Nekromanti Hur spelleder du???

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Ja hur gör du det praktiskt runt omkring själv gör jag så här:
* I vardagsrummet i soffan, bort med jobbiga kök
* med ett litet bord till spelarna (för tärningar) och ett ganska stort bord vid sidan om med minna papper och regler.
* Med mindmaps
* med rejält med utryme för rörelser... sitter väldigt sällan still gillar att kunna röra fysiskt vid mina spelare
På mitt sl bord ligger alltid:
* Några listor med namn som inte använts än
* en mapp med bilder osm kan komma till användning
* grundregelboken nästan aldrig nåt annat
* nästan aldrig specielt mycket anteckningar om äventyret en hel kampanj kan ganska ofta stå på en halv a4 sida. Däremot många resurser i form av platser och personer som används när det behövs...
* Ibland nån enkel skissartad karta (om fantasy) annars en "travel guide" över området.
* MASSOR MED COLA

And
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lika..

Det ser på ett ungefär ut som du har det, det är ju faktiskt ganska praktiskt...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Svar till and

Mer väsentligt än de praktiska detaljerna är vilka man spelar med. Den här typen av personer undviker jag själv gärna att ha med:

Folk som...
...av någon anledning inte talar om vad de heter.
...inte kan stava till sitt eget namn.
...på det hela taget missat det här med stavning och meningsbyggnad.
...häver ur sig angrepp på skräckrollspelsforumet utan att kunna motivera dem eller bidra något till diskussionen.
...har så dålig inlevelseförmåga att de inte ens kan förstå skräckmomentet i Vampire.

"en hel kampanj kan ganska ofta stå på en halv a4 sida."

Jag tror jag förstår varför du uppenbarligen har problem med vissa spel. Rekommenderar dig att vänta några år med dem.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
<I>Ja hur gör du det praktiskt runt omkring själv gör jag så här:</I>

* Vid köksbord. Vardagsrumsbord är förjävla jobbiga att skriva på.
* Ett bord och SL-skärm
* Travar med böcker på alla lediga utrymmen
* Högar med papper som täcker bordet utan någon form av organisation.
* skriftligt förberedda äventyr är för mesar; jag tänker igenom en grundläggande intrig och improviserar resten. SLP-speldata improviseras fram under spelets gång.
* Jag (och slå mig inte nu) gillar inte cola särskilt mycket. Så det brukar bli jaffa lime eller nåt sånt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
VAD I HELVETE VAR DET DÄR?

Lyssna här: det finns vissa gränser! Vad i helvete hade du för skäl att på det där sättet håna And och dra honom i smutsen? Vad angår det dig om han inte vill ge ut sitt namn, om han inte är särskilt bra på att stava (Hatten, en av de IMHO smartaste och mest spirituella av forumsmedlemmarna, kan knappt stava till dyslexi), om han inte tycker om Vampire, och det sätt på vilket han förbereder sina kampanjer.

Det är sånt här som kallas PERSONANGREPP, och det är någonting som ingen tycker om och som på intet sätt bidrar till diskussionen eller den allmänna stämningen på ett forum. Ditt inlägg var bland de grövsta påhopp jag någonsin läst här, i desto större utsträckning eftersom att det var såpass subtilt och inte uttryckligen nämnde And. Gör dig av med den där attityden illa kvickt!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Svar till and

Jag håller med Dnalor, lägg undan attityden. Elitism är inte särskilt snyggt, inte att håna folk för deras brister heller. Skärpning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: VAD I HELVETE VAR DET DÄR?

"Vad i helvete hade du för skäl att på det där sättet håna And och dra honom i smutsen?"

Inte för att försvara Arcana, men jag misstänker att hans inlägg inte enbart var riktat mot and, utan mot ungefär alla som inte delar hans åsikt om rollspelande (inklusive undertecknad). Jag minns inte om and har gett sig in i "Vampire är inte skräck"-debatten, men jag och ett antal till personer har gjort det, och det är med största sannolikhet mot oss som den piken var riktad.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: VAD I HELVETE VAR DET DÄR?

I skräckforumet finns det ett inlägg av and betitlat "Vampire är inte skräck [NT]", och Arcanas inlägg var betitlat "And". jag tänker inte dra några slutsatser, Arcana får själv berätta vad han egentligen menade.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Liten förklaring

Mitt inlägg var inte riktat mot dig eller någon annan, utan mot and, vilket jag hoppades skulle framgå av rubriken. Det var menat som en liten replik mot hans enligt min mening störiga insats på Skräckrollspelsforumet. Gör han låga angrepp får han räkna med svar också. Jag tycker nämligen det är väldigt trist med anonyma inlägg som enbart har som syfte att irritera en hel grupp spelare och som inte bidrar med något.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
skriftligt förberedda äventyr är för mesar; jag tänker igenom en grundläggande intrig och improviserar resten. SLP-speldata improviseras fram under spelets gång.

