Hur står det till med spelkulturen i USA? Och i stort?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Jag brukar inte ta del av nördmedia. Jag vet inte vad som händer utanför min lilla bubbla. Star Wars-kontroverser, WotC-utfrysningar, Zac/LotFP-skiten, mobbning, självmord, förakt, edgelorderi etc. Jag har väldigt dålig koll på sånt. Inte för att jag inte bryr mig, utan för att jag inte följer någon kanal som ger mig information om detta. kanske någon länk i Vrållådan eller någon passus här.

Vår spelscen är ju helt befriad från sådant. Eller, iaf den lilla bubblan jag befinner mig i. Men det tycks ju fullständigt svämma över på andra håll.

Hur står det till egentligen? Är det spelscenen som är toxisk, är det snedvriden rapportering, är det hönor och fjädrar? Att det finns en grupp Edge Lords är ju uppenbart t.o.m för mig, men hur stort är det här problemet (ja, jag anser att det är ett problem)?

Min avsikt här är inte att prata politik utan jag är nyfiken på hur nördvärlden, och i synnerhet rollspelssfären, ser ut på riktigt. Och hur utbrett detta är. Finns det liknande strömningar och problem i Sverige?

Ber om ursäkt om jag framstår som den privilegierade spelnörd jag är. Dessa kontroverser påverkar inte mig och därför missar jag dem. Men jag är mån om hobbyn och dess utövare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Om det nu är som @God45 påpekar att det är i Finland detta sker så får ni gärna utbilda mig på den punkten med. Jag utgick ifrån att det var i USA. Vilket mycket väl kan vara en fördom från min sida,
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,874
Location
Barcelona
Den här WotC-grejen verkar ju inte handla så mycket om edgelords som om att WotC har en dålig företagskultur, vilket väl kan hända i vilken organisation som helst.

Vi har ju haft en sån här skandal på hemmaplan också, i och med Vampire 5-debaclet som ägde rum när Vampire gjordes av svenskar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Den här WotC-grejen verkar ju inte handla så mycket om edgelords som om att WotC har en dålig företagskultur, vilket väl kan hända i vilken organisation som helst.

Vi har ju haft en sån här skandal på hemmaplan också, i och med Vampire 5-debaclet som ägde rum när Vampire gjordes av svenskar.
Ja, och just den händelsen har en egen tråd. Jag tänker i det större perspektivet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Om det nu är som @God45 påpekar att det är i Finland detta sker så får ni gärna utbilda mig på den punkten med. Jag utgick ifrån att det var i USA. Vilket mycket väl kan vara en fördom från min sida,
Jag tror @God45 syftar på James Raggi (han bor väl där)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,874
Location
Barcelona
Jag menar, om jag tillåts en lös spekulation så misstänker jag att ju mer pengar det finns i ett fält desto mer konfliktbenäget blir det. På den svenska rollspelsscenen finns det nästan inga pengar alls och följaktligen mycket mindre skäl att ha konflikter med varann -- eller snarare, de konflikter som bryter ut antar inte samma proportioner, eftersom de inte har lika höga stakes. Någon som känner sig utfryst, mobbad, illa behandlad etc. men som inte har några ekonomiska incitament att bli kvar kommer helt enkelt kunna säga tack och adjö och lämna hobbyn. Det är lite svårare att lämna hobbyn om den dessutom är ens födkrok och presumtiva karriär.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Är det inte en del av ett större problem inom nörd och spelnördkretsar. Jag tänker på Gamergate, reaktioner på Star Wars etc
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,973
Location
Ereb Altor
Är det inte en del av ett större problem inom nörd och spelnördkretsar. Jag tänker på Gamergate, reaktioner på Star Wars etc
Ja, det är alltså detta jag funderar på. Är det isolerade händelser (i den mån någon händelse är det) eller en del av en struktur? Alltså, är detta mer utbrett inom nördkretsar än bland hästintresserade? Eller någon annan grupp.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,600
Location
Stockholm
Ja, det är alltså detta jag funderar på. Är det isolerade händelser (i den mån någon händelse är det) eller en del av en struktur? Alltså, är detta mer utbrett inom nördkretsar än bland hästintresserade? Eller någon annan grupp.
Gissning: Nej, det är inte värre inom rollspel. Det är precis lika illa i alla hobbys med det är över lag bra mycket värre än vad en vågar tro.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Alltså, är detta mer utbrett inom nördkretsar än bland hästintresserade? Eller någon annan grupp.
Jag känner inte till någon empirisk undersökning som kan ge ett direkt svar på den frågan.

