Hur teatralisk är du i ditt spelledande

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja som frågan lyder hur mycket theatrics använder du dig av . Använder du dig av olika röster , outfits , musik , ljudeffekter , fysiska jump scares vid bordet , levande ljus , ljuseffekter mm mm ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag har bara haft rekvisita ett par gånger men då har jag gått fullt ut med falska nattvarder med låtsas blod till Vampire och grejer. Men jag skriker och gör röster och hoppar runt och hela grejen! Förutom att det är kul ger det blyga spelare en ursäkt att testa, de kommer ändå inte göra bort sig mer än jag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Använder du dig av
  • olika röster - ja, åtminstone olika sätt att prata
  • outfits - nej
  • musik - ja, intromusik
  • ljudeffekter - nej
  • fysiska jump scares vid bordet - nej
  • levande ljus - inte generellt
  • ljuseffekter - nej
  • mm - kan gestalta med kroppen för att förtydliga någonting
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Olika röster : ja jag använder mig ofta av olika röster för olika slp's.

Olika mannerissmer: Olika slp har ofta olika beteenden för sig som att harkla sig ofta eller klia sig eller andas tungt , eller snora eller svära ofta osv .

Levande ljus: Det har hänt vid skräckrollspelande

Musik: generellt nej

Outfits: nej har inte provat detta än

Jump scares vid bordet: Ja det har hänt

Rekvisita: Ja jag hadde tex när jag gestaltade en vampyr ett glas med vin som jag sippade på medans hen pratade med spelarna .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Röster och gester. Har använt tabletop audio en del också. Pallar inte resten av programmet. Gillar verkligen tanken på musik, men det är 1) för mycket jobb och 2) jag har rätt begränsat arbetsminne varför det har känts som en sak för mycket att hålla redan de få gånger jag har kört med det.

Har dock med framgång lämnat över ljudeffekter och musik till en av spelarna. Hen är rätt bra på att sköta det själv, och så kan jag säga till hen saker som ”ge mig vind” eller ”stridsmusik” när jag tänker på det.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Ja som frågan lyder hur mycket theatrics använder du dig av . Använder du dig av olika röster , outfits , musik , ljudeffekter , fysiska jump scares vid bordet , levande ljus , ljuseffekter mm mm ?
Menar du som spelledare eller som spelare?

Jag kan säga att år av samberättande har förstört mig någorlunda, dels som "inlevare" men också som karaktärsgestaltare. Eftersom samberättarspelen ibland låter olika personer spela samma roller i olika scener är det rätt oschysst att dra till med alltför karaktäristiska stildrag, eftersom det tvingar någon annan försöka efterapa det. Det blir dessutom väldigt ansträngande att dels behöva spela sin roll, dels ta in vad andra säger och dels improvisera fram en bra handling.

Så egentligen gör jag så lite som möjligt av detta - särskilt eftersom det kommer att innebära att det snor fokus från andra saker jag tycker är mer viktigt - lyssna på de andra deltagarna och spinna vidare på deras påhitt. Kör jag mer linjära saker så kanske jag drar till med detta, men som jag skrev i början av inlägget: år av samberättande har gjort att jag inte längre tänker i de banorna.

Jag brukar dock använda min personlighetsdragsgenerator för att göra tillfälliga bipersoner mer framträdande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Ja som frågan lyder hur mycket theatrics använder du dig av . Använder du dig av olika röster , outfits , musik , ljudeffekter , fysiska jump scares vid bordet , levande ljus , ljuseffekter mm mm ?
Röster – absolut.
Outfits – generellt inte, men jag hade en gång en SL som aktivt uppmuntrade oss spelare att klä oss som våra rollpersoner. Det var ganska trevligt.
Musik – Tidigare rätt mycket, numera knappt alls. Jag kanske börjar bli gammal, men jag får allt svårare att fokusera på tal när det är musik bakom…
Ljudeffekter – Räknas slå i bordet?
Ljuseffekter – Njae.

Jag saknar rörelsemönster och ticks på listan – jag gillar att spela ut mina SLP:ers kroppshållning och rörelser. Det och röstanvändandet är nog mina främsta teatraliska vapen. Och så gillar jag handouts, typ utrivna tidningsartiklar och sådant. Men jag orkar sällan fixa så mycket som jag skulle vilja med sådant…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Jag använder mig av röster, det är något av det roligaste för mig då jag gillar att göra röster :) Och olika gester för olika SLP!

