Hur tror/hoppas/fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Förvisso en del pengar, men frågan är ju vad ett verktyg skulle kosta att ta fram, och vad spelare skulle vara villiga att betala för att använda ett sådant verktyg för rollspel.

Om vi nu tar det som exempel.
Det har jag ingen aning om, men hoppas att det kostar mer än så.

Jag tänker mig en tråd med mer eller mindre väl underbyggda spaningar om hur AI kommer påverka rollspelshobbyn från nu och in i den oöverskådliga framtiden.

Besvara en eller flera av tre frågor:
- Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur hoppas du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?

Antagligen är vissa spaningar vad somliga hoppas på och andra fruktar. Ni behöver inte hoppa på varandra för det, utan jag (och antagligen moderatorerna som nog kommer följa tråden noga) hoppas att vi kan hålla god ton.
Tror

Det kommer att göra det möjligt för fler att göra stuff med professionell, eller åtminstone tillräckligt professionell för att tas på allvar, nivå.

Det är ett verktyg som gör folk mer produktiva.

Ganska proffsiga bilder blir tillgängliga för alla. Inte bara för produkter, utan vid spelbordet. Karaktärer, NPCs, platser...

Det är lätt att få bättre beskrivningar på tex karaktärer. Skriv ett kortfattat koncept, be AIn expandera, justera, bolla fram och tillbaka några gånger, och man har en mycket fylligare karaktär än vad man fått annars.

Man kan göra en produkt som om man hade ett helt team, fast man är ett enmansprojekt. Jag har AI som skribent, redaktör, iluustratör, korr och HTML-guru, och bidrar själv som ledning, design, koncept, skribent, korr och redaktör. Det är svårt att få den entusiasmen kring ett hobbyprojekt om man ska jobba med människor. AIn tappar dessutom inte sugen om man säger "Det är kasst, gör om" för thugonde gången efter att man gett den en kass instruktion, det gör människor.

Till viss del ersätta slagningar i regelböcker. "Hur mycket väger ett arbalest?" "13 BEP". "Vilka färdigheter har en typisk fiskare?". Sånt.

Större "attention span". Ett stort problem just nu är att den inte kommer ihåg allt man skrivit, så när man märker att den börjar glömma saker så behöver man säga "Nu glömmer du, läs på om X igen.". Att automatiskt få allt kollat så att det inte finns motsägelser hade varit fantastiskt.

Bidrar med kreativiteten. Att ge den ett koncept på kanske en halv sida, och be den expandera det, ger en massa användbara detaljer som man kan spinna vidare på. Genom att pingponga lite så, så får man en mycket rikare värld/scenario/karaktär.

Hoppas

Det kommer att ta bort en hel del av vinstintresset, och sätta skapargläden i fokus.

Genom att sänka tröskeln så blir det lättare att chansa på smala/udda produkter, istället för bara "ytterligare en standardfantasy".

Nya typer av produkter. Idag är nästan allt "designat som bok". Jag gör mitt spel som en navigerbar website, med hjälp av (bland annat) AI, där man kan dels lätt hitta saker, dels kan kollapsa på rubriknivå för att tex hålla fokus på det som sker just nu.

AI som "co-pilot". Jag skulle älska att ha en AI på sidan av som lyssnade på spelet via mic, och löpande plockade fram saker man kan ha nytta av. Rätt tabell, beskrivning för en NPC, kom med förslag ("Handlaren de talar med har en affär med hon sam har butiken bredvid?") som man kan välja att använda eller ignorera.

Att den kan göra större arbetsuppgifter i ett svep. Nu måste man bryta ner det i småbitar, och låta den göra typ en sida åt gången, annars trasslar den bort sig.

Fruktar

En splittring av hobbyn, där hardcore carbon supremacists totalvägrar moderna hjälpmedel, och hardcore pro-AI-företag gör allt med AI. Jag tror på en medelväg, där AI inte begränsas, men inte heller är obligatorisk, ett verktyg bland alla andra. Jag älskar min vinkelslip och använder ofta den istället för fil, men jag slår inte i spik med den.

Att felaktiga uppfattningar om hur AI funkar ska påverka sådant som tex upphovsrätt.

Att kommersiella produkter tappar "hjärtat", för att man sparar in den mänskliga delen i hantverket.

Att vem som gjort ett verk blir viktigare än verket själv.

Att man börjar med AI-spelledare. Sorry, men jag tror inte på AI där.

