Hur står det till med spelkulturen i USA? Och i stort?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Det är klart, kanske är hästtjejscommunityt lika toxic bara det att jag inte märker det.
Jepp. Det finns stora problem med maktstrukturerna inom hästnäringen och hästhobbyn. Många av de med makt över tillgången till hästarna använder den makten för att utnyttja de som vill få tillgång till hästarna, ibland för att få gratis arbete och ibland för andra saker som är olagliga. Och det i sin tur gör att de som överlever tar med sig den strukturen när de blir vuxna, och så blir det en naturlig sak, som fortsätter och fortsätter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jepp. Det finns stora problem med maktstrukturerna inom hästnäringen och hästhobbyn. Många av de med makt över tillgången till hästarna använder den makten för att utnyttja de som vill få tillgång till hästarna, ibland för att få gratis arbete och ibland för andra saker som är olagliga. Och det i sin tur gör att de som överlever tar med sig den strukturen när de blir vuxna, och så blir det en naturlig sak, som fortsätter och fortsätter.
Ja, jag lyssnade på en väldigt obehaglig radiodokumäntär om ett uppmärksammat fall. Men det är OT.

Jag inbillar mig inte att det finns någon arena som fullständigt fri från förtryck, fördomar etc.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mina erfarenheter och uppfattningar om USA är:

* Det har skett en hård polarisering mellan Republikaner och Demokrater de senaste 40 åren. Det är mer som om antingen vore SD:are eller så är man Vänsterpartist här i Sverige, men några få procent som väljer att rösta på de andra partierna (men med runt 50% som antingen get upp och skiter i att rösta för huvud taget, eller inte har möjlighet att rösta pga av hinder som satts upp).

* Det finns en hårdare kultur av att inte diskutera inte enbart känsliga ämnen utan allt som kan vidröra politik och religion, vilket gör att man mest diskuterar i slutna rum/ekokammare med de som man ändå är överens med. I övrigt förväntas man ignorera den rasistiska farbroderns raljerande men ändå umgås, hålla tyst på jobbet, osv. Det är mycket möjligt att Sverige är på väg i samma riktning, men vi har inte kommit lika långt.

* De är 30 gånger fler än oss, så i och med Internet har det blivit bra mycket lättare att hitta sina bubblor. Att de är 30 gånger fler gör också att "undantagsfallen" sker oftare. Om vi har ett fall var tjugonde år, och de har ett per år, så händer det oftare här.

* USA består utav flera kulturella zoner (New England, Södern, Mid-West, Östkusten, osv). Så viss konfrontation uppstår när olika nördkulturer som uppstått i de olika områdena nu interagerar online. Det är lite som att det antagligen skulle uppstå en hel del konflikter mellan skandinaver och ungrare. Men till skillnad från amerikanarna så pratar vi två helt olika språk, och kommer bara i kontakt med varandra om vi valt att kommunicera på ett engelsktalande forum. I övrigt vet vi inte riktigt om vad som händer på den andra scenen, medans amerikanarna delar språk och kan ha direkt insyn i de andra kulturerna.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Enworld är ett internationellt forum. Det är jävligt hårt polisat. Jag sitter också på andra internationella gamerforum, även dessa drar fram banhammaren rätt jävla fort när folk börjar slänga sig med uttryck som SJW's på nedsättande maner. Jag tror inte det finns så mycket stöd för att gamerkretsar någonstans alls skulle vara så superhöger. Faktum är att jag som någon slags socialliberal tendenser rätt ofta verkar befinna mig på högerkanten av diskussioner på ganska många olika nördforum. Till och med wrestlingfandomen som jag har en del insyn i är idag mer vänster än höger i många frågor kring rasism, homofobi och sexism ETC.

Detta har, skulle jag tro, att göra med att nördkultur oftast styrs av yngre personers smak och yngre personer har i många generationer nu haft mindre fördomsfulla värderingar än sina förfäder. De äldre personer som stannar kvar i nördkulturssfären och som skapar mediet är medvetna om och oftast sympatiserar de med de yngres åsikter annars skulle de inte kunna skapa saker de gillar.

