Hur stor var Tolkien i Sverige före filmerna?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Nu när jag tänker efter så var det ju ett himla stort buzz om Tolkien redan innan första filmen kom, det var ju väldigt många som var sjukt hypeade att filmerna skulle komma. Vilket ju sen ledde till de monstruösa köandena som skedde till bion, där folk tältade utanför för att få se filmen på premiären. Eftersom det skedde redan innan filmerna kommit måste det ju ha funnits en ganska stor allmänbildning redan innan filmerna om Tolkien, no?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu när jag tänker efter så var det ju ett himla stort buzz om Tolkien redan innan första filmen kom, det var ju väldigt många som var sjukt hypeade att filmerna skulle komma. Vilket ju sen ledde till de monstruösa köandena som skedde till bion, där folk tältade utanför för att få se filmen på premiären. Eftersom det skedde redan innan filmerna kommit måste det ju ha funnits en ganska stor allmänbildning redan innan filmerna om Tolkien, no?
Då uppstår ju frågan var det bland gemene man eller var det bland fantasy/tolkiennördar som detta Buzz uppstod ?

På samma sätt köade ju folk i dagar utanför biograferna när episode 1 av star wars släpptes men var det Sven Svensson och hens arbetskamrater ifrån fabriken eller var en hoper star wars nördar?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Om vi ser att tex Bilbo har lånats 1 miljon gånger på svenska bibliotek under dom senaste 5 åren så säger ju inte det om det är 1 person som lånat bilbo 1 miljon gånger eller om det är 1 miljon personer som lånat bilbo 1 gång eller 500:000 personer som lånat bilbo 2 gånger och således går det icke att på så sätt utröna hur många personer som känner till tolkien genom att se hur många gånger tex Bilbo har blivit utlånad .

Skall vi använda oss av detta som ett analysverktyg för folks kännedom om Tolkien så måste man isf kartlägga varje enskild individ som lånat bilbo på svenska bibliotek under en 5 års period .

Sedan ber jag om ursäkt om jag inte kan svänga mig med den rätta akademiska semantiken för att försöka få fram vad jag vill ha sagt
Äh, lägg av med det där akademiker- och icke-akademiker-snacket. Det är du som ägnar dig åt löjliga skolastiska hårklyverier baserade på fullständigt orimliga scenarion, medan det man skulle kunna beteckna som vanligt sunt bonnförnuft gör gällande att det sannolikt inte är en och samma person som kuskar runt på en massa olika bibliotek i Sverige och lånar Bilbo. Du ägnar dig åt mer spetsfundigt och hårklyvande resonerande än någon av akademikerna i tråden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Äh, lägg av med det där akademiker- och icke-akademiker-snacket. Det är du som ägnar dig åt löjliga skolastiska hårklyverier baserade på fullständigt orimliga scenarion, medan det man skulle kunna beteckna som vanligt sunt bonnförnuft gör gällande att det sannolikt inte är en och samma person som kuskar runt på en massa olika bibliotek i Sverige och lånar Bilbo. Du ägnar dig åt mer spetsfundigt och hårklyvande resonerande än någon av akademikerna i tråden.
Självklart säger ju sunt bondförnut att en enskild person inte lånat bilbo 1 miljon gånger men om man inte gör en djupdykning så är det ju omöjligt att se om dom 1 miljon utcheckningarna av Bilbo är fördelade på 200:000 personer eller 400:000 personer eller 700:000. Det enda vi vet är isf att Bilbo har blivit utlånad 1 miljon gånger och det är totalt ointressant om vi inte kan se hur många enskilda individer som dom 1 miljon utlåningarna består av.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Självklart säger ju sunt bondförnut att en enskild person inte lånat bilbo 1 miljon gånger men om man inte gör en djupdykning så är det ju omöjligt att se om dom 1 miljon utcheckningarna av Bilbo är fördelade på 200:000 personer eller 400:000 personer eller 700:000. Det enda vi vet är isf att Bilbo har blivit utlånad 1 miljon gånger och det är totalt ointressant om vi inte kan se hur många enskilda individer som dom 1 miljon utlåningarna består av.
OK, kingen, men tror du att du är den första som har den här tanken? Eller tror du kanske att alla dessa människor som ägnar sig åt faktisk forskning på detta område kanske har tänkt på det här, och undersökt i vilken mån lånestatistik är representativ för en boks genomslag?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
OK, kingen, men tror du att du är den första som har den här tanken? Eller tror du kanske att alla dessa människor som ägnar sig åt faktisk forskning på detta område kanske har tänkt på det här, och undersökt i vilken mån lånestatistik är representativ för en boks genomslag?
Asså du behöver inte bli näsvis , jag har på inget sätt förolämpat dig så namecalling kan vi väll hålla oss för goda för eller ?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Då uppstår ju frågan var det bland gemene man eller var det bland fantasy/tolkiennördar som detta Buzz uppstod ?

På samma sätt köade ju folk i dagar utanför biograferna när episode 1 av star wars släpptes men var det Sven Svensson och hens arbetskamrater ifrån fabriken eller var en hoper star wars nördar?
Med tanke på hur långt efter premiär som jag lyckades tillsammans med familjen få biljett till Sagan om ringen när den kom så var antingen nördkretsen så stor att ingen någonsin kunde ana dess magnitud, eller så var intresset stort hos gemene man.
Själv tror jag på det senare.

