Hur teatralisk är du i ditt spelledande

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Egentligen tycker jag inte det krävs så mycket för att göra distinkta röster/personligheter. Man kan nå långt med ganska små medel… Jag jobbar sällan med dialekter eller så, utan kanske mer med tonläge (lågt/högt), flås, att SLP:er är hesa, growlar tyst, pratar fort eller långsamt, artikulerar väl eller inte, brusa upp lätt och ha svårt att sänka volymen, tar pauser mitt i meningar… Gärna tillsammans med då tillhörande kroppsspråk (framåt/bakåtlutad, avslappnad/spänd, stressad/lugn, leende/sur. Vilken del av kroppen leder man med – pannan, näsan, magen?
Ja, det där ingår förstås i att göra röster och dialekter. Det är ofta någon SLP får läspa, prata med basröst, ha mysko ordval och sådär för att särskilja dem från varandra.

Spelar vi fysiskt använder jag gärna musik, med teman och planerad eskalering i låtarnas intensitet. Men det är viktigare att ha någon sorts soundscape, en ljudmatta med naturliga ljud där man är. Sitter RP på en fin restaurang kör jag på någonting i stil med det. Samma sak med ljud från skogen i natten. Det är galet mycket stämning i det där. Klart viktigare än musik, även om det blir bäst när man kombinerar dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag använder mig av röster och manér. Därmed inte sagt att jag är bra på det. Gillar att ha intromusik som signalerar att nu börjar det roliga. Använder bakgrundsmusik ibland men upplever att det lätt blir distraherande. Ljudeffekter tycker jag går emot konceptet om theater of the mind. Levande ljus känns mest sövande och opraktiskt. Handouts tycker jag är trevligt, men det är inte ofta jag tar mig tid att göra sådana. Använder aldrig annan rekvisita. Så summa summarum, inte särskilt teatralisk.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Ja som frågan lyder hur mycket theatrics använder du dig av . Använder du dig av olika röster , outfits , musik , ljudeffekter , fysiska jump scares vid bordet , levande ljus , ljuseffekter mm mm ?
Olika röster : Ja, men det är inte alltid lätt att komma ihåg en röst till nästa spelpass.

Olika mannerissmer: Ja

Levande ljus: Har hänt, specifikt när det är skräckrollspel eller passande för handlingen.

Musik: Alltid

Outfits: Bara haft med mig till spelarna på konvent. Gör det lätt att komma in i rollen för spelarna och enkelt för mig att se vem som är vem (speciellt när det är 10+ spelare man spelleder).

Jump scares vid bordet: Någon enstaka gång.

Rekvisita: Handouts som ska se äkta ut använder jag ofta, men jag antar ni menar annat här. Det har hänt om jag har lämplig prop liggande hemma. Tror aldrig jag ansträngt mig att bygga något eller köpa specifikt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag kom på att jag använt ljuseffekter också när vi körde Call of Cthulhu. Varje gång Mi-Go var i närheten gjorde jag ljuset skumt grönt med fjärrkontrollen till den färskiftande lampan.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Överlag är jag inte särskilt teatralisk alls.
  • olika röster - ibland, men jag är rätt dålig på det och lyckas sällan vara konsekvent med hur en viss karaktär låter
  • outfits - nej
  • musik - ja vanligtvis
  • handouts / props - ibland
  • ljudeffekter - nej
  • fysiska jump scares vid bordet - nej
  • levande ljus - nej, för 15-20 år sen, men nuförtiden riskerar folk somna om det är för dåligt ljus
  • ljuseffekter - nej
  • mm - ibland, rakryggad, hopsjunken, nervösa rörelser, osv
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Olika röster: Nja. Inte direkt "röster". Men definitivt tydliga personligheter och karaktärsdrag, som högdragen, aggressiv, berusad.
Outfits: Nej. Fast vi spelade Kutulu för ett par veckor sedan och då hade några av spelarna, på eget initiativ, klätt sig lite 20-tal.
Musik: Absolut. Alltid. Både jag och övriga SL i min grupp gör gärna spellistor och anpassar soundtracket. Det är supereffektivt. Förr i tiden, när man la på en film-cd som "Gladiator" kunde det bli rätt kasst när RP vandrar i bergen till suggestiv, stillsam intro-musik i förstaspåret som efter 10 minuter övergår i dramatiska "The Battle" och nån spelare skämtar "vad händer nu?". Men idag, med telefonen nära till hands och egen spellista funkar det perfekt. Exempel, när vi spelade "De försvunna soldaterna" till Kutulu och RP stiger på tåget för att färdas norrut, och The Thing-musiken går igång - bland det mest stämningsfulla jag upplevt vid ett rollspelsbord.
Ljudeffekter: Nja. Nä. Jag har använt spöklikt mässande för demonscener, men faller ju mer under musik/soundtrack-rubriken.
Fysiska jump scares vid bordet: Det var länge sen nu. Men det har hänt, i yngre år, och har fungerat. Men nej, det funkar bättre att bygga en tät stämning, och för att återknyta till tidigare kommentar om telefon och spellista har det funkat väldigt effektivt att smyga på ett nytt spår, exempelvis gå från den jämna bakgrundsmusiken till mer upptempo-skräck från typ "Suspiria". Jobbar faktiskt delvis med just "jump scares" i mitt yrke och ett par i spelgruppen är kollegor, och skulle nog aldrig falla oss in att använda sådant i rollspel.
Levande ljus: Ja, ibland, men det hör mer till vardagen än specifik spelstämning. Något jag ändå skulle tänt, oavsett sysselsättning.
Ljuseffekter: Inget utstuderat avancerat, nej, men jag har ju dimmers i alla rum och det är väl en sorts stämningssättare.