Nu är ju hela tråden som upplagd för att man ska göra en Ines Uusmann, men så är det ju alltid när det ska sias om framtida teknikanvändning.

1. Liksom många andra tror jag att den där bubblan med generativ AI kommer att spricka när de billiga tjänsterna som alla har tillgång till drabbas av oundviklig enshitification, men tills det sker kommer bruset bara att bli värre och mer ogenomträngligt. Rollspelsmarknaden är förhoppningsvis tillräckligt liten för att förskonas från att översvämmas av massproducerade AI-produkter, men man vet ju aldrig. Frågan här är väl egentligen hur de som har råd att fortsätta använda de generativa tjänsterna (alltså de stora utgivarna) kommer att agera, mer än vad engagerade entusiaster ska göra när det blir för dyrt att prompta fram en battlemap till sitt nya spexiga äventyr.
Som verktyg i övrigt är ju AI som sagt redan integrerat i all möjlig mjukvara på olika sätt som knappt märks, men rättstavning och informationssökning är ju inte så spektakulära saker att spekulera kring, och lär väl förhoppningsvis påverka rollspelshobbyn ungefär på samma sätt som när ordbehandlings-, bildbehandlings- och desktop publishing-program blev enkelt för glada amatörer att få tillgång till; de som redan knåpade ihop roliga grejor fick vassare verktyg för att kunna knåpa ihop roliga grejor. Fan, jag fick ju en smärre chock när jag öppnade Notepad på jobbdatorn och märkte att till med det fått en bunt AI-tillägg.

2. Som någon var inne på så hoppas även jag på ökad tillgänglighet; egentligen bara som en förlängning av samma utveckling som att Internet gjort att du kan sitta och diskutera detaljerna i din rollspelskampanj med en annan SL från en annan världsdel. AI har ju tagit maskinöversättning till en ny nivå, så det kommer ju i sin tur gnaga ned språkbarriärerna. Att ha möjligheten att kunna ta del av exempelvis Japans (enligt uppgift) enorma flora av Call of Cthulhu-material som gissningsvis aldrig lär översättas för en internationell publik får det ju att vattnas i munnen - och ska man vara extremt optimistisk så får det följdeffekten att det byggs upp en utsocknes efterfrågan på de här prylarna som förlagen sedan tillgodoser...

3. ... Eller så skiter förlagen i att göra det eftersom det är mer vinstgivande att bara släppa grejor på originalspråk, låta utländska fans köpa det och själva lägga resurser på att göra texten förståelig på sitt eget språk. Vilket kanske visserligen är bättre än att förlagen själva bara kör sina egna texter genom en halvkackig AI-översättare och släpper det som sin officiella översättning.

Som bonusmardrömsscenario: De stora spelarna översvämmar alla digitala marknadsplatser med maskingenererad sörja, de mindre utgivarna försvinner, och kvar finns i princip bara WotC som just släppt The Raven of elemental lofts, uppföljare nr 50-11. I egenskap av multidimensionell megakorporation har de så klart installerat någon variant av Palantir på SL:s telefon, som kommer att larma och aktivera deras Rules Lawyer AI som rättar er så fort ni råkar feltolka någon paragraf från Dungeon Player's Handguide nr. 97 och samtidigt passar på att påminna er om att Wizards är allierade med Fria Ligan i kriget mot Chaosium. Wizards har alltid varit i krig mot Chaosium.

Det har jag ingen aning om, men hoppas att det kostar mer än så.
Jo. Det enda exemplet jag har är när VGR tecknade ett nytt avtal med Microsoft i somras. Då ökade priset en del, delvis för att Copilot ingick där.
Men frågan är ju vad spelare skulle vara beredda att betala för att använda en AI för/i spel.

En sak till jag hoppas:

Att AI kan ta sig an större uppgifter i fler steg. Typ: "Här är en kort beskrivning av staden X. <beskrivning>. Beskriv staden, dess geografi och förutsättningar, samt alla personer i staden, deras namn, yrken, relationer, personligheter, utseenden, historia osv. Gör en indexerad och logiskt organiserad website av alltihop."

Det skulle kunna göra en otroligt "fyllig" värld, där allt har en beskrivning. Klicka på ett hus, få reda på vilka som bor där, de viktigaste sakerna om dem, deras relationer till andra.

Naturligtvis kräver det att den kan inte bara göra en så stor uppgift, det kräver också att den kan relatera till spelvärlden som helhet.

Vi är inte där än, men det kommer.