Samma var det när remaken på SW kom och när prequelen kom.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, jag byter spår här.

Kan tipsa om att Centrum för Arbetslivshistoria i Bromma sitter på 34,5 hyllmeter källmaterial från Gebers förlag. Kanske, kanske finns upplagesiffrorna på deras pocket, som alltså gavs ut i 13 tryckningar från 1967 till 1983 och rätt länge var den enda tillgängliga utgåvan förutom den första från 1959, bevarade där? Någon får allt ta kontakt med dem och sedan ta sig dit och titta på materialet! (Jag bor i Växjö).
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Asså du behöver inte bli näsvis , jag har på inget sätt förolämpat dig så namecalling kan vi väll hålla oss för goda för eller ?
Du retar gallfeber på mig ibland med ditt sätt att diskutera, Dängis. Men, men, det är bra med forumiter som brinner för forumet varför jag för att kompensera att jag inledde det här med att raljera mot dig i den här tråden gör så här: 😘.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Som synes gjorde den första utgivningen år 1959-1961 inget större avtryck. Det började röra sig på efter Gebers nyutgåva 1967 dock. Filmerna from 2001 och den svenska nyöversättningen from 2004 ledde till ett intresse som bara varit lika stort det udda åren 1995 och några år i början av 70-talet. Sedan hände uppenbarligen något 2013, som här framstår som Tolkiens stora genomslagsår. (Det var ännu större intresse 2020, men jag strök det året då det gjorde det svårt att se höjden på staplarna före 2013).
Topparna 1970 och 1974 hör rimligtvis ihop med att Sveriges Radio körde Bilbo som sommarlovsföljetong dessa år. På den tiden fanns det ju bara tre radio- och två tv-kanaler, så folk hade bra koll vad som spelades/visades. Sommarlovsföljetongen var en stor sak för barn dåförtiden.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ja, samt att Tolkien är lite mer en allmän referens numera och kan dyka upp i alla möjliga sammanhang i en tidning
Dyker vi lite djupare så verkar det som att den stora toppen 2020 (4809 träffar, jämfört med 836 år 2013) tycks bero på att filmen "Tolkien" visades på TV några gånger under året och således hamnade i alla tidningars tv-tablåer.

Lite mer nördiga tabeller i spoiler
Om vi kompletterar med sagan om ringen så ser det kanske lite mer förväntat ut, med den största peaken 2002:
Sagan om ringen (1615, 1497, 1198)
1628176881249.png

Narnia verkar haft en peak kring 1990 men har också sen mest skrivits om de senaste åren:
Narnia (823, 460, 293)
1628176953699.png
Men inget av dessa skrevs lika mycket om som den där andra fantasy-serien, även om intresset där dog lika fort som det uppstod:
Game of Thrones (24473, 24726, 22850)
1628177021526.png
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Dyker vi lite djupare så verkar det som att den stora toppen 2020 (4809 träffar, jämfört med 836 år 2013) tycks bero på att filmen "Tolkien" visades på TV några gånger under året och således hamnade i alla tidningars tv-tablåer.

Lite mer nördiga tabeller i spoiler
Om vi kompletterar med sagan om ringen så ser det kanske lite mer förväntat ut, med den största peaken 2002:
Sagan om ringen (1615, 1497, 1198)
View attachment 6743

Narnia verkar haft en peak kring 1990 men har också sen mest skrivits om de senaste åren:
Narnia (823, 460, 293)
View attachment 6744
Men inget av dessa skrevs lika mycket om som den där andra fantasy-serien, även om intresset där dog lika fort som det uppstod:
Game of Thrones (24473, 24726, 22850)
View attachment 6745
Men tv-tablåer och bioannonser kan alltså till stor del vara det som syns här?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Så min fråga är, hur stor var egentligen Tolkien i Sverige före filmerna?
Om jag konkretiserar min spaning så här:

Om jag 1989 nämnde Gandalf i en konversation med random mugglare så kunde jag inte utgå från att hen tog referensen. Idag kan jag vara nästan 100% säker på att personen vet vem Gandalf är.
En högst personlig anekdot (som kanske inte säger så mycket om det allmänna kunskapsläget om Tolkien men ändock passande för tråden): Min farmor och farfar (födda 1923 respektive 1928) hade en Golden Retriever som de döpt till Gandalf. En rätt så folkilsk jycke. Den var valp då jag föddes och det året var 1973.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
En högst personlig anekdot (som kanske inte säger så mycket om det allmänna kunskapsläget om Tolkien men ändock passande för tråden): Min farmor och farfar (födda 1923 respektive 1928) hade en Golden Retriever som de döpt till Gandalf. En rätt så folkilsk jycke. Den var valp då jag föddes och det året var 1973.
Namnet Gandalf finns redan i Völvans spådom i Den poetiska eddan (men då som namn på en dvärg). Det var därifrån Tolkien lånade namnet (samt en massa andra namn också), så kan inte din farmor och farfar också ha fått det därifrån?
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Namnet Gandalf finns redan i Völvans spådom i Den poetiska eddan (men då som namn på en dvärg). Det var därifrån Tolkien lånade namnet (samt en massa andra namn också), så kan inte din farmor och farfar också ha fått det därifrån?
Förvisso bodde farmor och farfar i Gamla Uppsala (där en stor del av gatorna bär namn som anspelar på nordisk forntid) men jag tror att deras ungar (min farsa och mina fastrar) snarare hade ett finger med i spelet.
 
Top