Hur stor del av ett rollspelande har ägt rum på värdshus?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Well, alla äventyr måste inte vara Star Wars eller Indiana Jones… Långtifrån alla rollspel tillhör genren "actionäventyr", liksom.
Håller helt med. Ett äventyr jag håller på att skriva till Kopparhavets hjältar är ett mordmysterium i Agatha Chistie-anda. Hela äventyret äger rum i en karavanseraj men med tanke på genren ser jag inte det som ett problem. Folk klagar ju liksom inte på att hela Mordet på Orientexpressen utspelar sig på ett tåg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nu pratar du scener inte ett helt äventyr , star wars scenen i mos eisly cantina minns vi alla men hur roligt hade det vart att se en 2 timmar lång film som utspelade sig där ?
Jag tolkade ditt begrepp "äventyrslandskap" som en plats där det sker äventyr. Tråden handlar ju om "hur stor del av äventyrade som sker på värdshus" inte "hur många äventyr utspelar sig enbart på ett värdshus".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror sig kanske lite på vad för genre man spelar och vad för förväntningar man har .

Spelar jag klassisk fantasy är jag intresserad av att ut och äventyra land och rike runt men skulle jag spela ett film-noir äventyr skulle jag mycket väl kunna se att det är förlagt till en rökig whiskyindränkt pub
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tolkade ditt begrepp "äventyrslandskap" som en plats där det sker äventyr. Tråden handlar ju om "hur stor del av äventyrade som sker på värdshus" inte "hur många äventyr utspelar sig enbart på ett värdshus".
Potatis/potäter . Om 100% av ett äventyr utspelar sig på ett värdshus så är det ju 1 äventyr som utspelat sig på ett värdshus .
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Håller helt med. Ett äventyr jag håller på att skriva till Kopparhavets hjältar är ett mordmysterium i Agatha Chistie-anda. Hela äventyret äger rum i en karavanseraj men med tanke på genren ser jag inte det som ett problem. Folk klagar ju liksom inte på att hela Mordet på Orientexpressen utspelar sig på ett tåg.
Då kan jag tipsa om Rudyard Kiplings äventyrsroman Kim, där läsaren bland annat besöker en nordvästindisk karavanseraj cirka år 1900. Eftersom det är en mer än hundra år gammal bok för ungdomar kommer författaren med skickliga antydningar om företeelser som superi och prostitution. En vuxen läsare förstår vad faktiskt sker där, medan en tolvåring kanske inte greppar hela bilden. Hursomhelst, stämningsfullt på alla sätt -- vad annat kan förvänta sig av en nobelpristagare? Kim kan laddas ser som gratis ebok från Gutenberg.org -- länk >>>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Väldigt sant iofs men jag hade nog blivit uttråkad av tex ett mordutrednings scenario som endast utspelade sig på polisstationen också .
Jag kan rekommendera en film som heter The man from earth. Hela filmen utspelar sig i ett och samma hus. Jag ska inte säga att jag vill se ett rollspelssenario som funkar som filmen, men bara som exempel på genre där det funkar ganska bra med begränsad geografi.

Jag kan också säga att det finns en hel del mordmysterier som har begränsad geografi – Mordet på orientexpressen som utspelar sig på ett tåg, till exempel. Det finns välfungerande mordmysterier som utspelar sig på herrgårdar utan att folk någonsin rör sig därifrån, flygplan, båtar/färjor, och så vidare.

Jag tror att ett mordmysterie som utspelade sig på en polisstation skulle kunna fungera utmärkt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Äventyret "Drömmarnas dans" till Nordiska Väsen-rollspelet utspelar sig i sin helhet på ett värdshus.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kan rekommendera en film som heter The man from earth. Hela filmen utspelar sig i ett och samma hus. Jag ska inte säga att jag vill se ett rollspelssenario som funkar som filmen, men bara som exempel på genre där det funkar ganska bra med begränsad geografi.

Jag kan också säga att det finns en hel del mordmysterier som har begränsad geografi – Mordet på orientexpressen som utspelar sig på ett tåg, till exempel. Det finns välfungerande mordmysterier som utspelar sig på herrgårdar utan att folk någonsin rör sig därifrån, flygplan, båtar/färjor, och så vidare.

