Hur tror/hoppas/fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

När spelarna är på flykt från lagen och sticker in i första bästa hus, så är det rätt coolt att faktiskt ha folk med personlighet, bakgrund och sammanhang där.
Du känner till kvantresen, the Quantum Ogre? Det är när spelarna har tre korridorer att välja mellan, men du har bara preppat ett enda rum för dem att besöka, och där bor det en rese. Var ligger hans rum? Det vet man inte förrän spelarna väljer en av de tre korridorerna.

Jag tänker mig en tråd med mer eller mindre väl underbyggda spaningar om hur AI kommer påverka rollspelshobbyn från nu och in i den oöverskådliga framtiden.

Besvara en eller flera av tre frågor:
- Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur hoppas du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Antagligen är vissa spaningar vad somliga hoppas på och andra fruktar. Ni behöver inte hoppa på varandra för det, utan jag (och antagligen moderatorerna som nog kommer följa tråden noga) hoppas att vi kan hålla god ton.
1) Som det är nu,möjliggör för spelare och sl att göra bilder på rp, slp, miljöer och settings samt kartor av olika typer. Som en som mått fysiskt dåligt under alla bildlektioner i grundskolan pga av min totala otalang för att rita så är detta helt fantastiskt. Tar en snygg ai-bild över en ful handritad varje gång. Möjligheten att välja allt från realistiskt till seriefigurer, blyertskettch osv är ett medel i sig för den känslan man vill förmedla. Summa sumarum, mer och snyggare bilder och kartor till hemmaskapat material

2) Hoppas på att personligt anpassade ai´n kan göra det lätt för användare att sömlöst att anteckna och katalogisera info som delges, utan att detta påverkar flowet och interaktionen vid spelbordet, samt att automatiskt plocka fram relevant info vid behov (som i, det här har du glömt av men din rp minns det)

3) Att, som många andra har nämnt, att det saknas originalitet ,känsla och djup och mest blir ommixningar av sådant som redan finns . Fast å andra sidan tycker jag en att övervägande del av människoskapat material också lider av detta.

En sak jag gillat med ChatGPT och liknande verktyg är att den kan ta det jag skrivit och sedan ge mig en lång lista på förslag på vad jag skulle kunna ändra eller förbättra. Majoriteten av förslagen förkastar jag, men det uppstår verkliga guldkorn ibland som jag sedan återigen kan bygga vidare på. Precis som att bolla med en bra medkreatör.

Om man skulle kunna få AI'n att lyssna och anteckna spelmötet så skulle man sedan efter spelmötet kunna be den sammanställa det och komma med förslag på nya intriger och tråda baserat på det som hände. Om man sedan bollade dessa med AI'n ett par gånger så skulle man ha en otroligt bra startpunkt till nästa spelmöte. Det skulle säkert redan gå att göra idag, men det kräver lite för mycket arbete än så länge för att jag ska orka med det.

Då blir man inte lika ensam i SL-rollen mellan speltillfällena. Man har en medhjälpare att bolla sina idéer med. Det är just loopen eller bollandet som jag ser som den stora styrkan med verktygen idag.

Back