Utan AI hade jag inte haft ett dedikerat Hindenburg-system till Foundry då jag inte prioriterat att lägga tid på att först lära mig koda och sen lägga tid på att koda.

Jag tror liksom @mrund (som jag tolkar det du skriver) att det är skillnad på om jag ska rodda en kampanj i slutet sammanhang och vill ha vtt-stöd och ett gäng handouts,slp-porträtt osv än om jag gör det för att kränga det.

Rena hobbyentusiaster som mig får möjligheter som jag annars inte haft - alternativet att köpa illustrationer och betala någon för att koda ihop systemet till Foundry för något som kanske inte ens blir spel av finns inte.

Finns en del AI-slop på drivethru…men herregud vad mycket dåligt människoskapat skit det finns där.

Som en SL som gärna använder bilder för handouts, SLP-porträtt och liknande för privat spel kan jag bara säga att min erfarenhet är att det blivit betydligt svårare att hitta bilder och material att låna från nätet. Det fanns och finns ju hur mycket bra foton och teckningar som helst på nätet men nu när allt drunknar i en syndaflod av AI-slop blir det mycket besvärligare och mer tidsödande att vaska fram dem bland skulorna.

Som en SL som gärna använder bilder för handouts, SLP-porträtt och liknande för privat spel kan jag bara säga att min erfarenhet är att det blivit betydligt svårare att hitta bilder och material att låna från nätet. Det fanns och finns ju hur mycket bra foton och teckningar som helst på nätet men nu när allt drunknar i en syndaflod av AI-slop blir det mycket besvärligare och mer tidsödande att vaska fram dem bland skulorna.
Det är mycket lättare att skapa bilden du vill ha med AI.
Och att "låna" bilder från nätet ger ju inte några pengar till skaparen, jag har gjort precis så tidigare

ps. är det ett problem det att är just AI-skapade? för det finns ju mängder med dåliga bilder som inte är AI-skapade. (frågar av intresse, inte menat att låta dryg)

Det skulle kunna göra en otroligt "fyllig" värld, där allt har en beskrivning. Klicka på ett hus, få reda på vilka som bor där, de viktigaste sakerna om dem, deras relationer till andra.
Det finns så olika spelstilar. Vi ägnade ett par timmar av gårdagens sittning åt att sällskapet knallade runt i en småstad. Spelarna var helt ointresserade av att knacka på i slumpmässiga hus. De hade bara tre punkter på dagordningen:
  • Skaffa reservdelar och verkstadsstöd till sitt havererade rymdskepp
  • Hitta någonstans att bo medan reparationerna pågår
  • I en rollpersons fall, skaffa tung beväpning som försvar mot hans många upplevda fiender
Jag tror aldrig de kommer att märka hur pass fyllig den här småstadens beskrivning egentligen är. För de är så inriktade på att lösa vissa problem, och de väntar sig att det kommer att dyka upp ett eller annat fall som de kan utreda. Om vi ägnade en hel sittning åt att bara strosa runt och uppleva världen, utan någon märkbar dramaturgi, så skulle de undra om jag hade fått en stroke. De skulle uppfatta det som en film utan handling eller huvudpersoner, tror jag.

Kortsiktigt har vi de uppenbara sakerna som AI-bilder på rollpersoner utifrån beskrivningen, AI-konst för omslag på fanprodukter, och AI-support på textanalys och regelfrågor. På bara något längre sikt kommer vi att få tillräckligt bra AI för textrollspel för en person (eller talat, för all del). Det är en bra bit längre bort med något som kan ersätta en spelledare i en komplicerad ljudmiljö med många personer, men det kommer att hända - bara åtskilliga år bort snarare än något enstaka. Den första specifikt nischade till det kommer till D&D, där både pengarna och spelledarbristen är störst och där det är enklast att spelleda. Det innebär i sin tur ett helt nytt sätt att konstruera scenarion på, där man ger en AI ett informationsblock.

Jag skulle gissa att vi får en tydligare uppdelning mellan att träffas socialt och spela med varandra (som då också blir högstatusaktiviteten), och olika sorters skärm-rollspelande med AI.

(En helt annan aspekt är vad man kan göra inuti samtida rollspel. Redan nu måste SL anta att rollpersoner i ett samtida spel bara kan kon kolla upp Wikipedia efter rena fakta och googla efter folk - mycket snart om inte redan måste man ta höjd för "jag frågar en AI hur man gör det här".)