Eftersom jag inte är en mes håller jag med Dnalor - fast jag brukar vara mindre koncentrerad på intrig och mer på bakgrund, så även om jag inte pluppar ut några siffror på SLP förrän det behövs brukar jag ha god koll på vad de är och gör etc. innan jag börjar. Sedan får detta styra intrigens utveckling - de agerar, reagerar och ändrar sig lika mycket som spelarnas rollpersoner.

Nightowl, som också brukar boka bestämda mattider, och då pratar vi MAT - dels är jag diabetiker och måste käka mer eller mindre enligt schema, dels tycker jag det är ett jävla oskick att hoppa över en enda chans till en rejäl måltid.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Re: Liten förklaring

Det är ändå inte något försvar mot den hånfulla, överlägsna och allmänt elaka attityd du visade prov på i ditt inlägg. Vad har t.ex. Ands svenskakunskaper med saken att göra? Varifrån kom den där lilla raden om omognad som orsak till undvikande av stora textmassor? Varför vänder du dig inte öga mot öga till And och förklarar, med vänlig ton, att du inte uppskattar hans debattinlägg på skräckforumet, och ger förslag på hur han kan förbättra sig?
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Svar till and

jag har aldrig någonsin förståt skräckmomentet i Vampire. Eller jo. Om man spelar människa och har vampyrer efter sig så kan det bli läskigt. Så det betyder väl att du inte skulle vilja spela med mig. Å andra sidan tror jag inte att jag vill spela med dig heller efter det du skrev till and.

LL
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
O heregud... fniss...

Jag har nog aldrig retat upp någon så mycket genom att göra så lite..... det är nog prågrund av detta som jag och många andra har så svårt för många WoD spelare...
Vad jag kan se skriver du också under pseudonym...... varför får inte jag...????
Jag lider av dyxlexi något jag arbetat med i många år (klarade tex av många år på Universitet ändå)... jag har inget emot att du klagar på min attetyd men mitt språk är ett rent slag under bältet.... nåja du är säkert fet/ful/otrevlig/flottig eller nåt annat....
Vampire tänker jag inte diskutera här.... men antingen minns du minna gräl från 3-4 månader sedan och då är du långsint (har ingen anning om du var med) eller också har du en fanatisk relation till ditt spel (ett spel jag spelar ofta) vilket verkar osunt.....
Att jag inte skrev nått annat än just NT var att jag bara ville småretas och därför inte ville slösa bort din tid med ett inläg som du ändå inte skulle uppskata.... men att någon skulle bli förbannad istälet för att bara ingnorera det kan jag inte fatta????

And, som förövrigt tycker att WoD kan få ett eget forum
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Liten förklaring

”Det är ändå inte något försvar mot den hånfulla, överlägsna och allmänt elaka attityd du visade prov på i ditt inlägg.”

Eftersom det under lång tid varit helt OK att skriva t.ex. sånt som att vampirespelare är deprimerade och låtsasintellektuella och borde skjutas med hagelgevär så är det svårt att låta bli att gå till motangrepp när det återigen dyker upp ett inlägg som enbart har till syfte att störa folk. Skulle någon mer än and känna sig drabbade av mitt inlägg, trots att det hade rubriken “Svar till and” så kan jag bara beklaga och be om ursäkt.

”Varför vänder du dig inte öga mot öga till And och förklarar, med vänlig ton, att du inte uppskattar hans debattinlägg på skräckforumet, och ger förslag på hur han kan förbättra sig?”

Svårt att göra när jag varken vet var han bor eller vad han heter, han har ju valt att vara anonym. Jag har inga problem att diskutera saker mellan fyra ögon eller per telefon så det är lugnt om du eller and vill höra av er.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: O heregud... fniss...

”Vad jag kan se skriver du också under pseudonym...... varför får inte jag...????”

Mitt namn hittar du på min profil, liksom min hemort. Du kan alltså enkelt söka upp mig personligen eller ringa mig om du nu skulle vilja det. Du däremot har inte skrivit ut vare sig namn eller hemort på din profil. Alltså är du anonym, och anonyma angrepp tycker jag är dålig stil.

”Vampire tänker jag inte diskutera här.... men antingen minns du minna gräl från 3-4 månader sedan och då är du långsint (har ingen anning om du var med)”

Har ingen koll på din medverkan heller.

”eller också har du en fanatisk relation till ditt spel (ett spel jag spelar ofta) vilket verkar osunt.....”

Faktum är att jag spelar Vampire rätt sällan. Det här handlar inte om Vampire, det handlar om ditt sätt att skriva inlägg som enbart har till syfte att ställa till bråk.

”Att jag inte skrev nått annat än just NT var att jag bara ville småretas”

Om du skriver ett inlägg med syfte att reta folk så får du väl också vara beredd på att de blir retade och går till motangrepp. Ditt inlägg på Skräckspelsforumet var enbart till för att jäklas med folk, det erkänner du själv. Ta då också konsekvenserna av det.

Nu tycker jag vi drar ett streck över det här. OK?
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: O heregud... fniss...