Outfits har aldrig förekommit

Musik använder jag mig mycket av, olika spellistor för olika tillfällen.

Jump scares har jag aldrig använt mig av. Inte ens tänkt tanken, men nu blev jag lite sugen på att testa!

Levande ljus använder jag mig nästan alltid av.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag brukar i alla fall försöka jobba med gester, minspel, kroppsspråk, tonlägen, osv. Om jag gör det bra eller inte är dock en annan femma.

Har aldrig kört med bakgrundsmusik, klä ut sig, eller liknande. Samt eventuella ljudeffekter har väl varit då jag själv gjort något ljud för att illustrera något.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade en sl ett tag som tog det teatraliska till en helt annan nivå men så var ju hen gammal teater estet , hen var Matt Mercer x infinity.

Vi spelade ett scenario och hen gestaltade en slp en kvinna som fått sina barn och sin make dödade och helt plötsligt börjar hen i egenskap av slp'n berätta den tragiska historien och plötsligt hör och ser vi hur hen gråter ja faktiskt storbölar
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag brukar sällan använda stora grejer, som rekvisita eller att flänga runt i rummet. Men kroppspråk är bra. Om en SLP är större än RP händer det att jag ställer mig upp för att markera det. Trötta personer spelas genom att de gäspar eller att jag lutar mig mot bordet med kinden i handen. Jag kan i ärlighetens namn inte ens minnas när jag senast använde mig av handouts utöver bilder på SLP eller en karta.

Men röster använder jag jätteofta. Tyvärr på rätt stereotyp nivå, men det gör det lätt att hålla isär alla SLP. Är en SLP glad och jovialisk blir det lätt att bre på med göteborgskan. Är någon lite efter och fattig åker småländskan fram. Är någon lite tystlåten och passivt aggressiv kan det bli norrländska. Tragiska individer har dragning åt gnällbältet. Och så vidare.

En skurk i den gamla år noll-kampanjen var baserad på Bert Karlsson (mutation: paddliknande) och pratade bred västgötska.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag kan tyvärr bara typ stockholmska (skurkar) och skånska (ålarens). Lite avis på @Khan .

Dunka näven i bordet, hoppa upp från min stol, växla röstomfång, lite sånt gör jag också ibland. Men jag ser väl mig inte direkt som en estradör-typ.

Handouts använder jag inte direkt iag, men i denna upplysta tid när vi kör på Discord slänger jag upp en bild i chatten ibland eller lägger den på Whitboard. Det är rätt najs att kunna göra det. Ett skrev jag ut NPC-porträtt rätt mycket, men det orkar jag inte längre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Samma sl mötte oss även vid dörren iförd cowboyhatt , jeans ,skjorta , boots när vi skulle spela western
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag kan tyvärr bara typ stockholmska (skurkar) och skånska (ålarens).

Handouts använder jag inte direkt iag, men i denna upplysta tid när vi kör på Discord slänger jag upp en bild i chatten ibland eller lägger den på Whitboard. Det är rätt najs att kunna göra det. Ett skrev jag ut NPC-porträtt rätt mycket, men det orkar jag inte längre.
Jag märker att jag ohyggligt ofta låter skurkar bli stockholmare när jag spelleder. Det har smittat av sig till när jag läser högt för mina barn. Numera är både Krösus Sork och hela skocken vargkusiner sliskiga söderkisar i min värld.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag märker att jag ohyggligt ofta låter skurkar bli stockholmare när jag spelleder. Det har smittat av sig till när jag läser högt för mina barn. Numera är både Krösus Sork och hela skocken vargkusiner sliskiga söderkisar i min värld.
Jag är bekant med detta fenomen. Great minds osv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Egentligen tycker jag inte det krävs så mycket för att göra distinkta röster/personligheter. Man kan nå långt med ganska små medel… Jag jobbar sällan med dialekter eller så, utan kanske mer med tonläge (lågt/högt), flås, att SLP:er är hesa, growlar tyst, pratar fort eller långsamt, artikulerar väl eller inte, brusa upp lätt och ha svårt att sänka volymen, tar pauser mitt i meningar… Gärna tillsammans med då tillhörande kroppsspråk (framåt/bakåtlutad, avslappnad/spänd, stressad/lugn, leende/sur. Vilken del av kroppen leder man med – pannan, näsan, magen?