Det jag använder flitigast som SL, och alltid får uppskattning för av spelarna, är bakgrundsbilder och illustrationer på tv:n. Jag förbereder nästan alltid ett "bildspel". Finns det snygga illustrationer i äventyrsboken eller regelboken använder jag dem, men ibland bildgooglar jag en egen bakgrund. Det "sparar tid" för beskrivningar och ger en omedelbar, tydlig vision av var vi befinner oss eller vad stämningen är. Det kan vara en landskapsbild över en öken, en djungel, eller en stjärnhimmel. Enkla grejer oftast, ibland mer detaljerade. Hittar RP brev och kartor händer det dock oftast att de fortfarande får fysiska papper att sitta och pilla med.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
  • olika röster - nja, det har nog hänt.
  • outfits - aldrig
  • musik - ja (men det brukar bli bråk om att vara dj)
  • ljudeffekter - ganska sällan
  • fysiska jump scares vid bordet - sällan
  • levande ljus - nej, men skulle vilja testa
  • ljuseffekter - nej
  • övrig gestaltning
    • det har hänt att jag visat vissa händelser med kroppsspråk (t.ex. när min RP sliter ut magnetremsan i ett kassettband på en fest när han tröttnade på att bli överröstad av musiken) eller för att som SL visa hur illa en gillrad fälla fungerade när RP´n fumlade.
    • för att introducera spelarna i Coriolis spelvärld så skapade jag en 30-slides Powerpoint, en motsvarande för spelvärldens maktspelare och ytterligare en för att beskriva rymdstationen Coriolis. Blev snyggt när vi drog upp det på projektor och till Coriolis OST´t i högtalarna.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
  • för att introducera spelarna i Coriolis spelvärld så skapade jag en 30-slides Powerpoint, en motsvarande för spelvärldens maktspelare och ytterligare en för att beskriva rymdstationen Coriolis. Blev snyggt när vi drog upp det på projektor och till Coriolis OST´t i högtalarna.
Den powerpointen skulle vara rolig att se :)

För övrigt kom jag på något annat teatraliskt vi gjort. Jag vet inte om det kan ses som rekvisita men spänningshöjande var det. Vi spelade en del skräckspel i en kompis förråd/källare. Det vade varit en barnmorskemottagning på 30-talet och en del riktig läskig utrustning fanns kvar, som undersökningsstolar med spännen och den hackade rännan i cementgolvet där blodet skulle rinna till golvbrunnen. Det behövdes inte ett bra äventyr, det var skitläskigt bara att gå ned där.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Den powerpointen skulle vara rolig att se :)

För övrigt kom jag på något annat teatraliskt vi gjort. Jag vet inte om det kan ses som rekvisita men spänningshöjande var det. Vi spelade en del skräckspel i en kompis förråd/källare. Det vade varit en barnmorskemottagning på 30-talet och en del riktig läskig utrustning fanns kvar, som undersökningsstolar med spännen och den hackade rännan i cementgolvet där blodet skulle rinna till golvbrunnen. Det behövdes inte ett bra äventyr, det var skitläskigt bara att gå ned där.
Powerpointen är alltså egentligen faktatexter i presentatörsläget som jag lagt passande bilder till från Coriolis-böckerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Använder du dig av olika röster , outfits , musik , ljudeffekter , fysiska jump scares vid bordet , levande ljus , ljuseffekter mm mm ?
Det har varierat sjukt mycket med olika grupper. Props använder jag ganska ofta, men i varierad komplexitet. I tidigare grupper har det också blivit en del fysiskt engagemang som att resa sig, att gestikulera olika för olika SLPs, och göra till rösten lätt i alla fall. Brukar undvika att göra allt för mycket röster, för jag är helt enkelt dålig på det. Men att höja/sänka röstvolym, viska, väsa, skrika, etc; sånt gör jag ganska mycket.

Musik, ja. Levande ljus, någon enstaka gång. Har även förekommit rökelse. Och när vi skulle spela Coriolis skaffade jag fram myntaté och dadlar bland annat, inspirerat av en resa till Tunisien.
 
Top