Hur spelar du - eget eller färdigskrivet?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Med 13 svar ligger vi på nästan exakt 50/50 färdigskrivet/egenskapat. (Om jag tolkat era procent rätt.)
Ändå lite intressant - båda traditionerna står sig starkt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag spelleder i princip enbart färdigskrivet, eftersom jag vill skräddarsy scenarion runt vad jag vill få fram och spelarnas rollpersoner. Det tar otroligt mycket längre tid för mig att konvertera ett färdigskrivet äventyr eller ens sätta mig in i det än att skriva ett eget.
Är det jag som läser skevt eller säger du emot dig själv där?
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Båda. Gör ingen större skillnad mellan dem. En bra idé är en bra idé, oavsett om det är jag eller nån annan som hittat på den.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
När jag var tonåring så spelledde jag ett par feta färdigskrivna kampanjer (CoC-Masks of Nyarlathotep, Pendragon-Boy King, DoD-Femte konfluxen) och resten egenkomponerade.

Idag när man är vuxen med barn tar det för mycket att sätta sig in i något färdigskrivet. Lättare och snabbare att ta en egen idé och bara köra på den. Är dock spelare i ett par färdigskrivna kampanjer just nu, men det blir aldrig färdigskrivet som spelledare.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
tar det för mycket att sätta sig in i något färdigskrivet. Lättare och snabbare att ta en egen idé och bara köra på den
Det är intressant - inte som man skulle kunna tro - att du kommit fram till det.

Jag tänker att det är lätt att föreställa sig att det är enkelt med ett köpt äventyr - bara skumma igenom och köra.
Men i själva verket behöver man:
- förstå/hitta på varför rollfigurerna "är där"
- anpassa äventyret efter rollfigurernas "nivå", kanske är gruppen mindre än vad som är tänkt
- förstå äventyret väl, så man kan improvisera inom dess ramar, utan att något går sönder
- ändra sådant som man inte gillar, eller som inte passar gruppens stil
- leta efter svar på sådant som saknas, för att sedan ändå behöva hitta på det själv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
När det gäller tid:

Genomsnittlig tid för mig att sätta mig in i, förstå och modifiera ett köpe-äventyr: Kanske 4-5 timmar för ett äventyr som tar ett spelmöte, kanske två, att klara av.

Genomsnittlig tid för mig att konstruera och förbereda ett äventyr jag är nöjd med och vill spelleda och som tar 1–3 spelmöten att spela: 5-6 månader, minst. Det har tagit mig över tre år att skriva en äventyrstrilogi till Rotsystem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
När det gäller tid
Jag ligger nog någonstans där också, fast inte så extrem. Jag har skapat två längre kampanjer de senaste åren. En sandlåda och en "vanlig" kampanj. Båda tog ungefär ett år att få klart. Svårt att skatta tid men en handfull timmar/vecka, säg ca 150-200 totalt? De gav båda runt 20 normala spelmöten var, dvs ca 1 års spel i vår takt. Så ration prepp/speltid var kanske 2-2,5. Jag har också lett en längre karaktärsdriven kampanj, då skrev jag scenarion/uppslag inför varje spelmöte. Då var nog ratio närmare 1 till 1. Som jämförelse läste jag och preppade Tatters of the King under förra sommaren, också en handfull timmar/vecka, 50-70 totalt? Vi lär landa på kanske 25 spelmöten så där är ration runt 0,5.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
När det gäller tid:

Genomsnittlig tid för mig att sätta mig in i, förstå och modifiera ett köpe-äventyr: Kanske 4-5 timmar för ett äventyr som tar ett spelmöte, kanske två, att klara av.