"det är nog prågrund av detta som jag och många andra har så svårt för många WoD spelare..."

Varför då? För att de inte håller med dig i din åsikt att Vampire inte är skräck? Verkar vara en smula kategoriskt.

"Jag lider av dyxlexi något jag arbetat med i många år (klarade tex av många år på Universitet ändå)..."

Bra gjort. Ärligt. Jag har en kompis som är dyslektisk så jag vet lite hur det är.

"nåja du är säkert fet/ful/otrevlig/flottig eller nåt annat...."

Intressant att Dnalor och de andra "vi vill ha ett trevligt forum"-hetsarna inte kommenterat det här. /images/icons/wink.gif

"men att någon skulle bli förbannad istälet för att bara ingnorera det kan jag inte fatta????"

Men varför skrev du då inlägget? Om du inte tänkte att de som är "fanatiska" Vampire-spelare skulle läsa/kommentera det, så borde du väl kommit med lite argument? Från början var det ju någon som undrade vilket skräckspel man borde köpa. Jag är övertygad om att den personen gärna hade fått lite mer kött på benen än "Vampire är inte skräck NT".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
× Vid ett stort bord. Helst inte ett lågt, typ 2-7 dm höga, för då måste man luta sig ner om man sitter på normala stolar.
× En spelledarskärm.
× Några kompisar.
× Tillräckligt m pennor och papper till dem.
× En lampa m skärm som lyser upp hela bordet.

Bakom SLskärmen har jag:
× RP:ernas viktiga stats/personlighet uppsatta på SLskärmen.
× Redan framslagna skräcktabellsresultat/Uppt. fara/FDT/Cognition/etc.
× En/flera karta(or) under...
× ...korta notiser och namn.
× Ett glas m förfriskningar som man kan använda sig av när man vill ha en kort paus för att tänka.
× Tärningar (o/c).

"'en hel kampanj kan ganska ofta stå på en halv a4 sida.'

Jag tror jag förstår varför du uppenbarligen har problem med vissa spel. Rekommenderar dig att vänta några år med dem.
"
Jag har spelat one-shot äventyr där jag bara plitat ner 3-20 ord/namn. Spelat äventyr som tagit 5-8 spelkvällar som jag har fyllt ut till 2 sidor (kartan m beskrivning tog 1 och jag improviserade ett helt slott). Detta är nåt som har kommit m senare år. Att and bara skriver en ½ A4 för en hel kampanj ser jag (om kampanjen är bra) som bra improvisationsförmåga, gott minne och täta spelmöten. Nåt som jag ser på m avundsjuka (för han bättre än mig!).

Kul (lr iaf roande för mig) att det kan vara nån annan som snedtänder (än jag) här på forumer. *sneglar leende på Dnalor.

/[color:green]Han</font color=green> som tänker tillbaka på sitt angrepp mot Zadhi som troligen inte kom tillbaka till forumet /images/icons/frown.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det finns många varianter på hur jag brukar spelleda. Ofta beroende på spel. Jag bidrar med två varianter:

v1: Alla runt samma köksbord. Jag bakom en mur av spelböcker bakom vilken jag kan ha mina papper och tärningar. Jag brukar ha mina äventyr antingen färdiga, köpta, eller skrivna så mycket som jag behöver för att komma ihåg äventyret. Bakom spelböckerna ska det också finnas plats för kvällens gotte och i nödfall dricka av varierande varumärke.

v2: Jag vid ett bord. Spelledarskärm och anteckningsblock, och alla äventyrsnoter. Fjärrkontroll till stereon. Spelarna vid ett annat bord. Två bokhyllor med rollspelsprylar inom kort gångavstånd, musiksamlingen likaså.

Ibland är det väldig ordning på äventyren. SLP i en hög, platser i en annan, äventyrets handling i en tredje osv. Ibland är det bara korta anteckningar på vad jag vill försöka hinna med under spelningen, mellan alla spelarnas rollpersoners privata göromål.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: VAD I HELVETE VAR DET DÄR?

Ta det lugnt med moderatorskomplexen nu. I övrigt kan jag bara citera Azagthoth "gå ut ur stugan och skrik av dig". Det var det svaret jag fick när jag skrev ett liknande inlägg (med många versaler). Dock var jag på motsatt sida i den här debatten, det medges. Å andra sidan bevisar det bara vad jag skrev i samma (?) tråd, modereringen av forumen är godtycklig, och beror på skribentens ställningstaganden i frågan. Inte för att det stör mig, men jag mår rätt bra av att få rätt.

Can you prove me wrong? /images/icons/wink.gif
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Zadhi

"som tänker tillbaka på sitt angrepp mot Zadhi som troligen inte kom tillbaka till forumet"

Oj, då. Det där låter inte vidare bra. Tror du han la av pga. dig
eller för att han tröttnade i allmänhet?

Har du länk till det inträffande?

/Alexander Gyhlesten - Sorgsen, precis som Han
 
Top