Last edited:
Att AI kan ta sig an större uppgifter i fler steg. Typ: "Här är en kort beskrivning av staden X. <beskrivning>. Beskriv staden, dess geografi och förutsättningar, samt alla personer i staden, deras namn, yrken, relationer, personligheter, utseenden, historia osv. Gör en indexerad och logiskt organiserad website av alltihop."

Mycket, mycket snart - säkert saker som redan är i utveckling - kommer vi att få datorspel som designats på det viset.

Tänk dig en Open World som inte bara genereras procedurellt, utan där folk i spelet beter sig på funktionella vis för att de är AI-drivna? Det kan bli helt fantastiskt!

Det är mycket lättare att skapa bilden du vill ha med AI.
Och att "låna" bilder från nätet ger ju inte några pengar till skaparen, jag har gjort precis så tidigare

Nej, talar vi upphovsrättsmässigt osv så är det ju likvärdigt att knycka en bild och att autogenerera ett plagiat. Men vi pratar ju om saker man använder för eget bruk. Skulle jag sälja något skulle jag förstås inte använda mig av lånade bilder till det (utom efter överenskommelse osv osv).

ps. är det ett problem det att är just AI-skapade? för det finns ju mängder med dåliga bilder som inte är AI-skapade. (frågar av intresse, inte menat att låta dryg)

Ja, AI-genererade bilder är bokstavligen motbjudande för mig (som för många andra). De är fula och creepy och gör mig deprimerad bara av att se. Inga bilder är bättre än AI-bilder.

Jo, en grej till. Det är mycket snack om AI-spelledare, men jag tror vi kommer se många olika varianter av AI-spelgrupper. Skulle säga att det är den logiska fortsättningen på solospeltrenden.
Mycket nära redan - jämför med hur vi i dagarna fick AI-forum bara för bottar, där de kan prata med varandra.

Nej, talar vi upphovsrättsmässigt osv så är det ju likvärdigt att knycka en bild och att autogenerera ett plagiat. Men vi pratar ju om saker man använder för eget bruk. Skulle jag sälja något skulle jag förstås inte använda mig av lånade bilder till det (utom efter överenskommelse osv osv).

Ja, AI-genererade bilder är bokstavligen motbjudande för mig (som för många andra). De är fula och creepy och gör mig deprimerad bara av att se. Inga bilder är bättre än AI-bilder.
då fattar jag, håller inte med om det avslutande men fattar och inser att vidare diskussion inte kommer leda någonstans

Kanske kommer LLM:er att kunna skriva korta, starkt formelartade genreromaner -- sämre westerns, deckare, kärleksromaner -- kioskpocketar kort sagt.
Det har de kunnat ett bra tag redan. Har redan hunnit bli skandaler kring det. Än så länge måste man ha vettig mänsklig input till det först, som i vilken ordning man gör saker och beslut om tema och innehåll, men det gör det ändå hundra gånger snabbare.

Sedan håller jag inte alls med om att det finns en motsättning mellan att vara originell och att lyckas prestera något sammanhängande.

En sak till jag hoppas:

Naturligtvis kräver det att den kan inte bara göra en så stor uppgift, det kräver också att den kan relatera till spelvärlden som helhet.

Vi är inte där än, men det kommer.
För mig faller det inom kategorin "Ai-hot". Oavsett om kvalitén kommer att öka så är det själva konceptet att skapa 100-tals sidor spelvärld med några knapptryckningar som skrämmer mig. Men då blir det verkligen motiverat att kunna fråga Ai:n en massa saker om spelvärlden för det lär bli tufft att hålla ordning på det själv. (För egen del har jag alltmer vänt mig mot spel som är så korta och kärnfulla som möjligt)

Det du inte gillar är det arketypiska AI-bildutseendet man får om man inte siktar på något särskilt. Sedan mer än ett år tillbaka har AI varit kapabel att göra bilder som svårligen kan skiljas ens från förstklassiga konstnärers (om man jobbar litet på det och vet vad man gör i bildskapandet).

Det här testet kom upp på Scott Alexanders blogg, och är alltså mer än 15 månader gammalt, med en utveckling som gått snabbt framåt sedan dess. De flesta presterar bättre än 50%, men också långt ifrån perfekt.

Så en sak i framtiden, även för rollspel, är insikten om hur mycket det spelar roll vad den som rattar AI:n gör. Gör man inget jobb med input, får man det mest generiska och slentrianmässiga tillbaka också. Det här är ett hantverk som allt annat.

Back