller ett projekt där jag gjort det samma. På jobbet är jag stenhård på detta och har instruktionerna som säger åt den att bara använda pålitliga källor, lista alla källorna i svaret, ge referenser och alltid meddela mig om det finns tveksamheter i svaret (vilket den är duktig på att göra). I mitt rollspelsprojekt är jag mindre noggrann eftersom....

3. Det endast är löst baserat på nordisk mytologi. Det utspelar sig långt efter Ragnarök så världen är förändrad och den var inte identisk med mytologins Midgård ens före Ragnarök. Så jag vill egentligen att den ska hallucinera och tänka fritt, för det gör jag också :) Mytologin är bara en inspirationskälla, inte en sanning, i det här fallet.

Sant, men jag ser hellre att spelandet är meningsskapande. Visst, göra gubbar kan ta fem timmar och spelaren får ett starkare band men jag kommer hellre igång och spelar inom fem minuter och låter spelet influera själva spelomgången medan vi spelar.

Det här tycker jag rollspel är svindåligt på. Ofta tippar spelmakaren över allt detta till spelgruppen eller, ännu sämre, spelledaren. Det gör att målgruppen för vår hobby minskar avsevärt. Ta bara hur svårt Dread var att sälja in till horror-fantaster.
Ja, men att designa spel utifrån den preferensen tycker jag också är meningsskapande. Det ligger ju väldigt mycket intellektuellt arbete bakom dina principer till exempel. Jag tror att den processen är meningsfull för dig och den är inspirerande och meningsfull för mig. Min oro ligger i att vi förlorar sådana processer och låter GenAI generera dem istället. Jag kan också tycka att det är meningsfullt att hantera spel med luckor, husregla och fylla i hål i världen. Det kan ibland locka att låta AI lösa det, men det skapar mer mening för mig att hitta på själv, alternativt tillsammans med spelgruppen.

Jag försöker vara noga med att skriva utifrån mig själv här. Jag har ingen anledning att misstro folk som skriver att de använder GenAI på ett meningsfullt sätt, men jag använder det väldigt sällan.

Jag sätter den på att alltid tänka mycket, och ber den redovisa källor. Det löser problemet.

Back