Hur stor del av ett rollspelande har ägt rum på värdshus?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag antar att titeln är upplag för syftningsfel, men jag skulle tippa på att kanske 5-10% av allt tid jag rollspelat har varit i samband med scener som utspelat sig på värdshus.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Väldigt lite, även i sådant som kan kallas traditionell fantasy. Har heller aldrig varit med om ett äventyr som baserats på någon slags "rädda prinsessan"-plot, trots att det brukar nämnas som en vanligt förekommande trop.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag försöker undvika värdshus. Visst förekommer det att spelarna befunnit sig där men det är minimal tid så kanske 1%, vilket är väldigt generöst tilltag. Mestadels är de ute på äventyr eller utreder händelser på platsen de befinner sig på. Beror nog mycket på vilket fokus och syfte som finns bakom rollspelandet, grupperna jag är med i vill utforska, äventyra i vildmarken och reda ut situationer vilket gör att värdshust inte fyller någon funktion. Väldigt sällan mina spelare äns frågar om det finns värdshus i städer och byar äns, kan förvisso bero på mig som spelledare också.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
1977, när jag var färskt spelledare, hade jag en del sådana påhitt i min D&D-värld. Men sedan gick jag över till Traveller 1978. Nej, jag använde inte rymdhamnsbarer på motsvarande sätt, utan försökte vara klurigare än så.

Sommaren 1977 spelledde jag några dungeoncrawls på en uteservering i danska Lökken, där vi var ett kompisgäng som firade att vi blivit myndiga genom att bada och dricka pilsner långt från våra föräldrar.

Hösten 2008 spelledde jag ett SF-äventyr i vår mäss i Kabul, Afghanistan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Inte mycket. Eller, i perioder i fantasyspel tillbringar ju RP, som de vagabonder de är, ofta mycket tid på värdshus. Det kan vara deras bas och där de planerar, men mätt i scener eller faktisk speltid inte mycket.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
10-15% gissar jag. Jag är en spelledare som tycker att beskrivningar av mat och dryck är viktigt och tillför mycket autencitet till världen. Tror det är för att jag, när jag själv reser runt irl, lägger stor vikt på att äta god mat och uppleva det lokala köket.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Haha, betydligt större andel än jag skulle gissa misstänker jag. Tror en väldigt stor andel av våra spelmöten som barn var ungefär:

1. Slå fram en karaktär
2. Börja rollspela på värdshus, med all sannolikhet det i Lommarna vid Långklippan (eller var det i midgårdshäftet?)
3. Mucka med en dvärg som sitter i ett hörn och dricker en öl i lugn och ro
4. Strid utbryter
5. Någons mamma ringer och säger att det är dags att komma hem pga middag eller annan viktig aktivitet
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Inte mycket men visst har det då och då hänt att de kringflackande rollfigurerna hamnat på ett värdshus/restaurang/bar/café, slagit sig ner vid ett bord och smitt planer, bekantat sig med övriga gäster eller bara pratat strunt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Först tänkte jag att det här antagligen var en minimal företeelse i början (och ibland slutet) på gamla äventyr, men när jag började fundera lite så har vi haft en del riktigt bra delar som utspelat sig i anknytning till värdshus. Mitt absoluta favoritvärdshus i hela världen är Junkern Hildurs i Arhem på Marjura (Svavelvinter). Där har mycket intressant utspelat sig när någon skulle läxa upp Abrelax för att han mobbade den stackars gycklaren Moska. Där utanför inleddes en jakt när Abralax och hans kumpaner väntade ut RP för att ge dem stryk. Där förhandlades vapensmuggling till upprorsmännen. Där möttes RP en gång av en igenbommad port prydd med ett uppspikat pergament som förkunnade ”härbärget Junker Hildur - stängt på anmodan av prokurator Gottard da Melse i väntan på utredning för riksfientlig verksamhet.

Ett annat värdshus värt att nämna för sin dramatik är det legendariska Regans Värdshus längs vägen till Nekropolis i äventyret med samma namn. Där utbröt fullskalig batalj när Ulvrikets säkerhetspoliser stormade RP´s rum och mötte ett helhjärtat motstånd.

Ett mer ökänt Värdshus som RP besökt är Felirota vid den Svullna flodens utflöde och där merparten av de hittills olyckligt aningslösa gästerna förankrats i silvertrådar.

Sen har vi några minnesvärda scener jag kommer på spontant t.ex. från Gyllene Svinet i Kamest där RP hör en man i baren stå och skrävla om hur det var han som sänkte Järntornet och tog kål på shagulitsekten (när RP själva var de som utfört bravader). Samma sak när en RP skulle möta den avhoppade RhabdoRana-mördaren Abenazer på ett värdshus och bara hann ge dem dem varningen om sekten innan Abenazer själv plötsligt noterade en stengroda på bordet och hur giftet i hans bägare hastigt sög livet ur honom.

Flera värdshusscener utspelade sig också på Tsaritsan i Oktoberlandets Vajrak (Tsarens röst) där man förutom undersökning av gäster och personal även gjorde inbrott och blev hotade av frostvargar.

