Jag tänker mig en tråd med mer eller mindre väl underbyggda spaningar om hur AI kommer påverka rollspelshobbyn från nu och in i den oöverskådliga framtiden.
Besvara en eller flera av tre frågor:
- Hur tror du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur hoppas du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
- Hur fruktar du att AI kommer påverka rollspelshobbyn?
Antagligen är vissa spaningar vad somliga hoppas på och andra fruktar. Ni behöver inte hoppa på varandra för det, utan jag (och antagligen moderatorerna som nog kommer följa tråden noga) hoppas att vi kan hålla god ton.
Tror
Det kommer att göra det möjligt för fler att göra stuff med professionell, eller åtminstone tillräckligt professionell för att tas på allvar, nivå.
Det är ett verktyg som gör folk mer produktiva.
Ganska proffsiga bilder blir tillgängliga för alla. Inte bara för produkter, utan vid spelbordet. Karaktärer, NPCs, platser...
Det är lätt att få bättre beskrivningar på tex karaktärer. Skriv ett kortfattat koncept, be AIn expandera, justera, bolla fram och tillbaka några gånger, och man har en mycket fylligare karaktär än vad man fått annars.
Man kan göra en produkt som om man hade ett helt team, fast man är ett enmansprojekt. Jag har AI som skribent, redaktör, iluustratör, korr och HTML-guru, och bidrar själv som ledning, design, koncept, skribent, korr och redaktör. Det är svårt att få den entusiasmen kring ett hobbyprojekt om man ska jobba med människor. AIn tappar dessutom inte sugen om man säger "Det är kasst, gör om" för thugonde gången efter att man gett den en kass instruktion, det gör människor.
Till viss del ersätta slagningar i regelböcker. "Hur mycket väger ett arbalest?" "13 BEP". "Vilka färdigheter har en typisk fiskare?". Sånt.
Större "attention span". Ett stort problem just nu är att den inte kommer ihåg allt man skrivit, så när man märker att den börjar glömma saker så behöver man säga "Nu glömmer du, läs på om X igen.". Att automatiskt få allt kollat så att det inte finns motsägelser hade varit fantastiskt.
Bidrar med kreativiteten. Att ge den ett koncept på kanske en halv sida, och be den expandera det, ger en massa användbara detaljer som man kan spinna vidare på. Genom att pingponga lite så, så får man en mycket rikare värld/scenario/karaktär.
Hoppas
Det kommer att ta bort en hel del av vinstintresset, och sätta skapargläden i fokus.
Genom att sänka tröskeln så blir det lättare att chansa på smala/udda produkter, istället för bara "ytterligare en standardfantasy".
Nya typer av produkter. Idag är nästan allt "designat som bok". Jag gör mitt spel som en navigerbar website, med hjälp av (bland annat) AI, där man kan dels lätt hitta saker, dels kan kollapsa på rubriknivå för att tex hålla fokus på det som sker just nu.
AI som "co-pilot". Jag skulle älska att ha en AI på sidan av som lyssnade på spelet via mic, och löpande plockade fram saker man kan ha nytta av. Rätt tabell, beskrivning för en NPC, kom med förslag ("Handlaren de talar med har en affär med hon sam har butiken bredvid?") som man kan välja att använda eller ignorera.
Att den kan göra större arbetsuppgifter i ett svep. Nu måste man bryta ner det i småbitar, och låta den göra typ en sida åt gången, annars trasslar den bort sig.
Fruktar
En splittring av hobbyn, där hardcore carbon supremacists totalvägrar moderna hjälpmedel, och hardcore pro-AI-företag gör allt med AI. Jag tror på en medelväg, där AI inte begränsas, men inte heller är obligatorisk, ett verktyg bland alla andra. Jag älskar min vinkelslip och använder ofta den istället för fil, men jag slår inte i spik med den.
Att felaktiga uppfattningar om hur AI funkar ska påverka sådant som tex upphovsrätt.
Att kommersiella produkter tappar "hjärtat", för att man sparar in den mänskliga delen i hantverket.
Att vem som gjort ett verk blir viktigare än verket själv.
Att man börjar med AI-spelledare. Sorry, men jag tror inte på AI där.