Hur stor var Tolkien i Sverige före filmerna?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
När jag läste Sagan om ringen för första gången i högstadiet i slutet av 80-talet, kände jag ingen vuxen (eller jämnårig för den delen) som läst dem. Med undantag av min svenskalärare Marianne Eskner. Och Danmarks drottning, men henne kände jag i ärlighetens namn inte.

Mitt intryck var att vuxna på sin höjd kände till böckerna, men knappast kunde nämna nån huvudperson, än mindre redogöra för handlingen. Ofta hade folk noll koll.

Sedan filmerna kom ut, och sedemera blivit en jultradition i många familjer, upplever jag att Sagan om Ringen är allmän kunskap. Nästan alla vet, i breda drag, vad storyn är och kan nämna några rollfigurer.

Jag är såklart medveten om att mina upplevelser enbart är baserade på min uppväxt (kulturell arbetarklass, ekonomisk underklass) och människorna jag stötte på där.

Så min fråga är, hur stor var egentligen Tolkien i Sverige före filmerna?
Jag växte upp i övre medelklass på 90-talet (född 1985). Min mor hade ett ex av trilogin köpt på 70-talet men vad jag vet hade hon aldrig läst mer än några sidor för att den var ”vedervärdig”. Alla i min ålder som var intresserade av något så när nördiga saker hade koll på den, men var sällan vidare imponerade. Nu är jag generellt inget fan av fantasylitteratur, men mitt intryck var att även de som var det tyckte SoR var ett sömnpiller i stora drag.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Det borde gjorts en movie tie-in till filmerna av typ Alan Dean Foster.
Ok, ta det lugnt, jag hittar ut själv.
 
Top