Men visst. Det är ju sällan mer än några procent av den totala tiden som utspelar sig på värdshuset, men det är synd - jag gillar värdshus!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag försöker undvika värdshus. Visst förekommer det att spelarna befunnit sig där men det är minimal tid så kanske 1%, vilket är väldigt generöst tilltag. Mestadels är de ute på äventyr eller utreder händelser på platsen de befinner sig på. Beror nog mycket på vilket fokus och syfte som finns bakom rollspelandet, grupperna jag är med i vill utforska, äventyra i vildmarken och reda ut situationer vilket gör att värdshust inte fyller någon funktion. Väldigt sällan mina spelare äns frågar om det finns värdshus i städer och byar äns, kan förvisso bero på mig som spelledare också.
Vart bor dem då?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
10-15% gissar jag. Jag är en spelledare som tycker att beskrivningar av mat och dryck är viktigt och tillför mycket autencitet till världen. Tror det är för att jag, när jag själv reser runt irl, lägger stor vikt på att äta god mat och uppleva det lokala köket.
Samma i vår spelgrupp, mycket fokus har varit på käk och dryck.

Tid på värdshus ägnas även åt själva ROLLspelandet, med långa konversationer mellan spelare och spelare och slps, samt förstås åt planering för olika uppdrag.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vart bor dem då?
Varierar, de förhandlar eller bosätter sig med folk de möter i byn, längs vägen eller söker läger för natten på andra sätt. Värdshus är endast ett sätt att söka skydd för natten. I regel har spelarna varit med och påverkat världen så de har en anknytning till världen eller känner någon på platsen de befinner sig på, det medför även att spelarna är mer investerade i platserna som förekommer i spel. På så sätt har de tillgång till någon som är villig att erbjuda tak över huvudet, möjligen mot att rollpersonerna erbjuder någon gentjänst.

Värdshus är en väldigt tråkig lösning enligt mig när det kommer till var rollpersonerna kan befinna sig över natten. I regel finns det en myriad med lösningar som är långt mer intressanta än värdshuset.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Att värdshuset på något sätt skulle vara ointressant håller jag inte med om. Att man behöver någonstans att äta, dricka en öl och sitta och planera på är ju inte direkt ovanligt i fantasy. I vår nuvarande kampanj avslutas nästan alla dagar med ett par öl i Tjuvgillets värdshus, där utbyts nyheter, tjafsas med konkurrenter, betalas skatt till Tjuvdrottning osv.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Vi körde en kampanj där karaktärerna hade som sidosyssla av driva ett Ashariskt värdshus... Så en hel del?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
I Kopparhavets hjältar introducerar vi karavanserajer som en sorts Värdshus 2.0. Hållplatser och ljuspunkter i vildmarken där man kan intrigera med andra resenärer, handla, snappa upp rykten, proviantera etc.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Att värdshuset på något sätt skulle vara ointressant håller jag inte med om. Att man behöver någonstans att äta, dricka en öl och sitta och planera på är ju inte direkt ovanligt i fantasy. I vår nuvarande kampanj avslutas nästan alla dagar med ett par öl i Tjuvgillets värdshus, där utbyts nyheter, tjafsas med konkurrenter, betalas skatt till Tjuvdrottning osv.
Ointressanta och intressanta är ju värderingar i slutet och högst subjektiva. Därför jag var noga med att säga för mig och min spelgrupp. Däremot så handlar det ju om syftet och varför gruppen spelar rollspel. Jag har inga problem med att se att värdshus kan vara det mest intressanta som finns i spelvärlden för somliga grupper, medan andra grupper finner det ointressant och helst undviker det.

Exempel på en gång där jag inte kan påstå att värdshus var ointressant var när vi planerade ett spelmöte som skulle ta sin utgång ifrån att rollpersonerna ägde och drev ett värdshus omkring vilket det skedde saker som rollpersonerna blev indragna i för att reda ut. Då blir värdshuset en intressant del av själva rollspelandet, men jag personligen spelar sällan rollspel med syfte att sitta på värdshuset och dela upp skatter, smida planer och bråka med övriga deltgare på värdshuset. Så det beror helt och hållet på vad vi söker i rollspelet, inget bättre eller sämre än det andra. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Innan jag insåg att det figurerar ett värdshus i Tatters of the King var jag på väg att svara "inget, aldrig". Nu blir det nog fortfarande en ruskigt liten andel, mest för att jag typ aldrig spelat "standardfantasy", DoD eller så.

Ooooh! Värdshus finns ju med i minst ett av de där D&D4-scenarierna jag spelledde ett par gånger också!

Men ja, nä, det har inte blivit speciellt mycket.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Jag tycker att det är intressant, ur ett speldesignsperspektiv, att reflektera över vilka sociala mötesplatser och länkar man etablerar i fiktionen. Det kan vara värdshus, och karavanserajer, byggan och mässen på (rymd)skepp, caféer, adliga hov - helt enkelt institutioner där rollpersonerna prata med SLP, som en default setting för sociala scener - som inte bara dyker upp när SL vill utan är så etablerade i spelet att spelarna också kan ta initiativ att gå dit för fiska efter information och resurser.
 
Top