Jag tror att ett mordmysterie som utspelade sig på en polisstation skulle kunna fungera utmärkt.
I ett mordmysterium hade jag varit intresserad av brottsplatsundersökning , förhöra vittnen , spaningsarbete , jaga efter mördaren i mörka gränder inte att endast vara begränsad till polisstationen .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Då kan jag tipsa om Rudyard Kiplings äventyrsroman Kim, där läsaren bland annat besöker en nordvästindisk karavanseraj cirka år 1900. Eftersom det är en mer än hundra år gammal bok för ungdomar kommer författaren med skickliga antydningar om företeelser som superi och prostitution. En vuxen läsare förstår vad faktiskt sker där, medan en tolvåring kanske inte greppar hela bilden. Hursomhelst, stämningsfullt på alla sätt -- vad annat kan förvänta sig av en nobelpristagare? Kim kan laddas ser som gratis ebok från Gutenberg.org -- länk >>>
Tack så mycket för tipset! Det var väl Kipling som skrev Djungelboken? Den boken är ju på många sätt fantastisk så det bådar gott!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
I ett mordmysterium hade jag varit intresserad av brottsplatsundersökning , förhöra vittnen , spaningsarbete , jaga efter mördaren i mörka gränder inte att endast vara begränsad till polisstationen .
Well, åtminstone hälften av de där grejerna, kanske fler, kan man ju göra alldeles utmärkt på polisstationen.

Snabb setup: Viktig fånge har dött under mystiska omständigheter, under natten i sin cell. De enda som fanns på plats var poliser – och inlåsta fångar. Plus en städare och en IT-tekniker. Vem utförde dådet? Rollpersonerna behöver undersöka brottsplatsen, förhöra vittnen. Kanske måste man också utföra spaningsarbete – när samma sak upprepas efterföljande natt, och de inser att de måste gömma sig inne på stationen och se om de kan fånga mördaren "in the act".

OK, just jagandet i mörk gränd blir lite svårt. Det är nog därför jag föredrar Agatha Christie-mysterier; det är sällan en massa framtvingade actionscener utan när man räknat ut vem mördaren är så fixar man helt enkelt en plan för att ta fast hen, gärna på ett sätt som gör att man får tillräckligt med bevis för att hålla i domstol. Och sen har man en scen där man avslöjar mördaren och hen får handfängsel.

Men vill man absolut ha en actionscen så kanske mördaren på polisstationen är en kroppslös demon som hoppar mellan personerna på stationen, och "lösningen" är att man måste fånga personen i en kropp och sedan besegra/döda kroppen? Inte en jaktscen, men action åtminstone.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Well, åtminstone hälften av de där grejerna, kanske fler, kan man ju göra alldeles utmärkt på polisstationen.

Snabb setup: Viktig fånge har dött under mystiska omständigheter, under natten i sin cell. De enda som fanns på plats var poliser – och inlåsta fångar. Plus en städare och en IT-tekniker. Vem utförde dådet? Rollpersonerna behöver undersöka brottsplatsen, förhöra vittnen. Kanske måste man också utföra spaningsarbete – när samma sak upprepas efterföljande natt, och de inser att de måste gömma sig inne på stationen och se om de kan fånga mördaren "in the act".

OK, just jagandet i mörk gränd blir lite svårt. Det är nog därför jag föredrar Agatha Christie-mysterier; det är sällan en massa framtvingade actionscener utan när man räknat ut vem mördaren är så fixar man helt enkelt en plan för att ta fast hen, gärna på ett sätt som gör att man får tillräckligt med bevis för att hålla i domstol. Och sen har man en scen där man avslöjar mördaren och hen får handfängsel.

Men vill man absolut ha en actionscen så kanske mördaren på polisstationen är en kroppslös demon som hoppar mellan personerna på stationen, och "lösningen" är att man måste fånga personen i en kropp och sedan besegra/döda kroppen? Inte en jaktscen, men action åtminstone.
Iofs , point taken 🙂👍
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Nu blir jag lite sugen på att skriva ett Kutulu-äventyr som framför allt utspelar sig på en handfull olika värdshus… =)
Cool.