Så jag får bara spekulera kring olika gruppers essentiella egenskaper. Vad har "nördkretsar" som gamers, serieläsare, genrefilmgeeks o.dyl. gemensamt som inte andra hobbies har i samma utsträckning? Kanske är det samlingen kring imaginära, delade, i viss mån medskapade, världar? Hästintresserade eller frimärkssamlare har inte samma utrymme att hitta på saker om objekten för deras intresse.
Jag föreställer mig att detta gör att vissa fenomen lättare kan uppstå, såsom gatekeeping, fragmentering i sub-subkulturer, och tunnelseende.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att nördkulturen sådan den växte fram i västvärlden från mitten av 1900-talet var vit, manlig, medelklassig, och nu har vi nått en punkt när varken nördarna eller kulturens innehåll är det längre - här finns en tidigare privilegierad grupp där vissa känner sig hotade, ifrågasatta. Plus att polarisering i USA är mkt större än här, dels att det är länge mellan höger och vänster, dels att halva landet är höger, halva vänster. I Sverige har vi ännu förmånen att leva i ett samhälle där en klar majoritet (sju av åtta riksdagspartier) sluter upp kring många värderingar. Se bara på vårt forum. Vi har haft våra högertroll, men de har alltid varit helt outgunned. För varje lajk trollet fått har Krank etc fått tolv. Om detta varit USA hade forumet haft en helt annan sammansättning och dynamik, gissar jag. Det hade stormat mer. Och insatserna hade upplevts vara större. End killgissning.
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
476
Location
Uppsala
Är det någon som vet hur stor gruppen som sitter och nördnäthatar olika saker egentligen är? Vill minnas att det gjordes någon studie på 10-talet kring folk som skrev rasistiska saker i svenska kommentarsfält, där det visade sig att ett fåtal "heltidsarbetande" stod för nästan alla kommentarer - men under olika namn, för att ge skenet av att vara en stor folkrörelse.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Ja, det är alltså detta jag funderar på. Är det isolerade händelser (i den mån någon händelse är det) eller en del av en struktur? Alltså, är detta mer utbrett inom nördkretsar än bland hästintresserade? Eller någon annan grupp.
Ingen aning, förutom wrnu och lite passiv Facebook-konsumtion på svenska rollspelssidor har jag ingen insyn. Spelar inga dator- eller konsolspel och deltar inte i några stora forum. Frågan är dock om det egentligen finns ett svar? Alltså, det är klart sådana uttryck (lika väl som ett jag skulle uppskatta) är del av en struktur på något vis, frågan är bara om det går att mäta hur betydelsefull den strukturen är? Speciellt när den utgörs av huvudsakligen anonyma individer på internet?

Se bara på vårt forum. Vi har haft våra högertroll, men de har alltid varit helt outgunned. För varje lajk trollet fått har Krank etc fått tolv.
Skönt kan jag då tycka men också ett uttryck för samma osäkerhet. Om man tittar på det utifrån, hur representativt är det för vårt forum och hur representativt är vårt forum för rollspelshobbyn? Det vet vi egentligen inte.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag tänker att nördkulturen sådan den växte fram i västvärlden från mitten av 1900-talet var vit, manlig, medelklassig, och nu har vi nått en punkt när varken nördarna eller kulturens innehåll är det längre - här finns en tidigare privilegierad grupp där vissa känner sig hotade, ifrågasatta. Plus att polarisering i USA är mkt större än här, dels att det är länge mellan höger och vänster, dels att halva landet är höger, halva vänster. I Sverige har vi ännu förmånen att leva i ett samhälle där en klar majoritet (sju av åtta riksdagspartier) sluter upp kring många värderingar. Se bara på vårt forum. Vi har haft våra högertroll, men de har alltid varit helt outgunned. För varje lajk trollet fått har Krank etc fått tolv. Om detta varit USA hade forumet haft en helt annan sammansättning och dynamik, gissar jag. Det hade stormat mer. Och insatserna hade upplevts vara större. End killgissning.
Jag gillar det Johanna Koljonen sade när de läste De Övergivnas Armé i Flumskolan för tusen år sedan. I Finland är rollspel en medelklassgrej. Men i Sverige fanns föreningsväsendet som stöttades av staten - ergo är det lika mycket en arbetarklassgrej här, för folk kunde bilda föreningar och plocka på sig spelintresset mer fritt, istället för att det var föräldrarna som skulle betala.

Jag skulle inte bli förvånad om det spelar in någonstans.

/End killgissning #2.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Är det någon som vet hur stor gruppen som sitter och nördnäthatar olika saker egentligen är? Vill minnas att det gjordes någon studie på 10-talet kring folk som skrev rasistiska saker i svenska kommentarsfält, där det visade sig att ett fåtal "heltidsarbetande" stod för nästan alla kommentarer - men under olika namn, för att ge skenet av att vara en stor folkrörelse.
Ja, tänkte också på den och försökte hitta den men lyckades inte.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Idioter och sunkiga typer finns väl inom alla hobbies och organisationer. Jag tror inte det är värre bland rollspelare än bland andra grupper.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,984
Location
Ett häxkräl
Jag gillar det Johanna Koljonen sade när de läste De Övergivnas Armé i Flumskolan för tusen år sedan. I Finland är rollspel en medelklassgrej. Men i Sverige fanns föreningsväsendet som stöttades av staten - ergo är det lika mycket en arbetarklassgrej här, för folk kunde bilda föreningar och plocka på sig spelintresset mer fritt, istället för att det var föräldrarna som skulle betala.