Jag tror jag fått med mig en del sånt via amatörteater och en massa dramapedagogik-kurser och sånt. Rätt praktiskt, och kul.

I Agency har jag med det som en del av det man bör förbereda för SLP:er (eller kan slumpa). Jag har också börjat skriva in teatraliskheter i mina SLP-profiler till Rotsystem, t.ex. i min kommande kampanjmodul – här är ett exempel, SLP:erna till äventyret Ambassadören som försvann.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
* olika röster - nej det gör jag inte men jag lyssnar gärna på andra som använder sig av röster
* outfits - nej
* musik - ja, intromusik om jag spelleder
* ljudeffekter - nej, det känns meckigt
* fysiska jump scares vid bordet - nej
* levande ljus - ja absolut om jag spelledar samt om settingen tillåter det
* ljuseffekter - nej, det känns meckigt
* mm - kroppspråk är viktigt, man kan tolk in mycket genom att studera någons kroppsspråk.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
- olika röster
- olika dialekter, ibland olika språk
- musik
- ibland stämmninghöjande rekvisita såsom trämuggar osv
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
olika röster - Japp, det är ju det mest grundläggande man måste kunna som SL.
outfits - Delvis, vissa av mina djupare kampanjer använder vi kläder eller "artefakter" för att visa att vi är ingame
musik - Alltid, har snart 800 spellistor med rollspelsmusik på Spotify för alla olika scener och spel.
ljudeffekter - Jepp, jag använder Syrinscape, Tabletop Audio och A Soft Murmur när jag spelleder.
fysiska jump scares vid bordet - Ibland. Drämma handen i bordet när gruppen är på helspänn funkar i rätt situationer.
levande ljus - Japp, det är ett absolut måste.
ljuseffekter - Japp, jag har lampor jag kan ändra färg på med en fjärrkontroll eller app.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är för mig en ständig strävan om att hitta en balans för detta i prepptid framför allt. Jag är ständig SL en gång i veckan, och ibland två så jag hinner sällan med allt jag önskar, och nu har jag försörjningsstöd så jag kan inte köpa vissa saker jag skulle vilja ha.

Rekvisita som kartor, textpergament och bilder brukar jag ha i mitt egenskapade, och är det färdigt så använder jag det som följer med även om de brukar vara ganska dåligt gjorda. Nån annan rekvisita använder jag inte, men jag förbereder inför en kampanj som kommer ha mer inklusive ätbar rekvisita och kläder, men det är långt dit.

Stämningsljus står på inköpslistan (sådana man kan ändra färg på). Idealiskt skulle jag vilja ha paneler som kan få rörligt ljus så man kan simulera exempelvis hur ljuset rör sig när det silar ner genom trädtoppar i rörelse.

Bakgrundsljud har vi kört med ibland och bakgrundsmusik också. För min förra D&D 5E-kampanj var planen att jag skulle ha bakgrundsljud för platser men jag hann inte med det mellan spelmötena så det blev bara första mötet, där jag skapat värdshusbakgrund med blåsig utsida, blåsig marknadsplats och blåsig natur (med Ableton Lite Live 9, så varje distinkt ljud har sitt eget spår och ljuden kommer från freesound och soundsnap).
Jag har också förberett en ljudbank för strid i Shadowrun, där jag kan trigga rollpersonernas och fiendernas ljud.
Idealiskt vill jag ha bakgrundsljud.

När det gäller röster så har jag prövat av och till. I dagsläget kan jag inte göra alla slp unika med egna röster, och jag har också märkt att spelarna inte upptäcker om jag spelar mer naturligt eller subtilt. Så istället får vissa slp kanske en viss röst och sätt att prata på. På samma sätt så måste det vara yvigt gestikulerande om spelarna ska märka det.

Jump scare. En gång, i Tarotikum för väääääldigt länge sedan.
 
Top