Spelarna hittar handlingar som kretsar kring en magiker som under 1600-talets häxförföljelser flyr från London med en McGuffin. Man kan följa hens resa österut mot Cornwall i handlingarna, där myndigheterna noggrant har redovisat alla värdshus hen har stanna på, alla förhör och sånt. Det framgår att hen blev fångad och dödad till slut. Men McGuffinen försvann, den gömde magikern på vägen eller gav till någon annan. Och nu inser spelarna att Mörka Krafter (TM) är på jakt efter prylen. De måste följa magikerns fotspår, leta efter ledtrådar och tampas med onda kultister (jovialiska brittiska tanter som vill ha evigt liv - och scones till sitt the) på alla värdshus mellan London och Lands End.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Med tanke på rubriken kan jag inte låta bli att peka på mitt värdshusäventyr "Den Vita Duvan" i Sinkadus nr 3 1985.


“Hela äventyret avslutas dessutom på en skönt sätt: ”I gryningen avbryts angreppet och ankskeppet seglar iväg.” Exemplariskt.“

Haha fantastiskt!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
För min del så faller väl iofs mote
Ja, många gånger kan man naturligtvis byta ut värdshuset mot gilleshallen, badhuset, universitetet, hovet, porten, torget, kajen, karavanserajen (doh!) etc. Jag har dessutom för länge sedan lämnat de klassiska fantasivärdshusen bakom mig. Däremot blir det rätt många hamntavernor runt Kopparhavet, men det är mina spelares fel! :)
Ja jag tolkade värdshus som alla matplatser. I en medeltida värld (men även i många andra), känns de som naturliga platser att samlas, umgås och skvallra på, bara för att man har värdshus inblandat behöver det inte smyga fram underliga män med uppdrag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
I ett mordmysterium hade jag varit intresserad av brottsplatsundersökning , förhöra vittnen , spaningsarbete , jaga efter mördaren i mörka gränder inte att endast vara begränsad till polisstationen .
Relationsdrama är en bra genre som lämpar sig väl på värdshus och liknande platser. Faktum är att jag spelat en hel kampanj som endast utspelade sig på ett grekiskt hotell. Den handlade om personalen på hotellet, och hotellet hade dålig ekonomi, så det var nedskärningar på gång, fast alla var som en familj. Hjärtskärande och riktigt bra. Lirar hellre detta än Indiana Jones!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
För min del så faller väl iofs mote

Ja jag tolkade värdshus som alla matplatser. I en medeltida värld (men även i många andra), känns de som naturliga platser att samlas, umgås och skvallra på, bara för att man har värdshus inblandat behöver det inte smyga fram underliga män med uppdrag.
Om vi räknar alla platser där det serveras mat är nog min procentandel rätt hög. Många scener, sessioner och som sagt hela kampanjer som utspelar sig på caféer, hotell och pubbar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Relationsdrama är en bra genre som lämpar sig väl på värdshus och liknande platser. Faktum är att jag spelat en hel kampanj som endast utspelade sig på ett grekiskt hotell. Den handlade om personalen på hotellet, och hotellet hade dålig ekonomi, så det var nedskärningar på gång, fast alla var som en familj. Hjärtskärande och riktigt bra. Lirar hellre detta än Indiana Jones!
Det här får mig att fundera på en sak, är det platserna som skapar tillfälle för det vi söker i rollspel eller är det syftet och temat i spelet som skapar det vi söker i rollspel? Platser fyller en viktig funktion, de sparar tid då de ger oss en bild och föreställningar om vad som händer på platsen. En plats fångar en känsla som observerats i kulturgeografi till exempel, du agerar på ett sätt i en kyrka och på ett annat i ett hotell. Så kanske är det så att värdshus blivit en plats i rollspel som fångar en viss känsla, en upplevelse som spelarna samlas runt och agerar inom.

Platsen formar då en ram som fångar in syftet med spelomgången. En tanke som slog mig, särskilt utifrån ett kulturgeografiskt perspektiv om hur platser inte bara är ett geografiskt avgränsat område utan även en uppsättning föreställningar med historia som väcker känsla i personen som rör sig på platsen.
 
Top