Genomsnittlig tid för mig att konstruera och förbereda ett äventyr jag är nöjd med och vill spelleda och som tar 1–3 spelmöten att spela: 5-6 månader, minst. Det har tagit mig över tre år att skriva en äventyrstrilogi till Rotsystem.
För mig är det lite det tvärtom med tiden. Det är sällan jag gillar färdigskrivna scenarion tillräckligt bra för att spelleda på en gång, de är ju aldrig knutna till rollpersonernas backstory (undantag finns som "No mans Land" till CoC) och att skohorna in det på ett som inte känns krystat tar mycket tid.

Skriver man ett eget scenario är det lätt att låna från de plot hooks som finns kring karaktärerna och från det bygga något som funkar riktigt bra på bara några timmar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Skriver man ett eget scenario är det lätt att låna från de plot hooks som finns kring karaktärerna och från det bygga något som funkar riktigt bra på bara några timmar.
Den typen av scenarier jag föredrar bygger sällan på plot hooks hos karaktärerna, och… Well, jag har visserligen spelat rollspel i snart 25 år tydligen, men det här med att spåna ihop något som inte är för linjärt, inte är för uppenbart, inte är för tråkigt, inte är för gjort, och som inte suger på en myriard andra sätt på bara några timmar är helt enkelt ganska långt bortom mig, fortfarande… På "några timmar" skulle jag inte kunna få ihop något som fungerade överhuvudtaget, än mindre "riktigt bra".
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
95% egenskrivet, skulle jag tro. Jag är otroligt mycket mer bekväm i att improvisera och ta ut svängarna i egenskrivna saker. Känner väldigt sällan att nåt blir "fel" då för att jag har missat någon detalj som sedan visar sig vara viktig eller så.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Första åren, på 80-talet körde jag en del färdigskrivet, sedan dess bara eget. Jag har för mycket egna idéer för att slösa tid på annat.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
På "några timmar" skulle jag inte kunna få ihop något som fungerade överhuvudtaget, än mindre "riktigt bra".
Jag förstår dig. Jag skulle inte heller kunna sätta ihop den typ av äventyr du gillar på några timmar. Jag tror att det är all information och precision som krävs som gör det svårt att skriva. Att skapa en spännande äventyrsplats till valfritt OSR:igt spel är dock inga större problem för mig. Jag har vid mer än ett tillfälle ägnat ett par timmar åt att sätta ihop ett äventyr som sedan räckt till 5-6 timmars spel. Samtidigt tycker jag att det är roligt att skriva äventyr och har inga problem med att plöja ner mer skrivtid för samma speltid.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag skulle säga att det svängt från 95% egenskrivet innan jag blev förälder (som får fungera som gräns här även om det inte finns någon egentlig direkt koppling) till 5% egenskrivet.

Backtrackar lite

CoC - Masks of N.
Delta Green - färdigskrivet (vet inte vad scenariot heter)
Paranoia - nåt färdigskrivet
Tales from the loop - officiella äventyr
Trails of Cthulhu - egenskrivet!
Star Wars - introäventyret till Edge of the empires
Trails of Cthulhu - dying of st. Margareth
The One Ring - blandplock från Darkening of Mirkwood och egenskrivet
CoC - Lightless beacon
Inspectres - varken eller? improvisation
CoC - något färdigskrivet
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Mängden förberedelse varierar ganska mycket hos mig.
För ett färdigt äventyr så tar det ju en tid att läsa in den, och om det är ett nytt eller sällan spelat spel så kan jag behöva läsa på reglerna igen. Jag brukar inte känna att jag behöver göra mycket för att anpassa äventyren för mina spelare, eller för kampanjen. Innan spelmöten brukar jag läsa om det jag tror kommer avhandlas under spelmötet. För ett 32-sidigt AD&D-äventyr så blir den totala prepptiden för mig kanske 10 timmar och 25 speltimmar.

När jag gör egna saker är det ganska extrem skillnad. I en del kampanjer har jag gjort en hel del förberedelser innan, kanske 40-50 timmar, och i början 1-2 timmar mellan varje spelmöte men sen kan man komma till ett stadie där rp driver handlingen och jag inte behöver göra nån förberedelse alls för det mesta.