Inget av detta gör att det inte finns folk som beter sig dåligt. Vänsterideologi gör inte folk till problemfria mönstermänniskor på individplanet oavsett om man kanske vill att det ska vara så. Storföretag blir inte automatiskt goda för att de flesta inom företaget är softa typer med relativt schyssta värderingar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
Jag gillar det Johanna Koljonen sade när de läste De Övergivnas Armé i Flumskolan för tusen år sedan. I Finland är rollspel en medelklassgrej. Men i Sverige fanns föreningsväsendet som stöttades av staten - ergo är det lika mycket en arbetarklassgrej här, för folk kunde bilda föreningar och plocka på sig spelintresset mer fritt, istället för att det var föräldrarna som skulle betala.

Jag skulle inte bli förvånad om det spelar in någonstans.

/End killgissning #2.
Jag är uppvuxen i ett miljonprojektsområde, så där kom vi alla från arbetarfamiljer, eller möjligen någon sorts undre medelklass. Nedersta pinnens kontorister och sånt.

Jag kommer ihåg vilken skillnad det var när jag testade att lajva. Plötsligt träffades man i, som jag upplevde det, fina villor och flådiga våningar i stan. Totalt anekdotiskt såklart, men det kändes som att lajvfolket i högre grad kom från familjer med pengar.

Men för att återknyta till ämnet: Utifrån det här forumets utveckling genom åren, diskussioner i diverse fb-grupper, och kommentarerna på Piruett, så upplever i alla fall jag att rollspelshobbyn i Sverige polariserats snabbare och kraftigare än samhället i stort.

Min gissning är att det beror på att när man diskuterar rollspel så kommer man förr eller senare börja diskutera könsroller, feodalism, olika ”raser” och annat med stor politisk ladddning. Det går inte att komma undan på samma sätt som i andra hobbier. Merlklintåg eller flugfiske inbjuder inte till sådana diskussioner på samman sätt.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Vad har "nördkretsar" som gamers, serieläsare, genrefilmgeeks o.dyl. gemensamt som inte andra hobbies har i samma utsträckning?
En syn på sig själva som mobbingoffer? Och som därför aggressivt vänder sig mot allting som verkar vara kritik "utifrån" (dvs. från folk som inte är precis som en själv och ens nördvänner), vare sig den är berättigad eller ej. Vilket har utnyttjats av vissa högerkrafter, som nästlat sig in och sen vridit en del saker (titta bara på 4chan. Fanns en gång i tiden när det inte bara var en hög med nassar, utan nästan var vänster)
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Den här artikeln är ju ett bra exempel på toxisk kultur, den är hårt vinklad och fortsätter piska upp det drev som pågår.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Grov gissning och generalisering, men är inte allt detta bara en spegelbild av vad som händer i stora världen?
Hur allt trissats upp, osv.
Personer som är vår tids riktmärken säger, beter sig och gör saker som för bara några år sedan var otänkbart. Men som påverkar oss och vår omgivning.
Klart det når rollspelsvärlden tillslut.

Och är det det någon rollspelare som är förvånad? Vi lägger ju timme efter timme på att bekämpa ondskan, mörkret & kaoset som alltid smyger sig fram!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Den här artikeln är ju ett bra exempel på toxisk kultur, den är hårt vinklad och fortsätter piska upp det drev som pågår.
Jag tror inte du menar samma sak som jag med toxisk, då.

Vad är det som är vinklat eller piskande i den?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag har funderat kring om diskussionerna i USA delvis blir så polariserad och hätsk på grund av att så många ser D&D som det "enda rollspelet" och att WotC därmed är så dominant i diskussionerna om hela hobbyn. Allt hopp sätts till ett förlag, till ett spel, oavsett om det är att dra åt den ena eller åt det andra hållet. Och eftersom ingen, så att säga, kan enas om vad som är rätt håll så finns det god jordmån för kontroverser.

Många som till och med inte ens spelar D&D positionerar sig utifrån det spelet, och använder det som symbol för det som händer i hobbyn, vare sig det är bra eller dåliga saker. Den aktuella versionen av D&D blir en symbol för allting som hänt under spelets brokiga historia. Inget klagomål är för litet för att dra upp igen, och igen, och WotC får klä skott för mycket som de inte ens hade att göra med som idag är centrala inslag i spelet, och för saker de själva gjorde för tio, femton eller tjugo år sedan.