Jag skulle inte bli förvånad om det spelar in någonstans.

/End killgissning #2.
Jag tror det ligger mycket i det där med föreningssverige och arbetarklass. Det är i alla fall - för att lämna killgissandet och istället gå över till anekdotisk bevisföring - min personliga erfarenhet. Nästan alla jag spelat med och spelar med har varit och är av arbetarklassbakgrund (inklusive mig själv). Den spelförening jag var med i (och periodvis ordförande i) var hårt präglad av en slags sunkig, macho byggbodskultur trots att den låg i en universistetsstad och många medlemmar pluggade. Sen vet jag inte vilken bäring det har här, riktigt? En sak som varit slående i mitt rollspelsliv är att jag har spelat med allt från råkommunister till religiöst övertygade sossar till Bardlibertarianer till halvnassar utan att det politiska kom ivägen för spelandet.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag tror att problemet är människor*, och de finns i alla hobbies. Skillnaden är bara var åsikterna kommer till uttryck och hur communityn hanterar dem.

Jag tror inte att en massa rollspelare som röstar på en produkt som innehåller en (förhållandevis) liten del osmakligt material tar den delen av materialet i beaktande. De lade rösten för det andra. Problemet att man inte reagerar på det osmakliga om man inte har rätt glasögon på.

Mobbing, självmord och förakt finns överallt. Avsiktliga provokationer verkar ju förekomma inom alla kulturyttringar, varför skulle rollspel slippa?

Jag håller med om att det är ett problem, men problemet är imho medveten eller omedveten ignorans. Antingen vet man att någonting är stötande, men påverkas inte personligen av det (och undviker att diskutera/sätta in sig djupare i ämnet) och därför "står ut" med det. Eller så är man helt enkelt helt omedveten. Sedan finns det naturligtvis en liten klick som attraheras av det, och medvetet skapar provokationer för att få uppmärksamhet eller av någon anledning tilltalas av det, men de är för få. För att kunna ge ut produkter och få något som helst genklang så behövs det en massa människor som är ignoranta också.

Men om communityn hanterar det, om rasism och sexism diskuteras öppet, så blir det svårt att vara ignorant.

* Ett relativt litet antal.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Jag brukar inte ta del av nördmedia. Jag vet inte vad som händer utanför min lilla bubbla. Star Wars-kontroverser, WotC-utfrysningar, Zac/LotFP-skiten, mobbning, självmord, förakt, edgelorderi etc. Jag har väldigt dålig koll på sånt. Inte för att jag inte bryr mig, utan för att jag inte följer någon kanal som ger mig information om detta. kanske någon länk i Vrållådan eller någon passus här.

Vår spelscen är ju helt befriad från sådant. Eller, iaf den lilla bubblan jag befinner mig i. Men det tycks ju fullständigt svämma över på andra håll.

Hur står det till egentligen? Är det spelscenen som är toxisk, är det snedvriden rapportering, är det hönor och fjädrar? Att det finns en grupp Edge Lords är ju uppenbart t.o.m för mig, men hur stort är det här problemet (ja, jag anser att det är ett problem)?

Min avsikt här är inte att prata politik utan jag är nyfiken på hur nördvärlden, och i synnerhet rollspelssfären, ser ut på riktigt. Och hur utbrett detta är. Finns det liknande strömningar och problem i Sverige?

Ber om ursäkt om jag framstår som den privilegierade spelnörd jag är. Dessa kontroverser påverkar inte mig och därför missar jag dem. Men jag är mån om hobbyn och dess utövare.
Hela den här grejen med adam koebel är väl lite en indikator på detta. Han har ju gjort väldigt mycket för att göra rollspelsvärlden till en bättre plats, sedan klantar han till det en gång och blir utfryst och får dödshot.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Vad har "nördkretsar" som gamers, serieläsare, genrefilmgeeks o.dyl. gemensamt som inte andra hobbies har i samma utsträckning?
Jag vet inte hur det ser ut just kring genrefilmgeeks, men en sak som alla de här riktigt toxiska fandomsen har gemensamt och det är att de är ganska mansdominerade, tänker jag.

Det är klart, kanske är hästtjejscommunityt lika toxic bara det att jag inte märker det. Men jag tänker att det här med att visa status genom att vara arg är något som är ganska starkt manligt kodat. Gamergate, det giftigaste inom fandomsen för Star Wars, Star Trek, Doctor Who etc är ju överlag väldigt, väldigt mansdominerat.

Jag tror inte att det är en slump. Mansrollen är trasig.
 
Top