För kampanjen som jag skriver om i min tråd jag gör en kampanj, så har jag spenderat 200 timmar i en månads tid innan första spelmötet, men där ingick att återläsa reglerna för D&D 5E, skapa en värld och skapa två äventyr parallellt. Äventyrsdelen har tagit ungefär 20 timmar, kommer kanske ta 20 timmar till för 40 speltimmar, men då har jag både skrivit, antecknat och ritat för min användning, och skrivit för publikation och användning av andra spelledare. Den senare delen har tagit runt 8 timmar. Regler, nya världsspecifika klasser och sånt har tagit kanske 30 timmar, så ungefär 150 timmar har gått åt att skapa världen som också skrivs för publicering för mig och mina spelare samt för användning av andra spelare och spelledare. Ungefär 30 timmar är bilder och kartor. Hade jag gjort allt enbart för mig och min spelgrupp så går tiden från 200 timmar ner till 170.
Kampanjen ska bestå av tre äventyr och jag ska fixa fler bilder och kartor, fixa bakgrundsljud till ett av äventyren så allt som allt gissar jag på 230 prepptimmar för 115 speltimmar för min grupp, med 280 timmar totalt med fixandet så materialet går att använda av andra.

En liknande mängd förberedelser gick till min förra 5E-kampanj, som bara var värld och kampanjförberedelser och den mynnade ut i 176,5 speltimmar.

De två kampanjerna är dock väldigt olika i sitt upplägg. Den övre är 6 grottkräl, och den undre hade med 1 grotta enbart för att ha en grotta då den i övrigt handlade om att kontra olika organisationer och nationers politiska och militära ambitioner och få tag på delar till en artefakt för att hålla den ur händerna på en av organisationerna. Den övre har flera traditionella strider medan den andra enbart var tänkt att ha de viktiga striderna i spel, och spola förbi resten. Fokuset skulle vara nästan enbart på interaktion med slp, mysterier och detektivarbete. Mer stridande lades till på spelarnas begäran efter vi hade en diskussion för att kolla av vad folk gillade och ogillade hittills.

Min första 3.0-3-5-kampanj skulle jag gissa landade på kanske 300 timmar prepp och 747 speltimmar och var en megadungeon där jag förberedde några grottnivåer i taget och idén bara var att rp skulle stöta på alla monster i Monster Manual, få alla skatter i Dungeon Master Guide och komma upp till level 20. Där använde jag ganska många andragjorda kartor, men den stora preppen var att placera monster och plugga in deras förmågor, det var nog över 200 timmar det.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag utgår nästan alltid från färdigskrivet material men gör om det mer eller mindre. Jag har svårt att hitta på saker rakt av från scratch men om jag däremot får någonting i händerna att tweaka om så brukar det få fart på fantasin desto mer.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Har blandat vilt under de senaste åren, är väl ungefär häften hälften skulle jag tro. Tycker oftast att det blir roligast med öppna fisktankar när jag skapar själv. Nästa projekt är dock Enemy within
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Egenskrivet material men några få undantag genom åren. Det kan handla om allt ifrån korta äventyr som nästan helt improviseras eller förbereds minuter innan spelmötet till kampanjer som jag skrivet tiotals sidor för. Har inget emot färdigskrivna äventyr men det är för kul att skapa eget samt att det ändå tar en massa tid att sätta sig in i andras/köpes.

När det kommer till settings så är det för det mesta färdigskrivna men ibland test av egna rollspelsprojekt. Sällan egna settings eller moduler till befintliga spel/regelsystem.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... senaste färdigskrivna äventyret jag spelledde var nog "Live and Let Die" till James Bond, och det var medans det fortfarande fanns i butik. Med det undantaget har jag nog inte spellett något färdigskrivet sedan Ärans Väg.

Om vi talar färdigskriven setting eller egen så är det nog närmre 50/50.
 
Top