Såren läker aldrig.

I Sverige var det länge sedan vi hade en sådan dominant, och vi har en mycket bredare idé om vad rollspel är och hur de kan vara, och vi som grupp ser inte ett enda förlag som det som ska lösa alla våra önskemål. Vi kan ju fixa det själva, som vi ser på den svenska rollspelsscenen nu.

Så spelkulturen i USA är D&D-kulturen, i alla fall när vi ser på rollspel. Och det formar debatten, tror jag.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Vad är det som är vinklat eller piskande i den?
Ovilja mot att låta föremålet för kritiken göra sin röst hörd eller delta i konversationen: "Adam’s apology video, which I won’t link here because I really don’t think it passes muster in any respect"

Psykologiska spekulationer om lömska motiv: "Adam’s apology is so lacklustre and misses the point so much that I think he must still either doesn’t understand what he did wrong, or is unwilling to say that it was actually all that wrong."; "it’s not an apology intended to convey his actual feelings of contrition, it’s an attempt to stop people shouting at him by saying what he thinks they want to hear."

Allmänt aggressiv ton: "That is shit you say when"; "You should goddamn know"; "disturbingly"; "why the fuck"

Man kan sympatisera med kritiken eller inte, man kan tycka att tonläget är befogat eller inte, men jag tycker det är magstarkt att låtsas som att det är något slags saklig, opartisk redogörelse.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag tror inte du menar samma sak som jag med toxisk, då.

Vad är det som är vinklat eller piskande i den?
Man mountainman svarar bra på vad jag menade med vinklad. När det gäller att piska på drevet så är det lite samma resonemang, det är en aggressiv ton och ett resonerande som blåser upp hela saken på ett oproportionerligt vis. Vad jag menar är inte att Adam inte förtjänar en viss kritik. Tvärtom tycker jag händelsen är problematisk av två anledningar, dels att han inte verkar ha tagit säkerhetsperspektiv i beaktande och satt upp ramar för vad som får förekomma i spel och dels att det inte fanns någon content warning på själva streamen (vad jag vet i alla fall). Det jag menar är att man ska se det för vad det är, nämligen ett klumpigt och ogenomtänkt agerande, och inte blåsa upp det ur proportion som har skett. Förtjänar Adam kritik, ja det tycker jag, men inte att bli utfryst, mobbad och hotad till livet. Förstår du vad jag menar?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Förtjänar Adam kritik, ja det tycker jag, men inte att bli utfryst, mobbad och hotad till livet. Förstår du vad jag menar?
Det tycker inte jag heller att han förtjänar. Men jag ser inte att den artikeln uppmanar till det. Visst, författaren använder starka uttryck för att beskriva sina känslor. Men jag har kollat på scenen det gäller, och förstår att folk blir upprörda. Det länkas till en twitter-ursäkt från Adam. Omdömet om den är lite hårt, men jag har sett den första "ursäkten" han gjorde på YouTube och håller med om att den inte visar någon självinsikt, så jag kan förstå att man ifrågasätter hur ärlig den andra är.

Men självklart: upprördhet och hårda ord är en sak, dödshot är något helt annat. Jag har sett det här hända i en del andra sammanhang i subkulturer på nätet, där en incident spinner iväg bortom all proportion. För att återknyta till trådstarten så är jag osäker på om det är något specifikt amerikanskt. Visst amerikaner är överrepresenterade, men det är de i allt som händer på nätet, så...?
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Tycker nog det här med drev på nätet är en grej som ses lite överallt i samtiden så vet inte om man kan säga att det är typiskt amerikanskt. Har heller ingen lust att börja hetsa mot amerikaner :ROFLMAO:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är det inte just det här som är toxiskhet i de här skvallerbloggsammanhangen? D.v.s. att göda polarisering och döda nyansering och uttrycka sig hyperboliskt resulterar i dödshot någonstans down the line.
Jag har inte hört det ordet användas just så någon gång förut, men jag tänker inte tjafsa om terminologi. Det är inte så väsentligt vad man kallar det. Möjligen är det litet förvirrande att använda ett uttryck som har andra betydelser sedan tidigare, men whatever.
 
Top